۲۹ خرداد، ۱۳۹۳

موشک های چینی عربستان ، تهران را نشانه گرفته اند


آمادگی ایران و امریکا برای دخالت درعراق و هشدار عربستان
Displaced Iraqi children queue with their mothers to register at a temporary refugee camp set up to shelter people fleeing violence in northern Iraq on June 17, 2014 in Aski kalak.
KARIM SAHIB/AFP/Getty Images
عربستان سعودی که تا کنون در مقابل حمله داعش سکوت کرده بود طی بیانیه ای به ایران هشدار داده است. موشک های چینی این کشور، تهران را نشانه گرفته اند.عراق رسما از امریکا خواسته است که دخالت هوایی کند اما اوباما دو پهلو سخن می گوید و انگلیس دخالت در عراق را فاجعه بار خواند در این میان حسن روحانی، از آمادگی ایران برای دخالت آشکار نظامی خبر داد. آیا داعش موجب رودر رویی عربستان با ایران خواهد شد، همکاری های ایران و امریکا تا کجا پیش خواهد رفت ؛...تابناک سایت وابسته به جمهوری اسلامی هم تائید کرد که عربستان سعودی به ایران هشدار داده است : «خلیج تایمز» ضمن اشاره به بیانیه ای که روز گذشته از سوی عربستان سعودی منتشر شد، آن را به منزله هشداری صریح به ایران ارزیابی کرده اند. این روزنامه اشاره می کند که سعود الفیصل، وزیر خارجه سعودی، روز گذشته نسبت به هرگونه مداخله خارجی در عراق هشدار داده و گفته بود عراق در آستانه ورود به یک جنگ داخلی تمام عیار است که نتایجی مهلک برای کل منطقه به همراه دارد. این روزنامه مدعی است همزمانی این هشدار با اعلام این موضوع که ایران در دفاع از اماکن مقدس شیعیان در عراق درنگ نخواهد کرد، به معنای این است که هشدار مذکور علیه ایران بوده است.
شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی روز چهارشنبه 18-6-2014 طی سخنرانی در جلسه افتتاحیه کنفرانس وزرای خارجه "سازمان همکاری اسلامی" در جده، با تاکید بر مواضع ثابت کشور سعودی در باره تحولات منطقه خاورمیانه، گفت: "رویدادهای اخیر عراق از یک جنگ داخلی خبر می دهد". کابینه سعودی روز دوشنبه با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از آنچه در عراق رخ می دهد بیان داشته که اگر سیاست های فرقه گرایانه چند سال گذشته که امنیت، ثبات و استقلال این کشور را به مخاطره انداخته، اعمال نمی شد، اوضاع امنیتی به این آشفتگی نمی رسید. شورای وزیران با تاکید بر حمایت پادشاهی سعودی از تمامیت ارضی عراق، بر ضرورت عدم مداخله کشور های خارجی در امور داخلی این کشور تاکید کرد. روز دوشنبه دولت سعودی سیاست های انحصارطلبانه و فرقه گرایانه نوری المالکی را محکوم کرد و خواهان تشکیل دولتی فراگیر در عراق شد. عبدالعزیز بن محی الدین الخوجه وزیر اطلاعات و فرهنگ پادشاهی سعودی پس از پایان جلسه کابینه این کشور به خبرگزاری سعودی گفت: "دولت وضعیت و بحران عراق را مورد بحث قرار داد و از رویدادهای این کشور شدیدا نگران است". وی افزود: "مشکلات و بحران جاری عراق نتیجه سیاست های انحصاری و فرقه گرایانه چند سال اخیر است که امنیت، ثبات و حاکمیت این کشور را تهدید می کند". وزیر اطلاعات و فرهنگ سعودی تاکید کرد: "پادشاهی سعودی هر گونه دخالت خارجی در عراق را رد می کند و تلاش می کند که استقلال و ثبات توسط همه دست اندرکاران حفظ گردد". ریاض همچنین تاکید کرد: "هر چه زودتر دولتی فراگیر و ورای فرقه گرایی های مذهبی و قومی در عراق تشکیل گردد تا ثبات، استقلال و امنیت این کشور برقرار گردد".
دولت عراق روز چهارشنبه از ایالات متحده آمریکا درخواست کرد تا بر اساس توافق امنیتی امضا شده میان دو کشور، علیه نیروهای داعش حمله هوایی کند. وزیر خارجه عراق اعلام نمود که این کار با هدف «درهم شکستن روحیه» شورشیان داعش که بخش هایی از شمال و غرب عراق را تصرف کرده اند انجام خواهد شد.
وزیر خارجه عراق افزود حسن روحانی، رئيس جمهوری ایران نیز اعلام کرده که این کشور تنها از اماکن زیارتی شیعیان در عراق محافظت خواهد کرد و در دیگر عملیات نظامی ارتش عراق شرکت نخواهد داشت.
هم اکنون پیشمرگان کرد به کمک ارتش عراق آمده اند تا در ۱۵ کیلومتری جنوب کرکوک به نبرد با نیروهای داعش بپردازند. تصاویر آماتور ارسالی از پالایشگاه بیجی نشان می دهد که نیروهای داعش پس از نبردی سنگین و تصرف بخش عمده ای از پالایشگاه، پرچم خود را در این منطقه برافراشته و سوار بر خودروهایی که از ارتش عراق تصاحب کرده اند، در شهر بیجی به گشت زنی می پردازند.
دولت نوری‌ مالکی عربستان سعودی را به حمایت مالی از شورشیان عراق متهم کرد. این درحالی است که منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز عربستان سعودی را به تأمین مالی داعش، با هدف انتقام گرفتن از شیعیان متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، دفتر نخست وزیر عراق امروز با انتشار بیانیه‌ای نوشت که آخرین اخبار موثق از عربستان سعودی نشان می‌دهد که این کشور خود را در اردوی «تروریست‌ها» قرار داده است. این بیانیه می افزاید: ما عربستان سعودی را مسؤول حمایت‌های مالی و معنوی‌ای می‌دانیم که گروه‌های شورشی دریافت می‌کنند. بر اساس بیانیه دفتر آقای مالکی، پادشاهی سنی‌نشین عربستان، مسؤول جنایات خطرناکی است که از سوی گروه‌های تروریستی در عراق صورت می‌گیرد. بیانیه امروز دولت عراق در شرایطی صادر شده که دیروز دوشنبه، عربستان سعودی شدیدا نوری مالکی نخست وزیر عراق را متهم کرد که این کشور را با سیاست‌های غلط خود به سوی انفجار می‌برد و همزمان خواستار تشکیل یک دولت ملی در عراق شد. همچنین اتهام امروز نوری مالکی درباره عربستان تازگی ندارد. نخست وزیر عراق در ماه مارس گذشته نیز دو کشور قطر و عربستان سعودی را به حمایت مالی از تروریست‌ها در عراق متهم کرده بود. این درحالی است که ایران نیز عربستان را به دشمنی با شیعیان متهم می‌کند. منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، با بیان اینکه جان ۳۰۰ شیعه زندانی در کشور عربستان به خطر افتاده، گفت: ما این کشور را مسئول تامین حفظ جان و سلامت این شیعیان می‌دانیم. وی اضافه کرد: «کشور عربستان با اقدامات نابخرادانه خود در همراهی با استکبار جهانی در هجمه به شیعیان در زمین دشمن بازی خطرناکی را آغاز کرده و به نظر می‌رسد در صورت تداوم این روند عالم اسلام باید علیه این کشور مزدور و خائن بسیج شوند
حقیقت‌پور گفت: «خبر می‌رسد که رهبر شیعیان عربستان در تنگنا و چالشی جدی است به طوری که حتی جان او نیز تهدید شده است، ما خطاب به حکام عربستان اعلام می‌کنیم اگر بخواهند دست از پا خطا کنند با سخت ترین پاسخ و ضربه شیعیان رو‌به‌رو می شوند این مقام جمهوری اسلامی همچنین عربستان را به حمایت مالی از داعش متهم کرد و ادامه داد: «هر چند در پشت پرده جنایات داعش دست آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس قرار دارد اما این گروه های افراطی با دلارهای سعودی به هر جنایتی دست می‌زنند و سعی در انتقام‌گیری از شیعه را دارند، در حالی که باید این کشور منطقه خاورمیانه مجال و فرصت جولان به این گروه‌های افراطی را ندهند طی هفته گذشته، نیروهای دولت اسلامی عراق و شام، موسوم به داعش، کنترل برخی از شهرهای عراق از جمله موصل را به دست گرفته‌اند.
اوباما : ۲۷۵ سرباز را برای حفاظت از سفارتمان به عراق فرستادیم

An Iraqi displaced family carries belongings at a temporary refugee camp set up to shelter Iraqis fleeing violence in northern Iraq on June 18, 2014, in Aski kalak
KARIM SAHIB/AFP/Getty Images
در نامه اوباما آمده که این نیروها در صورت نیاز آماده نبرد برای دفاع از شهرندان آمریکایی در عراق هستند. اوباما گفته که این شمار از سربازان تا بهتر شدن اوضاع امنیتی ، در عراق باقی خواهند ماند.
عبدالرحمن الراشد

سازمان ملل متحد روز دوشنبه 16 ژوئن اعلام کرد به دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی، دهها نفر از پرسنل خود را از بغداد خارج می کند.یک سخنگوی سازمان ملل گفت 58 نفر از 200 پرسنل بین المللی این سازمان که در بغداد و اطراف آن بکار مشغولند را "موقتا به نواحی دیگری"، به خارج از پایتخت عراق می فرستد. فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل گفت که کارکنان این سازمان روز دوشنبه به عمان پایتخت اردن می روند، و قرار است که در نهایت در اربیل، پایتخت کردستان عراق مستقر شوند.
ادامه ی اخبار عراق در همین بلاگ روی اینجا کلیک کنیم.


داعش به بزرگترین پالایشگاه نفت عراق حمله کرد
دویچه وله : جهادگرایان داعش در عراق به بزرگترین پالایشگاه این کشور حمله کرده‌اند. یک مقام مسئول در عراق گفت که نیروهای گروه تروریستی "دولت اسلامی عراق و شام" در حال نفوذ به داخل مجتمع پالایشگاه در شهر بیجی واقع در استان صلاح‌الدین هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله به پالایشگاه در ساعت ۴ بامداد روز چهارشنبه (۱۸ ژوئن/۲۸ خرداد) صورت گرفت.
یک شاهد عینی گفت که نیروهای داعش "در این میان مرکز تولید، ساختمان اداری و چهار برج نگهبانی را در دست کنترل دارند که این به معنای زیر کنترل داشتن سه چهارم تمام محوطه پالایشگاه است".
در حال حاضر جهادگرایان در حال تبادل آتش با نیروهای امنیتی عراق هستند. قصد آنان گسترش دامنه کنترل در پالایشگاه است. نیروهای داعش پیش از این از خمپاره و مسلسل برای پیشروی استفاده کرده‌اند.
کارکنان پالایشگاه از مجتمع فرار کرده‌اند. چندین سرباز کشته یا زخمی شده‌اند. شمار زیادی از مخازن نفت آتش گرفته‌اند. این پالایشگاه شب گذشته به دلیل پیشروی جهادگرایان داعش بسته شده بود.
برخی از کارکنان خارجی این مجتمع با هلیکوپتر ارتش عراق از محل درگیری دور شده‌اند.
پالایشگاه نفت بیجی در حدود ۲۰۰ کیلومتری پایتخت عراق، بغداد، واقع شده است. در این شهر حدود ۲۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.
روز گذشته گزارش‌ها حاکی از وقوع درگیری‌های شدید در شهر بعقوبه پس از سقوط آن به دست نیروهای داعش و همچنین کشته شدن هشت نفر در بغداد بر اثر یک حمله انتحاری بود. بعقوبه٬ در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و نزدیک‌ترین نقطه‌به پایتخت است که تا کنون نیروهای داعش موفق به حضور در آن شده‌اند. نیروهای داعش اگرچه توانستند در طول شب کنترل بخش‌هایی از بعقوبه را به دست گیرند اما نیروهای دولت عراق توانست آن‌ها را عقب براند.

داوطلبان جنگ با داعش در بغداد
به گزارش آسوشیتدپرس، در آستانه حمله داعش به بعقوبه٬ گروه‌های شیعی ۴۴ نفر از زندانیان سنی در زندان بعقوبه را به دار آویختند.
البته نیروهای شیعه نزدیک به دولت عراق آمار کشته‌شدگان را ۵۲ نفر اعلام کرده و گفتند که زندانیان سنی بر اثر شلیک خمپاره کشته شده‌اند.
گاردین گزارش می‌دهد که شبه نظامیانی که از حمایت ایران برخوردارند در مناطق شیعی‌نشین بغداد در تلاش‌اند تا به ساکنان اطمینان دهند که شرایط تحت کنترل است.

در حالی که مقام‌های رسمی ایران از سیاست عدم اعزام نیرو به عراق سخن می‌گویند، نهادی موسوم به "ستاد مردمی دفاع از حریم تشیع" در ایران مشغول نام‌نویسی "افراد داوطلب" برای اعزام به عراق است.
هدف تلاش‌های "ستاد مردمی دفاع از حریم تشیع" اعزام نیرو برای "مقابله با تکفیری‌ها" اعلام شده است. منظور از تکفیری‌ها گروه اسلام‌گرای افراطی داعش است که در هفته‌های اخیر در مناطق سنی‌نشین عراق مشغول پیش‌روی است.
به نوشته سایت تابناک، سایت "ستاد مردمی ..." که در "سکوت" فعالیت خود را آغاز کرده، تا کنون موفق به جلب و ثبت‌نام ۵ هزار داوطلب برای رفتن به عراق شده است.
دبیر "ستاد مردمی دفاع از حریم تشیع" محمدرضا زمردیان از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف شهردار تهران است که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری بود سخنگوی او نیز بود.
او در مصاحبه با "سایت باشگاه خبرنگاران" (وابسته به صدا و سیما) گفته است که سایت ستاد یاد شده «نسبت به ثبت نام از جوانان با بصیرت انقلابی و ولایی و نیروهای مذهبی و عاشقان ائمه معصومین (ع) جهت سازماندهی نیروهای مردمی اقدام می‌نماید
نا بر برخی گزارش‌ها قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ۶۷ مشاور ارشد نظامی ایران به عراق سفر کرده و هم اکنون فرماندهی عملیات نیروهای عراقی را عهده‌دار شده است
پیش از این نیز گفته می‌شد که نیروهای ایران در آموزش و تجهیز سپاه بدر، وابسته به مقتدا صدر و نیروهای مسلح وابسته به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نقش کلیدی داشته‌اند.
در این میان برخی سایت‌های نزدیک به اصول‌گرایان از کشته‌شدن یکی از اعضای يگان ويژه «صابرين» وابسته به نيروی زمينی سپاه در درگيری با گروه «داعش» در عراق خبر داده‌اند.
هويت اين عضو يگان ويژه «صابرين» عليرضا مشجری اعلام شده و مراسم تشييع پيکر وی روز يک‌شنبه )۲۵ خرداد) در تهران برگزار شد.
برخی از سایت‌های "اصول‌گرا" نوشته‌اند که سروان پاسدار، عليرضا مشجری سحرگاه جمعه (۲۳ خرداد/ ۱۳ ژوئن) بر اثر تصادف در غرب ايران جان باخته است، اما سایت "ستاد مردمی دفاع از حریم تشیع" از او به عنوان "اولین شهید ایرانی مدافع کربلا" یاد کرده است.

۳ نظر:

naskhad.blogspot.com گفت...

اوضاع عراق هرچند پیچیدگی خاصی دارد ولی آنقدرها هم مشکل نیست فهمیدن این شلم شوربا:(1)از یک طرف عربستان درست میگه که "دولت مرکزی" ملکی(با سزسپردگی همزمانی اش به ایران و آمریکا)سیاستهای خصمانه ای به سنیان گرفته و به اندازه کافی حمایت قبایل سنی را(که عمدتا پیرو حزب بعث صدام بوده اند)جذب نکرده است. بزبانی دیگر سیاستهای سکتاریستی حامی شیعیان داشته.(2) داعش ی ها حتی دست سنی های بعثی را نیز از پشت بسته اند و به شاخه های تندرو فاشیستی نزدیکترند و عربستان در حمایت از آنها(همانطور که در سوریه دستش بخون مردم بیگناه آغشته هست -در کنار بشار اسد)هیچ ابائی ندارد. (3) آمریکا از یکطرف زر زیادی میزنه و بیشرمانه فقط میخواد از سفارتش(قصر چندین هکتاری)حفاظت کنه و از طرف دیگه براش پشیزی مهم نیست بر سر مردم بیگناه چی میاد.(4)شخصا معتقد نیستم "طرح" تجزیه عراق به سه منطقه کرد و سنی و شیعه عملی بشه(بر خلاف تحلیلی که از طرف تحلیلگر آمریکائی در بلاگ خودم گذاشتم). این به نفع هیچ جناح در این درگیریها نیست .بخصوص امپریالیسم آمریکا یکپارچگی عراق براش از همه چیز مهمتره.(5)کردها و کردستان بهترین شانس قدرت گرفتن بیشتری را در عراق کسب خواهند کرد.(6) فقط کیف خواهم کرد اگه هم سفارت آمریکا و هم اماکن شیعه در نجف و کربلا به هوا برن.کلی دلهامون شاد خواهد شد.اینکه کی, چگونه و چه وقت این امور(هر چند بعید)انجام بشه میبایست منتظر شد و دید!!صد البته فقط دل خوشکنک میباشد و بس.(6) طبق معمول سنواتی مردم بیگناه هستند که کشته میشن و جیب سرمایه داران تسلیحاتی و نفت فروشان پر میشه.

naskhad.blogspot.com گفت...

رفیق روزا سلام:من نگفتم از قدرت مند شدن کردها شاد هستم!! فقط توصیف کردم وضعیت موجود و آتی را.صد البته بارزانی و طالبانی دست کمی از خامنه ای و...برای زحمتکشان کرد ندارند و ناسیونالیسمشون تعفن انگیزه!!البته برای کردهای ناسیونالیست ایران و عراق بهتر میشه و تا موقعی که شاخ دماغ دولت منطقه کرد عراق نشن میزارن در و تو کنند ولی همینکه بخوان مخالفتی کنند دم شونو خواهند برید.راستی چی شد قضیه اسکایپ و دعوت کردنت!؟ قربونت.

Rosa گفت...

سلام پیمان جان
برایتان در اسکایپ پیام گذاشتم، و کامنت در بلاگتون... تلفن را هم درست کردم. بدلیل اختلاف ساعت بهتره زنگ بزنید تا من هم آنلاین بشم.
به امید دیدار
پایدار باشید