۰۹ آبان، ۱۳۹۱

علیه تحریم/جنگ



آیا نسل کشی اقتصادی امری طبیعی است؟

نوشته‌شده در اکتبر 21, 2012 توسط
این روزها هر چه که میگذرد محاصره اقتصادی غرب بر علیه ایران بیش از پیش اثرات ویرانگر خود را بر زندگی روزمره مردم کوچه و خیابان نشان می دهد. تورمی که به باور بسیاری اکنون سه رقمی شده است تامین بسیاری از مایحتاج اولیه را برای بسیاری از ایرانیان ناممکن ساخته است. قیمت ها دیگر روزانه بالا میروند و کمبود کالا به وضوح احساس میشود. اوضاع آنچنان بحرانی شده است که بسیاری از دولت مردان جمهوری اسلامی با اعلام خطر خواهان تامین کالاهای اساسی از طریق احیای نظام کوپنی شده اند. تحریم ها امنیت غذایی بسیاری از ایرانیان را که پیش از این با حذف یارانه ها به خطر افتاده بود به طور جدی مورد تهدید قرار داده اند. تحریم های بانکی و عدم امکان انتقال پول از داخل کشور به خارج حتی امکان تهیه دارو را برای واردکنندگان ناممکن ساخته است به گونه ای که رئیس بنیاد بیماری های خاص ایران نسبت به ناتوانی بنیاد در تهیه دارو برای بیماران مبتلا به سرطان، ام اس، تالاسمی و نیازمند دیالیز هشدار داده است.
در چنین وضعیتی واکنش بسیاری از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی که از قضا در غرب زندگی میکنند در بهترین حالت سکوت و گاها حمایت از اعمال و حتی تشدید تحریم ها بوده است. میلیون ها ایرانی ساکن غرب با بستن چشمان خود به قتل عام “نرم” ای که در ایران در شرف وقوع است و هنوز تا ظهور کامل اثرات فاجعه بار آن زمان باقی ست، ظاهرا آنرا نتیجه طبیعی سیاست های  جمهوری اسلامی دانسته و از متوجه کردن کوچکترین مسئولیتی به دولت های غربی میزبان خود سرباز میزنند. گویی که محاصره کامل  و نسل کشی اقتصادی در کشوری با سیستم سیاسی استبدادی از جانب حکومت هایی هزاران کیلومتر دورتر امری کاملا مقبول و قابل توجیه است. انگار که در شیوه نگاه ما به جهان نسبت به قرون وسطی که جهان گشایان با محاصره شهرها و سد کردن راه ورود غذا به آنها از طریق ایجاد بیماری و قحطی سعی در وادار کردن حاکمان به تسلیم داشتند، تغییری ایجاد نشده است.  برای بسیاری از ما ظاهرا دولت های به اصطلاح دمکراتی که راه غذا و دارو را به مردم یک کشور می بندند کوچکترین مسئولیتی در برابر عواقب چنین سیاست هایی ندارند و مسئول فجایع پیش رو تنها و تنها حاکمان مستبد و جاه طلب داخلی هستند که به خود اجازه به چالش کشیدن نظم جهانی مطلوب «امپراطور» را داده اند. 
 در این شکی نیست که رژیم مستبد صدام حسین در رساندن عراق به فاجعه برنامه نفت در برابر غذا و جنگ متعاقب آن که به قیمت جان میلیون ها عراقی تمام شد و از زخم هایش هنوز خون میچکد نقشی کانونی داشت (1). اما با چه منطقی میتوان دست های خون آلود سیاست مداران آمریکایی و هم پیمانانش را در سال ها گرسنگی دادن به مردم عراق و در نهایت راه انداختن جنگی خانمان سوز نادیده گرفت؟ به همین ترتیب در فاجعه کمبود غذا و دارو در ایران جمهوری اسلامی و سیاست های نابخردانه اش نقشی اساسی داشته اند اما چگونه میتوان منکر مسئولیت کسانی شد که با گرسنگی و کشتار اقتصادی مردم کشوری هزاران کیلومتر دورتر تنها به دنبال منافع خود هستند؟ آری! متاسفانه طبیعی است که کشورهای غربی بر خلاف ادعاهای جهان شمولانه حقوق بشری شان تنها به دنبال منافع خود باشند و برای این منافع با ممنوع کردن هرگونه امکان مبادله بانکی جلوی واردات غذا و دارو را به ایران بگیرند. اما طبیعی نیست که میلیون ها ایرانی خارج از کشور در برابر کشتار آشنایان، همشهری ها و هموطنانشان سکوت پیشه کنند، متعارض کشورهای میزبانشان نشوند و حتی جاده صافکن چنین نسل کشی اقتصادی ای شوند.
(1) برای اطلاعات بیشتر در مورد فاجعه انسانی ای که پس از سال ها تحریم و جنگ در عراق اتفاق افتاد این یادداشت را مشاهده کنید.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

salam jomhori eslmi ra ki be hokomet resand? merdom bayet be ki pena bebered? che kesi dar hal hazer in vezoyet faje amiz ra be vojod averde? dostan fegr bed bexti xak tuoseri ne tenha agahi bevojod nemiavered , blke fashizm ra tedarok mibiniand, tehrim ra kota mian bor jeng beraye fashism ra henvar mikoned pol xodaye xodayegan xodaye zemini dast he ke bashe adeam haye xodesho beraye bergerariye mafiyaye xodret servet ra der modet deraz bime mikoned,,sermaye dari jehani az in veziyet be vojod amede nehayet estefade ra xahed kerd ,,jomo hori eslami onchash erosiye ve betuor bisabege eteshe boled pervazi mikone ,,ensan haye demokrat ve ensan dost bayet der hed emkan az atesh bi sabege fashism jedid be merateb az jomhori eslami xeter nak jologiri koneand eger emkan in ra nedreand hed egal ateshga fashism nesheand,piroz bshid mesoud

ناشناس گفت...

nabod bad fashism doorod be hemye insanhaye azad ve bavojdan masoud gerami men hem deghighan andishehaye shoma ra ghebul daram piroz bashid.havar

یه آقاهه گفت...

تحریم هایی که در مورد جمهوری اسلامی صورت گرفته بیشتر شبیه نمایش در سیرک و هنوز به اوجش نرسیده با این حال مشتاقم بدونم راهکار شما برای توقف برنامه هسته ای ایران و از هم پاشیدگی نظام جمهوری اسلامی چیه ؟ اعتراض به اصل تحریم دارید یا روشهای اون در مورد ایران ؟

Rosa گفت...

توقف برنامه هسته ای ایران با تحریم و خرابکاری در غنی سازی امکانپذیر است. متاسفانه اما روسیه و چین و بقیه، حتی سرمایه داران آلمانی، بدلیل منافع و سود سرشارشان دخیل هستند و از رژیم هسته ای حمایت میکنند. پس کارگران، مهندسین و بقیه دست اندرکاران در ایران مجبورند در این صنایع خرابکاری کنند.
در مورد تحریم ها کاملا در جهت سیاستهای بانک جهانی یعنی آزاد سازی قیمتها و سرمایه است. متاسفانه یک شبه پول ایران بی ارزش شد.
ارزش برابری پول بنا بر سیاست نئولیبرال تغییر کرد. و این همان فلاکت مردم است. این همان سیاست بانک جهانی است.
من موافق ممنوعیت حضور جنایتکاران رژیم اسلامی در خارج میباشم. هرگز هم ندیدم (در آلمان) ممنوع ورود باشند. احمقی نژاد و تیمش هم کماکان در تمام اجلاسهای امریکا شرکت میکند و چماق پلیس هم همواره روی کله ما بود و هست که به حضور سران رژیم اعتراض میکنیم. تحریم ها ربطی به سیاستمداران و جنایتکاران ندارند. مردم تحریم شدند.
تحریم و فلاکت مردم باعث انقلاب و شورش مردم ایران علیه رژیم نمیشود بلکه امکان قدرت گیری مشت آهنین و دیکتاتوری و یا حتی فاشیسم میشود.
اوضاع کنونی یونان و یا توجه به قدرت گیری هیتلر در آلمان و... نتایج فقر و فلاکت و جنگ و... است.
رژیم ایران تحریم نشده ولی مردم چرا.
همین کار را در مورد عراق انجام دادند و متاسفانه در مورد ایران نیز جواب خواهد داد.
باید با عشق و همبستگی با مردم علیه دیکتاتور مبارزه کرد. و هرگز نباید بدلیل نفرت از رژیم حاضر به سکوت در برابر قربانی کردن مردم شد. حتی مردم خاموش در برابر دیکتاتوری. آنها جرمی ندارند و مردمی که ماه ها حقوقشان پرداخت نشده و هر روز برای شام شبشان کار میکنند، نه رمق اعتصاب دارند و نه مبارزه. و هر دیکتاتوری هم وعده نان دهد، برایش هورا میکشند. هر فاشیستی...
دو لینک جالب در زیر یک فایل صوتی و یک فیلم

پیرامون جوانبی از اوضاع سیاسی بحرانی کنونی در ایران، گفتگوی نسرین ابراهیمی با اردشیر مهرداد

http://radiobarabari.com/video/191012.html

راديو ندا: گفته هاي يكي از شهروندان از اوضاع نابسامان در ايران

http://www.radioneda.de/2012/10/31/Iran121030.mp3

یه آقاهه گفت...

چیزی که مشخصه جامعه ایران به دو قسمت شده اونهایی که دارند از بازار آشفته سود میبرند و اونهایی که تحت فشارندو البته اکثریت رو شامل میشن . با اینحال خوشحالم که شما هم به "روشهایِ" ریاکارانه و نیم بندِ تحریمهای سیاسی و اقتصادی معترضید. مرسی از پاسخ و لینکها.

RosaArchiv گفت...

من از شما ممنونم که با کامنتتون باعث شدید بیشتر فکر کنم و چند اظهار نظر جدید را هم در اینترنت بخوانم. راستش رژیم هرگز تحریم نشده و کماکان طرف معامله است. تنها روی همدردی میتوان بنا کرد و راهی یافت...

Rosa گفت...

هاوار عزیز
خوش آمدید.
مسعود جان
پایدار باشید.