۰۷ بهمن، ۱۳۸۹

یمن هم با شعار "نان و آزادی" شورش کرد- اینک باز نوبت ماست؟

هزاران نفر از مردم یمن روز پنجشنبه نیز در شهر صنعا تجمعی اعتراضی برپا کردند و خواستار برکناری دولت کنونی در این کشور شدند.علی عبدالله صالح، رییس جمهوری یمین از سال 1990 تاکون در راس قدرت است.اگرچه نیروهای ضد شورش در محل تجمع حضور داشتند اما تاکنون درگیری گزارش نشده است.سهم زیادی از جمعیت یمن را جوانان تشکیل می دهند اما در این کشور خفقان سیاسی ففقر و بیکاری بیداد میکند.بعد از پیروزی جنبش آزادی خواهی مردم تونس، دیگر کشورهای عرب زبان همچون مصر، الجزایر و یمن نیز خواهان برقراری آزادی و دموکراسی در کشورهایشان هستند
هزاران نفر در صنعا، پايتخت يمن، دست به تظاهرات زده و خواستار کناره گيری علی عبدالله صالح، رئيس جمهوری اين کشور از قدرت شده اند. علی عبدالله صالح سی سال است که اين مقام را در اختيار داشته است. گزارش ها حاکی است تظاهرکنندگان در دست کم چهار نقطه از پايتخت، از جمله در دانشگاه صنعا تجمع کرده اند. معترضان شعارهای ضد دولتی سر داده اند که در آن ها به سرنوشت رئيس جمهوری تونس نيز اشاره شده است. سازمان دهندگان تظاهرات روز پنجشنبه (27 ژانويه)، از دانشجويان و جامعه مدنی خواسته اند که عليه فساد اداری و سياست های اقتصادی دولت يمن دست به اعتراض بزنند. مردم يمن از افزايش فقر در ميان جمعيت رو به رشد جوانان اين کشور و فقدان آزادی سياسي، شاکی هستند. يمن همچنين گرفتار مشکلات متعدد امنيتي، از جمله فعاليت جنبش جدايی طلب در جنوب و قيام شورشيان شيعه حوثی در شمال بوده است. اين نگرانی وجود دارد که يمن به مامن اصلی جنگجويان القاعده تبديل شده باشد در حالی که شمار بالای جوانان فاقد کار نيز زمينه مساعدی را برای عضو گيری گروه های پيکارجو ی اسلام گرا را فراهم کرده است."الهام گرفته از تونس" پيش از تظاهرات گسترده امروز، تعدادی تجمع اعتراض آميز رخ داده بود.
روز شنبه (22 ژانويه)، صدها دانشجوی دانشگاه صنعا در خوابگاه های خود دست به تجمع اعتراضی زدند و برخی از آنها خواستار کناره گيری آقای صالح از مقام رياست جمهوری شدند در حاليکه برخی ديگر هم در حمايت از او تجمع کردند.
در روزهای شنبه و يکشنبه (23 ژانويه)، مقامات دولت يمن "توکل کارمن"، يکی از فعالان برجسته حقوق بشر در يمن، را بازداشت و او را متهم کردند که اعتراضات ضد دولتی را سازمان دهی کرده است. دستگيری خانم کارمن باعث بروز اعتراضات بيشتر در صنعا شد.  بعد از آزاد شدن خانم کارمن در روز دوشنبه، او به شبکه خبری آمريکايی سی ان ان گفت در يمن انقلابی در راه است که از انقلاب موسوم به "انقلاب ياسمن" در تونس الهام گرفته است.
اعتراضات در تونس به حکومت بيست و سه ساله زين العابدين بن علی در اين کشور پايان داد و در ساير نقاط منطقه، از جمله مصر و الجزاير، آتش ناآرامی را شعله ور کرد. رئيس جمهوری يمن، از متحدان غرب است که در سال 1978 در شمال اين کشور به قدرت رسيد و رهبری يمن را از سال 1990 که شمال و جنوب کشور يک پارچه شد، در دست داشته است.
film
Oppositionsführerin im Jemen verhaftet23/01 CET
معترضان مصری صبحگاه پنج شنبه در شهر سوئز، در شرق این کشور، یک پاسگاه پلیس را به آتش کشیدند. به گزارش خبرگزاری “رویترز” نیروهای پلیس پیش از حملۀ معترضان با بمب‌های بنزینی به این پاسگاه، محل را ترک کردند.

هیچ نظری موجود نیست: