۰۸ آبان، ۱۳۹۳

اعتراض گروه "فمن" به اعدام ریحانه جباری مقابل سفارت ایران در آلمان + عکس


گروهی از زنان سازمان "فمن" آلمان، بعد از ظهر دوشنبه ۵ آبان ۹۳ در اعتراض به اعدام ریحانه جباری مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین تجمع کردند. به گزارش دویچه وله، سه عضو سازمان زنان "فمن" آلمان با حجاب سیاه و بدنی نیمه برهنه، خود را به نرده سفارت جمهوری اسلامی رسانده و طنابی دور گردن خود پیچیدند. آن‌ها روی بدن خود شعارهایی در مخالفت با اعدام ریحانه جباری و نقض حقوق‌بشر نوشته بودند. 

این اعتراض به فاصله کوتاهی با دخالت پلیس به پایان رسید. این سه زن ۲۳، ۲۴ و ۳۰ بودند. ریحانه جباری٬ دختر جوانی که از هفت سال قبل در پی قتل مرتضی سربندی که می‌گوید قصد تعرض جنسی به او را داشته در زندان به سر می‌برد صبح روز شنبه، سوم آبان در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.  
دادستانی تهران نیز در اطلاعیه‌ای که صبح روز شنبه توسط خبرگزاری‌های ایران منتشر شد، از اجرای حکم "قصاص" ریحانه جباری خبرداد. ریحانه جباری، متولد ۱۳۶۶، طراح دکوراسیون داخلی یک شرکت تبلیغاتی و دکوراسیون، زمانی که ۲۰ سال داشت به قتل مرتضی سربندی، پزشک ۴۷ ساله، متاهل، دارای سه فرزند و کارمند سابق وزارت اطلاعات متهم شد.  
ریحانه در تمامی جلسات دادگاه گفته برای دفاع از خودش در برابر قصد تجاوز جنسی از سوی مقتول، تنها یک ضربه چاقو به کتف او وارد و بلافاصله فرار کرده است. ولی دفاعیات ریحانه مبنی بر دفاع مشروع مورد قبول دادگاه قرار نگرفت و برای او حکم قصاص صادر شد.
خمینی سال‌ها پیش فتوای کندن پوست زنان را صادر کرده بود
http://youtu.be/gXVr5xLNNg0

 عکس قاسم شعبانی، وکیل امنیتی جمهوری اسلامی

قاسم شعبانی، وکیل وکیل خانواده ی سربندی، سابقه ی همکاری با وزارت اطلاعات دارد و در پرونده قتل زهرا کاظمی، وکیل بازجوی وزارت اطلاعات بوده است. او همچنین عضو هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی بوده و از سوی یک قاضی شناخته شده، صراحتا "وکیل امنیتی" نامیده شده است.
پرونده طولانی و جنجالی ریحانه جباری در نهایت با اعدام او مختومه شد اما بحث‌های فراوانی در فضای مجازی پدید آورد. عده‌ای ریحانه را قربانی نقشه یک مامور وزارت اطلاعات می‌دانند و اینکه او در دفاع از خود و برای جلوگیری از مورد تجاوز قرار گرفتن، با چاقو به مرتضی سربندی حمله کرده اما دستگاه قضایی با اعمال نفوذ چهره‌های امنیتی، دفاعیات ریحانه مبنی بر "دفاع مشروع" را نپذیرفته و به آن سمت و سوی دیگری داده است. در سوی مقابل عده‌ای معتقدند که اضافه کردن وجوه سیاسی و امنیتی به این پرونده و تخریب شخصیت فرد مقتول و قهرمان‌سازی از ریحانه، باعث شده تا فضای دو قطبی خیر و شر شکل بگیرد و امکان کسب رضایت از خانواده سربندی، منتفی شود. در بین ابهامات بسیار این پرونده، یکی از سئوال‌هایی که پاسخ آن می‌تواند روشنگر باشد این است که آیا مرتضی سربندی(آن گونه که ادعا می‌شود) مامور سابق وزارت اطلاعات بوده یا خیر. وکیل خانواده سربندی این موضوع را تکذیب کرده اند اما دست برقضا، شخص وکیل خود سابقه همکاری با وزارت اطلاعات دارد و در پرونده قتل زهرا کاظمی، وکیل بازجوی وزارت اطلاعات بوده است. او همچنین از سوی یک قاضی شناخته شده، صراحتا "وکیل امنیتی" نامیده شده است.
وکیل بازجوی وزارت اطلاعات در سال ۸۲
قاسم شعبانی، وکیل خانواده سربندی فروردین ماه امسال، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم عنوان کرد: "مرحوم سربندی متخصص بیهوشی بود و در حوزه تجارت لوازم پزشکی فعالیت می‌کرد و هیچ گاه کارمند هیچ یک از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نبوده است."
از شعبانی در اخبار به عنوان وکیل دادگستری و استاد دانشگاه نام برده می‌شود. او اما وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری نیست. شعبانی از نخستین وکلای "مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه" معروف به مشاوران ماده ۱۸۷ است؛نهادی که از سوی قوه‌قضاییه برای تضعیف کانون وکلا تشکیل و حمایت شده است.این کارشناس مسایل حقوقی، دانش‌آموخته رشته "فقه و حقوق اسلامی" از مدرسه عالی شهید مطهری است و از پایان نامه خود با عنوان "معلوم بودن مورد معامله در بیع" در سال ۶۹ دفاع کرده.یکی از خبرسازترین پرونده‌های این وکیل، پرونده قتل زهرا کاظمی بود. این خبرنگار ایرانی-کانادایی در سال ۱۳۸۲ به اتهام عکسبرداری از تجمع خانواده‌های زندانیان و ناآرامی‌های خردادماه در مقابل زندان اوین دستگیر و در دوران بازداشت کشته شد. روایت‌های بسیاری از آزار جنسی و ضرب و شتم شدید کاظمی در دوران بازداشت موجود و حتی شخص سعید مرتضوی به قتل زهرا کاظمی متهم شده است. اما در نهایت محمدرضا اقدم احمدی، بازجوی باسابقه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به اتهام "قتل شبه عمد" این زن محاکمه و با رای دادگاه تجدید نظر تبرئه شد. وکیل مامور وزارت اطلاعات و به نوعی وکیل وزارت اطلاعات در این پرونده، قاسم شعبانی بود. گفت‌وگوی شعبانی با روزنامه "وقایع اتفاقیه" پیش از برگزاری دادگاه، باعث توقیف این روزنامه شد. او در دفاع از موکلش گفته بود مرگ کاظمی می‌تواند ناشی از عواملی باشد که در زمان در اختیار گرفتن متهم از سوی دادستانی تهران رخ داده باشد. جدا از حضور قاسم شعبانی در این پرونده، که بعید است اتفاقی و بدون نظر مثبت وزارت اطلاعات باشد، احتمالا این تنها سابقه همکاری او با نهادهای امنیتی نیست. چرا که یک قاضی بلندپایه دستگاه قضایی در یک پرونده مهم هم صراحتا او را "وکیل امنیتی" نامیده است. قاسم شعبانی در اولین جلسه دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، وکالت مه آفرید امیر خسروی مدیر عامل شرکت امیرمنصور آریا را برعهده داشت. روز ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ در جلسه دوم دادگاه، مه‌آفرید امیرخسروی در ابتدای جلسه محاکمه اعلام کرد که چهارشنبه ۱۷ اسفند در زندان به وی گفته‌اند "وکیلش(قاسم شعبانی) از وکالت در این پرونده انصراف داده " و پس از تماس با وکیل، او "دلیل این انصراف را مشغله و سفر به خارج از کشور عنوان کرده است".
ناصر سراج، قاضی پرونده هم خطاب به امیرخسروی گفته بود: "وقتی وکیل امنیتی می‌گیرید نتیجه‌اش همین است." مه‌آفرید امیرخسروی هم از "امنیتی بودن قاسم شعبانی" اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بود: "من نمی‌دانستم این وکیل امنیتی است."
نماینده دادستان تهران اما "حق الوکاله حرام" را دلیل این استعفا اعلام کرد و توضیح داد که "قاسم شعبانی مدتی خارج از کشور بود و در بازگشت به ایران به دادستانی آمد و گفت برخی دوستان عنوان کردند حق‌الوکاله من به دلیل دفاع از خسروی حرام است و این آقای وکیل هم با همین استدلال اعلام استعفا کرد." شعبانی در همان روزی که از وکالت امیرخسروی انصراف داد، توسط محمود احمدی‌نژاد به عضویت در هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی درآمد. سایر اعضای این هیات عموما در کارنامه خود تصدی سمت‌هایی چون عضویت در شورای نگهبان، وزارت دادگستری و معاونت رییس‌جمهوری را داشتند. برخی رسانه‌ها هم در خبر انتصاب شعبانی، او را "وکیل وزارت اطلاعات" معرفی کردند.
قاسم شعبانی با عنوان وکیل، حقوقدان و یا استاد دانشگاه مصاحبه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف حقوقی با رسانه‌های مختلف داشته است. از مجموع اینها می‌توان به دفاع از تغییر شیوه انتخاب رییس‌جمهوری و جایگزین شدن نظام پارلمانی که توسط رهبر جمهوری اسلامی طرح شد، اشاره کرد. او همچنین یکی از سخنرانان سمینار "بررسی وضعیت حقوقی و فقهی حضور انگلیس در باغ قلهک" بود که از سوی طیفی از اصولگرایان تندرو برگزار شد و چندین مصاحبه در این خصوص داشته است.
ادعای مادر ریحانه علیه قاسمی
شعله پاکروان، پیش از این از قاسم شعبانی در کنار شاملو و تردست(دو تن از قاضیان پرونده) به عنوان "مثلث شوم سیاه روزی" نام برده و مدعی شده بود که این وکیل در کنار بازجویی‌های غیرقانونی انجام شده، در تغییر مسیر پرونده دست داشته است: "[ریحانه] از لحظه دستگیری تا چهار روز زیر ضربات بازجویان دوام آورد و حرفش را زد. از روز چهارم برید. به اسم بازجویی فنی پلیسی بدون حضور شاملو که بازپرس پرونده بود، دو مرد که ما نامشان را نمی‌دانیم و ریحانه هم نمی‌داند، روی برگه‌های سفید بدون سربرگ و آرم مخصوص قوه قضاییه از او اقرار گرفتند. و با ورود وکیلی نام آشنا به پرونده، مهندسی پرونده شکلی دیگر یافت." مادر ریحانه یک بار دیگر پس از مصاحبه وکیل خانواده سربندی با خبرگزاری تسنیم، متنی خطاب به او منتشر کرد. او برخی از موارد مطرح شده توسط شعبانی را تکذیب و تصحیح کرد و از جمله درباره اشتغال مرتضی سربندی در نهادهای امنیتی عنوان کرد: "لطفا به صفحه ۸ کیفرخواستی که توسط آقای شاملو ( بازپرس شعبه ۱ امور جنایی) تنظیم شده نگاهی بیندازید. در سطر ۴ به صراحت می‌نویسد: مقتول قبلا کارمند وزارت اطلاعات بوده و سالها قبل از اداره یاد شده منفک شده است." شعبانی همچنین در آن مصاحبه گفته بود: "من عمیقاً به تمام رسانه‌ها و مدعیان طرفداری از خانم جباری توصیه می‌کنم هرگونه موضع‌گیری، خصومت و تسویه حساب با حکومت جمهوری اسلامی و نهادهای مربوطه را به موضوع مجرمیت خانم جباری گره نزنند، چرا که این امر سبب می‌شود بیش از پیش؛ از موضوع اخذ رضایت و گذشت شکات فاصله بگیریم." شعله پاکروان به این مورد هم پاسخ داده بود: "چرا شما تصور میکنید اگر از مسئولان مملکتی ، تقاضای بررسی شرایط ریحانه را می‌کنیم و می‌خواهیم حق یک مظلوم را ایفا نماییم ، به تسویه حساب پرداخته‌ایم؟ مگر شما داعیه‌دار نظام اسلامی ما هستید؟" محمد مصطفایی، وکیل پیشین ریحانه هم به این مصاحبه واکنش نشان داده و موارد طرح شده در آن را تکذیب کرده بود. 
تلاش‌های روزآنلاین برای تماس با این وکیل و کسب نظر درباره چرایی حضور یک "وکیل امنیتی" در پرونده ریحانه جباری به نتیجه‌ای نرسید.

عکس جلال سربندی، کسی که ریحانه جباری را قصاص کرد.
«پدر من پزشک عمومی بودند نه پزشک جراحی زیبایی، ایشان هیچ وقت در زمینه جراحی زیبایی تخصصی نداشتند و کاری نکردند و در کار تجارت لوازم پزشکی و کارمند سابق وزارت اطلاعات بوده است

 عکس جلال سربندی، کسی که ریحانه جباری را اعدام کرد.
بنا به اعتراف بستگان سربندی وی یکی از نیروهای زبده‌ی اطلاعات و امنیت سپاه پاسداران نیز بوده و مسئولیت آموزش گارد پرواز سپاه پاسداران را به عهده داشته است:‌
 ....
«شنیدم که ایشان به دلیل فعالیت ورزشی و رزمی که داشت، در زمان جنگ تحمیلی و برای امنیت مردم، افرادی را در برابر هواپیما ربایان آموزش داد که گروه محافظان پرواز شدند و امروز در دنیا به گارد آهنین معروف هستند
http://mortezaraz.blogfa.com/post/19

خبر جدید: 30 اکتبر:

با خبر شدیم جلال سربندی فرزند مرتضئ سربندی که حکم قصاص ریحانه جباری را با توجه به مبهم بودن پرونده انجام داد برای خرید دارو به آلمان سفر نمودند بعد از پیگیریهای زیاد و تأیید خبر پرواز و ساعت پرواز از ایران در آلمان توسط پلیس سیاسی و امنیتی‌ گزارش داده شد و فرد مذکور امروز تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴ ساعت ۱۶ در شهر فرانکفورت دستگیر و به بازداشتگاه پلیس هدایت گردیدند. نامبرده با دونفر از افراد حفاظت و اطلاعات سپاه که به صورت پوششی به عنوان مدیران شرکت وارد کننده دارو در ایران آمده بودند هر سه‌ بعد از مراحل بازجویی به دستور دادستان کّل آلمان فدرال بازداشت موقت گردیدند.
افراد بازداشت شده
جلال عبدالعلی سربندی
حمید کریمی‌
علی‌ میر هاشمی
بعد از بررسی مشخص گردید نامبردگان مبلغ ۹۸۷/۵۰۰ یورو دارو خریداری کرده بودند که قرار بوده توسط کشتی‌ از هامبورگ وارد ایران کنند، اموال فوق بدلیل نبودن برگهای بزرگانی و دستور جمهوری اسلامی توقیف و مصادره و روز سه‌ شنبه نامبردگان به ایران طبق دستور پلیس و قوه قضایی آلمان برگشت می‌شوند. منبع خبر : نام محفوظ
برگرفته از صفحه فیسبوک بابک خسروی
  ایشان آزاد شدند
مادر ريحانه كفت كه اين پسره همان روز به ألمان رفته وقتى مملكتى بى صاحب شد و همه چيز در ان سقوط كنه كار بجاى مى رسه كه يك فرد فاسد حزب الاهى با داشتتن زن و فرزند كاپوت تو جيبش ميزاشته و دست به كثافت كارى مى زده

کیوسک - همه خوابیدن
 برای خواندن کل مطلب روی تیتر آن کلیک کنیم.

فیلمی از خاکسپاری ریحانه جباری. ۵ آبان ۱۳۹۳




هیچ نظری موجود نیست: