۰۲ فروردین، ۱۳۹۴

ویدئو کلیپ به یاد و خاطره ی فرخنده دختر کابل که زنده زنده در آتش مردان مذهبی افغانستان سوخت.

رزا: یادش جاودان و راهش پر رهرو...
میگوید: من قرآن را نسوخاندم.
میگویند: فرقی نخواهد کرد.
آنچه که سوخت غیرت ما بود.
تا زنی هرگز کلمات مردان را نسوزاند،
بمانند ساحره سوزاندندش...
دست سوخته اش هنوز آسمان را نشانه رفته.
پرواز را به خاطر بسپاریم.


 
 موزیک متن از پارادیس سروری خواننده ۲۴ ساله است که او نیز برای خواندن بسیار تهدید شده. 
صدایم همیشه پر درد است، قطب نیست اما هوا سرد است، خواستم بدوم زدند برکمرم، خواستم فکر کنم زدند بر سرم، چهره ام را سوزاندند به نام اسلام، بینی م بریده شد برای انتقام، اسید پاشیدند بر روی دست و بدنم، فروختند مرا که فقط یک زنم،
برای خواندن تمام گزارشها از قتل فرخنده اینجا را کلیک کنیم.
 رزا: عکسهای کودکانی که این زن کُشی را دیده اند در زیر این پست اینجا میگذارم. امید که سازمانهای زنان در کابل آنها را بیابند و با آنها صحبت کنند.

پنج‌شنبۀهفتۀ گذشته فرخندۀ 27 ساله، به اتهام سوزاندن قرآن بدون هیچ مدرکی، نخست مردان خشم‌گین او را با سنگ کشتند و پس از گذشتن موتر از روی جسدش،او را سوزاندند.

فرخنده؛ دو روز پیش از رسیدن"نوروز فرخنده" زیر پاهای چند مرد که خود را قاضی دوران فکر می‌کردند، جان داد. هرچه بیشتر از وقوع این رویداد جانسوز می‌گذرد؛ پهلوهای واقعی داستان مرگ فرخنده روشن‌تر می‌شود. این افراد وی را به سوزاندن قرآن متهم کردند؛ اما این اتهام تاکنون ثابت نشده است

خانواده‌ی فرخنده می‌گوید که وی از دارالعلوم عایشه‌ صدیقه فارغ شده بود و در روزهای اخیر درس تجوید می‌خواند؛ آنان می‌گویند که او تلاش داشت که در آخر همین هفته با سپری کردن امتحان کانکور فارغان چهارده به تحصیلات عالی‌اش در دانشکده‌ی شرعیات کابل ادامه دهد.

پدر ناتوان و داغ دیده‌ی فرخنده می‌گوید که وی قاری قرآن بود و همواره هم گروهان خود را به راه راست دعوت می‌کرد. وی از نهادهای عدلی و قضایی می‌خواهد تا عاملان این رویداد را سخت پیگیری کند

فرخنده روز پنجشنبه به زیارت شاه دوشمشیره می‌رود تا از ملایی که در این زیارت به زنان تعویذ می‌دهد، بخواهد که این کار را متوقف بسازد.

این کار سبب می‌شود که ملا داد بزند که گویا فرخنده قرآن را آتش زده است و این کار سرانجام فرخنده را لگدمال مردانی می‌کند که شاید به مراتب سطح سوادشان کمتر از فرخنده بوده است.

عکس:جسد این دختر امروز از طب عدلی به خانه اش منتقل شد و پیکرش بر دوش خانم ها تا کورستان منتقل شد


«فرخنده» بانویی که به اتهام سوزاندن قرآن‌کریم، پنج‌شنبۀ گذشته (28 حوت/اسفند) توسط افراد خشم‌گین، مقابل مسجد شاه‌دوشمشیرۀ کابل کشته شده بود، در میان شعارهای «ما فرخنده‌ایم، ما عدالت می‌خواهیم، فرخنده زنده است» به خاک سپرده شد.

فرخنده به خاک سپرده شد

جسد فرخنده درموجی از اعتراض ها به خاک سپرده شد

پیکر سوختۀ فرخنده از طب‌عدلی به خانه‌اش و از خانۀ‌شان به قبرستان پنج‌صد فامیلی کابل، منتقل گردید. جسد این دختر امروز از طب عدلی به خانه اش منتقل شد و پیکرش بر دوش خانم ها تا کورستان منتقل شد. خانوادۀ فرخنده که ابتدا گفته بودند فرخنده مشکل روانی دارد، گقته‌های خود را پس گرفته و می‌گویند آن زمان ترسیده بودند مانند فرخنده کشته نشوند؛ اما اکنون می‌گویند دخترشان از دارالعلوم عایشۀ صدیقه فارغ شده بود و تصمیم داشت تحصیلاتش را در رشتۀ شرعیات در دانشگاه کابل ادامه دهد.

مراسم تشییع جنازه‌ی فرخنده ۲۷ ساله که یک آموزگار قرآن بود؛ روز یکشنبه در کابل برگزار شد. این آموزگار به اتهام سوزاندن قرآن لت و کوب شد و پس از آن به آتش کشیده شد

 انجنیر نادر، پدر فرخنده می‌گوید، دخترش بیش‌تر از آنانی که او را به قتل رسانده اند از اسلام و قرآن‌ فهم داشته است.او می‌افزاید، دخترم برای دعا به مسجد شاه‌ دوشمشیره رفته بود و زمانی‌که به ملای تعویظ نویس می‌گفت، کارش در شریعت جواز ندارد، ملا هم تهمت سوزاندن قرآن را به او زد. او با گلویی پر از بغض افزود «مردم نیز بدون هیچ‌گونه تفکیکی بر او حمله کردند.

برای خواندن تمام گزارشها از قتل فرخنده اینجا را کلیک کنیم.



پنج‌شنبۀهفتۀ گذشته فرخندۀ 27 ساله، به اتهام سوزاندن قرآن بدون هیچ مدرکی، نخست مردان خشم‌گیناو را با سنگ کشتند و پس از گذشتن موتر از روی جسدش،او را سوزاندند.

فرخنده؛ دو روز پیش از رسیدن"نوروز فرخنده" زیر پاهای چند مرد که خود را قاضی دوران فکر می‌کردند، جان داد. هرچه بیشتر از وقوع این رویداد جانسوز می‌گذرد؛ پهلوهای واقعی داستان مرگ فرخنده روشن‌تر می‌شود. این افراد وی را به سوزاندن قرآن متهم کردند؛ اما این اتهام تاکنون ثابت نشده است.

خانواده‌ی فرخنده می‌گوید که وی از دارالعلوم عایشه‌ صدیقه فارغ شده بود و در روزهای اخیر درس تجوید می‌خواند؛ آنان می‌گویند که او تلاش داشت که در آخر همین هفته با سپری کردن امتحان کانکور فارغان چهارده به تحصیلات عالی‌اش در دانشکده‌ی شرعیات کابل ادامه دهد.

پدر ناتوان و داغ دیده‌ی فرخنده می‌گوید که وی قاری قرآن بود و همواره هم گروهان خود را به راه راست دعوت می‌کرد. وی از نهادهای عدلی و قضایی می‌خواهد تا عاملان این رویداد را سخت پیگیری کند.

انجنیر نادر پدر فرخنده در حالی که اشک از چشمانش جاری بود گفت: "من از تمامی نهادهای عدلی و قضایی می‌خواهم که دادخواهی کنند و خون اولاد مرا تلف نکنند".


 رزا: عکسهای کودکانی که این زن کُشی را دیده اند در  این پست  میگذارم. امید که سازمانهای زنان در کابل آنها را بیابند و با آنها صحبت کنند. برای بزرگنمایی روی عکسها کلیک  کنیم.

فرخنده روز پنجشنبه به زیارت شاه دوشمشیره می‌رود تا از ملایی که در این زیارت به زنان تعویذ می‌دهد، بخواهد که این کار را متوقف بسازد.

این کار سبب می‌شود که ملا داد بزند که گویا فرخنده قرآن را آتش زده است و این کار سرانجام فرخنده را لگدمال مردانی می‌کند که شاید به مراتب سطح سوادشان کمتر از فرخنده بوده است.

مادر فرخنده از نهادهای امنیتی می‌خواهد تا امنیت تمامی شهروندان کشور به ویژه زنان را تأمین کند و نگذارند که دختران و خواهران مردم به سرنوشت فرخنده دچار شوند.

وی در ادامه افزود: "من به دخترم افتخار می‌کنم. دخترم سر قوم من را خم نکرده است. سرخودم را خم نکرده است. بلکه به راه حق جانش را سپرده است. خداوند مقام شهید را نصیب‌اش کرده است و روحش شاد باد".

نزدیکان فرخنده تنها یک خواست دارند و آن به دادگاه کشانیدن عاملان این رویداد است.

انجنیر نجیب‌الله برادر فرخنده در حالی که تصویری از خواهرش را در دست داشت به مردمانی نفرین می‌فرستد که در این رویداد دخیل بوده‌اند.

نجیب‌الله از اندوه مرگ خواهر کمتر صحبت می‌کرد و ناتوان از زبان گشودن بود. وی خطاب به عاملان این رویداد و مردم گفت: "تو چگونه جرأت کردی که به جان یک مسلمان، یک قاری قرآن بزنی. من از تمام مردم دعوت می‌کنم که بیایند و خواهرشان را به خاک بسپارند. من این کار را نمی‌کنم؛ مردم کابل باید این کار را کنند".

سید کریم پادشاه همسایه‌ی فرخنده این رویداد را بسیار تکان دهنده می‌داند و از حکومت می‌خواهد تا این را با جدیت کامل پیگیری کند.

وی ادامه داد: "اگر واقعاً حکومتی باشد، باید این را بپرسد که این کار را چرا و چگونه این کار را کرده‌اند و بربنیاد کدام قانون این جنایت را مرتکب شده‌اند".

نجم‌الدین که گواه این رویداد بوده است افزود: "ما از مردم خواستیم تا بگذارند که از وی بپرسیم که پیرو کدام دین و مذهبی است. اما مردم اجازه ندادند و وی را به زمین زدند".

درهمین حال؛ شماری بی آنکه از این رویداد آگاهی درست داشته باشند؛ این رویداد را ستایش کرده‌اند.

داکتر ایاز نیازی خطیب مسجد وزیرمحمداکبرخان کابل، زلمی زابلی سناتور و سیمین حسن‌زاده معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در میان کسانی هستند که این رویداد را توجیه کرده‌اند.

محمدایاز نیازی خطیب مسجد وزیر محمد اکبرخان در این باره گفت: "در آن زمان نیاز نیست که بر روی وی معاینه کنی که بیمار است یا خیر؟ فکرتان باشد این اشتباه بزرگی است که مردم را به زندان می‌فرستید. مردم در برابر این کار شما قیام خواهد کرد و در آن زمان اداره‌ی قیام کننده‌گان بسیار دشوار خواهد بود".

اما برخی از عالمان دین این رویداد را غیرشرعی می‌دانند.

حاجی نوراحمد یکی از عالمان دین گفت: "دکانداران می‌آیند و از قرآن دفاع می‌کنند و به همین علت حکم مرگ یک انسان را صادر می کنند. این کار کاملاً غیرمجاز و نامشروع است".

این رویداد همچنین خشم دیده‌بان حقوق بشر را که مرکز آن در نیویارک است، برانگیخته است. این نهاد از سهل‌انگاری پولیس در مهار این رویداد خشمگین است و این کار را پذیرفتنی نمی‌داند.

نورالحق علومی وزیر امور داخله در رابطه با اقدامات این وزارتخانه در برابر این رویداد تصریح کرد: "اسناد و مدارک نشان می‌دهند که شماری از کسانی در این رویداد دست داشته‌اند و ما شماری از متهمان را بازداشت کرده‌ایم. اتهام سوزاندن قرآن بر این خانم نیز درست نمی‌باشد. این درست نیست که گویا وی به آنجا رفته باشد و به قرآن کریم اهانت کرده باشد".

باورها چنین است که اگر حکومت تمامی عاملان این رویداد را با سخت‌ترین شیوه کیفر نکند، راه استفاده‌ی سوء را برای کسانی باز خواهد کرد که از قانون آگاهی ندارند و در برابر هر رویدادی احساساتی برخورد می‌کنند و برخی را از حق زنده‌گی کردن محروم می‌سازند.

Mob in Kabul kill woman for allegedly burning the Koran
Woman Killed In Kabul After Allegedly Burning A Koran
RadioFreeEurope/RadioLiberty - 5 hours ago
An angry mob in the center of the Afghan capital, Kabul, has killed a woman and set her ...
Afghan mob beats woman to death before burning her body 'because she set fire to Koran'

