۰۳ اردیبهشت، ۱۳۹۰

روز خشم اهواز- حمایت ازعربها فقط از طرف شیرین عبادی و عبدالکريم لاهيجي ؟!

در آستانه روز 15 آوریل، روز خشم اهواز، «درگیری‌های شدید در اهواز با ماموران امنیتی» ۱۳۹۰ فروردین ۲۶ - خبر / رادیو کوچه- روز پنج‌شنبه، تشکل اهوازی «حزم» از مخالفان دولت جمهوری اسلامی در تماسی با یک شبکه خبری اعلام کرد که درگیری‌های پراکنده‌ای میان جوانان منطقه صیاحی که خود را برای بزرگ‌داشت روز خشم اهواز در روز 15 آوریل آماده می‌کنند، در یکی از اتوبان‌های اهواز روی داده است. تشکل اهوازی «حزم» در تماس با «العربیه.نت» گزارش داد درگیری هنگامی آغاز شد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به منطقه قبلیه عرب «السواری» یورش بردند. این درگیری به کشته شدن دو جوان اهوازی و زخمی‌شدن شماری از نیروهای امنیتی انجامید. از سویی گروه‌های حقوق بشری اهوازی اعلام کردند که شمار دستگیر‌شدگان به 150 نفر رسید که 30 تن از آن‌ها زن هستند.
در آخرین تحولات اهواز، یک جوان در محله کوت عبد‌اله در اثر خفگی با گاز اشک‌آور جان سپرد ………
هم‌زمان با اعلام راه‌پیمایی 15 آوریل، «بازداشت دو تن از فعالان عرب اهوازی»
۱۳۹۰ فروردین ۲۴  خبر / رادیو کوچه
دو تن از فعالان عرب اهوازی به‌نام‌های علی بدری و رمضان خالدی، طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. ماموران وزات اطلاعات روز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه، علی بدری از فعالان عرب اهوازی را درمحل کار وی بازداشت کردند.
بر اساس گزارش اهوازنیوز، علی بدری (۳۰ ساله) پس از مراجعه ماموران به اداره اوقاف اهواز به بازداشت‌گاه اداره اطلاعات منتقل شد.آقای بدری از اهالی شهر خلف‌آباد در شرق اهواز است و طی سال‌های گذشته در مناسبت‌های سیاسی و انتخاباتی شهر و برگزاری مراسم فرهنگی فعالیت می‌کرد. پیش از این ۸ تن از فعالان سیاسی سر‌شناس این شهر از جمله رییس شورای شهر سابق خلف‌آباد در دوره اصلاحات بازداشت شده بودند. این بازداشت‌ها هم‌زمان با صدور فراخوان‌های گسترده برای برگزاری تظاهرات اعتراضی در مناطق عرب‌نشین خوزستان شدت گرفته است.تظاهرات اعتراضی قرار است به مناسبت ۱۵ آوریل سال‌گرد قیام مردمی سال ۲۰۰۵ علیه سیاست‌های نژادپرستانه دولت علیه مردم عرب خوزستان برگزار شود.ماموران امنیتی تاکنون بیش از ۲۶۰ نفر از فعالان سیاسی و حقوق بشری عرب را بازداشت کردند.هم چنین بر اساس گزارشی دیگر از منبع خبری مذکور، طی روزهای گذشته یک فعال اجتماعی عرب اهوازی به نام رمضان خالدی فرزند کریم، ۳۶ ساله، از ساکنان روستای رمیص واقع در جاده میان اهواز- معشور توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.
 روز دوشنبه در اهواز روی داد، «بازداشت دو فعال سیاسی اهوازی در خلف‌آباد»
۱۳۸۹ اسفند ۱۰  خبر / رادیو کوچه- روز دوشنبه نهم اسفندماه حبیب‌اله راشدی رییس شورای سابق خلف‌آباد در شمال‌‌شرق اهواز و هادی راشدی از فعالان سیاسی و فرهنگی این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌‌اند. به گزارش اهواز نیوز، بازداشت این افراد چند روز پس از بازداشت ۶ نفر از فعالان سیاسی و فرهنگی در این شهر صورت گرفته است. پیش از این منابع محلی اعلام کرده بودند که عبدالرحمن عساکره، هاشم شعبانی، محمد‌علی عموری، شهید عموری، عقیل عقیلی و عبد‌الامیرعموری از فعالان سیاسی و فرهنگی عرب در خلف آباد توسط اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. بنا بر گزارش‌های دریافتی، کشته‌شدگان حوادث اخیر عبارتند از: «محمد 30 ساله که 16 آوریل در اهواز کشته شد، عبد‌الرحمن پسر قاسم آل بداویی 37 ساله که 14 آوریل در شهرک حمیدیه کشته شد و فردی به نام عبیات که 15 آوریل در شهرک حمیدیه کشته شد
تظاهرات عرب‌های اهوازی در روز ۲۶ فروردین ماه صورت گرفته بود اما بر اساس گزارش خانم عبادی تا چند روز درگیری‌های کوچک و پراکنده‌ای در اهواز ادامه داشته است و در جریان آن، بیش از ۱۲ تن کشته، ۲۰ نفر زخمی و ده‌ها نفر

بیشتر بخوانیم: اینجا

«کشتار عرب‌های ایرانی محکوم و خواستار پی‌گیری هستیم»
تظاهرات عرب‌های اهوازی در روز ۲۶ فروردین ماه صورت گرفته بود اما بر اساس گزارش خانم عبادی تا چند روز درگیری‌های کوچک و پراکنده‌ای در اهواز ادامه داشته است و در جریان آن، بیش از ۱۲ تن کشته، ۲۰ نفر زخمی و ده‌ها نفر
بازداشت شده‌اند.

خانم عبادی در این نامه نوشته است که از بازداشت‌شدگان هیچ اطلاعی در دست نیست و «ماموران امنیتی خانواده و بستگان کشته‌شدگان را با تهدید مجبور به سکوت کرده و چند نفر از آنان را که با رسانه‌های عرب‌زبان مصاحبه کردند، دستگیر کرده‌اند.»

او در نامه‌اش خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر یادآوری کرده است که «ایرانیان عرب‌زبان ساکن استان خوزستان طی ۳۲ سال عمر جمهوری اسلامی از تبعیض‌های ناروا رنج برده‌اند و در شرایط نامساعدی به سر می‌برند.»

خانم عبادی در این نامه به سازمان ملل هشدار داده است که احتمال بروز یک نا آرامی گسترده در این منطقه از ایران وجود دارد.
به گزارش فارس و به نقل از مقام‌های انتظامی استان خوزستان از کشته‌شدن تنها یک نفر و زخمی شدن یک شهروند خوزستانی خبر داده بود.احمد ناصری، فرمانده انتظامی شادگان در استان خوزستان، این دو نفر را «شرور مسلح» توصیف کرده است.

«بیش از ۳۰ کشته و مجروح در حوادث اخیر اهواز» پنجشنبه 1 ارديبهشت 1390

هشت نفر در اهواز بازداشت شدند، واحد مرکزی خبر به گزارش واحد مرکزی خبر ، جانشين فرمانده نيروی انتظامی خوزستان گفت: ديشب در يک عمليات اطلاعاتی با همکاری سربازان گمنام امام زمان و يگان اطلاعاتی نيروی انتظامی اهواز ، ۸ نفر از افراد گروهک تروريستی خلق عرب که در به شهادت رساندن ۳ نفر از شهروندان اهوازی دست داشتند بازداشت شدند.
سرهنگ نظرپورگفت: اين عمليات در دقايق اوليه صبح امروز انجام شد.
وی افزود : ۲۶ فروردين امسال در ايست و بازرسی منطقه ملاشيه اهواز ۲ راکب موتورسوار با نزديک شدن به محل ايست و بازرسی به سوی ماموران شليک کردند .
در اين تيراندازی يکی از ماموران نيروی انتظامی کشته و ۲ نفر از ماموران هم زخمی شدند .
وی افزود : همچنين در اين تيراندازی يک نفر از عابران پياده شهيد و يک نفر ديگر هم که در حال تردد از اين مسير بود زخمی شد .
«بازداشت هشت عضو گروه خلق عرب در خوزستان»  اردیبهشت ۰۲
بيانيه مشترک مطبوعاتی
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI)

30 فروردين 1390
http://www.fidh.org/Stop-discrimination-against-and-suppression-of?var_mode=calcul
 اعتراض عرب های ايرانی در اهواز، مرکز استان خوزستان در جنوب ايران، که در روز 25 فروردين شروع شد، با سرکوب خشونت آميز نيروهای امنيتی ايران روبرو شده است. بنا به گزارش ها، چندين نفر کشته و زخمی و عده زيادی دستگير شده اند. خانم شيرين عبادي، برنده جايزه نوبل صلح 2003، در نامه ای به خانم پيلاي، کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در روز دوشنبه 29 فروردين 1390، خواهان رسيدگی به وضع درگيری ها در خوزستان شد.

اعتراض های مسالمت آميز اخير در ششمين سالگشت اعتراض های اهواز در فروردين 1384 برگزار شد. در آن زمان، تعداد زيادی از مردم در اعتراض به سياست دولتی انتقال عرب ها به نقاط ديگر کشور و سکونت دادن غيرعرب ها در خوزستان تظاهرات کرده بودند
…….
عرب ها، همچون گروه های قومی ديگر در ايران، از حق آموزش به زبان مادری محروم هستند. ميزان بيکاری در ميان عرب ها بسيار بالاتر از ميزان متوسط در سطح کشور است. گزارشگر ويژه سازمان ملل برای مسکن مناسب در پی ديدار خود از ايران در سال 2005 به اين نتايج رسيد: عرب های ايران در خوزستان پيوسته در فقر و بدون دسترسی به مسکن و خدمات اساسی زندگی می کنند؛ دولت زمين های کشاورزی آنها را به قيمت های بسيار کمی تصاحب کرده است (E/CN.4/2006/41Add.2, 21 March 2006, Summary).

عبدالکريم لاهيجي، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران گفت: «دولتمردان بايد فورا تمام بازداشت شدگان را آزاد کنند و با انجام تحقيقات مسؤولان کشتار معترضان مسالمت جوی عرب را به دست عدالت بسپارند. سرکوب معترضان مسالمت جوی عرب تنها آخرين حلقه از رشته درازی از حملات به گروه های قومی ايران، يعنی عرب ها، آذری ها، بلوچ ها، کُردها، ترکمن ها و ديگران، از ابتدای تاسيس جمهوری اسلامی است. ما مطمئن هستيم که گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران بخش مهمی از گزارش خود را به شرايط وحشتناک گروه های قومی ايران اختصاص خواهد داد.»

برای اطلاعات بيشتر در باره وضع گروه های قومی در ايران نگاه کنيد به:

http://www.fidh.org/IMG/pdf/IrandiscrimLDDHI545a.pdf
و
http://www.fidh.org/IMG/pdf/Rapport_Iran_final.pdf

۱ نظر:

Rosa گفت...

هرزنامه شما از دروازه غار کالیفرنیا را گرفتم. از آنجا که لینک سازمان مخفی که دادید لینک جاسوسی و ردیابی بود. نظرتان حذف شد.