۲۲ آذر، ۱۳۹۱

روایت مقاومت پناهجویان کمپ اعتراضی در آمستردام/ طاها زینالی

 گزارش زیر از منبع اینجا است. برای خواندن بروی تیتر آن کلیک کنیم.
[دریافت نسخه PDF]
رزا: کمتر پیش می آید که در حین خواندن چشمانم پر از اشک شود! راستش میتوانم حتی صدای ضربان قلبشان را هماهنگ با خودم بشنوم و دردشان را نیز. و غم شان را و امیدشان و سرسختی شان را برای ایجاد جهانی بدون مرز.
ما کم نیستیم، و روزی موفق میشویم. هیچ انسانی در هیچکجا، غیر قانونی نیست... نه به مرزها، نه به دولت ها...

روایت مقاومت پناهجویان کمپ اعتراضی در آمستردام/ طاها زینالی

هدف از نوشتن این یادداشت ارائه‌ی گزارشی از ابعاد ماجرای اعتراضات پناهجویان «غیر قانونی» در آمستردام، به مثابه‌ی یک نمونه‌ی عینی از مقاومت جمعی فرودستان است. مقاومتی که همه‌ی جنبه‌های آن سیاسی و در رویارویی با یک سیستم واحد است؛ جنبه‌های چون هویت فاعلان حامل این مقاومت، جوانب مربوط به دلایل آوارگی هر یک از آنها، خواسته‌های ساده ولی آرمانی آنها (از جمله این که «هیچ انسانی غیرقانونی نیست»)، توان و قابلیت حیرت‌انگیز ساختاردهی مقاومت توسط خودشان و به صورت مستقل، زندگی کمونی و مشارکتی آنها در کنار هم و روابط انسانی و دوستانه‌شان با یکدیگر، ابعاد غیر انسانی سیاست نخبگان، دورویی و دروغگویی دولت مدعی دموکراسی هلند، لشکرکشی سیاسی و نظامی و رسانه‌ای دولت هلند، مقاومت و صف‌آرایی فعالان چپ ضد قدرت، و برچیدن خشن کمپ اعتراضی و بازداشت همه‌ی پناهجویان معترض. این متن اگر چه روایتی عینی و مبتنی بر واقعیت است، اما با توجه به مضمون ماجرا به هیچ وجه بی‌طرفانه نیست: مشخصا در این نوشته ابراز احساس قلبی نسبت به این حرکت و همه‌ی پناهجویان معترض، انعکاس غم و ناراحتی موجود در چشم‌های نازنین تک‌تک پناهجویان، احترام و قدرشناسی نسبت به فعالان و حامیانی که مقاومت کردند و احساس نفرت نسبت به همه‌ی ماموران پلیس و سیاست‌مداران ریاکار و دروغگو و رسانه‌های چاپلوس و سانسورچی و … به طور آگاهانه و در مخالفت با رویه های مرسوم «خنثی» نویسی انجام شده است. گو اینکه این عینی‌ترین شیوه‌ی روایت آن چیزی است که نگارنده از نزدیک مشاهده کرده است.
..........
در ویدئوی زیر مردی بالای هفتاد سال در بین حامیانی که دستانشان را زنجیر کرده‌اند و در برابر برچیده شدن چادرها مقاومت می‌کنند دیده می‌شود. وی پزشکی است که تقریبا همه‌ی روزهای کاری به طور داوطلبانه به چادرهای پناهجویی مراجعه کرده و به نوعی پزشک پناهجویان حاضر در کمپ اعتراضی بود. وی در رابطه با اظهار نظر شهردار و دولت هلند در مورد وضعیت نگران کننده‌ی سلامتی پناهجویان، همه‌ی این اظهارات را دروغ و بهانه‌ای بیش ندانسته و آن را توجیهی برای سرکوب این حرکت اعتراضی بیان کرد. وی تاکید کرد وضعیت پناهجویان از نظر سلامتی نگران کننده نیست و حتی می‌توان گفت به نسبت بی‌خانمان‌هایی که در پناهگاه‌های شبانه می‌گذرانند و پناهجویانی که در زندان‌های دیپورتی، در خیابان‌ها و حتی در کمپ‌های پناهجویی می‌گذرانند بدتر نیست. او با این که در سن پیری است و خود بیماری‌های و مشکلات بدنی متعددی را تحمل می‌کند اما نه تنها به عنوان پزشک پناهجویان را حمایت کرد، بلکه شب را در کنار پناهجویان گذراند و در نهایت تا جایی که امکان داشت در برابر ماموران پلیس نیز ایستادگی کرد. پناهجویان شب گذشته از وی و تعدادی دیگر از حامیان همیشگی‌شان قدردانی و تشکر کردند.
چند فیلم دیگر 

هیچ نظری موجود نیست: