۲۲ دی، ۱۳۹۰

ادرار چهار تن از تفنگداران دریایی آمریکا بر سه جسد در افغانستان +ویدئو

روز چهارشنبه ویدئویی در شبکۀ اینترنت منتشر شد که چهار تن از تفنگداران دریایی آمریکا را در افغانستان در حال ادرار بر سه جسد نشان می‌دهد. گفته می‌شود این اجساد متعلق به طالبان هستند. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که ستاد تفنگداران دریایی این کشور تحقیق دربارۀ ویدئو را آغاز کرده است. انتشار این ویدئوی ۳۹ ثانیه‌ای، در آمریکا باعث بحث‌های بسیاری شده است.

بازداشتگاه گوانتانامو ده ساله شد ده سال از آغاز به کار زندان گوانتانامو می گذرد. بازداشتگاهی با امنیت بسیار بالا برای نگهداری مظنونان به تروریسم که توسط ارتش آمریکا در کشورهای مختلف، نظیر عراق و افغانستان دستگیر شده اند، اما محل این زندان در خاک کوبا است، برای اینکه افراد نتوانند از حقوق یک بازداشت شده مطابق قوانین آمریکا بهره مند شوند. تصمیمی که توسط رییس جمهوری پیشین، جورج دبلیو بوش اتخاذ شد. هینا شمسی، مدیر طرح امنیت ملی اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا می گوید: “ده سال پس از افتتاح گوانتانامو باید به این واقعیت اذعان داشت که آنجا محلی غیر قانونی، غیر اخلاقی و نامشروع است که به نام امنیت ملی به کار خود ادامه می دهد. محلی که به آزمایشگاه شکنجه گران تبدیل شده، جایی که در آن افراد بدون محاکمه نگهداری می شوند و این شکست ارزش های دموکراتیک ماست. اکنون زمانی آن فرا رسیده که به حیات آن پایان دهیم.”رفتار با زندانیان گوانتانامو آنچنان ذهن فعالان حقوق بشر را به خود منعطف کرده که باراک اوباما در زمان مبارزات انتخاباتی اش وعده داد که به عمر این بازداشتگاه پایان دهد. نخستین سندی که اوباما به عنوان رییس جمهوری آمریکا امضا کرد، دستور تعطیلی زندان گوانتانامو بود. او به فعالان حقوق بشر مژده داد که “حداکثر تا یک سال دیگر این بازداشتگاه تعطیل خواهد شد.”با این وجود پس از گذشت سه سال همچنان 171 مظنون به تروریسم در این زندان نگهداری می شوند. کارن گرینبرگ، مدیر مرکز امنیت ملی دانشکده حقوق فوردهام می گوید: “آنچه دولت اوباما کر بررسی دقیق پرونده هر زندانی بود. به این شیوه تصمیم گرفته میشد که زندانی را تحت محاکمه قرار دهند، آزاد کنند، به جای دیگری منتقل کنند یا همچنان در بازداشت نگه دارند. در فرض آخر، هیچوقت از شر گوانتانامو خلاص نخواهیم شد.”زندانیان گوانتانامو شکنجه می شوند و تحت رفتارهای غیرانسانی قرار می گیرند. بیداری اجباری، دمای خیلی بالای سلول، صدای بلند، پایند و دستبندهای تنگ: اینها نمونه ای از رفتارهای غیر انسانی است که زندانیان شرح داده اند.

Rage Against The Machine RNC Protest Show Opening
Guantanamo
Das Guantanamo Experiment Part2
Moderne Folter der CIA (1/5)

آغاز سال جديد ميلادی با يک اعدام در هر ۴ ساعت در ايران
دولتمردان ايرانی در هفته اول سال 2012 (11  18 دی 1390) با اعدام يک نفر در هر 4 ساعت به رکورد تازه ای دست يافتند. آنها 39 نفر را در شهرهای مختلف اعدام کردند، از جمله سه نفر در انظار عمومی در کرمانشاه به دار آويخته شدند. به گزارش عفو بين الملل، در 11 ماه اول سال 2011 بيش از 600 نفر در ايران اعدام شده اند. اين تعداد در مقايسه با حداقل 553 اعدام در سراسر سال 2010 افزايش قابل توجهی را به نمايش می گذارد. به اين ترتيب سال 2011 در ظرف دو دهه گذشته، از سال 1991 (با حداقل 775 اعدام) به بعد، از اين نگاه بدترين سال محسوب خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: