۳۱ مرداد، ۱۳۹۰

گزارش لحظه به لحظه‌ی آخرین رویدادهای لیبی

پخش زنده الجزیره از لیبی
از طریق این لینک گزارش ویدیویی تلویزیون الجزیره را به صورت زنده و آنلاین تماشا کنید. ...

۱۶:۳۳ ـ به گزارش رسانه‌های منتقد دولت در لیبی، مخالفان قذافی روز دوشنبه حدود ۹۰۰ زندانی را از زندان آین‌زارا آزاد کرده‌اند. بیشتر آزادشدگان زندانیان سیاسی بوده‌اند. از شهر زواره واقع در غرب لیبی هنوز درگیری‌های نظامی گزارش می‌شود.

۱۴:۵۲ ـ ساختمان تلویزیون دولتی لیبی به تسخیر مخالفان درآمد. کارکنان این مرکز به خبرگزاری آلمان گفتند که کل ساختمان به دست نیروهای مخالف افتاده است. پیش‌تر پخش تلویزیون ماهواره‌ای لیبی که ارگان تبلیغاتی رژیم قذافی به شمار می‌رفت متوقف شده بود.

۱۱:۴۷ ـ به گزارش رسانه‌ها، خامس فرزند قذافی با یک واحد ویژه به مرکز طرابلس حمله کرده است. تلویزیون العربیه گزارش داد که نیروهای نظامی وفادار به قذافی، مجتمع نظامی خود را ترک کرده‌اند.

۹:۴۵ ـ ماشابانه، وزیر امور خارجه‌ی آفریقای جنوبی گفت، قذافی برای پناهندگی به آفریقای جنوبی نخواهد آمد. وی تاکید کرد که آفریقای جنوبی، برای انتقال قذافی هواپیمایی به لیبی نفرستاده است. وی از محل اختفای قذافی اعلام بی‌اطلاعی کرد. وزیر خارجه‌ی آفریقای جنوبی همچنین گفت که کشور وی در صورت سقوط قذافی، دولت مخالفان را به رسمیت نخواهد شناخت.

بازداشت سومین پسر قذافی؛ گفتگو برای انتقال سیف الاسلام به لاهه رسانه های عربی از بازداشت سومین پسر قذافی به دست مخالفان دیکتاتور لیبی خبر دادند. به گزارش مهر، شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری به نقل از مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی لیبی اعلام کرد انقلابیون، الساعدی قذافی یکی دیگر از پسران قذافی را دستگیر کرده اند. پیشتر انقلابیون توانسته بودند پس از ورود به طرابلس، سیف الاسلام و محمد قذافی را دستگیر کنند. رئیس شورای انتقالی لیبی همچنین تاکید کرد، ما قذافی را زنده می خواهیم تا او را برای محاکمه عادلانه تحویل دادگاه دهیم.
در حالی که نبرد در اطراف مقر معمر قذافی در باب العزيزیه در طرابلس ادامه دارد، مخالفان معمر قذافی روز دوشنبه اعلام کردند که کنترل تلويزيون دولتی «الجمهوريه» را به کنترل خود در آوردند. يک سخنگوی مخالفان معمر قذافی روز دوشنبه پس از قطع برنامه‌های تلويزيون دولتی اعلام کرد :«انقلابيون به ساختمان تلويزيون حمله کردند. پس از از پای در آوردن سربازان و نيروهای محافظ ساختمان‌ها، مجموعه تلويزيون هم اينک در کنترل نيروهای انقلابی است.»
در همين حال، تلويزيون العربيه گزارش داده است: نبرد شدیدی بين مخالفان و نيروهای وفادار به معر قذافی در «بوخمش» در ۱۷ کيلومتری مرز ليبی و تونس در جريان است.طبق اين گزارش نيروهای وفادار به معمر قذافی مواضع نيروهای مخالفان را گلوله باران کرده تا از این طریق مانع دستيابی شورشيان به گلوگاه مرزی «راس جدير» شوند.

معمر قذافی در یک نگاه
سرکوب سیاسی
کمیته‌های شورشی قذافی کاملاً مشابه با سیستم‌های موجود در کشورهای کمونیستی بود. طبق گزارش ۱۰ تا ۲۰ درصد از مردم لیبی برای احیای این کمیته‌ها کار کردند که این یک نسبت از اطلاعات موجود در مورد صدام حسین در عراق یا کیم جونگ ایل در کره شمالی را نیز دربرمی‌گیرد. احیاء در دولت، کارخانجات و بخش تحصیلات رخ داد. اختلاف عقیده داشتن طبق ماده ۷۵ در سال ۱۹۷۳ میلادی ممنوع شد. قذافی اعلام کرد که هر کسی که حزب سیاسی تشکیل دهد اعدام می‌شود. شرکت کردن در مباحثات سیاسی با کشورهای بیگانه یک جنایت قابل مجازات محسوب می می‌شد و برای آن ۳ سال زندان در نظر گرفته شد. قذافی آموزش زبان‌های خارجی را از برنامه مدارس حذف کرد. یکی از مخالفان قذافی در سال ۲۰۱۱ میلادی اوضاع را اینگونه شرح می‌دهد: « هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم فرانسوی یا انگلیسی حرف بزنیم. او ما را غافل و کور کرده‌است. »
رژیم اغلب مردم را در ملأعام اعدام می‌کند و اعدام‌ها را در کانال‌های تلویزیونی دولتی مرتباً تکرار می‌شوند. طبق معیارهای مطبوعات آزاد، لیبی تحت فرماندهی قذافی سانسورکننده‌ترین کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا است. در اکتبر ۱۹۹۳ میلادی عناصری از ارتش لیبی قصد ترور او را داشتند که این سوء قصد نافرجام ماند. در ۱۴ ژوئیه ۱۹۹۶ میلادی یک مسابقه فوتبال در تریپولی که توسط فرزند قذافی ترتیب داده شده بود منجر به شورش‌های خونینی در اعتراض به قذافی شد. کنفرانس ملی مخالفان در لیبی، جبهه ملی مبارزه با استثمار لیبی و کمیته ملی لیبی در اروپا، معروف‌ترین گروه‌های مخالف قذافی هستند. در سال ۲۰۰۶ میلادی یک وبگاه که به شکلی فعال در پی براندازی قذافی بود راه‌اندازی شد. این وبگاه ۳۴۳ ترور سیاسی در لیبی را برشمرد. اتحادیه حقوق بشر لیبی، قذافی را به دلیل ناآرامی‎های بنغازی در سال ۲۰۰۶ میلادی، که منجر به کشته شدن ۳۰ لیبیایی و خارجی شده بود، مورد بازخواست قرار داد. فتحی الجحمی یکی از مخالفان برجسته قذافی بود که از سال ۲۰۰۲ میلادی تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۹ میلادی در جهت دعوت به برقراری دموکراسی در لیبی زندانی شد. برای جلوگیری از انتقاد از اوضاع حقوق بشر در لیبی، دیده‌بان حقوق بشر برای انجام تحقیقات دربارهٔ مرگ این منتقد قذافی مشارکت داده نشد.

امروز مردم لیبی به سرنوشت ما دچار شدند/ محسن کردی
آنچه امروز در طرابلس پایتخت لیبی رخ میدهد مرا به 33 سال قبل برد. هنگامی که رژیم پادشاهی سقوط کرد. انتظار داشتیم که «دیو بیرون برود و فرشته در آید». چقدر این عبارت نفرت آور است و ما از شنیدن دوباره آن فراری هستیم. عبارتی است که ما را تمسخر میکند و به ساده لوحی ما می خندد. امروز در میدان سبز در طرابلس جشن برقرار بود. شعار وحشت آور «الله اکبر» از دهان ریشوها به آسمان میرفت. و زنان حضور نداشتند. آیا برای ما که تجربه ای بس تلخ داریم این صحنه ها نباید وحشت آور باشد؟

سرکوب و کشتار در سوریه پس از سقوط رژیم قذافی
22آگوست2011: در هیاهوی سقوط رژیم قذافی امروز مردم شهر حمص را به این شکل به گلوله بستند - میدان آزادی شهر حمص – سوریه

هیچ نظری موجود نیست: