۰۶ مرداد، ۱۳۹۲

فردا یکشنبه 28 ژوئیه پخش مستقیم صحبتهای سپهر مساکنی در میزگرد جنسیت و هویت جنسی



پخش مستقیم صحبتهای سپهر مساکنی در میزگرد جنسیت و هویت جنسی-  از پالتاک
بیست و چهارمین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان ایران

برنامه میز گرد جنسیت و هویت جنسی از ساعت 9:45 آنلاین در پالتاک ایرانیان، اتاق چت و گفتگو در زیر
دوستان گرامی، شما میتوانید از طریق پالتاک در جریان کنفرانس قرار بگیرید.
آدرس اطاق: IWSF Cologne
Social Issues and politics
Human rights


رزا: خوب شد نرفتم کلن! صحبت های سپهر مساکنی را فردا میتوانیم در پالتاک آنلاین بشنویم .
سپهر مساکنی از دانشجویان چپ است که بدلیل گرایش جنسی اش از طرف استالینهای خارج کشوری سال پیش مورد حمله قرار گرفت.
 سپهر مدتی در ریشه های خیابانی برلین فعال بود وبا خواندن نوشته پویا که از قلابی بودن ریشه ها نوشته اینجا و در زیر،

احتمالا  این رفقا دیگه همکاری با ریشه ها ندارند. سال پیش بعد ازحمله ای که به همجنسگرایان در چادر پناهجویان اعتصابی در برلین شد، جلسه ای گذاشتند وبا مدل سوسیال دمکراسی، خواستند با حضور شادی امین مسئله را حل کنند. ولی متاسفانه حداقل حمایت جانی برای این رفقا نبود و یکی از کله خرابهای چپ، در همان جلسه با حمله به سپهرمساکنی میخواست چشمانش را از حدقه در بیاورد!
جالبه که فیلم حمله به سپهرمساکنی تا به امروز هم منتشر نشد! چون مردی که به سپهر حمله کرد، احتمال زیاد از همان رفقای برگزار کنندگان بوده و زیر پوشش "چپ" احتمالا دستش برای شعبان بی مخ بودن، کاملا بازه.
بدتر از اینهمه پویا (یکی از سخنرانان دیگه میز گرد سال پیش)، از بی امنیتی به حاشیه راندگان جنسیتی نوشته که دقیقا نشان از جو سرکوب شدید و هموفوبیای  اپوزیسیون خارج از کشور داره.
به نظرم این رفقا بهتر است برای نشان دادن شدت سرکوبشان و در اعتراض به آن بطور نمایشی هم که شده، از این پس با ماسک و ناشناس در میز گردها شرکت کنند. و این خودش افشاگری و اعتراض به جو عدم همبستگی "چپ" ایرانی با کسانی هست که  به اسمشان و در حمایتشان مرتب سمینار و سخنرانی و گردهم آیی، در مورد حق و حقوق همجنسگرایان میگذارند و  حتی مثل هژیرپلاسچی( بقول پویا) ماتیک هم در همبستگی با ترانسها میمالند! ولی نه تنها در از بین بردن جو هموفوبیای داخل گروهی شان، قدمی هم بر نمیدارند، بلکه در فیسبوکها هم دست به حذف و سانسور میزنند!
یعنی  کلاه ترقی به سر، اما یواشکی زیر آب معترضین را میزنند. یعنی نقش نماینده و حافظ منافع اقلیت ها را بازی کردن، کسب وجهه و ...
البته ما جنبش زنانی ها این رفتارها را در چپ دهان دریده "حامی زنان" خوب میشناسیم ، افرادی مثل "علی چگنی" های راه کارگری که در پالتاک ایرانیان، درس  فیمینیسم میداد و در کنار زن جدیدش  لم داده پشت تریبون زنان، از حقوق زنان دم میزد، اگرچه با چاقو زن سابقش را در ایران مثله کرده....
وقتی که زنان مستقلن سکان جنبش شان را بدست خود گرفتند،  بساط نماینده بازی و دکان حافظ منافع هم بسته شد. دامن حمایت از زنان را از کون مردان در رژه 8 مارس پایین کشیدیم. همین هم در جنبش کارگری و بقیه جنبش ها بوقوع خواهد پیوست. و در و دکان احزاب قلابی کارگری هم تخته خواهد شد....


مقدمه:شخصی سیاسی است.

میدونم که خیلی از دوستام برای حفظ روابط اجتماعی و مطرود نشدن در غربت لایک نمیکنن برای من خیلی این ماجرا اهمیت نداره در طی آنکات نویسی با طنز به مسئله همجنسگرایان و ترانس ها و …و خشونت های واقع به انها پرداختم اما چیزی تغییر نکرد تا دیشب . من از موقعیت یکی از کسانی هستم که مورد خشونت و آزار جنسی هم واقع شدم در اینجا ، و این مسئله در زندگی روزمره من تاثیر بسیاری گذاشته است
من در نوامبر سال پیش بصورت عمومی در کانون پناهندگان جلوی دوربین سر مسئله همجنسگرایان و ترانس ها سخنرانی کردم
نقش بدن در رابطه جنسی و هم جنس گرایی

 در جمع فعالین برلین و پخش این فیلم باعث شد عده ای بسیاری با چهره من اشنا شوند. پس از ماجرای حمله به خانه سپهر مساکنی عده ای بسیاری از خطرات ماجرا با من صحبت کردن که متاسفانه هیچ تمهیدی برای حفظ امنیت شهری از سوی همراهان و کسانی که برگزارکننده این جلسات بودند دیده نشد و ماجرا با بایکوت خبری و عدم همبستگی مواجه شد. این روزها احساس میکنم دیگر امنیت روانی و حتی جانی در شهر ندارم . بارها با برخورد هموفوب ایرانیان مواجه شدم تا اینکه به چادر پناهندگی رفتم حضور در چادر مشکلاتی فراهم اورد تا شب گذشته در برخوردی در خیابان به وجود آمد خبردار شدم آدرس محل زندگی من در چادر پناهندگی پخش شده است! سکوت و برخورد های شخصی و غیر عمومی به اعتراض ما سر امنیت شهری ما من را واداشت که اینجا برای آخرین بنویسم به گمانم همه ی کسانی که تا دیروز فعال در این زمینه بودند مسئول هستند.
در واکنش به برخورد ما و خشونت اعمال شده آقای هژیر پلاسچی پشت سکوتشون من را از فیس بوک بیرون کرده اند. وقتش رسیده که شفاف صحبت کنیم چرا که در این دوره ما سعی کردیم با نوشتن طنز انتقادی و سپهر با نوشتن مقاله پانوشتی بر اسطوره مردانگی
 و چندین پست دیگر پی گشودن چشم های دوستان بودیم که گویا وقت و زمان خواندن و وارد بحث شدن ندارند. با بالا گرفتن این ماجرا و برخورد خشونت آمیز اکتیویستان این حرکت دیگر بحث از کار تئوریک گذشته! خشونت وارد شده به ما جدا از مسائل سیاسی به تن و روح ما شخصا وارد میشود! من اول از همه از سپهر خواهش میکنم ایمیل های خصوصی امده را عمومی کند چرا که ما داریم در یک فضای عمومی و شفاف مبارزه میکنیم. آقای هژیر شما یک سال پیش در کمپین ما همه جا هستیم با ماتیکی بر لب سر هموفوبیا صحبت میکنید چطور این ماجرا وقتی به گروهی که شماها هم در ان فعال هستید وارد میشود سکوت میکنید که این ماجرا شخصی است؟ آقای هژیر لطفا یکبار ماتیک بر لب سراغ رفقا و معترضان بروید آیا باز هم حرفتون در کنار رفقای شما مورد اعتنا واقع میشود؟ ایا در این وانفسا در برابر خشونت واقع شده من باید از فیس بوک شما بیرون شوم؟
من به شما و گروه ریشه های خیابانی نقد دارم.به خصوص به *پژاره حیدری که در روز کریستف استریت دی رفتید بالا بیانیه ریشه های خیابانی را خواندید و درباره وضعیت همجنسگراها و کوییرهای ایرانی .
رزا: فیلم زیر* ریشه های خیابانی
سخنرانی سپهر مساکنی و خوانده شدن بیانیه ی ریشه های خیابانی به زبان آلمانی توسط پژاره حیدری در مراسم آلترناتیو گی، لزبین، بای سکشوال، ترانس جندر: کوییر در برلین در تاریخ 25 ژوئن 2011. 25th of June 2011

سوال من اینجاست که چطور در اون روز در میان جمعیت دغدغه همجنسگرایان را داشتید ولی در تشکیلات و حرکت ها و رژه های خیابونیتون در وضعیت پناه جویان نه تنها سکوت میکنید در بدابد وضعیت هموفوبیا در برنامه هاتون بلکه غیر مستقیم و غیر عمومی با ما برخورد میکنید و اتفاقا این شما هستید که شخصی برخورد میکنید و لابد میخواهید بگویید چرا ما نیومدیم و فعالیت نکردیم چون که جمع های شما بسته و در خود است و پر از هیرارشی آکنده به هترو سکشوالیته اجباری است . ما برای شما حکم همجنسگرا و شما چپ (نقل به مطلب امین حصوری) شما با این پیش فرض وارد میشوید من در کنار کسایی که دو گوش گوشواره انداختنم مسئلشونه و تبعیض امیز دیگر کار نمیکنم. درباره تظاهرات همجنس گرایان فراموش نکن که مدیراتور برنامه من و سپهر و دعوت کردن که ما به دلیل مشکل فکری که پیش اومد ترجیح دادیم جلوی دوربین نریم و همچنین مسائل دیگر.
پژازه جان مشکل ما با صحبت کردن فقط شما اونجا نیست.مشکل با اینه که جدا اینقدر تناقض. اگر شما مشکل شخصی با ما دارید ایا دلیل میشه که در برابر هموفوبیا در ماجراهای که خودتون نقش دارید سکوت کنید_من این نوع فعالیت سیاسی رو نمیفهمم . مشکل من فقط یک مشت ادم که با شما کار میکنند و هموفوب راسیست هستن اما جا دارن نیست؟
مشکل من با گذاشتن ورک شاپ تنها حل میشه دوستان!
مشکل نگاه از بالا و هترو سکسیستی هست که ما رو فقط در این غالب جنسیتی قضاوت میکنند و خودشون رو لابد فعال سیاسی !
آقای امین حصوری چرا فکر میکنید شما چپ هستین و ما همجنسگرا ! همجنسگرایی پسوند سیاسی افراد نیست حرف شما رو برگردونم برای نشون دادن هترونرماتیو در این حرف میشود ما چپ هستیم شما هترونرم! کجای دنیا در گروه های سیاسی همجنس گرایی پسوند سیاسی افراد هستن تا زمانی که خود رو چپ بدونن و هر که نقد میکنه تقلیل بدین به همجنس گرا (گرایش جنسی)
شنیدم سپهر خانم ستاره سجادی ایمیل زده که قرار ورک شاپ بزاره و خواسته با هم فکر کنین ! (من سپهر نمیفهمم تورو چرا صحبت نمیکنی) خانم ستاره شما به جای ورک شاپ یاد بگیرید ادم ها رو حذف نکنید جلسه سر افغان ها همه دعوت میشن جز ما ؟ چطور شد که الان در این بازار همه به فکر ورک شاپ گذاشتن شدن ؟ شما اول باید یک ورک شاپ برای مشکلتون با کیر تو کون همجنسگرا که میره انی میشه حل کنین ! چطور شد که توی این چندوقت هیچ کی حرفی نزد حالا که ما ها (نه تنها من و سپهر) وارد ماجرا شدیم همه به این فکر شدن که ورک شاپ بزارن . شما بهتر ورک شاپ رو برای خودت و دوستات بزاری که وقتی کسی رو مرد یا زن هترو نمیبینن نگن که برو جای دیگه تانگو! که مردا لیدر تانگو هستن . شما بهتره ورک شاپ ائل در تجربه ذیسته هاتون بزارین.
خانم عسل اخوان عزیزم دوستم رفیقم من از تو گلایه دارم در این چند ماه که در چادر در کنار رفقایت بودی چرا وقتی این صحنه ها رو میدیدی چیزی ننوشتی؟ مگه تو همجنسگرایان پناهنده نمیشناختی اون روزها؟ چرا زیر هژمونی مردانه یادی هم نکردی عزیزم گلم.
*فیلم ما در کانون پناهندگی سانسور میشه که به لاک دست سپهر یارو گیر داده بود که تو داری چی رو نقد میکنی سر هموفوبیا که ما هزاران شهید در دهه شصت دادیم و تو به چه حقی در این مورد صحبت میکنی ؟

رزا: صحبتهای پویا و سپهر در میز گرد کانون پناهندگی در لینک زیر، اولش گلرخ کمی خالی میبنده!*
فیلم بعد از حمله به سپهر و صحبت گلرخ جهانگیری: من این آقا را بارها در این جلسات دیدم...

 من نمیدونم چرا اما تا در مورد خشونتی که به ما میشه صحبت میکنیم باید پاسخگو قربانی بودن همه عالم باشیم تا خشونت به ما میدسه ما رو متهم به عقده ای و دیوانه میکنند. من نمیدونم در چنین وضیعتی گهی در ایران که ما اصلا نمیتونیم وجود داشته باشیم فاشیستی . اینکه ما به خشونت به خود واکنش نشون میدیم به اینکه تجاوز بهمون میشه چطور یک زن هترو که خودش قربانی مرد سالاری میتونه بیاد بگه شما ناله میکنید یا قربانی گرایی! اری ما قربانی هستیم در جایی که حتی حرکت دست و تن ما شامل مجازات و تمسخر اجتماعی است . قربانی بودن ما بدیهی است؟ و افشای چنین برخوردهایی اتفاقا نشون میده که ما از سلطه مردانه بیرون آمدیم و اعتراض میکنیم !افشا میکنیم! از هیچ انگی نمیترسم و پشت اتوریته رفقای مرد سیاسی قایم نمیشیم .شما هم قربانی هستید با تفاوت که ما از انگ و تهدید و طرد شدن نمیترسیم از دست دادن امتیازات سیاسی و وارد میدان میشویم .
تختخواب من هم سیاسی است!
من از این به بعد با هر برخوردی واکنش نشون میدم و در برابر ریا کاری سیاسی هستم .
مرد سالاری میان ما است . هموفوبیا در ما است
از همه دوستان میخوام که سکوت نکنن بخاطر مصلحت یا روابط اجتماعی چرا که این مسئله شخصی نیست این امنیت شهری ما است ما زمانی که بهای صراحت رو ندیم به هیچ چیز جز بازتولید دورویی و ترس های درونی شده نمیرسیم! در شهر زندگی میکنیم که برای حداقل ازادی های ما فعالین کوییر و زنان عده زیادی خون داده اند.
با تشکر از دوستای خوبم در برلین که در کنارم بودند.
 پویا

رزا: وصل لینکها به متن از طرف من است. فیلمهای زیر در ارتباط با متن بالا است.
قسمت هایی از این فیلم به دلایلی به دست ما نرسیده است. در این قسمت ها فرد هموفوبی به تحریک و توهین حضار میپردازد
او اعتراضش از انجایی اغاز میشود که نقد میکند که به گروه سیاسی اش نقد وارد کرده که چرا یک گی را برای سخنرانی درباره دهه ۶۰ دوسال پیش دعوت کرده اند که پس از ان پرسش و پاشخ ادامه پیدا میکند تا اینکه او دوباره خطاب به این فرد حمله ور میشود و او را فردی مشکل دار مینامد.
بخشی از دیالوگ با هموفوب از فیلم  زیر
عکس علیرضا . آیا او  همان شخص هموفوب است که  قصد از حدقه در آوردن چشم سپهر مساکنی را داشته؟ ؟ ؟ ! و جلسه را با کتک کاری به تشنج کشیده؟ ؟ ؟ !
  لینکهای مرتبط دیگر
با درودهای رنگین کمانی :



سپهر مساکنی - وقتی از اسطوره و امتیازهای مردانگی در جامعه مردسالار صحبت می‌کنیم، دقیقاً از چه اولویت‌ها و امتیازهایی صحبت می‌کنیم؟ در این متن از نقش مردانگی و امتیازهای آن، در معماری زندگی روزمره شروع می‌کنیم تا مقدمه‌ای باشد برای فهم ما از ساختار شکل‌گیری حقیقت پیرامون این مسئله.
نگارنده برای محک زدن عمق اسطوره مردانگی، علاقه نشان می‌دهد که با شالوده شکنی سراغ فضا- زمان‌های سیاسی مدعی مبارزه برای حقوق زنان و اقلیت‌کشاندگان جنسیتی برویم. با این پرسش که چگونه می‌توان در هژمونی گفتمان برتری‌جویانه مردانه، در بطن خود این فضاهای‌های مترقی سیاسی، از مبارزه برای حقوق به حاشیه‌راندگان صحبت کنیم؟

۳ نظر:

ناشناس گفت...

Slam rosa jan xeste nebashi men nemidanam in model berxord ha ki temam mishe menafe jemie kyi morede nezer gerar migire.piroz bashid mesoud

ناشناس گفت...

Sslam mojeded rosa in neveshtar ra der otobus minivism omidvarem ke betoni beoni be omid didar
mesoud

RosaArchiv گفت...

سلام مسعود جان
مرسی از کامنت و امید دیدار
چطوری از تو اتوبوس ؟!
ای ول