۲۵ شهریور، ۱۳۹۰

افق برابر زن & مرد. یا چگونه از روی دوش زنان به قدرت برسیم.


به تشویق دوستی رفتم تو وبسایت کومله تی وی. اغلب گفتگوهای ضبط شده بین آدمهای خیلی شیفته هم بود. چند سطر پایین در جهت رفع خستگی از بحث خسته کننده این تلویزیون نوشته شده و امید خسته تر نشید.
صحنه آرایی با فرش های نفیس ایرانی در تضاد دائمی میز و صندلی مبل چرمی و شمع روشن روی میز، آن هم در صبحگاه. مثلا ادای خارج نشینان. معجونی از سنتی مدرن!

البته با دهن کجی به به زندگی های تباه شده در گره های قالی. دو نخبه کمونیست ما در جلوی دوربین در حال گوز های قاطری در مورد " راهکارهای سوسیالیستی در جنبش رهایی زن" به گفتگو نشستند.

منتخب گفتار از 3 ساعت بحث زن مائویست با زن کمونیست کومله:
گفتگو با فعال جنبش کمونیستی و فعال جنبش زنان. با حزب مارکسیست لنینیست مائویست - با تشکل 7 مارس فعالیت میکند.

10 آدم متشکل فعالیتش، تلاش هاش بسیار موثر تر است از هزاران توده غیر متشکل است.

رزا: برای رسیدن به قدرت حزب شما فعالیت ده زن حزبی موثر تره و واجبه. اما هزاران توده غیر متشکل (غیر متشکل در احزاب هرمی کمونیستی) هستند که سوسیالیست آزادمنش را میتوانند پیاده کنند. آن ده زن سازماندهی شده فعالیتشان به دیکتاتوری نخبگان منجر میشه.

همان ابتدای انقلاب سرکوب زنان انقلابی رادیکال و کمونیست آغاز شد.

رزا: آنوقتها که زنان کمونیست مشغول دویدن بدنبال تئوری های ضد امپریالیستی مردان حزبی شان بودند!

جمهوری اسلامی انقلاب ضد سلطنتی ضد امپریالیست مردم را دزدیدند.

رزا: هووووم تئوری قدیمی توطئه و بی رنگ کردن نقش خود در استقرار رژیم.

حذف تاریخ مبارزه، تاریخ اینکه اولین جریان اجتماعی که جلوی جمهوری اسلامی ایستاد زنان بودند. این زنان کی بودند اغلب این زنان فعالین جنبش چپ وسازمانهای کمونیستی بودند. آن 100 هزار زن 5 روز پی در پی جلوی دادگستری و تلویزیون جمع شدند علیه حجاب در چند شهر...چرا اصراردارند تولد جنبش انقلابی زنان را اصلاح طلبان حذف کنند؟

رزا: روز تولد جنبش زنان اصولا هیچ کجا ثبت نشد. اختلاف شما و اصلاح طلبان بر سر لحاف ملا ست. زنانی که علیه حجاب بودند بدون سازماندهی شما ریختند تو خیابون. و تازه برخی از شماها هم که شرکت کردید یواشکی احزابتان بود. چون اونها تظاهرات علیه حجاب را به زنان سلطنتی و ضد انقلاب منسوب کردند.آمار شخصی من بیشتر جبهه ملی، سلطنتی، زنان غیر متشکل در احزاب و گروهها، پرستار، کارگر، خانه دار، مدیران زن سیستم گذشته، معلمان و جوانان بودند. شما هیچ نقشی در شکل گیری آن نداشتید. تازه آخرش هم همه را به خانه ها بازگرداندید.

زن سوسیالیست به زن توضیح میده برای پیشروی به رهایی باید با همه چی بجنگه.
ما با بردن آگاهی سوسیالیستی میتوانیم توده ها را سازمان دهیم.

رزا: از اینکه با آمپول آگاهی دنبال مریض بیفتید خسته نشدید؟ توده ها از این آمپول میترسند. اغلب هم خالیه و تزریق باد هوا خیلی ها رو به کشتن داد!

جنبش زنان توده ای شود این امر طبقاتی ماست، چه باید کرد؟ روی مسائل عموم زنان جنبش توده ای میشه روی مطالبات عموم انگشت روی مسائل حاد زنان. انگشت روی حجاب اجباری.
از طریق حجاب آگاهی سوسیالیستی زنان را بالا ببریم.

رزا: رمز پیروزی سوسیالیست حزبی تسخیر قلب زنان با دعای ضد حجاب!

نبض جنبش زنان در دست جنبش کمونیستی باید باشه.

رزا: ما مشکل شمردن نبض با شماها را نداریم. اما اگر قراره به جنبش قلاده حزبی بزنید منتظر عکس العمل بیمارتون باشید.

جنبش خودبخودی! توده ها دقیق نمیدونند چرا عاصی شدن اومده تو خیابون.
کار تو چیه؟ اینکه تو(کمونیست) فرموله کنی توده چرا اومده تو خیابون. معترضین دقیق نمیدونند چرا و از چی عاصی هستند.مهم اینه که تو(کمونیست) چطور فورموله میکنی حرکت خودبخودی توده ای را، فورموله کنی حول چی جنبش متشکل بشه.
چه مطالباتی بگذاریم که بسیج کنیم توده ها را، آگاهی اش بالا بره...

رزا: بجای فورموله کردن، تفسیر و توضیح، هدایت و ریاست بد نیست از عرش نخبگی پایین بیایید و قدم رنجه کنید کمی مزه چماق را چشیدید خواهید فهمید که توده خوب میدونه برای چی اومده تو خیابون.

از بین بردن و برداشتن شکاف بین زن و مرد کارگر مهمترین کار جنبش کمونیستی است.

رزا: نگران نباشید. این شکاف روزی از اجساد توده ها پر خواهد شد. آنها روزی پلی خواهند شد که زن و مرد کارگر به آغوش هم افتاده در آشتی کنانشان حزب طراز نوین با همدلی و همبستگی مرد و زن کمونیست هدایت و سکان جامعه را به عهده بگیرد.

خانه مرکز روابط قدرته. خانه جایی است که سلول جامعه طبقاتی است و ستم به زن کارگر اجرا میشه.

رزا: ای ول. این رو از ما ندزدیدید؟ کپی رایت نداریم اما اون کله های روی پرچم حزبتان گویا در رسای خانواده مقدس سوسیالیستی زیاد قلم زدند.

مرد کارگر به زن کارگر ستم میکنه. به مرد کارگر باید جنبش کمونیستی یاد بده که از امتیاز ستمگری اش دست بکشد.

رزا: خانم معلم بازی در آوردن برای کارگران زمخت معمولا نتیجه نداشته. اغلب بهتره با بایکوت، ایزوله سیاسی، تحریم سکس و سازماندهی گروههای زنان علیه مردان خشن جلو رفت. چون دست کشیدن از امتیاز ستمگری جدا سخته!

برداشتن شکاف استراتژی جنبش زنان و جنبش کمونیستی از طریق آموزش مرد کارگر.
بالا بردن آگاهی سوسیالیستی مرد طبقه کارگر که بلاخره رسالت تاریخی اش را به عهده بگیره.
که بیاد بگه: این منم که رها کننده جامعه ام ، زن و مرد کارگر.

رزا: سطور بالا یه جورایی کارگر فتیشیستی نوشته شده. پس تو این سوسیالیست نوع مائویستی دهقانان و خرده بورژوازی خرده پا، تهیدستان شهر و روستا کنار گذاشته شدند؟
این سنتز نوین آواکیان را مجبور شدم برم دنبالش!

زن کمونیست کومله: مرد طبقه کارگر با گذشت از این امتیازات فردی باید نصف دیگه از طبقه اش "زنان" را به مبارزه طبقاتی بیاره. امیدم اینه که به ستم جنسی بیشتر بپردازیم.
رزا: آمین

برنامه‌ افق برابری: گفتگو با آدر درخشان پیرامون راهکارهای سوسیالیستی در جنبش رهایی زن- بخش اول 29-07-2011
Download 180 MB
برنامه‌ افق برابری: گفتگو با آدر درخشان پیرامون راهکارهای سوسیالیستی در جنبش رهایی زن- بخش دوم 04-08-2011
Download 219 MB

۲ نظر:

Rosa گفت...

سلام
من الان با ایمیل رزا روشن یک ایمیل تست فرستادم.البته گوناگونی نظر که خوبه و خیلی خسته کننده میشد اگه همه هم عقیده بودند.
این رفقای م. ل. م را من میشناسم و 6 سالی با سازمان زنانشان فعالیت کردم.با همه اختلافات فعلا دورادور هوای هم را داریم :-)
من زیر زمینم اما مخفی نیستم و اگر خواستید اسم چت را با ایمیل میفرستم.
تا بزودی

agrin گفت...

من نمیدونم چجوری سازمان زنان 8 مارس رو اینجوری خطاب قرار میدهی رفیق اذر درخشان از اون زنانی است که هزاران دختر ایرانی تو ایران با مقالات ایشون اگاه شدند من خودم یک نمونه از اونها هستم شما کلا خیلی با جانب داری و سو رفتار هم رو نقد میکنی