۱۶ آبان، ۱۳۹۴

سنگ سار عشق .... رخشانه، فرخنده، نجیبه، زرمینه...+ فیلم سنگسار رخشانه ، خواهری از افغانستان اشغالی

به یاد و خاطره ی دخت افغان «رخشانه» از ایالت غور
https://youtu.be/odQxRfPqxBY

«رخشانه» در افغانستان سنگسار شد، تنها مقصر طالبان است؟

  اینکه مسئولیت تمامی خشونت‌ها علیه زنان را به گردن طالبان بیندازیم، راه فرار خوبی است برای مقامات دولتی که از خود سلب مسئولیت کنند و همه اتفاقات را به گردن طالبان بیندازند

 

سنگسار دختر ۱۹ ساله در غور!

به اساس گزارش ها این واقعه در ۲۵ ماه اکتوبر سال جاری در قریه غلمین واقع شهرک فیروزکوه در ولایت غور رخ داده است.

به تازگی ویدئویی از سنگسار یک زن در افغانستان در منطقه "غلمین"در استان غور منتشر شده است. به گفته مقامات افغانستان این سنگسار توسط اعضای طالبان صورت گرفته است. در این ویدئو که می‌توان آن را "وحشتناک" توصیف کرد صدای گریه و فریاد "رخشانه"زن قربانی شنیده می‌شود.
علی‌رغم سرمایه‌گذاری و توجه بین‌المللی و همچنین دولت افغانستان به مسئله زنان، خشونت‌های جنسیت محور همچنان در افغانستان ادامه دارد. با اینکه تقریبا در تمامی موارد دولت و رسانه‌ها، مسئول این دست خشونت‌ها را "طالبان"معرفی می‌کنند، آیا این گروه بنیادگرای مذهبی تنها مسوول خشونت علیه زنان در افغانستان است؟ این سوالی است که ناظران ما در افغانستان در پی یافتن پاسخ آن هستند.
به گزارش سازمان‌های بین‌المللی در سال گذشته ۴ هزار مورد خشونت علیه زنان در افغانستان به ثبت رسیده است. به گفته کنشگران اجتماعی در افغانستان، میزان واقعی خشونت علیه زنان در افغانستان بسیار بالاتر از این رقم است. نکته قابل توجه اینکه میزان شکایت‌های به ثبت رسیده در مناطق دور افتاده بسیار کمتر از شهرهای بزرگ و مرکزی است که خود نشان دهنده عدم ثبت خشونت‌ها علیه زنان در این مناطق است.
در سال ۲۰۱۱ یک مادر و دختر در شهر غزنی بدون واکنش مردم محلی سنگسار شدند. در سال ۲۰۱۰ یک زن و مرد جوان در ولایت کندوز سنگسار شدند. اینها، تنها بخشی از سنگسارهایی است که پایشان به رسانه‌ها باز شده است.
علاوه بر این، دیگر خشونت‌های جنسیت محور مانند اسیدپاشی به زنان، بریدن گوش و بینی و... نیز در افغانستان گزارش می‌شوند. رسانه‌ها و مقامات در بسیاری از این گزارش‌ها، "طالبان"را مسئول این اقدامات خشونت‌آمیز علیه زنان معرفی کرده اند.
اما برخی از ناظران ما معتقدند، با وجود اعمال خشونت‌آمیز و وحشیانه طالبان در نقاط تحت کنترل خود، در مناطقی که به طور کامل تحت نفوذ دولت هستند نیز خشونت‌هائی علیه زنان صورت می‌گیرد. این خشونت‌ها گاهی حتی با حضور مقامات دولتی و نظامی افغانستان بوده است و در بسیاری از موارد به دلایل فرهنگی این خشونت‌ها نه تنها در جامعه با واکنش منفی مواجه نشده بلکه از آن استقبال شده است.
 برای بیشتر خواندن روی اینجا کلیک کنیم.
برای خواندن در منبع روی تیتر مطالب کلیک کنیم.
توجه: اینکه عکس درج شده ازدخترک سنگسار شده، رخشانه است تایید نشده. اما احتمالن این عکس از جسد دخترک سنگسار شده ای است که گویا چند ماه قبل از سنگسار رخشانه گرفته شده. فیلم درج شده اما تایید سنگسار رخشانه می باشد که گویا خود مقامات محلی و طالبانی بروی شبکه های اجتماعی گذاشته و گویا این فیلم توسط مذهبی ها بطور بلوتوث برای ارعاب زنان گسترده پخش شده است.
.
آیا سنگسار در افغانستان قانونی اجرا میشود؟
درج مجازات سنگسار و قطع عضو در پیش‌نویس قانون جزای افغانستان
27 نوامبر 2013
نگرانی سازمان عفو بین الملل
حوریه مصدق پژوهشگر افغانستان در سازمان عفو بین الملل به بی‌بی‌سی گفت:" کمیته تحقیق جرایم ومجازات شرعی و عرفی وزارت عدلیه/ دادگستری افغانستان، ۲۶ ماده جدید را در قانون جزای افغانستان پیشنهاد کرده که شامل حدود، قصاص، قطع دست و پا، سنگسار و ۱۰۰ ضربه شلاق (دره) است.
او افزود دراین قانون درباره جرایم مانند، زنا، قذف(اتهام به زنا)، و ارتداد از دین و مذهب نیز مجازات پیشنهاد شده است که خلاف تمام تعهدات بین المللی دولت افغانستان است.
خانم مصدق در ادامه تاکید کرد که این قانون افغانستان را به دوران طالبان می‌برد و شاید یک حرکت سیاسی باشد و با توجه به سال ۲۰۱۴ دولت افغانستان کوشش می‌کند که این مواد را بگنجاند که به سیاست طالبان لبیک بگوید و یا اینکه می‌خواهد به طالبان بگوید که ما با شما تفاوتی نداریم.
او مدعی شد که دولت می خواست در خفا این مواد را به تصویب برساند و در پارلمان هم کسانی هستند که به جزئیات توجه نمی‌کنند و حالا که سرو صدا بلند شده می‌خواهد این موضوع را انکار کند.
خانم مصدق تاکید کرد که این خبر تکان دهنده است. دهنده و تمام تلاشهای که نهادهای حقوق بشری در طول سالهای گذشته انجام داده "ضرب صفر می‌کند" و یک عقب گرد است و افغانستان را دوباره به دوران طالبان می‌برد.
تاریخ نتشار: ۲۲ سنبله ۱۳۹۴


