۳۰ بهمن، ۱۳۹۳

خانواده در ارومیه؛ شمارش معکوس برای اعدام سامان نسیم؟


خانواده در ارومیه؛ شمارش معکوس برای اعدام سامان نسیم؟ 
خانواده سامان نسیم زندانی سیاسی کُرد که قرار است بامداد امروز، پنج‌شنبه به دار آویخته شود برای آخرین اطلاع از وضعیت فرزندشان از مریوان راهی ارومیه شده‌اند. مختار نسیم، برادر این زندانی به روز می‌گوید حدود ۳۰ عضو خانواده در واپسین ساعات شب گذشته، زمانی که تلاش‌ها برای توقف حکم بی نتیجه ماند، راهی محل اجرای حکم شدند.

پدر و مادر سامان نسیم هستند. آنهایی که قبل از اعدام فرزندشان، خودشان اعدام شدند. صد بار اعدام شدند. این قاب عکس سامان نیست. این قاب عکس پدر و مادری است که قبل از فرزندشان به دار آویخته شدند. پدر و مادری که هر چه داشتند فروختند. خانه. زمین. حتی دامهایشان. این پدر و مادر سالمند ۳۰۰ میلیون از مالشان را دادند تا «سامان» شان زنده بماند. ۳۰۰ میلیون را تاجران جان انسان ها بردند. «سامان» شان را هم فردا قرار است ببرند. آنها هیچ ندارند دیگر. حتی حساب پول هایی که به این و آن داده اند از دستشان خارج شده. یک ندانستن تراژیک! تقسیم کار عادلانه ای است نه؟ شما رسانه خاتمی باشید و من و ما هم رسانه پدری که در بیمارستان است و مادری که دقیقا در مرز سکته.
کارگاه آموزشی شهروندیار- از صفحه ی سامان رسول پور

سازمان عفو بین‌الملل، سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر، کمپین بین‌المللی حقوق‌بشردر ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر، جامعه دفاع از حقوق‌بشر در ایران (LDDHI) و کانون مدافعان حقوق‌بشر (DHRC) و چند نهاد حقوق‌بشری دیگر به همراه ده‌ها فعال سیاسی و مدنی خواهان توقف فوری حکم اعدام سامان نسیم شده‌اند. عزیز مژده‌ای، وکیل مدافع این زندانی به روز گفته است که حکم اجرای حکم موکل‌اش برای امروز پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن ماه را رویت کرده و قاضی اجرای حکم نیز در آخرین تماس گفته که بعید است در زمان باقیمانده حکم متوقف شود. سامان نسیم تا ۲۴ ساعت پیش، از احتمال اجرای حکم خود مطلع نبود، اما برادر او مختار می‌گوید ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه در یک تماس تلفنی به خانواده گفته در جریان اجرای حکم قرار گرفته و یک روز قبل از آن نیز برای اعتراف اجباری تلویزیونی مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است. کمال حسینی، خبرنگار در استان آذربایجان غربی هم به روز گفت که روز سه‌شنبه، سامان از زندان با او تماس گرفته و گفته  از حدود پنج ماه پیش بر اساس دستوری که از تهران صادر شده بود از احتمال اجرای حکم مطلع بوده است. سامان در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرده است که حکمش به اجرا در نیاید.
مختار نسیم، برادر سامان نسیم می‌گوید او آخرین‌بار ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه با خانواده تماس گرفته است. خانواده ساعت یک چهل دقیق همان روز هم طی تماسی خارج از زندان متوجه شده‌اند که سامان به همراه چهار زندانی دیگر از بند ۱۲ زندان ارومیه به محل نا معلومی منتقل شده‌اند. به گفته کمال حسینی، خبرنگار، وکلای چهار زندانی دیگر هنوز انتقال آنها از بند را تائيد نکرده‌اند.
واکنش‌ها؛ از پیام ویدیویی تا نامه به وزیر اطلاعات
سامان نسیم در تیر ماه سال ۹۰، زمانی که تنها ۱۷ سال سن داشت بازداشت و سپس از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به جرم محاربه در ارتباط با اتهام عضویت در پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران به مرگ محکوم شد. آن‌زمان ادعا شد که او و چند عضو پژاک در نبردی مسلحانه با سپاه در کوه های اطراف سردشت در آذربایجان غربی شرکت داشته‌اند.  وکیل  او و سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند حتی در صورت احراز جرم سامان نسیم، او به علت نداشتن سن قانونی در زمان بازداشت نباید اعدام شود. این زندانی، خود نیز روز ۲۳ بهمن ماه امسال با انتشار نامه‌ای از زندان اعلام کرد که اعترافات او پس از شکنجه‌های "غير انسانی و غيرقانونی" ضبط شده است. روز چهارشنبه، ۲۹ آبان ماه، سلیل شتی، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در یک پیام ویدئویی از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواست  جلو اعدام سامان نسیم را بگیرد. آقای شتی در این پیام که ابتدا به زبان فارسی شروع می‌شود، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید سازمان آنها اصولا با مجازات اعدام مخالف است، "اما شما در این مورد خاص نباید کسی را اعدام کنید که در زمان بازداشت به سن قانونی نرسیده بود." در واکنشی دیگر حدود ۱۱ فعال سیاسی کردستان با ارسال نامه‌ای به وزير اطلاعات، خواستار توقف اجرای حكم اعدام سامان نسيم شده‌اند. آنها در نامه خود خطاب به  محمود علوی نوشته‌اند: "اجازه بدهید به جای قضیەی اعدام، همگی به این قضیه فکر کنیم که چگونه ﺟﻮﺍﻧﯽ ﮐه ١٦ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑه ﺩﻧﯿﺎ ﺁﻣﺪه ﺍﺳﺖ ﺑه ﯾﮏ ﺿﺪ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﯿﺎﺭ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮد؟" به گفته این فعالان اجرای این حکم ﻫﯿﭻ ﮐﻤﮑﯽ ﺑه ﺍﯾﺠﺎﺩ "ﺍﻣﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ" در کردستان نمیکند. امضا کنندگان این نامه که برخی از اصلاح‌طلبان کرد و نمایندگان ادواری کردستان در مجلس هستند در نامه خود به وزیر اطلاعات نوشته‌اند: "ﺗﻮسعه‌ﯼ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﻣﻨﻮﻁ ﻭ ﻣﺘﮑﯽ به ﺍﻣﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧه آنچه ﺩﺭ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ بعد از جنگ ﺷﺎﻫﺪ بودەایم نه ﺍﻣﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﻭ نه ناﺍﻣﻨﯽ کامل، ﺑﻠﮑه ﻣﺪﻟﯽ ﻭﯾﮋه ﺍﺳﺖ که بیشتر عنوان ﻧﺎ ﺍﻣﻨﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ‌ﺷﺪه برازندەی آن است." روز چهارشنبه  دولت نروژ نیز خواهان توقف اجرای حکم سامان نسیم شد. به گزارش تارنمای سازمان حقوق بشر ایران دبیر کّل وزارت خارجه نروژ آقای وگر سترومن که برای گفتگو‌های دوجانبه به تهران سفر کرده، نگرانی‌ دولت نروژ نسبت به تعداد بالای اعدام‌ها در ایران را ابراز و در مورد حکم اعدام سامان نسیم با مقامات جمهوری اسلامی صحبت کرده است. در تحولی دیگر احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نیز چهارشنبه شب در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که از دولت ایران خواهان توقف سریع حکم اعدام سامان نسیم شده است. آقای شهید ساعاتی قبل از این توییت نیز به همراه کریستٌف هینز دیگر گزارشگر حقوق‌بشر سازمان ملل بار دیگر خواهان توقف اجرای این حکم شده بود. فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های ایرانی عضو آن، جامعه دفاع از حقوق‌بشر در ایران (LDDHI) و کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC) نیز در بیانیه جداگانه ای درخواست مشابهی از حکومت جمهوری اسلامی را مطرح  و تاکید کرده‌اندکه "این حکم بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه غیرقانونی است."
"سامان در ۱۷ سالگی اسیر جنگ شد"
عزیز مژده‌ای، وکیل پرونده سامان نسیم پیشتر در مصاحبه با روز به تفصیل به ایرادات قانونی صدور حکم اعدام برای سامان نسیم پرداخته بود. مختار نسیم برادر این زندانی کرد هم به روز می گوید در تلاش برای توقف حکم، وکیل دیگری نیز برای پرونده گرفته بودند که تلاش‌های او هم بی‌نتیجه مانده است. آقای نسیم می‌گوید به امید تخفیف حکم  خانواده با "یک فرد واسطِ دارای نفوذ" هم در تماس بوده‌اند که نهایتا "کلاه بردار از آب درآمده و پول زیادی از خانواده دریافت کرده است." این عضو خانواده نسیم می‌گوید: "مسولان قضایی در دادگاه و دیوان عالی کشور نمی‌بایستی برای کسی که در ۱۷ سالگی اسیر یک جنگ شد حکم اعدام صادر می‌کردند."  سامان نسیم متهم به عضویت در پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و شرکت در یک درگیری با سپاه پاسداران است.
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در سالهای گذشته شمار زیادی از اعضا و طرفداران احزاب کرد از جمله پژاک را به اتهاماتی نظیر محاربه به دار آویخته است.

شماره ی حساب بانکی کمک به روژاوا- کوبانی. کردستان
Spendenkonto für die Kampagne "Solidarität mit Rojava":
Initiative Rojava
IBAN: DE30 5905 0101 0610 5088 48
BIC: SAKS DE 55

فیلمی ازوضعیت پناهجویان دربند در یونان . بعد از اعتراضات شدید پناهجویان  ، بلاخره وزیر دولت جدید ،آنها را در زندان  ملاقات و تصمیم گرفته اند که پناهجویان را به جای دیگری منتقل کنند.
During a demonstration outside the Amygdaleza detention center the new minister came and spoke to the detainees. He said that Amygdaleza detention center will be shut down within the next month.
It was the first time that people from antira goups and reporters entered Amygdaleza.
The video is in greek.
Μέσα στο κέντρο κράτησης της Αμυγδαλέζας.

پیام همبستگی با رفیق پناهجو آرش دوست حسین
 رفیق آرش دوست حسین یکی از فعالین مهم جنبش چند ساله ی اخیر پناهجویی به علت نپرداختن جریمه دادگاه، به یک ماه حبس محکوم شده است. هر چند از مدت زمان حبس این رفیق چند روزی می گذرد و در حال حاضر وی آزاد شده، اما مختصری اطلاع رسانی در این زمینه لازم به نظر می رسد. هدف  از حبس وجریمه ی این رفیق فعال و دیگر کوشندگانی که  در حال حاضر تک تک در این بیدادگاه ها به جرم  مبارزه محکوم می شوند، چیزی جز خاموش کردن نطفه ی این جنبش ها نیست.  به ویژه که رفیقمان آرش، تا کنون با حضور فعال در مبارزات و اعتصابات گوناگون، منشاء خدمات بزرگی به جنبش دانشجویی و پناهجویی بوده است. شکل گیری و رشد جنبش چند ساله ی اخیر مبارزاتی پناهجویان بر علیه شرایط و قوانین ضد انسانی  و به منظور ایجاد تغییر در وضعیت موجود برای دست یابی به یک زندگی آزاد و برخوردار از تمامی حقوق شهروندی، زنگ خطری است جدی برای دولتمردان. تلاش های رفقیمان آرش نه تنها جرم نیست، که لازمه ی رهایی و رسیدن به خواسته های فردی و  اجتماعی و انتخاب آزاد و کسب حقوق یکسان شهروندی برای کلیه ی پناهجویان می باشد.ما ضمن محکوم دانستن این حکم ناعادلانه، اعلام می کنیم که شرایط نژادپرستانه ی موجود در اروپا و به خصوص کشور آلمان مقابله کرده و به مبارزه ی خود ادامه خواهیم داد.
نه مرز، نه دولت، نه ملی گرایی
علیه  نظم و قانون موجود
عده ای از فعالین چپ

۳ نظر:

Unknown گفت...

رفیق من نمیدونم چی شده ولی نمیتونم از وایبر بهت زنگ بزنم...هی قطع میشه!!!!
بریم رو اسکایپ اگه میشه...قربونت

ناشناس گفت...

سلام رزا جان :)
این رو ببین :
یک گاو آنارشیست!
http://arw.ir/?p=61792

غصه ام افتاد که چرا لااقل گاو نشدم!
امیدوارم سایر گاوها هم راه حل را پیدا کنند

در همبستگی با همه ی گاوهای آنارشیست!
وحید

Rosa گفت...

ey wal
lol

دیده بان حقوق حیوانات: کارگر یک واحد گاوداری در شهرستان مهدیشهراستان سمنان بر اثر حمله گاو شیری به شدت مجروح و در بیمارستان فوت کرد.

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان، با اعلام یک مورد حادثه در حین کار به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ ماموران پلیس بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

در این حادثه کارگر ۳۰ ساله تبعه افغانستان یک دامداری در حین دوشیدن شیر، مورد حمله گاو قرار گرفت و از چند ناحیه مجروح شد.

مجروح این حادثه پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت ضربات وارده جان باخت.

پرونده ای در خصوص این حادثه تشکیل ودر حال رسیدگی است.
برچسب‌هاسمنان, شیردوش, قتل, گاو شیری