وبلاگ ناظران رادیو فرانسه - روز گذشته در حوالی ساعت 4 بعد از ظهر، یک زن جوان در کابل نخست مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت، سپس در میان خیابان رها شد و اتوموبیل ها از روی وی گذشتند و در پایان به آتش کشیده شد. 
این اتفاق از مسجد شاه دو شمشیر کابل پس از آن آغاز شد که عده ای این زن را متهم به آتش زدن قرآن کردند. این در
حالی است که مقامات رسمی افغانستان آتش زدن قرآن توسط "فرخنده"را تکذیب میکنند.
از کلیۀ صحنه های ضرب و شتم فرخنده، در حالی که زنده است، سپس ادامه ضرب و شتم او درحالی که مرده به نظر میرسد و بعد آتش زدن او، افراد حاضر در محل فیلمبرداری کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر ساخته اند. نکته قابل توجه دیگر آنکه، در تمامی ویدئوها و عکس های منتشر شده از این حادثه، میتوان حضور نیروهای پلیس را در اطراف جمعیت مهاجم و حتی در کنار فرخنده دید، در لحظاتی نیز آنها موفق میشوند جمعیت را عقب برانند. این درحالی است که فرمانده پلیس کابل مدعی شده است نیروهای پلیس پس از پایان ماجرا و مرگ "فرخنده"به محل رسیده اند.
داعش و طالب در خویشتن ما ؛
پرواز ققنوس ها ( علی تقوایی )
***********************
فرخنده 27 ساله رابه آتش کشیدند، بدون آنکه بدانند که چرا او دست به " قرآن سوزی " زده است ؟ نفس چنین کاری شنیع است، اما باید علت شناعت بررسی وتحقیق و عوامل محرکه آن باید شناخته شود که برکدام اساس، یک زن - آنهم در افغانستان - دست به این کار میزند ؟ گرچه همه نوشته اند که این زن " بیمار روانی " بوده است، اما یک زن بیمار روانی مسلمان، چرا چنین عمل خطرناکی را انجام میدهد؟ مگر بیماری او در حدی بوده که " کلام خدا (ج ) " را در کنار یک مسجد مشهور شهر کابل به آتش میزند ؟ میدانیم که میان " مسجد " و " قرآن " رابطه بسیار منطقی وجود دارد. اگر انتخاب یک بیمارروانی چنین باشد، پس هوشیاران ما همه بیماران روانی اند. جالب این است که رگ غیرت اسلامی " مردان مسلمان " ما به جوش آمدند، چنان میرغضبانه وجلاد صفتانه به این " زن بینوا " هجوم آوردند که گویی " اسلام را از چنگ یک زن بیمار" نجات میدهند. در حالیکه کلام خدا آنقدر بزرگ ، همه گیر و پایا است که با آتش زدن چند ورق آن توسط یک زن معذور، هرگز منتفی شدنی نیست. اما مردان ما " غیور" است. وقتی طالبان کوچی نما مکاتب بهسود را به آتش کشیدند ودهها جلد قر آن عطیم الشان را حریق کردند، از این مردان مسلمان غیور در شهر کابل خبری نبود وحتی برای دفاع از " قرآن " یک مظاهره هم نکردند، در حالیکه دهها قطعه فوتوی " سوزانده شده " ای آیات قرانی در اینترنت بیرون داده شد. اما جامعه مرد سالار ما اینک بار دیگر " باد و بروت " خودرا در برابر یک " زن بیمار " نشان دادند تا " اسلام عزیز " را نجات بدهند؛ از همه مهمتر تماشای پلیس ملی از صحنه ای سوختاندن فرخنده بودکه مردان با غیرت ما برای شعله ورشدن بیشتر جسد وی، پیراهن های شان را در آتش افگندند. پلیسی که خودرا حافظ امنیت شهروندان خویش میدانند. همه برجای شان ایستاده بودند، وقدمی برای دفاع از یک زن بینوا برنداشتند. در حالیکه افسران پلییس میتوانستند، به مردم افاده دهند واعلان نمایند که : " در برابر عمل شنیع این خانم، مماشات نمیکنیم وبرای ملت دلیل اقدام وی را پس از حکم محکمه عادلانه برملا میسازیم، اما چون او یک شهروند این کشور است به حکم قانون، از جان وی حفاظت میکنیم. شما حق نداریدکه اورا " محکمه صحرایی " نمایید. " - فراموش نشود که پلیس ما مسلح است - اما برخلاف ، پلیس ملی دست روی دست گذاشت وتا وقتیکه بدن فرخنده خاکستر شد وچند موتر هم از روی جسد اوگذشت، بعد اورا به شفاخانه منتقل کردند. این است دفاع از جان شهروندان . این است حاکمیت قانون دولت وحدت ملی . این است دفاع از اندیشه طالبی وداعشی. این است تداوم محاکمه صحرایی . این است دمیدن بر طبل جهل مرکب وبرداشت نادرست و غلط از حقیقت اسلام راستین. این است وحشت وبربریت آشکار بنام دفاع از " قرآن ". مبادا و یروس خطرناک طالب وداعش در خویشتن ما، ریشه های عمیق دوانیده باشد؛
آخر اینکه کسی نمیداند که فرخنده به چه دلیلی دست به این عمل زده است وکسی این را هم نمیداند که متولیان مسجد که افراد فرو خورده غرایز شان اند ، مبادا که " فرخنده ای تسلیم ناپذیر " را قربانی یک توطئه ای بنام " قرآن سوزی " کرده باشند. چون بلافاصله بعد از این حادثه وحشتناک " بیماری روانی " فرخنده را برزبان ها جاری کردند. وعکسهای با موهای پریشان اورا بدست نشر سپردند، اما غافل ازاین بودند که این عکسها پس از هجوم " غیرتمندان مسلمان " گرفته شده که روی خون آلود فرخنده، گویای روشن ازاین هجوم وحشیانه است. فکر نمیکنید " بیماری روانی فرخنده " یک ترفندی بیش نبوده است ؟ زمان همه چیز را ثبوت میکند، مشروط به اینکه خانواده فرخنده را دچار ترس و هراس نسازند تا لب از لب بازنکنند.


یک فایل تصویری از رویداد مسجد شاه دو شمشیره که به تازگی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته نشان می دهد که چندین مرد فرخنده را وادار می کنند که بگوید قرآن شریف را سوختانده است.
خانم فرخنده به مردان خشمگین می گوید: "من قرآن شریف را نسوختاندم، گپ من را باور کنید."
در این ویدیو فرخنده با حجاب کاملا اسلامی که فقط دو چشم آن معلوم است، با مردان خشمگین صحبت می کند.
چندین نفر که اکثر شان جوان هستند با لحن بسیار تند با فرخنده صحبت و او را تهدید به مرگ می کنند.
این ویدیو قبل از اینکه برخوردها به خشونت کشانده شود و فرخنده مورد حمله قرار گیرد توسط مبایل گرفته شده است.
فرخنده از کسی که در حال تصویر برداری است می خواهد که تصویر او را نگیرد اما مردان می گویند: "یا کپ بزن یا دهنت را میشکانیم".
داعی الحق عابد، معین وزارت حج و اوقاف اعلام کرده است که هیچ نشانه ای از علایم جرمی که خانم فرخنده به آن متهم بوده در محل رویداد دیده نشده است.
آقای عابد به تلویزیون خصوصی طلوع گفته است که هیچ سند و علایمی که نشان بدهد این خانم قرآن را به آتش زده باشد، پیدا نشده است.
عابد گفت: "من شخصا این رویداد را بررسی کردم، هیچ نوع سندی وجود ندارد که این دختر نسخه‌های قرآن کریم را آتش زده باشد؛ آنچه آتش زده شده نسخه‌های کتاب‌های فارسی است."
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور، امروز کمیسیون که اعضای آن علمای دینی هستند را موظف کرد که در مورد رویداد مسجد شاه دو شمشیره تحقیق کند.
آقای غنی همچنان به وزارت امور داخله کشور دستور داده است که عاملان این حادثه را شناسایی و به پنجه قانون بسپارد.
در همین حال، وزارت داخله اعلام کرده است که در پیوند با قتل و آتش زدن فرخنده 9 تن را دستگیر کرده و تحقیقات در زمینه ادامه دارد.
صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارت گفته است، ماموران پولیس که برای نجات این خانم کم کاری و سهل انگاری کرده نیز بازداشت خواهند شد.
روایت های مختلف
روز گذشته مردان خشمگین به یک زن جوان که گفته می شود قرآن را اتش زده است، حمله کردند او را با ضربات سنگ و چوب کشتند و جسدش را به دریای کابل انداخته و سپس آتش زدند.
این خانم متهم بوده که قرآن را اتش زده است اما امروز خبرهای در شبکه های اجتماعی منتشر شد که گویا این خانم با یکی از تعویذنویس های مسجد شاه دو شمشیره دعوا کرده و کتاب او را آتش زده است.
شماری از کابران فیس بوک نوشته اند که تعویذها مشکل این خانم را حل نکرده و او در این مورد اعتراض کرده و با ملای تعویذ نویس مشاجره لفظی کرده است.
خانواده قربانی گفته است که دخترشان 27 سال عمر داشت و از چند سال به این سو به بیماری روانی مبتلا بوده است.
تصاویر گرفته شده از حادثه نشان می دهد که فرخنده برای نجات جانش بسیار دلیل آورده و تلاش کرده اما توسط چند مرد که چند تن آنها یونیفورم پولیس نیز به تن دارد کشان کشان به جمعیت خشمگین آورده شده است.


Beating the woman in Kabul filmed from another angle

یک زن بی پناه در مرکز شهر کابل،که گفته شده است که کتاب قرآن را سوزانده است ، توسط عده ای از مردان عصبانی به قتل رسید و پس از آن جسد وی به آتش کشیده شد.
به  گزارش «خبرگزاری صدای مسیحیان ایران»(VOCIR) به گفته یک مقام پلیس ،مقتول ۳۲ ساله و فرخنده نام داشته است و به گفته پدر و مادرش از  بیماری اعصاب رنج میبرده است،جزییات این حادثه در دست تحقیق میباشد و به گفته این مقام پلیس در این خصوص چهار نفر به عنوان مظنون نیز بازداشت شده اند،این حادثه روز پنجشنبه ۱۹ مارس ۲۰۱۵  در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل روی داده است.
به نقل از «لوس آنجلس تایمز» به گفته شاهدین مردم زیادی برای تماشای این حادثه جمع شده بودند به طور که عده ای از مردم به بالای دیوارهای ترک خورده برای تماشا رفته بودند مردان عصبانی این زن جوان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و پس از اینکه وی به قتل رسید جسد بی جان او را به ساحل رودخانه بردند و در آنجا به آتش کشیدند.
مشابه این اقدام  دردناک نیز در اوائل نوامبر سال گذشته میلادی در پاکستان به انجام رسیده بود که در آن حادثه یک زوج مسیحی پاکستانی در آتش سوزانده شدند.

Mob Kills and Burn a Woman
2videos

ویدئو ضرب و شتم فرخنده در افغانستان :
دختری به اتهام به آتش کشیدن قرآن کریم در کابل از سوی مردم کشته شد
باشندگان کابل یک زن را به اتهام سوختاندن قرآن آتش زدند.
گفته می‌شود این زن با داخل شدن به مسجد/زیارت شاه دوشمشیره چند نسخه از قرآن کریم را آتش زده بود و مردم خشمگین هم در بدل، خود را آتش زده و به دریای کابل انداختند.
یک زن به اتهام سوختاندن قرآن در کابل آتش زده شد
مردم خشم‌گین زنی را به اتهام سوزاندن قرآن در کابل کشتند. گفته می‌شود این زن که فرخنده نام داشت، به مسجد/زیارت شاه دوشمشیره داخل شده و سپس چند نسخة قرآن کریم را آتش زده بود. مردم از این حرکت او به خشم آمده؛ خودش را کشتند و جسدش را آتش زدند.
گفته می‌شود، این مردان خشم‌گین پس از کشتن او، جسدش را زیر تایر موتر کرده؛ سپس به دریای کابل انداخته و آتش زده اند.
پولیس کابل گفته این زن روانی بوده و آنان چهار تن را در ارتباط به این رویداد بازداشت کرده اند.
هم‌چنان پدر و مادر این زن تأیید کرده اند که دخترشان مشکل روانی داشته  و شانزده سال به این سو زیر تداوی بوده است.
تصاویر موجود از این زن نیز ظاهر او را روانی توصیف می‌کند.
پدر و مادر این دختر می‌گویند که فرخنده ۲۷ سال داشت و از ۱۶ سال قبل به این سو بیماری روانی داشت و به دلیل نادانی دست به این کار زده است .
مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل قرار دارد
شاولی زرین – کابل

ویدیوهایی که از صحنة آتش‌زدن این زن نشر شده، نشان می‌دهند که جمع زیادی از مردان سوختن او را با سردادن شعار الله اکبر تماشا می‌کنند.


این ویدیوها نشان می‌دهند که پولیس در جریان سوختن جسد حضور دارد و فقط مردم را از کنار جسد آتش‌گرفته پراکنده می‌سازد.

مردان خشمگین در نزدیکی مسجد شاه دو شمشیره در مرکز کابل، یک زن را نخست کشتند و سپس جسد او را به آتش کشیدند.


در ویدیویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، مردان خشمگین هنگام آتش زدن این زن نعره الله اکبر سر می دهند در ویدیویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، مردان خشمگین هنگام آتش زدن این زن نعره الله اکبر سر می دهند

گفته می شود که این زن متهم بود که قرآن را آتش زده است.

برخی از شاهدان عینی می گویند که حادثه زمانی رخ داد که این زن، نسخه ای از قرآن را به آتش کشید که این کار او با عکس العمل خشن مردم مواجه شد.

ده ها مرد به این زن با سنگ و چوب حمله کرده و سپس جسدش را در دریای کابل آنداخته و آنرا آتش زدند.

پولیس نتوانست این زن را از دست مردان خشمگین نجات دهد و ماموران اطفاییه زمانی که آتش خاموش می شد به محل رویداد رسیدند.

گفته می شود که این زن در نزدیکی مسجد شاه دو شمشیره اقدام به آتش زدن قرآن کرده است، محل که همه روزه ده ها تن برای نذر و نیایش به این مسجد می آیند.

این منطقه یکی از مناطق مزدحم کابل است.

هنوز دولت و مقامات امنیتی کشور در باره این رویداد اظهار نظری نکرده اند.

هویت مقتول مشخص نیست و پولیس گفته که تحقیقات در این باره آغاز شده است.

در ویدیویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، مردان خشمگین هنگام آتش زدن این زن نعره الله اکبر سر می دهند.

يك زن به دليل اهانت به قرآن كريم در منطقه پل باغ عمومي در شهر كابل توسط مردم كشته شده است.
خبرنگار كليد از محل حادثه گزارش مي دهد،‌ يك ساعت پيش يك زن در درياي كابل به آتش كشيده شد.
شاهدان عيني به خبرنگار كليد مي گويند كه مردم اين زن را به دليل اهانت به مقدسات به قتل رسانده  و داخل درياي كابل انداخته اند.
مسوولان امنيتي در محل رويداد حاضر به مصاحبه نيستند،‌ اما به شرط ناشناس ماندن مي گويند كه اين زن را به دليل توهين به مقدسات اسلامي، مردم به قتل رسانده و سپس به آتش كشده اند.
مسوولان امنيتي مي گويند كه چند نفر مظنون را در پيوند به اين قضيه بازداشت كردند و تا زمان انتقال به حوزه امنيتي آنان را در يك دوكان نگهداري مي كردند،‌ اما تجمع كنندگان قصد داشتند اين مظنونان را آزاد كنند،‌ اما نيروهاي امنيتي مانع آنان شده است.
یروز پنج شنبه ۱۹ مارس، در نزدیکی مسجد « شاه دو شمشیر» معروف به مسجد زرد در کابل پایتخت افغانستان، جنایتی دیگر علیه زنان با نام دین اتفاق افتاد، زنی که گفته می شود ۱۶ سال است از بیماری روانی رنج می برد


به گزارش خبرگزاری افغانی تولو صدهها نفر از مردم پایتخت پس از شنیدن سوزاندن قرآن توسط «فرخنده» ۳۲ ساله، به وی حمله کرده او کشتند، سپس جسدش را سوزاندند.


در این زمینه، فیلم در سایت یوتیوب پخش شده اما کمی بعد به دلیل عملکرد وحشیانه حمله کنندگان علیه این زن، از سایت حذف شد.


این خبرگزاری به نقل از صالح محمد، فرمانده یکی از حوزهای امنیتی پایتخت افغانستان گفت: "این حادثه زمانی روی داد که یک زن، نسخه ای از قرآن را به آتش کشید و دهها تن از رهگذران با سنگ و چوب به او حمله کردند و او را کشتند.”


برخی از شاهدان عینی می گویند که حمله کنندگان این زن را پس از ضرب و شتم شدید او را در کنار رودخانه بردند و وی را آتش زدند.


تلویزیون طلوع افغانستان به نقل از خانواده زن کشته شده گفته که نامش فرخنده است و در ۱۶ سال گذشته مشکل روانی داشته است. خانواده این زن به تلویزیون طلوع گفته اند که او قصد سوزاندن قرآن را نداشت.

از سوی دیگر، صدیق صدیقی سخگوی دولت افغانستان در گفت و گویی اعلام کرد که هنوز جزئیات این حادثه مشخص نشده است. او با ابراز تاسف از بازداشت ۴ نفر خبر...

Police detained 9 men accused of killing and burning woman in Kabul.
The 27-year-old Farkhunda, who was said by her parents to be mentally ill, was beaten to death and burnt by a mob over alleged burning of Holy Quran.








شماری از فعالان مدنی در کابل به خاطر یادبود از تمام شهروندان کشته‌شده در سال جاری و کشته‌شدن بی‌رحمانۀ فرخنده، دختری که روز گذشته از سوی شهروندان به قتل رسید شمع افروختند.
روز گذشته شماری از شهروندان در کابل دختری به نام فرخنده را که بیماری روانی داشت، به اتهام آتش‌زدن قرآن کریم با لگد و لت و کوب به گونۀ بی‌رحمانه به قتل رسانیده و پس از آن جسدش را آتش زدند.
اما پس از آن وزارت حج و اوقاف افغانستان گفت که این دختر کتاب مقدس اسلام را نسوزانیده و چیزی را که آتش زده بر اساس بررسی‌های مسؤولان حج و اوقاف کتابی به زبان فارسی بوده‌است.
فعالان مدنی با افروختن شمع در پیش روی زیارت شاه دوشمشیره، جایی که روز گذشته فرخنده به قتل رسیده بود به خاطر احترام به فرخنده و تمام زنانی‌که در جریان خشونت‌ها ویا بی‌گناه کشته شده‌اند، احترام گذاشتند.
آنان با سردادن شعارهای فرخنده دختر افغان است و در اسلام خشونت نیست از حکومت وحدت ملی خواستند تا جلو چنین خشونت‌های وحشیانه را بگیرد.
یاسین نگاه، یک‌تن از این فعالان مدنی و اشتراک‌کننده‌گان در مراسم شمع‌افروزی به رسانه‌ها گفت که مسؤولان باید تمام قاتلان فرخنده را بازداشت کرده و به پنجۀ عدالت بسپارند.
سازمان دیده بان حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته است تا در باره قتل یک خانم در کابل که از سوی مردان نخست به قتل رسید و سپس جسدش آتش زده شد، به شکل همه جانبه تحقیق کند.
روز گذشته مردان خشمگین، به یک زن جوان که گفته می شود قرآن را اتش زده است، حمله کردند او را با ضربات سنگ و چوب کشتند و جسدش را در دریای کابل انداخته و سپس آتش زدند روز گذشته مردان خشمگین، به یک زن جوان که گفته می شود قرآن را اتش زده است، حمله کردند او را با ضربات سنگ و چوب کشتند و جسدش را در دریای کابل انداخته و سپس آتش زدند
این درخواست پس از آن مطرح شده است که موجی از اعتراض ها در شبکه های اجتماعی علیه افراد که به این خانم هجوم بردند و آنرا با سنگ و چوب کشتند، شدت گرفت.
روز گذشته مردان خشمگین، به یک زن جوان که گفته می شود قرآن را اتش زده است، حمله کردند او را با ضربات سنگ و چوب کشتند و جسدش را در دریای کابل انداخته و سپس آتش زدند.
این خانم متهم بوده که قرآن را اتش زده است اما امروز خبرهای در شبکه های اجتماعی منتشر شد که گویا این خانم با یکی از تعویذنویس های مسجد شاه دو شمشیره دعوا کرده و کتاب او را آتش زده است.
شماری از کابران فیس بوک نوشته اند که تعویذها مشکل این خانم را حل نکرده و او در این مورد اعتراض کرده و منجر به مشاجره لفظی شده است.
خانواده قربانی گفته است که دخترشان 27 سال و فرخنده نام داشته است، پدر فرخنده گفته که دخترش از چند سال به این سو به بیماری روانی مبتلا بوده است.
از زمان وقوع حادثه تا کنون روایت های مختلفی از چگونی رویداد منتشر شده اما سازمان دیده بان حقوق بشر از دولت افغانستان و نظام قضایی کشور خواسته است در این مورد تحقیق همه جانبه انجام دهند.
هیتربار، تحقیق کننده این سازمان به خبرگزاری رویترز گفته است که حکومت افغانستان انهایی را که در این حادثه دخیل بودند، بازداشت و به پنجه قانون بسپارد.
او گفته است که هنوز مشخص نیست که پولیس برای جلوگیری از حادثه وارد عمل شده بود یا نه؟
هیتربار اظهار نگرانی کرده که قبل از اینکه اصل ماجرا مشخص شود مردان به شکل احساساتی به این خانم حمله کردند.
آغاز تحقیقات
گفته می شود که ماموران امنیت ملی این مرد را دستگیر کرده است گفته می شود که ماموران امنیت ملی این مرد را دستگیر کرده است
وزارت داخله کشور اعلام کرده است که تحقیقات در مورد حادثه را آغاز کرده است.
صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارت ضمن اظهار نگرانی از وقوع حادثه گفته است که چهار تن در پیوند با این رویداد دستگیر شده اند.
در همین حال، شماری از افراد به شکل علنی در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک اعلام کرده است که در قتل این خانم دست داشته و اتهام او را آتش زدن قرآن خواندند.
یک باشنده کابل که به نام شرف بغلانی در فیس بوک حساب دارد، گفته است: "زن بی دین قرآن شریف را در زیارت شاه دو شمشیره به آتش زد، توسط مردم دین دار کابل به شمول خودم اول کشته شد و بعدا آتش زد شد دوزخ جایش باشد انشاالله."
گفته می شود که ماموران امنیت ملی این مرد را دستگیر کرده است.
در همین حال، سیمین غزل حسن زاده، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در صفحه فیس بوک خود، عملکرد مهاجمان را تقدیر کرده است.
خانم حسن زاده نوشته است: "هیچ نیروی در برابر ایمان راسخ مردم مان تاب مقاومت ندارد، با جان و دل از باورهای دینی مان پاسداری خواهیم نمود."
او ساعات بعد از نشر این پیام عذر خواهی کرده و گفته که قصد او حمایت از اعمال وحشیانه که کرامت انسانی را زیر سوال می برد، نبوده است.
در پیام دومی خانم حسن زاده آمده است: "کشتن به طرز فجیع و به اتش کشیدن جسد خونبار یک انسان بدون شک عمل ناپسند و حیوانی است، هر خطایی را باید از مجرای قانون تثبیت نموده و عاملش را به سزا رساند."
در همین حال، تصاویر رویداد نشان می دهد که از شروع حادثه تا ختم، چندین مامور پولیس در صحنه حضور داشته است.
یک تصویر به وضوح نشان می دهد که چندین پولیس چند مرد را در پایین اوردن خانم فرخنده از پشت بام کمک می کند در حالیکه مردم خشمگین در پایین منتظر هستند.
سخنگوی وزارت داخله گفته هر کسی که در قتل این خانم دست داشته بازداشت می شود اما در این مورد که آیا کدام پولیس نیز در قضیه دخیل بوده یا نه چیزی نگفته است.
گفته می شود که ماموران امنیت ملی این مرد را دستگیر کرده است
نکته قابل توجه اینکه مسجد شاه دو شمشیر تنها چند صد متر با حساسترین مراکز دولتی کابل از جمله مرکز فرماندهی پلیس افغانستان، وزارت امور خارجه، وزارت کشور و چندین بیمارستان فاصله دارد و با توجه به زمان شروع این حادثه تا پایان آن که به نظر میرسد حدود دو ساعت به طول انجامیده است، بسیار عجیب به نظر می رسد که هیچ کس در جهت جلوگیری از این حملات اقدامی به عمل نیاورده است.
دیروز حوالی عصر اخبار در این رابطه در رسانه های خبری و شبکه های اجتماعی منتشر شد. این زن به آتش زدن قرآن متهم شده است اما وزارت حج و اوقاف افغانستان رسما اعلام کرده است هیچ مدرکی در این رابطه وجود ندارد و تنها کتاب هایی سوخته به زبان فارسی در محل یافت شده است. پدر و مادر "فرخنده"هم عنوان کرده اند دخترشان 27 سال سن داشته و مدعی شده اند که 16 سال است به بیماری روانی دچار است. خانواده او گفته اند آنها برای شفای دخترشان به بسیاری از ملاها مراجعه کرده بودند که نتیجه ای نداشته است.
روایت های مختلفی از علت آغاز این فاجعه منتشر شده است. در برخی از این روایت ها این خانم دعاهای یک ملا را که حال او را بهتر نکرده است آتش زده و بعد گفته شده است که او قرآن را آتش زده است و در برخی دیگر گفته میشود او قربانی انتقام فردی شده است. در هر حال این اتفاق یک نگرانی بزرگ برای جامعه افغانستان است. ما خشونت های فیزیکی زیادی در افغانستان داریم اما این حد از خشونت، آن هم علیه یک زن به خاطر مسایلی این گونه در افغانستان واقعا حیرت آور است.
نکته مهم دیگر اینکه در تمامی عکس ها و ویدئوهایی که از این ماجرا منتشر شده است میتوان پلیس را در محل دید و ادعای فرمانده پلیس مبنی بر اینکه نیروهای نظامی پس از پایان ماجرا به محل رسیده اند به هیچ وجه واقعیت ندارد.
وزارت کشور افغانستان اعلام کرده است تاکنون چهار نفر از جمله فردی که در فیسبوک با انتشار عکس کتابهای سوخته مدعی شده است از جمله افراد مهاجم بوده است را بازداشت کرده است.

روز گذشته مردان خشمگین به یک زن جوان که گفته می شود قرآن را اتش زده است، حمله کردند او را با ضربات سنگ و چوب کشتند و جسدش را به دریای کابل انداخته و سپس آتش زدند.
این خانم متهم بوده که قرآن را اتش زده است اما امروز خبرهای در شبکه های اجتماعی منتشر شد که گویا این خانم با یکی از تعویذنویس های مسجد شاه دو شمشیره دعوا کرده و کتاب او را آتش زده است.
شماری از کابران فیس بوک نوشته اند که تعویذها مشکل این خانم را حل نکرده و او در این مورد اعتراض کرده و با ملای تعویذ نویس مشاجره لفظی کرده است.
خانواده قربانی گفته است که دخترشان 27 سال عمر داشت و از چند سال به این سو به بیماری روانی مبتلا بوده است.
تصاویر گرفته شده از حادثه نشان می دهد که فرخنده برای نجات جانش بسیار دلیل آورده و تلاش کرده اما توسط چند مرد که چند تن آنها یونیفورم پولیس نیز به تن دارد کشان کشان به جمعیت خشمگین آورده شده است.

آدم‌سوزان باید محاکمه شوند
فردوس کاوش؛ تحلیل‌گر
مردان افغانستان در بهار 2015
آدم‌سوزی 28 حوت، رویدادی بی‌سابقه در تاریخ کابل است. روایت عمومی این است که زنی به حرم زیارت شاه دوشمشیره می‌رود و به مجموعه‌یی از اوراق جلد شده ـ شماری مدعی اند این اوراق جلد شده، نسخه‌هایی از قرآن بوده است ـ آتش می‌زند. مردم حاضر در صحنه تصور می‌کنند که این زن قرآن را آتش زده و همه با خشم به او حمله می‌کنند. زن را زیرمشت‌ولگد می‌کشند. سپس جسدش را با موتر به بستر رودخانه کابل پرتاب می‌کنند و آن‌جا آتشش می‌زنند. افسران پولیس حاضر در صحنه واکنش خاصی نشان نمی‌دهند و حتا با مردم خشم‌گین هم‌دست می‌شوند. مردان حاضر در صحنه با دیدن مجموعۀ اوراق آتش‌زده شده، جابه‌جا قاضی می‌شوند و فتوا صادر می‌کنند.
آتش‌ زدن قرآن، یا بی‌حرمتی به اماکن مقدس، نظر به قوانین افغانستان جرم است. کسی که متهم به چنین اعمالی می‌شود، قانون حکم می‌کند که باید بازداشت شود. پس از بازداشت، پرونده تشکیل شده و در دادگاهی رسمی تفهیم اتهام خواهد شد. متهم حق دست‌رسی به وکیل مدافع دارد و صرف یک محکمۀ باصلاحیت رسمی می‌تواند در مورد این که متهم مجرم است یا خیر حکم صادر کند. هیچ کسی حق ندارد شهروندی را مجازات کند.
دولت افغانستان با امضای اسناد حقوقی بین‌الملی، به جامعۀ جهانی وعده داده است که از حقوق بشر حمایت کند
آدم‌سوزی 28 حوت، مصداق روشن قتل عمد است. قتلی که در قوانین افغانستان تعریف شده است. قانون اساسی کشور می‌گوید، تا زمانی که کسی به حکم محکمۀ با صلاحیت مجرم شناخته نشده، بری‌الذمه محسوب می‌شود. این در صورتی است که حکم اعدام محکمۀ باصلاحیت را هم پولیس اجرا می‌کند نه شهروندان عادی. هر کسی که به خودش حق بدهد کسی را بکشد، مرتکب قتل عمد شده است و این امر هیچ توجیهی ندارد. دولت وحدت ملی در برابر آزمون بزرگی قرار گرفته است. سران این دولت باید قانون را تطبیق کنند و اجازه ندهند که خودسری، قاعدۀ رایج زنده‌گی روزمرۀ ما شود. رییس جمهور و رییس اجرایی باید به پولیس و سازمان امنیت ملی هدایت دهند تا تمامی کسانی را که در رویداد آدم‌سوزی 28 حوت دست داشته اند، بازداشت کنند. ویدیوها و عکس‌هایی از این رویداد هولناک گرفته شده و پولیس می‌تواند با استفاده از این مدارک، همۀ متهمان به آدم‌سوزی را بازداشت کند. همۀ کسانی که در آدم‌سوزی 28 حوت دست داشته اند محاکمه شوند. باید عدالت در حق کسانی که رویداد 28 حوت کابل را آفریدند اجرا شود. اگر متهمان به آدم‌سوزی محاکمه نشوند، عدالت خیابانی در جامعه نهادینه می‌شود.
این جنایتکار افغان خود در صفحه فیسبوک خود اعتراف می کند که در کشتن و آتش زدن زن بی پناه دست داشته است. این جنایتکار ممکن است قصد تجاوز بر زن بی پناه را داشته و با مقاومت زن روبرو شده و خود این جنایتکار قرآن را آتش زده و اینگونه از زن انتقام گرفته است. در عکس ها و ویدئوهای منتشر شده از این جنایت می بینیم که پولیس افغان کاری برای نجات زن انجام نمی دهد. ممکن است این جنایتکار افغان در پوشش نیروی پولیس قصد تجاوز بر زن بی پناه را داشته است.
در عکس هایی که این جنایتکار در صفحه فیسبوک خود مانده دیده می شود که او با تعدادی اوباشان و دزدان جاده ای مرکز شهر کابل رفاقت نزدیک دارد. در این تصاویر همچنین دیده می شود که این جنایتکار عقده های روانی/ جنسی داشته و از روحیه ی اخوانیستی برخوردار است.
این جنایتکار افغان ساعاتی پس از انتشار این عکس ها در کابل پرس، برخی از عکس های خود را از صفحه پروفایل خود حذف کرد.
حشمت استانکزی، که در روزهای گذشته به عنوان سخنگوی پلیس کابل با رسانه‌ها صحبت می‌کرد در واکنش به قتل و سوزانده شدن فرخنده در فیسبوکش نوشت: "این هم (فرخنده) فکر کرده بود مانند چند تن مرتد دیگر با این نوع عمل و توهین، تابعیت آمریکا و اروپا را بدست می‌آورد اما قبل از رسیدن به هدف جان خود را از دست داد. به دوست دارانش تسلیت می‌گویم".
آقای صدیقی در ارتباط به واکنش آقای استانکزی گفت:" پلیس کابل سخنگو ندارد و آقای استانکزی کارمند روابط عامه وزارت داخله هست. آنچه که به وزارت داخله مهم است، بررسی همه‌جانبه این قضیه است."
 

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

anche mikoshand insan ha nistand belke en jamaet ensaniyat rod mikonan mikoshand va nabod mikonad cheshe gharbi ha rosh ke poshte perde xoshhalan piroz bashid merci rosa grami hatman xaber dar marasme xaksepari va hamle farxonde bijin tamam xanom ha bodand ke dar kole keshvar haye eslami bisabege bode

Rosa گفت...

مرسی از کامنت
راستش خشونتی که بود اصلن سابقه نداشت. بخصوص که این دختر را بعنوان آموزگار و قاری قرآن احتمالن مسجدی ها خوب میشناختند. و دختر محجبه هم بود و نقاب هم داشت. لینک زیر شدت خشونت را نشان میدهد و من اصلن اعصاب کار کردن روی فیلم را نداشتم. اگرچه چهره های زیادتری برای شناسایی دارد.

http://inc-culture.blogspot.com/2015/03/blog-post_81.html

زنان افغانستان کار خوب دیگری بجز حمل جنازه ی فرخنده نادر داشتند.
خبر:
اعتراض به حضور خطیب مسجد وزیر اکبر خان در مراسم خاک سپاری
مراسم خاک سپاری فرخنده تحت تدابیر امنیتی برگزار شد.
در این مراسم ایاز نیازی، خطیب مسجد وزیر اکبر خان نیز حضور داشت که شرکت کنندگان به حضور او اعتراض کردند.
شرکت کنندگان به یک صدا شعار می دادند "مرگ به نیازی" و به او اجازه ندادند تا در مراسم نماز جنازه شرکت کند.
نیازی مجبور به ترک محل شد و شماری از کاربران شبکه های اجتماعی این عملکرد مردم را تحسین کرده و می گویند که مردم افغانستان به بیداری سیاسی و دینی نزدیک می شوند.
ایاز نیازی، از عملکرد افراد که به فرخنده حمله کرده بودند، حمایت کرده و گفته بود: "بازی با ارزش های دینی مردم کاری سخت است و در آنزمان نمی شود که داکتر بیاید و تشخیص دهد که متهم بیمار روانی است."
او همچنان هشدار داده اگر کسی در پیوند با این حادثه دستگیر شود، مردم شورش خواهند کرد و در آنصورت مدیریت این بحران کاری ساده ای نخواهد بود.

ناشناس گفت...

are kamelan duroste didam omidvaram xanomhaye irani az xanomhaye mobarez afgan yad begiran zende bashid aziz

Rosa گفت...

mer30
shahamate Zanane Afghanestan,bi nazier ast.
manmnoun

انتیپومو گفت...

من سرعتم خوب نیست https رو هم یه ماهه زدن ترکوندن نتونستم فیلم ببینم
راستش جرات دیدن هم ندارم
فقط میخواستم بدونم اینا سیستمی هستن یا ادمهای مغز پوسیده که کنترلشون رو بخاطر جو جمعیت از دست دادن؟

جدیدن به این باور رسیدم آدم های غیرسیستمی مبتلا به مرض مذهب هم میتونن بصورت گله ای کارهای سیستمی وحشتناکی بکنند یعنی در لحظه بخاطر اتحادشون ایدئولوگ بشن

صورت خونین و کمک های فرخنده رو دیدن و شنیدن و به کارشون ادامه دادن
اگر اینها طبق عکسهای گزارش عام هستند و نه سیستمی پس این خیلی اتفاق بزرگیه
شاید خیلی مثال ها بشه زد مثل عکس گرفتن مردم از اعدامی یا کتک زدن و لمس کردن و یا تجاوز به دخترها و ...
اما اینکه یک جمع غیرسیستمی تا این حد وحشی بشه و به اینصورت منظم عمل کنه یعنی تفهیم اتهام کنه کتک بزنه فیلم بگیره با ماشین حمله کنه اتیش درست کنه ... فکر نمیکنم تابحال نظیر داشته باشه ...

Rosa گفت...

سلام عزیز
من تقریبن همه ی فیلم ها را دیدم. و بشدت بیمارم کردند و توصیه نمیکنم دیدنش را. دلیل دیدن فیلم ها آنهم با سرعت کم و دقت در حرکات مردم به همان دلیل پاسخ چرا؟ را دادن بود.
به نظرم این خشونت انتقالی بود. در کُل فیم ها زنی دیده نمیشد. تنها در مصاحبه ها یک زن گفت که وقتی در مسجد شنیده، یک سوقولمه به فرخنده زده.
اول پلیس فرخنده را از دست ارازل جلوی مسجد نجات داده، اما با خیل جمعیت معترض پلیس هم همراهی کرده. دو صحنه تکاندهنده بود. پلیس کمک میکند که فرخنده برود بالای یک سقف. پلیس دستش را به وضوح بروی باسن فرخنده و زیر سارافونش کرده و باسن او را میفشارد...
صحنه ای در سنگسار دوم در کنار رودخانه کابل هم بود. همه سنگ میزدند و برخی پاره سنگ. مرد جوانی سنگ بزرگی دست راستش گرفته، دست چپش گوشی موبایل و از خودش در سنگ پراکنی در حال فیلمبرداری!
این صحنه عجیب بود جدن.
فکرش را بکن، دیگران سنگ می اندازند و عده ای از بالای کانال فیلم میگیرند، حال یک نفر برای خود و از خود در حال سنگ انداختن.
من کماکان بدنبال سوالم هستم.
تنها صحنه ی کلیپ سنگسار و پسرک را کات کردم. در تمام جمعیت تنها یک پسر کوچک گریه کرد و فرار کرد.
بقیه در حال لذت کُشتن بودند.
جالب اینکه فرخنده خود بشدت مذهبی. دختری 27-28 ساله و با چادر و روبنده ی مشکی مُدل عربستان سعودی. مسجد دوشمشیره هم با مُلاهای وهابی و ساپورت عربستان...
من با روانشناسی صحبت کردم که اروپایی است و به من از خشونت انتقالی گفت...
فکر میکنم هیچ رحمی در این انسانها نبوده. عده شان آنقدر زیاد بود که تنها با رگبار به پاها شاید میشد جلویشان را گرفت. تیر هوایی هم فایده ای نداشت.
در حین دیدن فیلمها فقط یاد دوست زنی بودم که گفته بود که مردم ما در حین جنگ گوشت همدیگر را خورده اند. اما راستش اغلب آنها مردان جوان بودند. برخی حتی مُد غربی پوشیده بودند. اغلب موبایا داشتند و برخی هم در فیسبوکها با افتخار از همدستی شان در قتل فرخنده نوشتند.
پیرمردی که کیسه ی خرید دستش بود آمد سنگی زد و دور شد، لابد برای صواب!
اما جوانترها واقعن سنگ تمام گذاشتند...
برای مرد شدن لابد باید از روی جنازه ی زنها عبور کرد.
به نظرم بیش از جنون مذهب، جنون مردسالاری بود...
------------------
علیه فیلتر لینک زیر شاید به درد بخورد
ع & ه

https://tech.tavaana.org/fa/Top-circumvention-tools-in-April

Rosa گفت...

تواناتک: سه‌شنبه, مارس 11, 2014

بهترین پاسخ برای کاربرانی که می‌خواهند در اینترنت به صورت امن به وب‌گردی مشغول شوند، استفاده از تور است اما کاربران از قطع شدن یا کندی تور و یا مشکلاتی دیگر شکایت دارند.

قدم‌های زیر به شما کمک خواهد کرد تا به درستی با تور کار کنید. البته همه این‌ها با فرض این است که شما حتما از مرورگر خود تور استفاده می‌کنید.

۱."HTTPS" را فراموش نکنید

هر سایتی دارای نسخه‌ "HTTPS" است و باید با همین پروتکل در تور باز شود.

۲. افزونه را فراموش کنید

هرگز روی مرورگر تور اقدام به نصب هیچ افزونه‌ای نکنید. هرچه شما لازم داشته باشید به طور پیش فرض آن‌ها وجود دارند. بیشتر کاربران برای پخش ویدیوها در یوتیوب مشکل دارند و اقدام به نصب فلش روی مرورگر تور می‌کنند که این کار اصلا کار درستی نیست. اگر می‌خواهید از ویدیوهای یوتیوب استفاده کنید، کافی است به اینجا مراجعه کنید و با کلیک روی گزینه‌ "Request the HTML5 player" درخواست استفاده از "HTML5" را در یوتیوب به جای فلش بدهید.

. از آخرین پل‌ها استفاده کنید

تلاش کنید تا سایرین را به استفاده از تور تشویق کنید. هر چقدر شبکه‌ تور وسیع تر باشد، کارکرد آن نیز بهتر خواهد شد. اگر برای وصل شدن به تور مشکل دارید با مراجعه به اینجا پل‌های جدید را دریافت کنید و در برنامه‌ تور خود قرار دهید.

https://bridges.torproject.org/

Rosa گفت...

:(
حملات جدید به شبکه تور؛ توصیه‌ها
https://tech.tavaana.org/fa/AttacksOnTor

تواناتک: در تاریخ چهارم جولای ۲۰۱۴ (۱۳ تیر ۱۳۹۳) مسئولان شبکه تور (Tor) گروهی از گره‌های این شبکه را کشف می‌کنند که در تلاش برای لو دادن هویت کاربران شبکه تور بوده‌اند. اینگونه به نظر می‌رسیده است که این افراد دیگر کاربران تور را مورد هدف و حمله قرار می‌دهند و در واقع این کار را با تغییر دادن پروتکل‌های تور انجام داده‌اند.
شبکه تور اعلام کرده است که این گره‌ها در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۴ (۱۰ بهمن ۱۳۹۲) به عضویت شبکه تور درآمده‌اند و تور آن‌ها را در تاریخ چهارم جولای از شبکه حذف کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد که از ابتدای فوریه ۲۰۱۴ (۱۲ بهمن ۱۳۹۲) این افراد مشغول به حمله بوده‌اند و این حمله ۶ ماه طول کشیده است و هویت کاربران را لو می‌داده‌اند.
شبکه تور اعلام کرده است که متاسفانه هنوز ابعاد این حمله مشخص نیست و نمی‌توان حجم اطلاعات به سرقت رفته و نوع آن‌ها را تعیین کرد.
از اولین اقداماتی که کاربران باید انجام دهند ارتقا تور به نسخه 0.2.4.23 یا 0.2.5.6 آلفا است اما با این وجود تور به کاربران هشدار می‌دهد که همچنان باید تا اطلاع ثانوی نگران تکرار این اتفاق بود.
تور اعلام کرده است که امیدوار است حمله کنندگان، محققان دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) باشند و نه دیگر هکرهای نا‌شناس چرا که هدف این افراد سوء استفاده از افراد نیست و فقط اهداف علمی انگیزه این حملات بوده است.
باید گفت علاوه بر ارتقا تور به نسخه‌های جدید و مراقبت دائم از آپدیت بودن آن، تا اطلاع ثانوی بهتر است به تور به چشم یک شبکه بسیار امن نگاه نکنید و با اعتماد به آن اطلاعات حساس را منتقل نکنید.
0.2.4.23

https://lists.torproject.org/pipermail/tor-announce/2014-July/000093.html

0.2.5.6 آلفا

https://lists.torproject.org/pipermail/tor-talk/2014-July/034180.html

ناشناس گفت...

سلام بزرگواران ، درست از لحظه ای که با خبر شدم از خبر به شهادت رسیدن فرخنده خانوم ، دقیقا سه ساعته که یا بغض می کنم یا اشک می ریزم ، من یک مرد ایرانی هستم انقدر بغض گلومو گرفته نمیتونم ادامه ی این پیام رو بنویسم چون چشمام پر از اشک نمیتونم مانیتور رو دقیق ببینم ، روزی میرسه که ناجی عدالت ظهور میکنه و همه جا رو از عدالت لبریز میکنه ، تسلیت میگم اول به خودم چون یک انسانم و فرخنده رو از خوانواده خودم میدونم و باز تسلیت میگم به شما و جامعه شما و در آخر جای تبریک داره به خاطر وجود فرخنده هایی که صدای عدالت و صدای انسانیت و درستکاری رو به گوش جهانیان میرسونه ارادتمند شما حامد از ایران

Rosa گفت...

ممنون حامد عزیز
انسانیت به جامعه بر خواهد گشت اگر ما همه آنرا بخواهیم.