۲۱ شهریور، ۱۳۹۰

داستان غم انگيز شامپانزه هايي كه پس از 30 سال اسارت آفتاب را ديدند

داستان غم انگيز شامپانزه هايي كه پس از 30 سال اسارت آفتاب را ديدند
38 شامپانزه پس از 30 سال كه به دليل انجام آزمايشات پزشكي در يك محفظه تاريك اسير بودند سرانجام آفتاب را ديدند و از خوشحالي خنديدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، پرتوهاي آفتاب بر روي پوست آنها تابيد، قطرات ريز باران بر روي بيني آنها افتاد و براي اولين بار طراوت چمن را زير پاهاي خود احساس كردند.پس از گذشت 30 سال، آلفرد، ديويد، سارا و سوزي به همراه 34 شامپانزه ديگر از اتاقهاي تاريك و نمور لابراتوار خارج شدند و آزادي را كشف كردند.اين حيوانات كه ساليان دراز براي انجام آزمايشات پزشكي در قفس بودند اكنون در يك پناهگاه ويژه حيوانات رنج كشيده مي توانند زندگي جديدي را آغاز كنند.بسياري از اين حيوانات در همان لابراتوار به دنيا آمده و هرگز آفتاب را نديده بودند. بعضي ديگر از آنها نيز در كودكي ساكن آفريقا بودند.شكارچيان والدين اين شامپانزه ها در آفريقا كشته و آنها را به اتريش آورده بودند. لابراتوار تحقيقاتي يك شركت بزرگ داروسازي از اين حيوانات براي انجام آزمايشات مختلف پزشكي استفاده كرد.بسياري از اين شامپانزه ها به ويروسهاي هپاتيت و "ايدز" آلوده و سالهاي سال در يك قفس كوچك بدون نور زنداني شدند، بدون اينكه هيچ تماسي با ساير همنوعان خود داشته باشند. آنها تنها با افرادي كه ماسكهاي عجيبي مي زدند و لباسهاي محافظت كننده شبيه به لباسهاي فضانوردان را مي پوشيدند ملاقات مي كردند.
سرانجام يك نفر تصميم گرفت اين حيوانات را نجات دهد و به آنها اين فرصت را بدهد كه نوع ديگري از زندگي را تجربه كنند.
اين مرد، "مايكل آئوفهازر"، بنيانگذار پاركي در اتريش است كه از سال 2002 حيوانات رنج ديده را از همه اروپا در آنها جمع مي كند و به آنها اجازه مي دهد كه آزادانه زندگي كنند. وي به شبكه تلويزيوني "آر. تي. ال" آلمان در خصوص خروج چهار شامپانزه اول به محيط باز گفت: "وقتي از سوله بيرون آمدند همديگر را بغل كردند و خنديدند. تصور كنيد براي تمام عمر خود در حبس بمانيد و بعد يكروز ناگهان ببينيد كه درها باز مي شوند." محل جديد زندگي اين حيوانات محوطه اي به فضاي حدود 2 هزار متر مربع است كه با هزينه 3 ميليون يورو ساخته شده است.
اين پارك ويژه حيوانات رنج كشيده در چند كيلومتري سالزبورگ قرار دارد و تقريباً 10 سال است كه به پناهگاهي براي اين حيوانات تبديل شده است.

جهت نمايش ويدئو در يوتوب اينجا كليك كنيد.

Lab chimps see the light of day for first time.

جهت دانلود ويدئو اينجا كليك كنيد.

یک لینک خوب از وحید
GAP ProjectGAP is an international movement that aims to defend the rights of the non-human great primates - chimpanzees, gorillas, orangutans and bonobos, our closest relatives in the animal kingdom.

۲ نظر:

vahid گفت...

خیلی ممنون
خبلی دنبال ویدئوش بودم که بالاخره اینجا پیداش کردم بازم ممنون
اولین بار که با (یه اصطلاح استاد ) آزمایشگاهمون جدل کردم بعد از ترک آزمایشگاه به بچه هامون گفته بود که بهم بگند که من به درد زیست شناسی نمی خورم اون موقع زیاد جدی نگرفتم ولی بعضی وقت ها فکر می کنم که ... شاید راست بگه. انگار همه ی زیست شناسی شده دگر آزاری! نمی دونم فیزیکدانان مگه چه فرقی با بقیه می کنند که به زیبایی چند میلیارد سال پیش رو توضیح می دهند بدون اینکه بتونند دستمالیش ! یا جراحیش(تشریح) کنند! وقتی بچه تر بودم فکر می کردم که همه ی اینها تقصیر سرمایه داریه! می گفتم چون سرمایه دار به علم برای تولید بیشتر سرمایه (یاکالا)نیاز داره پس به هر روشی که بتونه دست میزنه تا سرعت رشد علم رو بیشتر کنه که خب توی زیست شناسی مجبوره که دست به این اعمال غیر اخلاقی بزنه وقتی بزرگتر شدم فهمیدم که قضیه به این سادگی نیست!... به هرحال بگذریم اصلا نمی دونم چرا اینجا نوشتم ;D
اومدم به کسی که اینجا رو می بینه (و نمی دونه )بگم که یکی از راههایی که مانع از این می شه که این صحنه های رو دوباره ببینیم حمایت از پروژه ی ایپ های بزرگ هست
http://greatapeproject.org/
به امید آزادی همه ی گونه ها

Rosa گفت...

ببین وقتی خودت در این رشته کار کنی میتونی به آلترناتیو اون فکر کنی.
تو میتونی بگی خیلی از آزمایشات رو مخالفی و حتی روی سلول و یا بیوپسی کار میکنی یعنی روی نمونه های انسانی که از جراحی هست.
خیلی از دانشمندها مخالف آزمایش روی حیوانات هستند و لابی قوی ای دارند.
باید بتونی افراد مثل خودت رو پیدا کنی.
اغلب حیواناتی که آزاد میشن و یا بلاخره جاشون مشخص میشه از طریق بچه های خوبه که تو همین رشته تحصیل و تحقیق میکنند.
اگرنه مردم عادی نه میدونند چی میگذره و نه کاری میتونند بکنند.
اینو نوشتم و بگم که در اینمورد زیاد میدونم. دکترا گرفتم و همکاریم.
اگه جایی فکر کردی میتونم کمکی باشم حتما بگو.