۲۹ بهمن، ۱۳۹۱

نقد به ویدئو One Billion Rising برقصیم و زنجیر پاره کنیم!

با تشکر از سارا که نقد به ویدئو کمپین را به فارسی برگرداند.
ویدئو کمپین
 سارا : نقد به ویدئو کمپین   به فارسی

از مبتکر این کمپین خانم انسلر ویدئویی در صفحه اصلی این کمپین دیده میشود که بر روی این مسئله تاکید می کند. در حالی که در این ویدئو کلیشه های نژادپرستانه به چشم میخورد. یعنی اینکه این خشونت های جنسی در رابطه با زنان و مردان سیاه پوست تکثیر شده است.
 در این فیلم زن سیاه پوستی مورد تجاوز توسط مرد سیاه پوستی نشان داده میشود. بنابر این کلیشه ی نژادپرستانه که دارای یک سنت طولانی است، در اینجا مورد تصدیق قرار میگیرد. مانند: جبر جنسی مرد سیاه پوست
مورد دیگر زن مسلمانی است که با روسری و صورتی با اسید سوخته در صحرا است. در اینجا هم ضد اسلام گرایی در این فیلم دیده میشود با این ایده که تنها زنان مسلمان توسط شوهرانشان تحت ستم قرار گرفته، سنگسار و یا به صورتشان اسید پاشیده میشود. نقش صحرا در اینجا تصویری از مسلمان ها ابتدایی در آغاز دین اسلام است.
 تنها زن سفیدی که در این ویدئو نشان داده میشود، تصویر یک زن سفید در یک دفتر مدرن با رئیسش که بر روی گردن این زن فشار می دهد. این تصویر قطعا از خشونت بر علیه زنان حاکی شده است اما قابل مقایسه با تصاویر دیگر نیست.
 علاوه براین مسله طبقاتی و رشته ی حرفه بطور کلیشه تکثیر شده است. به این معنی که زن سفید با سرو وضعی مرتب در دفتری مدرن مشغول بکار می باشد. در حالی که زن سیاه پوست در حال آوردن آب و یا زن مسلمان بیکار در صحرا نشان داده میشود.
 خشونت بر علیه زنان بر مبنای تبعیض جنسی است و یکی از مشکلات ما زنان در سراسر جهان میباشد و نه پدیده ای مافوق در رابطه با کشور های شرقی.
 خشونت های جنسی قطعا منحصر به مردان سیاه پوست نیست، چیزی که متاسفانه در این فیلم به آن اشاره میکند.
علاوه براین تصویری از تجارب و واقعیت های زنان همجنس گرا، دگرباش، ترانس و زنان معلول در اینجا نشان داده نمیشود.
 زنان خشونت های جنسی را تجربه کرده و پشت سر میگذارند در حالی که همه ی ما تجاربی مانند تبعیض نژادی، طبقاتی، هموفوبی، ترانس فوبی و یا تبعیض های دیگر را نمی کنیم و بر همین اساس همه ی ما برابر نمی توانیم، باشیم.
 ما از عملکردهایی که بر علیه خشونت های جنسی و سکسیم است، استقبال می کنیم و این مبارزه را قدمی مهم برای مقابله با تمامی اشکال ظلم و ستم بر زنان می بینیم. اما ما نمی توانیم با نادیده گرفتن راسیسم و استفاده از کلیشه های راسیستی علیه جنسیت گرایی موجود در جامعه مبارزه کنیم که با تمامی اشکال ظلم و ستم در یک جامعه مرتبط می باشد و ساختارها و نهاد های سیستم بطور مشابه این تبعیض ها را رواج می دهد

Rosa: اغلب ما و خود من در این اکسیون که روز "عشق" بود در اعتراض به خشونت و قصابی زنان به خیابان رفتیم و خوشبختانه در شهر من موضوع به سیستم حاکم، پناهجویی، راسیسم و سکسیسم، هموفوبیا و... ربط داده شد. البته به ویدئو این کمپین انتقاد شد.

در اخبار روز خانم وحدتی قبلا طولانی در رابطه با چگونگی آن نوشت.
با تیتر:  برقصیم و زنجیر پاره کنیم! 
برای پایان دادن به خشونت علیه زنان

اما در کامنتها اغلب توضیح داده شد: «کیر بگذار کیر بمانَد»

حال با توجه به اینکه اکسیون سراسری موفق بود. بسیار موفق بود. من نوشته سارا را بازنشر میکنم. و امیدوار هستیم که در سال آینده این کاستی ها بر طرف شوند. 
برای دیدن کلیپ مورد انتقاد و خواندن مطالب در منبع بروی تیتر آنها کلیک کنیم.
متن انتقاد به زبان آلمانی اینجا

Rosa: البته ویدئو هندوستانی ها بهتر و واقعی تر ساخته شده و در آن از کلیشه سازی و استروتوپ کمتر است!
ONE BILLION RISING, Madurai, Tamilnadu,India." No More Violence against Women & Girls "

برای دیدن فیلم های این روز روی ادامه مطلب اینجا را کلیک کنیم.


The dancing demonstrators of One Billion Rising

One Billion Rising dance - Hong Kong

One Billion Rising, Paris.mov

# Obruk # OneBillionRising # RoyalFestivalHall # London

One Billion Rising: City of Joy, Demcratic Republic of Congo

Albania joins One Billion Rising!

MANILA, Philippines Over 2,000 women and activists danced and paraded on the streets of Manila as part of One Billion Rising, a worldwide movement calling for an end to violence against women.

One Billion Rising: New Delhi, India


Eine Milliarde Rising flash mob

هیچ نظری موجود نیست: