۱۸ خرداد، ۱۳۹۲

اخبار جدید ترکیه + فیلم + عکس+ تحلیل


عکس/ بوسه ای علیه "قانون ممنوعیت بوسیدن دولت اردوغان"
برای بزرگنمایی عکسها روی آن کلیک کنیم.

فایل صوتی گفتگو با آرش رایجی - راديو برابرى
June 07, 2013
فایل صوتی گفتگو با آرش- ام پی 3 اینجا را کلیک کنیم.
ارزیابی از تحولات اخیر در ترکیه . گزارش آرش رایجی دانشجوی سابق دانشگاه زنجان

لینک زیر وبگاه وقایع ترکیه به زبان انگلیسی

فیلم  زیر 7 دقیقه کرونولوگی شورش و مقاومت در ترکیه (هفته اول)
The First Week of Resistance in İstanbul

عکسهای مقاومت زنی با لباس سرخ در برابر گاز سمی و اشک آور پلیس ترکیه اینجا
عکس عبدله کومرت "مرگ توسط شلیک به سرش"
شانه به شانه، علیه فاشیسم.

فیلمهای شورش مردم ترکیه علیه دولت اردوغان در زیر
Halk el polis kalkanlarına koydu

Rize Eylemcilere Büyük Tepki

# Occupygezi Videos
Istanbul 2nd of June 2013 - protestors are building barricades at Gümüşsuyu
محل به قتل رسیدن عبداله توسط پلیس
22-jährige Abdullah Comert ist tot DURCH Éinen Schuss in Den Kopf in Antakya bestätigt. Augenzeugen Sagen, Das Feuer kam Aus einem gepanzerten Po ... (Fortsetzung)
Dies ist, wo Abdullah Comert erschossen wurde.

آگاهان امر بر این نظر هستند که از سال ۲۰۰۵ و بویژه پس از تصدی دور دوم نخست وزیری، نشانه‌های اقتدارگرایی در رفتارهای رجب طیب اردوغان بروز کرد و این گرایش در سالهای اخیر به اوج خود رسید. بطور تیتروار می‌توان به موارد ذیل به عنوان نمونه‌های خودرایی و موجد خشم همگانی برای اردوغان و حزب متبوعش اشاره کرد که عمدتا در ماههای اخیر رخ داده و زمینه ساز جنبش گزی پارک شد:

هفته گذشته، مراسم کلنگ زنی سومین پل استانبول برگزار شد که پس از تکمیل شدن، دو بخش آسیایی و اروپایی شهر را به هم متصل خواهد کرد. این پل به نام “یاووز سلطان سلیم” پادشاه عثمانی نامگذاری شد که به در پیش گرفتن سیاستهای ضد علوی و ضد کرد و قتل عام آنان معروف است و این موضوع، بحثهای زیادی به همراه داشت؛
دو هفته پیش، در تصویب قانون محدودیت فروش مشروبات الکلی، اردوغان وضع کنندگان قوانین پیشین را «دو عیاش» خطاب کرده بود که متهم است مرادش از آن عبارت کمال آتاترک و عصمت اینونو به عنوان اولین تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری ترکیه بوده است؛
در روزهای آغازین اعتراضات مردمی در گزی پارک، اردوغان آنها را عده‌ای «غارت گر» معرفی کرد که یادآور عبارت “خس و خاشاک” احمدی نژاد بود؛
اخیرا حزب عدالت و توسعه اردوغان، طرحی را در مجلس این کشور به تصویب رساند که محدودیتهایی در فروش مشروبات الکلی، وضع مالیات بر آن و محدودیت در ارائه مجوز به رستورانهای الکلی اعمال می‌کند؛
در ۲۵ ماه مه گذشته، کارمند ایستگاه یک مترو در آنکارا از یک زوج که درحال بوسیدن یکدیگر بودند با بلندگو درخواست کرد تا شئونات اخلاقی را رعایت کنند که این امر تجمع اعتراضی بوسه عشاق را در فردای آن روز به دنبال داشت؛
سوم ماه مه گذشته، طی بخشنامه‌ای کارکنان خطوط هوایی ترکیه از استفاده از رژ قرمز رنگ و پوشیدن دامن‌های کوتاه منع شدند؛
در اوایل سال جاری میلادی، ترکیه مقدمات ساخت بزرگترین فرودگاه جهان با قابلیت جابجایی سالیانه ۱۵۰ میلیون مسافر را آغاز کرد که با قلع و قمع درختان مناطق شمالی استانبول و بی اعتنایی اردوغان به اعتراض طرفداران محیط زیست همراه بود؛
اردوغان مروج فرزندآوری با شعار “هر خانواده سه فرزند” می‌باشد و برای اعمال محدودیت در حق سقط جنین (قانون منع کورتاژ) دست به اقداماتی زد که بسیاری از فعالان حقوق زنان را در ماه ژوئن سال گذشته، به خیابانها کشاند؛
فعالان کارگری و سندیکاهای مختلف ترکی نتوانستند از وزارت کشور دولت اردوغان برای برگزاری برنامه تجمع روزجهانی کارگر در «اول ماه مه» گذشته، در میدان تقسیم مجوز بگیرند و این امر باعث درگیری بین آنها و پلیس در روز کارگر شد؛
اردوغان از زمان به قدرت رسیدن، اهتمام ویژه‌ای به مساجد و مراکز دینی اهل سنت داشته است و قرار است بزودی مقدمات ساخت بزرگترین مسجد ترکیه فراهم شود. ولی در عین حال، وی مراکز عبادتی علویان را که اقلیت ۱۰-۱۵ میلیون نفری هستند به رسمیت نمی‌شناسد. وی جمخانه‌ها (مرکز عبادت علویان) را به عنوان فرهنگسرا و نه مرکز دینی و عبادی می‌داند و بدین ترتیب، او فقط مساجد اهل سنت را مورد تفقد خود قرار می‌دهد؛
در دوره حزب عدالت و توسعه، فشارها و محدودیتهای زیادی متوجه هنرمندان، اندیشمندان و نویسندگان ترک می‌باشد. به عنوان مثال «اورهان پاموک» رمان نویس بین المللی و برنده جایزه ادبی نوبل مغضوب این دولت می‌باشد و «فاضل سای» پیانیست بین المللی ترک به کفرگویی متهم شده است از جمله به این دلیل که یک رباعی از عمر خیام در حساب توئیتر خود منتشر نموده که گفته می‌شود بر انکار وجود خدا دلالت دارد؛
در کنار موارد فوق باید اشاره کرد که تلاش دولت اردوغان برای مصالحه با کردها و اعطای احتمالی نوعی از خودمختاری به آنها نیز ملی گرایان ترک را به خشم آورده است.


برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با وقایع ترکیه در همین بلاگ روی اینجا کلیک کنیم.

مطالب مرتبط :

WIDERSTAND IN ISTANBUL: DIE ERSTE WOCHE
Ein 7 Minuten Video, das die Ereignisse rund um die Besetzung des Gezi Parks auf dem Taksim Platz in Istambul zusammenfasst.
The First Week of Resistance in Istanbul

برگردان ناهید جعفرپور


برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با وقایع ترکیه در همین بلاگ روی اینجا کلیک کنیم.



برگردان ناهید جعفرپور: کشته شدن جوان ۲۲ ساله در اعتراضات اخیر ترکیه اوضاع این کشور را بحرانی تر نموده است. طبق گزارش رسانه های تصویری ترکیه عبدالله کومرت در سه شنبه شب بهنگام درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس ترکیه در شهرستان هاتای از سوی فردی ناشناس به ضرب گلوله بقتل رسید. طبق گزارش خبرگزاری کردی "فیرات" عبدالله که از اعضای فعال جوانان حزب جمهوریخواه خلق کمالیست بود، در اثر اصابت نارنجک گازی پلیس به سرش کشته شده است.
بعد از کشته شدن عبدالله بیش از ۵۰۰۰ نفر از مردم ترکیه در مرکز آنطالیه به خیابان رفته و خواستار استعفای دولت ترکیه شدند. در تظاهرات روز یکشنبه آنکارا اولین تظاهرکننده از طریق حمله خودروهای افراد لباس شخصی پلیس به جمعیت تظاهر کننده بقتل رسید. اتحادیه پزشکان ترکیه در روز سه شنبه صبح اعلام نمود که در تظاهرات اخیر ترکیه تا کنون ۲٣۰۰ نفر زخمی شده اند که حال بسیاری از مجروحین وخیم است.
در بخش بشیکتاش استانبول، پلیس از گاز اشک آور برای مقابله با تظاهرکنندگان استفاده نموده و در آنکارا به مردم تیراندازی شده است. در آنتالیا شورای شهر که از اپوزیسیون است از اینکه ماشین های آبپاش پلیس را پر کند تمرد نموده است، در حالیکه از استانبول گزارش شده که سربازان ماسک های ضد گاز بین تظاهرکنندگان تقسیم نموده اند.
در روز سه شنبه بخش عمومی دولت اعتصابی دو روزه را بر علیه فاشیسم و برای یک ترکیه دمکراتیک آغاز نمود. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که روز دوشنبه در مراکش بسر می برد، اعلام نمود که پشت تظاهرات اخیر نه تنها "افراط گرایان" بلکه نیروهای خارجی نهفته اند. معاون او یعنی آرینس در روز سه شنبه درباره اعتراض به نابودی پارک های اصلی میدان تقسیم بعنوان اعتراضی "مشروع و وطن پرستانه" اشاره نمود اما در عین حال نسبت به وجود "گروه های غیر قانونی و حاشیه ای" هشدار داد.
عبدالله بزکورت سردبیر روزنامه "زمان امروز" می نویسد "دولت ترکیه مورد ضربه قرار گرفته است اما هنوز به پایان نیروی خود نرسیده است". وی اشاره به "بهار ترکیه" می نماید و می نویسد جوانانی از لیبرال ها، کمالیستها و چپ های رادیکال و همچنین جوانان از اوضاع ناراضی با هم متحد شده و این اعتراضات را سازماندهی نمودند.
حزبی که دو سال پیش با ۵۰ درصد آراء مردم ترکیه انتخاب شد در هر حال می داند که جمعیت مسلمان محافظه کار کشور پشت او قرار گرفته اند. در میان جبهه دولت شکاف به وجود آمده است. مراد یتکین روزنامه نگار معروف لیبرال در روزنامه حریت می نویسد "اردوغان چهره خود را بعنوان "قدرت مطلق" از دست داده است".
برنده درونی حزب در این شرایط کسی نیست جز عبدالله گل رئیس جمهورکه بدستور وی در روز شنبه پلیس از میدان تقسیم بیرون کشیده شد. وی به هیئت وزرا تاکید نمود که "دمکراسی به رای دادن هر چهار سال یکبار خلاصه نمی شود".
جاه طلبی های اردوغان باعث اعتراضات افراد با نفوذ اسلامی و ناسیونالیست دولت از جمله فتح الله گولن شده است. هواداران و حامیان اردوغان در حزب و دولت و دستگاه قضائی و پلیس شدیدا بخش های لائیک و سکولار مخالف جامعه را تحت فشار قرار داده است. از یکسال و نیم پیش تاکنون در جبهه اسلامی سیاسی ترکیه مبارزه بر سر قدرت در جریان است.

نخست‌وزیر ترکیه در بازگشت به این کشور از معترضان خواست که فورا به تظاهرات پایان دهند.

به گزارش بی بی سی، رجب طیب اردوغان که از سفر شمال آفریقا به کشور باز می‌گشت، در فرودگاه استانبول در میان هزاران هوادار خود که به استقبالش آمده بودند، گفت که اعتراض‌ها به مرز قانون‌شکنی نزدیک شده است.

در همان حال که آقای اردوغان در میان استقبال‌کنندگان سخن می‌گفت، هزاران نفر از معترضان ضد دولتی هم در میدان تقسیم استانبول تجمع کرده‌بودند.

برآورد شده است که ۱۰ هزار نفر از هواداران رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه، در نیمه‌شب جمعه ۷ ژوئن به فرودگاه آمده بودند تا از او استقبال کنند.

نخست‌وزیر ترکیه که همسرش و وزیران دولت در کنار او ایستاده بودند، از بالای یک اتوبوس روباز به جمعیت هوادارانش گفت: "من می‌خواهم این تظاهرات که اعتبار دموکراتیک خود را از دست داده و به خراب‌کاری تبدیل شده، فورا تمام شود."

طبق گزارش‌ها، برخی از هواداران خطاب به آقای اردوغان شعار دادند: "بگذار برویم و [تظاهرات] تقسیم را در هم بشکنیم". ولی نخست‌وزیر ترکیه از آنان خواست با آرامش به خانه خود بازگردند.

او گفت: "شما آرام و فهمیده باقی ماندید. حالا همه ما از این‌جا به خانه بر می‌گردیم."

این اولین تجمع عمده در حمایت از رجب طیب اردوغان بعد از یک هفته اعتراضات بوده است.

مارک لوون خبرنگار بی‌بی‌سی در ترکیه می‌‌گوید این استقبال پر شور از نخست‌‌وزیر ترکیه، نشان‌‌دهنده حضور هواداران اوست.

با این حال این سخنان آقای اردوغان می‌‌تواند آتش اعتراض‌‌ها را شعله‌‌ور تر کند.

خبرنگار بی‌‌بی‌‌سی می‌‌گوید اکنون ترکیه دودسته شده است: کسانی که رجب طیب اردوغان را می‌‌خواهند، و کسانی که او را نمی‌‌خواهند.

آقای اردوغان در میان هوادارانش در واکنش به شعارهای معترضان در روزهای گذشته که خواستار استعفای او شده بودند، گفت: "آنها می‌‌گویند من فقط نخست‌‌وزیر آن ۵۰ درصد هستم که به من رای داده‌‌اند. این درست نیست. ما به همه ۷۶ میلیون نفر ترکیه از شرق تا غرب خدمت کرده‌‌ایم."


 ترکیه: دو ایرانی در ارتباط با اعتراض‌های ترکیه دستگیر شده‌اند
معمر گولر، وزیر کشور ترکیه روز پنجشنبه (۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد) اعلام کرد که در جریان اعتراض‌ها در استانبول و آنکارا هفت تبعه خارجی به اتهام ایجاد ناآرامی دستگیر شده‌اند.

بر اساس گزارش پلیس ترکیه، دستگیرشدگان دو ایرانی، یک آلمانی، دو فرانسوی، یک یونانی و یک آمریکایی هستند. رسانه‌های ترکیه اتهام این افراد را تحریک تظاهرکنندگان در این کشور اعلام کرده‌اند.

سفیر ایران در ترکیه: شهروند ایرانی دستگیرشده ‌‌‌آزاد شده است

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا به نقل از علیرضا بیگدلی سفیر ایران در ترکیه اعلام کرده است که شهروند ایرانی بازداشت شده آزاد شده است.

سفیر ایران در ترکیه گفت که از موضوع دستگیری شهروند ایرانی از طریق رسانه‌های ترکیه اطلاع یافته است. بیگدلی در این گفت‌وگو توضیحی درباره گفته وزیر کشور ترکیه مبنی بر دستگیری دو شهروند ایرانی نداد. جمهوری اسلامی پیش‌تر دخالت این کشور در ناآرامی های ترکیه را رد کرده بود.

سفیر ایران در ترکیه همچنین با توجه به ناآرامی‌ها در ترکیه خطاب به شهروندان ایرانی ساکن در این کشور گفت: «از تمامی ایرانیان، به ویژه دانشجویان، گردشگران و ایرانیانی که مجبور به سفر به ترکیه هستند، خواستار عدم تردد در محل درگیری‌ها در شهرهای مختلف این کشور و مناطقی که پلیس تردد را در آن محل‌ها محدود کرده است، هستم

از سوی دیگر وزیر کشور ترکیه ادعای رسانه‌های این کشور مبنی بر این که افراد دستگیرشده دارای گذرنامه دیپلماتیک بوده‌اند را رد کرده است.

معمر گولر همچنین تایید کرد که در جریان ناآرامی‌های اخیر در ترکیه ۹۱۵ تن زخمی شده‌اند. وی افزود حال چهار تن وخیم گزارش شده و هشت تن دیگر تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. کانون پزشکان ترکیه اما تعداد زخمی‌ها در جریان اعتراض‌ها در این کشور را بیش از چهار هزار نفر اعلام کرده است.

به گزارش رسانه‌ها، در جریان اعتراض‌ها در شهرهای ترکیه تاکنون چهار تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. وزیر کشور ترکیه خسارت های برآورد شده را تاکنون بیش از ۲۸ میلیون یورو اعلام کرد.

اعترض‌های چند روز اخیر در شهرهای ترکیه از استانبول و از پارک “گزی” در نزدیکی میدان تقسیم آغاز شد. اقدام دولت برای کندن درختان پارک گزی برای احداث یک متجمع تجاری-فرهنگی با مقاومت جمع کوچکی از طرفداران محیط زیست مواجه شد. رفتار خشونت‌آمیز پلیس با هوداران محیط زیست آتش اعتراض‌های گسترده‌ای را دامن زد که در چند روز گذشته در ده‌ها شهر جریان داشت.

رادیو فردا : وزیر کشور ترکیه می‌گوید تا کنون دو ایرانی را به همراه پنج تبعه خارجی دیگر در ارتباط با ناآرامی‌های این کشور دستگیر کرده است. نخست وزیر ترکیه نیز از حضور «تروریست‌ها» در میان معترضان سخن به میان آورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معمر گولَر، وزیر کشور ترکیه روز پنجشنبه، ۱۶ خردادماه در آنکارا، پایتخت ترکیه گفت که هفت تن به اتهام ایجاد ناآرامی‌های اخیر در ترکیه بازداشت شده‌اند و توضیح داد که دو تن از این افراد ایران، دو تن فرانسوی، یک نفر یونانی، یک نفر آلمانی و یک تن نیز آمریکایی است.

وی افزوده است که مقام‌های ترکیه تصمیم به اخراج چهار تن از افراد بازداشت شده از کشور گرفته‌اند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته است که شش نفر از این افراد  تاکنون دادگاهی شده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شبکه خبری تی‌آر‌تی ترکیه ۱۵ خردادماه از بازداشت یک ایرانی به نام «شایان شاملو» به اتهام تحریک تظاهرکنندگان در آنکارا خبر داده بود.

پس از آن عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هرگونه دخالت در ناآرامی‌های ترکیه را تکذیب کرد و گفت: «جمهوری اسلامی رسما از دولت ترکیه خواستار توضیح درباره صحت و سقم این خبر شده است

اعتراض‌های ترکیه شش خردادماه در استانبول آغاز شد و پس از آن به شهرهای دیگر گسترش پیدا کرد.

منشا اعتراض‌ها اگرچه در ابتدا مخالفت با پروژه دولت برای تغییر فضای اطراف میدان «تقسیم» بود، در ادامه به اعتراض‌هایی علیه دولت عدالت و توسعه گسترش پیدا کرد و به شهر‌های دیگر نیز کشیده شد.

این اعتراض‌ها با برخورد شدید نیروهای امنیتی همراه شده است و طبق گزارش‌ها تاکنون دو تن در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه پیش از ترک تونس به مقصد ترکیه اعلام کرد که پروژه دولت علیرغم اعتراض‌ها ادامه خواهد یافت و افزود که شماری از اعضای «یک سازمان تروریستی» در اعتراض‌های ترکیه حضور داشتند.

وی که پیشتر معترضان را «افراطی» خوانده بود، همچنین گفت که اجازه نخواهد داد یک گروه «اقلیت» برای «اکثریت» تصمیم بگیرند.

اتحادیه اروپا، آمریکا و عفو بین‌الملل از جمله منتقدان به نحوه برخورد پلیس ترکیه با معترضان بوده‌اند.
[تاريخ مطلب: شانزدهم خرداد ۱۳۹۲ برابر با ششم ژوئن ۲۰۱۳]

۲ نظر:

naskhad.blogspot.com گفت...

رفیق روزا:واست یه نامه فرستادم حتمن بخون.قربانت:پیمان

RosaArchiv گفت...

مرسی از ایمیل.
پیمان جان من چند روزی نیستم. اما حتما انجام میدم.
تا بزودی
رزا