۲۹ خرداد، ۱۳۹۰

فراموش شدگان اوین... محکومیت هانیه فرشی به هفت سال زندان

محکومیت هانیه فرشی به هفت سال زندان
به این شهروند تبریزی اتهاماتی چون «اهانت به مقدسات، ارتباط با بیگانه» زده‌اند که گفته می‌شود بر مبنای فیس بوک ایشان است.  از وضعیت وی در حال حاضر اطلاعاتی در دست نیست و اجازه تماس با وی به خانواده‌اش داده نمی‌شود. تنها جرم هانیه حضور در فیس بوک است.
هفت سال حبس برای هانیه (شراره) صانع فرشی
خبرگزاری هرانا - هانیه (شراره) فرشی، شهروند تبریزی پس از یازده ماه بازداشت موقت، به هفت سال زندان محکوم شد.
 به گزارش بامدادخبر، مقیسه، قاضی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، در حکمی سنگین، خانم فرشی ۳۸ ساله را به دو اتهام توهین به مقدسات و توهین به رهبری مجموعا به هفت سال حبس تعزیری محکوم کرد.
 این حکم در حالی روز چهارشنبه (۲۵ خردادماه) و پس از دو ماه از برگزاری دادگاه به هانیه فرشی ابلاغ شده که وی در جلسه‌ی دادگاه خود از داشتن وکیل محروم بوده است.
بر اساس این گزارش، مبنای صدور این حکم سنگین، ارسال چند ای-میل و فعالیت اینترنتی و نیز اعترافات خانم فرشی بوده که در شرایط زندان انفرادی و تحت فشار شکنجه‌های روحی و جسمی بازجویان صورت گرفته است.
 این درحالی است که بر اساس گفته‌های مادر هانیه، وی تا پیش از بازداشت سابقه‌ی فعالیت سیاسی نداشته است.
 هانیه فرشی بامداد ۲۷ تیرماه ۸۹ با هجوم نیروهای امنیتی به منزل‌اش در تبریز بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شد. وی که دو ماه اول بازداشت خود را در سلول انفرادی گذراند از بهمن‌ماه سال گذشته به بند متادون زندان اوین که به محل نگهداری زندانیان سیاسی زن تبدیل شده بود منتقل گردید و پس از اعتراض‌های صورت گرفته نسبت به شرایط نامناسب زندانیان زن در این بند به همراه سایر زندانیان سیاسی از اردیبهشت ماه سال جاری در بند زنان سیاسی زندان اوین نگهداری می‌شود.
گفتنی است فشارهای وارد شده بر وی برای تن دادن به اعترافات اجباری موجب افسردگی شدید این زندانی سیاسی شده و از سوی دیگر درگذشت پدر خانم فرشی در آبان‌ماه گذشته و در شرایطی که او در بازداشت به سر می‌برد و ممانعت وزارت اطلاعات از شرکت وی در مراسم ختم و تدفین پدرش در تشدید بیماری روحی وی موثر بوده است.
هانيه (شراره) فرشی، شهروند تبریزی از تير ماه سال گذشته در زندان اوین تهران در بازداشت موقت به سر می‌برد.
این زندانی۲۸ ساله که تاکنون سابقه هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته بیشتر در زندان به خاطر فعالیتهای فیس بوکی اش مورد بازجویی قرار گرفته است و بازجویان وزارت اطلاعات نیز اتهامات او را فعالیتهای اینترنتی بویژه در فیس بوک عنوان کرده اند .مادر میانسال هانیه به شدت نگران اوست و از این بلاتکلیفی طولانی مدت درباره وی اظهار نگرانی مي كند.
تاریخ 10 / 05 / 2011
به گزارش بامدادخبر، خانم فرشی ۳۸ ساله که در یورش ماموران امنیتی در ساعت شش صبح روز ۲۷ تیر ۸۹ به منزل‌اش در تبریز بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شد، در نزدیک به ده ماه گذشته تحت فشار شدید بازجویان برای تن دادن به اعترافات واهی همچون “توهین به مقدسات” و “ارتباط با بیگانه” قرار داشته و در اثر این فشارها دچار بیماری افسردگی شده است.
این درحالی است که بر اساس گزارش‌ها وی فعال سیاسی محسوب نمی‌شده و اتهامات وارد شده بر او بر اساس ارسال چند ای-میل و فعالیت اینترنتی صورت گرفته است. هانیه که به دنبال فشار بازجویان از حق داشتن وکیل محروم بوده پس از نه ماه بازداشت در اواخر فروردین‌ماه ۹۰ در دادگاهی در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شده است.
هانیه فرشی که دو ماه اول بازداشت خود را در سلول انفرادی گذرانده از بهمن‌ماه سال گذشته به بند متادون زندان اوین که به محل نگهداری زندانیان سیاسی زن تبدیل شده منتقل و همچون سایر زندانیان این بند از حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری محروم بوده و تنها می‌تواند هر هفته به صورت کابینی با مادرش ملاقات کند.
از سوی دیگر پدر خانم فرشی نیز آبان‌ماه گذشته و در شرایطی که او در بازداشت به سر می‌برد درگذشت و وزارت اطلاعات از شرکت وی در مراسم ختم و تدفین پدرش ممانعت به عمل آوردند که این موضوع نیز در تشدید بیماری روحی وی موثر بوده است.
بر اساس آخرین گزارش‌ها قرار است هانیه فرشی به همراه سایر زندانیان سیاسی زن بند متادون زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شوند که از نظر بهداشتی و امنیتی در شرایط نامناسبی قرار دارد.
هانیه فرشی شتر بان، شهروند تبریزی   از حدود ۱۰ روز قبل بازداشت شده و از وضعیت وی خبری در دست نیست.
 بنا به گزارش خبرگزاری حقوق بشر ایران ماموران امنیتی در تاریخ یک‌شنبه ۲۷ تیر ماه ۱۳۸۹ در ساعت شش صبح به منزل هانیه فرشی شتربان وارد شده و وی را بازداشت می‌کنند.
 به گزارش رهانا، ماموران امنیتی بعد از تفتیش منزل وی بازداشت کرده و کامپیوتر، تلفن و وسائیل شخصی وی را ضبط می‌کنند. وی در ابتدا به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل شده و سپس به زندان اوین منتقل می‌شود.
به این شهروند تبریزی اتهاماتی چون «اهانت به مقدسات، ارتباط با بیگانه» زده‌اند که گفته می‌شود بر مبنای فیسبوک ایشان است. از وضعیت وی در حال حاضر اطلاعاتی در دست نیست و اجازه تماس با وی به خانواده‌اش داده نمی‌شود.
خانم فرشی ۲۸ ساله و تنها یک مادر مسن دارد و سابقه هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته است
اخبار روز - گزارش دریافتی: دختر جوانی به نام هانیه فرشی شتربان، از حدود ده روز پیش در تبریز دستگیر شده است. بنابر گزارش ها ماموران اطلاعات تبریزبین ساعت پنج و نیم تا شش صبح به خانه ی وی مراجعه کرده و او را با خود برده اند. برخی از وسایل شخصی خانم فرشی مانند کامپیوتر و تلفن همراه وی نیز ضبط شده است.
گفته می شود وی از تبریز به زندان اوین در تهران منتقل شده و اتهاماتی نیز اهانت به دین و مقدسات و قران علیه او مطرح گردیده است.
We, the undersigned, demand the immediate release of Hanieh "Sharareh" Farshi Shotorban from prison.
28 year old Sharareh has no history of political activism. She is being punished with detention in Evin prison for simply using Facebook, like millions of others users around the world.
Despite this, government authorities have accused Sharareh of "insulting what is sacred" and "having contacts with a foreign entity".
Hanieh "Sharareh" Farshi Shotorban was arrested on July 18, 2010 in Tabriz. There is no news on her condition and she is not permitted to contact her family.
We need urgent action to be taken by all international and government organizations to draw attention to the outrageous and illegal behaviors of Iranian regime officials.
Free Hanieh "Sharareh" Farshi Shotorban now!
صدها کیلومتر را پیادە با دهها کیلو بار بر دوش و عبور از صخرەها بە خاطر در آوردن خرج یک روز. صخرەها تنها راههایی هستند کە شاید مین و کمین نداشتە باشد. اگر بە مقصد برسد: امشب را پیش زن و بچە خواهد بود و فردا دوبارە ... اگر بە مقصد نرسد: افتادە تو کمین یا روی مین، کشتە یا زخمی، نقص عضو، بازداشت، محکومیت شامل عبور از مرز، وارد کردن کالای غیرقانونی، پول مین و در نهایت زندان. زن و بچە....؟


۲ نظر:

طیفور گفت...

30 سال از آغاز حقیقی فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران گذشت...

۳۰ خرداد را فراموش نکنیم:
http://www.peykarandeesh.org/articles/41-30-khordad-jalilian.html

Rosa گفت...

طیفور جان
ممنون