۰۹ مهر، ۱۳۹۰

پنج‌شنبه‌ها، راس ساعت پنج، به مدت پنج ثانیه، پوشش اجباری رو از سر برمی‌داریم 5*5*5

لینک صفحه طرح "پنج در پنج" در فیس بوک: https://www.facebook.com/Iran5x5
پنج‌شنبه‌ها، راس ساعت پنج، به مدت پنج ثانیه، پوشش اجباری رو از سر برمی‌داریم و موهامون رو یه هوایی می‌دیم.هرچند می‌دونیم حرکت خیلی کوچکی بوده…اما با علم به این که داریم قدم‌های اول یه راه طولانی رو برمی‌داریم… در حالی که ته قلبمون احساس غرور و شعف می‌کنیم به راهمون ادامه می‌دیم.

امروز که سپیده کوچولو، خواهرزاده ی کلاس اولیمو با روپوش و مقنعه سورمه ای دیدم داشت گریه ام می گرفت. لعنت به حجاب اجباری..

طرح پنج در پنج چیست؟ دختران ایرانی، پنج‌شنبه‌ها ساعت پنج به مدت پنج ثانیه حجاب اجباری از سر برمی‌گیرند تا موهایشان هوایی بخورد

چرا فقط پنج ثانیه؟ چرا بیشتر نه؟ در این مرحله کم خطرترین زمانی است که می‌توان انتظار داشت

در چه محلی؟ در کدام شهر یا استان؟ هر جا که بودیم. در هر خیابان. در ملاعام. مشروط بر این که خطری تهدیدمان نکند

آیا شما جنبش سبز هستید؟ خیر. این مساله ارتباطی با اعتراض به نتایج یک انتخابات ندارد. حرکتی زنانه است برای به دست آوردن حقوق دریغ شده که در صورت شکست یا پیروزی جنبش سبز به راه خود ادامه می‌دهد. اما اگر منظور از جنبش سبز، حرکتی برای کسب حقوق اولیه انسانی در ایران است... بله رنگش می‌تواند سبز هم باشد.

آیا شما قصد براندازی حکومت جمهوری اسلامی را دارید؟ خیر. به هیچ وجه. هدف نهایی اختیاری شدن حجاب است. در حکومت جمهوری اسلامی یا در هر حکومت دیگری

حرکت خیلی کوچکی به نظر می‌رسد. چرا کاری اساسی نمی‌کنید؟ یک کار بزرگ را تقسیم می‌کنند به مجموعه‌ای از ریزکارهای کوچکتر و دانه به دانه انجامش می‌دهند. ناگهان به خود می‌آیند و کار بزرگ را انجام شده می‌بینند. وقتی که راهی طولانی در پیش داریم، نمی‌ایستیم که از به مقصد نرسیدن اشک بریزیم. کوله را برمی‌داریم و قدم اول را در راه می‌گذاریم.

حجاب اجباری چرا اینقدر برایتان مهم است؟ آیا بهتر نیست کار بهتری کنید؟ حجاب اجباری نشانه‌ی همه‌ی ظلم‌هایی است که به زنان در ایران می‌رود. مجسمه و سمبل حقیر دانستن و نماد آقابالاسر داشتن است. اگر موفق شویم این سد را بشکنیم، هدف‌های دیگر ساده خواهند بود: حق طلاق، حق تحصیل، حق حضانت...

نمی‌گویید شما را دستگیر می‌کنند؟...

متاسفانه طرح‌هایی که قراره در یک محل خاص انجام بشه، از قبل محکوم به شکسته. چون نیروی انتظامی (یا هر گروهی که دستور به ممانعت داره) می‌تونه در همون جا متمرکز بشه. مثل آب بازی یا فانوس بازی به جایی نمی‌رسه. اما اگر مکان مشخصی نداشته باشه و زمان هم اینقدر کوتاه باشه که امکان دیدن همه جا برای اونا فراهم نباشه، حالت دیوانه‌واری پیدا می‌کنند.

داخل وبلاگ نسوان افراد زیادی هستند که میگن خوب آخرش که چه؟
-مشکل ما هم همینه مگه قراره یک روزه حجاب اجباری لغو بشه؟
-مگه قراره فردا پاشیم ببینیم خامنه ای فرار کرده؟ ما باید یاد بگیرم کارهای گروهی و اجتماعی رو جدی بگیریم
حالا پسر ها یه خورده دیگه افسوس می خورند که نمی تونند تو این طرح نقش فعال داشته باشند :)
بسیار عالی ....منم به عنوان یه پسر تنها کاری که از دستم برمیاد رو میکنم: در جریان گذاشتن دخترای فامیلم ... :)
اره حکومت با این حرکت شما حتما سقوط میکنه، میگم هر ۵ شنبه هم رنگ لاک ناخن هاتونم عوض کنید تاثیرش بیشتره....
جمله بسیار مسخره‌ای بود که مثلا به نقل از یک شهید روایت شده بود که میگفت: خواهرم حجاب تو کوبنده‌تر از خون من است.
مطمن باش این حرکت دختران شجاع ایران بسیار تاثیرگذارتر از توی صف نونوائی یا توی تاکسی غُرغُر کردن است.
حکومت پلید دینی از اینگونه حرکات بانوان ایران که طی 2سال گذشته ثابت کردند تمام تلاش تبلیغات و مغزشوئی حکومت دینی بی‌تاثیر بوده و حتی نتیجه معکوس داده است.
حق باشماست اگر قضیه تصادفی باشد نه برنامه ریزی شده. گشت ارشاه هم مشکلی با این قضیه ندارد. اما اینکه راس یک ساعت مشخص یکدفعه حجابها برداشته شود مشکل بزرگی برای رژیم ایجاد خواهد کرد. اگر این حرکت همه گیر شود و یک حرکت میلیونی بوجود بیاید اوضاع حسابی بهم خواهد ریخت. امیدوارم که زنها به این حرکت ادامه بدهند.

اول قرار بود پنج نفری برویم. من و چهار دختر ناز کرمانی. ظهر سمیه زنگ زد که نمی‌تواند بیاید. نگار می‌خواست کتابی بخرد. روناک هوس بستنی کرد. بلع و لیس هنوز تمام نشده بود که به کتابفروشی رسیدیم. کتابفروش با چشمان نگران، قیف بستنی مرا دنبال می‌کرد. کتاب خریداری شد و بلوار را هم با قدم‌های شوخ و شنگ دخترانه ترک کردیم. از جمهوری گذشتیم و سر از آزادی درآوردیم. ساعت پنج شد. چهار روسری سُر خوردند روی شانه‌ها. پنج ثانیه حظ، پنج ثانیه سرخوشی. روسری‌ها برگشتند که دوباره زندان موها شوند اما موهای بلند نگار خیال نداشتند از این مرخصی کوتاه به حبس بازگردند. پیچیدیم در کوچه‌ای و به او در مرتب کردن روسری‌اش کمک کردیم. به همین سادگی... اولین پنج در پنج تمام شد.

رپ فارسی برای زنان ایرانی
اتهام رپ ایرانی

هیچ نظری موجود نیست: