۱۰ آبان، ۱۳۹۴

پناهجویان مرزهای اروپا بروی خود را باز کردند + فیلم


فیلم زیر مرز اسلوانی-اتریش نزدیک شهر مرزی اشپیل فلد

Austria: Scuffles break out as refugees push through border crossing at Spielfeld
Thousands of refugees continued to arrive at the Slovenian-Austrian border crossing near the Austrian town of Spielfeld on Thursday, with hundreds attempting to climb the barriers and break past stringent security measures. Tensions were high and at least one member of the security team was injured when scuffles broke out

رزا: سالها خود را در مرزها از سر اعتراض زنجیر کردیم. از پشت شیشه های دودی فرودگاهها به پناهجویان دیپرتی پیام همبستگی فرستادیم که مبارزه ادامه دارد! با برگشت دادن اجباری خیلی ها، قلبمان پاره شد. اینها را به کُجا برگشت داده اند؟ برخی ها بدنبالشان روان شدند که گزارش دهند: غزاله سلامه دیپرتی از آلمان،حامله و پا بماه با کودک خردسالش، کارتون خواب خیابان درترکیه شد، پس ریتا پول بیمه ی بازنشستگی اش را به او هدیه کرد. ریتا در روز به یک هویج، دو تکه نان و کمی پنیر زنده بود. وقتی چند سال پیش به تصادف باهاش تماس گرفتم، گفت آمده بیمارستان که بخوابد. از اظطراب خوابش نمی برد. همان چند سال پیش، از پیری درگذشت. به نظرم اما از اظطراب بود و پیری اعلام رسمی مرگ.
اینک توده ی انبوه، مرزها را واژگون میکند. توده ی انبوه وجود دارد و بپا خواسته تا حصار سخت به دور اروپا را عاقبت برچیند.
اما آنها چگونه چهره ی اروپا را عوض خواهند کرد؟
اروپا آنوقت چگونه میشود؟ آیا ما میتوانیم همراه با تغییرات پیش برویم؟ آیا میشود افراد جدید را قبل از روانه کردن به حاشیه (گتو-قرنطینه)، جذب کنیم؟ آیا آنها روزی، خود آگاهی شهروند بودن را خواهند داشت؟ یا بمانند هزاران نفری که سه دهه ی پیش آمدند، "میهمان ابدی" خواهند ماند؟ میهمانان گوش بفرمان سیستم و ساختارهایش؟
تجربه ی زندگی با اکثریت (خارجیانی که حتی بیش ازنصف عمرشان را در اروپا گذرانده اند)، گویای وجود الیت گوش بفرمان سیستم است. سیستم آنها را حتی در نیروهای سرکوب پلیس هم ادغام کرد. قیمت این "میهمانان" بالا نیست. پلیس ترک/کرد/فارس هم به تجربه خشن تر است. کارگر"میهمان" اصولن اتحادیه و سندیکا را حق خود نمی داند. او "میهمان" است! زن خارجی "میهمان" نیز کماکان در چارچوب خانواده (خانواده ای با مناسبات سفت و سختتر از خانواده ی اروپایی) زندگی می گذراند.
چگونه به ترس از قبول رسمی قانون شریعت اسلامی (به بهانه ی احترام به عقاید مذهبی در اروپا) غلبه کنیم وقتی درصد خارجیان مسلمان بالاتر رود؟ چگونه با ترس از کمتر شدن مزد برای هرساعت کار، مقابله کنیم، وقتی کارگرانی دارند هم اکنون خود را به مرکزمیرسانند که حتی برای یک لقمه ای نان، به بیگاری روزانه، راضی اند؟ به چشم خودمان بیش از 8 ساعت کار در قبال «وعده ای غذا» را از کار سیاه تجربه کرده ایم
زنانی خواهند آمد که در برابر ارضای جنسی مردان، به یک کیسه برنج و سیب رمینی تن می دهند. آنان که گردنشان را از زیر شمشیر خلافت اسلامی داعش نجات داده اند، جهنم را روی زمین تجربه کرده اند. آنان برده ی سیستم خواهند شد اگر کماکان خود را میهمان و صدقه بگیر، مهاجر جنگی و پناهجو و فراری بدانند.

باید بتوان همزمان با پاره کردن سیم های خاردار، مرزهای ذهنی را نیز برافکند. انسانهایی را که با مقاومت بی همتایشان  توانستند یکشبه آرزوی دیرینه ی برچیدن مرزها را متحقق کنند، در آغوش کشیده و فورن تمام حقوقشان را بعنوان شهروند جهان به رسمیت شناخت. باید گذاشت تا خود را مساوی بدانند بدون قبول سلسله مراتب (میهمان/میزبان، قدیمی/جدید...) و باید بتوان اروپا را از ریشه تغییر داد، اینک که چهره اش انسانی تر و رنگین تر شده...
اینهمه را نمیتوان، اگرجنگ زده، مٌهاجر، پناهجو و پناهنده، همواره "میهمان" بماند. اگر ما آنان را "میهمان" بدانیم و اگر آنان ما را میزبان، پس به هر چیز تن خواهند داد....
پس، پیش بسوی برداشتن همزمان مرزها
 نابود باد همه ی مرزهای واقعی و  ذهنی
اگرچه که مرزهای ذهنی حتی واقعی ترهم هستند!...
مقاله ی «خوش آمد یا قرنطینه» به زبان آلمانی و انگلیسی در بلاگ زیر
Europe at crossroads
Welcome or Detention?
اطلاعات مستقل برای پناهندگان و مهاجران آینده به اروپا
آدرس لیست تماسها برای پناهجویان در کشورهای مختلف
به اروپا خوش آمدید!
سایت: کانال ارتباطی و مشاوره مورد نیاز پناهندگان و مهاجران را فراهم می سازد. در خارج از مرزهای اروپا افرادی هستند که یا بزهکار اجتماعی محسوب می شوند و یا در زندان به سر می برند و یا تبعیدی تلقی می شوند. با این حال، مردم همچنان به اروپا عزیمت می کنند. سایت  از شما که برای مبارزه برای یافتن زندگی بهتر به اروپا می آیید، حمایت می کند.
"به خوبی می توانم ببینم که انگار کشورهای اروپایی در حال حاضر ارتش خود را بسیج می کنند تا از راه دریا با ما بجنگند و ما را در زندانهای مخوف خود حبس کنند. ما باید با هم سفر دیگری را آغاز کنیم تا به مکانی امن تر در آینده ای نزدیک مهاجرت کنیم."
(زنی از اهالی اریتره که به جزایر لسبوس رسیده است).
به تمامی مسافرانی که سفری سخت را پشت سر گذاشته اند خوشامد می گوییم و برایشان سفر خوبی آرزومندیم. زیرا آزادی تغییر مکان جغرافیایی حق هر فردی است.
معلومات مستقلة للآجئين و المهاجرين القادمين الى اوروبا

۴ نظر:

ناشناس گفت...

rosa Vagean saxte xoda Axer o aVaL Maro Agebat be Xir Nekone

Rosa گفت...

سلام عزیز
از آنجایی که بلاخره جنبشی موجود است و بیشماران دست، مرز ها را عملن داغون کرده اند. پس عملن خیر و شر به دست خودمان افتاده و نه دیگر از بالاست.
باید امیدوار بود به ایجاد یک زندگی جدید و با همدلی و همبستگی.
تنها عشق میتواند نجاتمان دهد.
و شاید احساس شیفتگی ای که شاید موقت حتی ،
بر دیپرسیون قدیمی چیره شده...

ناشناس گفت...

duroste rosa gerami Man ye zare ba tenk gofdam

ناشناس گفت...

sorry Tanz