اینبار جنایتکاران درنده رخشانه مظلوم را شکار کرده به جرم عشق ورزیدن در محضر عام در دامنه های فیروز کوه سنگسارش نمودند. این خبر کوتاه اما اندوهبار بر دوش مردم ما و سایر زحمتکشان جهان معادل قتل یک ملت بس سنگینی می‌نماید.
زجرکش شدن رخشانه در زیر نگین اشغالگران امریکایی و متحدان ویرانگرش ماهیت واقعی «حقوق زن» در افغانستان را برای جهانیان بار دگر برملا ساخت و نشان داد که افغانستان جهنم زنان است نه بهشت ترسیم شده از سوی جانیان. از جهت دیگر برای مردم ما یکبار دیگر ثابت ساخت که دستگاه پوسیده ع و غ که با طمطراق و عوامفریبی‌های رذیلانه سرکار آمد، عملا با خیانت و معامله‌گری های ضدملی با غلامان پاکستان، مردم و بخصوص زنان ما را در لبه پرتگاه قرار داده است.
هموطنان سوگوار!
سنگسار وحشتبار رخشانه پایان کار نیست. تا هنگامی که جنایت و جنایتکاران متجاوز و وطنی با نیروی متحد مردمی برچیده نشوند، مردم ما نه صلح و امنیت سراسری را تجربه خواهند کرد و نه به رفاه و سعادت انسانی دست خواهند یافت. بنا برماست تا همسان مشت واحد علیه تجاوزکاران خارجی و مزدبگیران داخلی شان یکپارچه عمل کنیم و نگذاریم خون فرزندان و حرمت مادرکان ما هر روز توسط لشکر جهالت و بربریت تحت عنوان طالب و جنگسالار و بنگ‌سالار و دیگر غلامان امریکا و پاکستان و ایران بر زمین جاری گردد.
در برابر چشم ما دیروز چوکره‌های ارگ‌نشینان فرخنده را زجرکش کردند اما فریاد عدالت‌خواهی ما این رژیم فاسد و پوشالی را منهدم نکرد که نتیجتا قاتلان اصلی‌اش از چنگ عدالت فرار داده شدند. اکنون باید هر وجدان بیدار از ضجه‌های عذاب‌ناک رخشانه مظلوم در زیر سنگباران پاسداران جهل و بربریت تکان بخورد. بپاخیزیم و به این ننگ تاریخی و این سکوت کشنده نقطه پایان گذاریم تا در برابر مردم و تاریخ شرمسار نباشیم. اگر تکان نخوریم، فردا نوبت پرپرشدن جگرگوشه‌های ما خواهد بود.
«حزب همبستگی افغانستان» عمیقا معتقد است که این وطن هنگامی آباد و سرفراز در قطار سایر ملل آزاده خواهد ایستاد که زنان و مردانش آگاهانه در جبهه مشترک علیه تاجران دین و قوم و باداران خارجی شان همدوش یکدیگر استوار برزمند.
«حزب همبستگی افغانستان» سنگسار رخشانه را عمل وحشیانه و ددمنشانه دانسته به شدت تقبیح می‌کند و از تمامی نهادهای مردمگرا و عناصر شرافتمند و بیدار می‌طلبد که با سوگ ناله های این دختر جوان تعهد شان را برای مبارزه و انهدام استبداد صیقل زنند.
۱۵ عقرب ۱۳۹۴ (۶ نوامبر ۲۰۱۵)

والي غور سنگسار شدن خانم رخشانه را محكوم نمود


سنگسار دختر ۱۹ ساله در غور!

به اساس گزارش ها این واقعه در ۲۵ ماه اکتوبر سال جاری در قریه غلمین واقع شهرک فیروزکوه در ولایت غور رخ داده است.



12.08.1394
رادیو آزادی ویدیوی را به دست آورده است که در آن دیده می شود که یک دختر جوان به اتهام داشتن رابطه غیر مشروع در ولایت غور به طور بی رحمانه سنگسار می شود.
در این تصویر دو دقیقه یی دیده می شود که یک گروه از مردان بر این دختر سنگ پرتاپ می کنند.
یک جمعیتی از افرادی که این حادثه را تماشا می نمایند توسط تلیفون های همراه شان از آن تصویر برداری می نمایند.
این دختر هنگامیکه بالایش سنگ پرتاپ می شود به گونه اندوهناک فریاد می کشد.
نزدیکان خانواده این دختر به رادیو آزادی گفته اند که این دختر ۱۷ سال سن داشته است.
سیما جوینده والی غور در صحبت با رادیو آزادی این حادثه را به شدت تقبیح کرد و گفت که این واقعه در منطقهء رخداده است که طالبان مسلح در آنجا کنترول دارند:

" این دختر در منطقهء سنگسار شده که کاملاً در تصرف طالبان است و به همین خاطر است که افراد مسلح غیر مسوول و طالبان واقعاً کار نادرستِ خلاف دین اسلام و خلاف قانون اساسی و خلاف انسانیت را انجام دادند و ما نسبت به آن خیلی ناراحتیم. "

این در حالیست که پیش از این محمد زمان عظیمی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت غور به رادیو آزادی گفته بود که رخشانه ۱۹ ساله پس از آن سنگسار گردید که او متهم شد که با یک پسر بیست و سه ساله رابطه جنسی داشته است.

به اساس گزارش این پسر به نام محمد گل، شلاق زده شده است.

به گفته آقای عظیمی این دختر یکشنبه هفته گذشته در قریه غلمین در حومه شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور سنگسار شده است.

پس از آنکه خبر سنگسار این دختر نخست از سوی رادیو آزادی نشر شد، برخی از سازمان های حقوق بشر در مورد این واقعه عکس العمل نشان دادند.

حوریه مصدق محقق بخش افغانستان در سازمان عفو بین المللی اجرای حکم سنگسار در افغانستان را عمل غیر انسانی دانسته و از حکومت افغانستان خواست که عاملین سنگسار را بازداشت و مجازات نماید.

این بار اول نیست که از واقعه سنگسار یک زن در ولایت غور خبر داده می شود.

بلکه در گذشته هم چنین حوادث در غور و برخی دیگر از ولایت های افغانستان رخداده است.


به گفته وی، این دادگاه صحرایی در ۴۵ کیلومتری فیروزکوه، مرکز غور، برگزار شده بود. او گفت که دختر و پسر متهم هر دو مجرد بوده اند.

این ناحیه ظاهرا تحت کنترل طالبان است. مقام های غور به خبرگزاری فرانسه گفتند که سنگسار توسط گروهی از "طالبان، رهبران مذهبی محلی و جنگ سالاران مسلح" انجام شد.

سیما جوینده، والی غور - فقط یکی از دو زنی که در افغانستان چنین پستی را اشغال کرده – گفته است که خانواده رخشانه ترتیب عروسی او برخلاف میلش را داده بودند.

گفته شده که رخشانه حدود یک هفته قبل در یکی از مناطق که مقامات ولایت غور آنجا را تحت کنترول طالبان خواندند، محکمه صحرایی شده و سپس برحکم این محکمه سنگسار شده است.

در ویدیویی که در شبکه های اجتماعی دست بدست میشود، تعداد از مردان مسلح و مردان جوان دیده می شوند، که رخشانه را تا گلو در گودالی قرار داده اند و او را با سنگ می زنند.
صدای جزع و ناله ای رخشانه در این نوار ویدیو به وضوح شنیده می شود و مردان مسلح که نخستین افراد هستند که بر او سنگ می زنند، پیهم تکرار می کنند، که کلمه ات را بخوان.
گفته شده که رخشانه ۱۹ ساله و نامزد ۲۳ ساله او در تلاش برای ازدواج از خانه گریخته بودند، نامزد او به جرم این کارش شلاق خورده است.
مقامات ولایت غور گفته اند که طالبان این دختر را به اتهام زنا در منطقه ای به نام غلمین سنگسار کردند.
گروه طالبان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته است.
تا هنوز در این مورد تنها وزارت امور داخله کشور واکنش نشان داده و وزیر داخله به پولیس ولایت غور دستور داده است که عاملان این سنگسار را بازداشت کنند.
در اعلامیه ای که این وزارت منتشر کرده این عمل به طالبان نسبت داده شده و وزیر داخله این حادثه را تکاندهنده خوانده است.
وزارت داخله گفته که این عمل غیر انسانی و در مغایرت با تمام ارزش های انسانی، موازین حقوق بشری و کرامت انسانی است.
مقامات ولایت غور گفته اند که طالبان این دختر را به اتهام زنا در منطقه ای به نام غلمین سنگسار کردند.
برخی از کاربران شبکه های اجتماعی با انتقاد تند از سنگسار شدن رخشانه، ملاها را عاملان این گونه حوادث خوانده و گفته اند آنهایی که خود از دین اطلاعاتی چندانی ندارند، به راحتی در مورد زندگی مردم تصمیم می گیرند.
این کاربران نوشته اند که ملاها خود هزاران جنایت و فحاشی را انجام می دهند اما یک دختر و پسر که باهم نامزد بودند، حق ندارند در مورد سرنوشت زندگی شان تصمیم بگیرند و بدون تفکیک اتهام و جرم در محکمه صحرایی محاکمه می شوند.
آنها گفتند اند که انسانیت در افغانستان خفه شده و زیر سنگ های به نام دین چاله شده است.
برخی کاربران شبکه های اجتماعی، دولت را متهم به کم کاری و کوتاهی در انجام مسولیت اش کرده و گفته اند که مردم در هیچ جایی این کشور مصونیت جانی ندارند.
در این تصاویر دیده میشود که چگونه این دختر جوان مورد بی رحمی قرار می گیرد.این دختر جوان به تاریخ ۴ عقرب سنگسار شده است اما تازه تصاویر ان در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.
گناه رخشانه این بوده که از ازدواج تحمیلی سرباز زده و مردی که زن داشته است، از خانه فرار کرده است. رخشانۀ ۱۹ ساله و عشقش گل محمد ۲۳ ساله، از خانه‌های‌شان به قصد ازدواج فرار کرده که در مسیر راه به دست گروه طالبان می‌افتد. رخشانه پس از گرفتاری به دست افراد گروه طالبان سنگ‌سار شده و گل‌محمد نیز شلاق می‌خورد. گفته می‌شود که گل محمد هنوز هم در بند طالبان به سر می‌برد.

غور در مرکز افغانستان و در فاصلۀ ۴۰۰ کیلومتری از کابل موقعیت دارد و مرکز آن شهر فیروز است. اقوام مختلفی از تاجیک‌ها، هزاره‌ها، ایماق، ازبک و پشتون‌ها باشندگان این ولایت را تشکیل می‌دهند. مقام‌های محلی غور و باشندگان این ولایت تأیید کرده‌اند که منطقۀ غلمین از چندین سال به این‌سو تحت حاکمیت طالبان قرار دارد.

اوایل همین هفتۀ نورالحق علومی، وزیر امور داخله که در جلسۀ استیضاح مجلس آمده بود، در جریان پاسخ‌گویی در مورد سقوط کندز به نمایندگان مرد در مجلس گفت: «طالبان اخیراً بیش از هر زمان دیگری مورد حمایت قرار می‌گیرند

این ویدیو که در تاریخ ۴ عقرب ثبت شده است، نشان می‌دهد که رخشانه در منطقۀ غلمین، در ۴۰ کیلومتری فیروزکوه، مرکز ولایت غور سنگ‌سار شده است. منطقۀ غلمین ایماق‌نشین بوده و رخشانه و گل محمد از باشندگان این محل بوده‌اند. مقام‌های محل پذیرفته‌اند که طالبان رخشانۀ جوان را به اتهام داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج، سنگ‌سار کرده است.

پس از این‌که ویدیوی سنگ‌سار شدن رخشانه در شبکه‌های اجتماعی میان مردم دست‌به‌دست شد، شماری از باشندگان غور معتقداند که این اولین موارد نقض حقوق زنان نیست که برجسته می‌شود.

عبدالله رحیمی، یکی از باشندگان شهر فیروزکوه به پیوندگاه می‌گوید: «در زمان والی جدید این یکی از چندین قضیه خشونت علیه زنان است که بحث‌برانگیز می‌شود.» رحیمی ادامه می‌دهد: «چندی قبل نیز خانمی در داخل شهر فیروزکوه توسط قاضی فاروقی، قاضی محل دره زده شد. از آن پیشتر نیز دختری توسط نامزدش در مربوطات قریه بادگاه، در ۳۰ کیلومتری شرق فیروزکوه به قتل رسید

رحیمی اگرچند این رویداد را به ضعف دولت مرکزی نسبت می‌دهد، اما دولت محلی را نیز به بی‌توجهی در مهار این مسایل متهم می‌کند.

عبدالحق از مربوطات قریه غلمین با تأیید اظهارات رحیمی و با اشاره به این رویداد به پیوندگاه گفته است: «این ضعف دولت را نشان می‌دهد. دولت در جاهای که حاکمیت ندارد، طالب حاکمیت دارد. طالب هرچه دلش خواست در منطقۀ تحت حاکمیتش انجام می‌دهد و به کسی پاسخ‌گوهم نیست

به دنبال نشر خبر این گزارش، سیما جوینده، والی غور به روز (سه‌شنبه، ۱۲ عقرب) با انشتار ویدیویی گفته است: «داستان این ماجرا طوری است که خانوادۀ دختر، قبلاً دختر را به شوهری داده بوده که خلاف میلش بوده و بعداً این دختر با پسری که خودش زن داشته و زنش صغیری بوده است، فرار کرده و درحال فرار دستگیر شده و به شکل مظلومانه‌ای کشته شده‌ است

این در حالی است که براساس قوانین اسلامی، حکم سنگ‌سار بر زن و مرد متأهل که دارای همسر باشند و مرتکب زنا یا عمل جنسی خارج از ازدواج شوند، جاری می‌شود.

والی غور اگرچند از فرد یا گروهی نام نمی‌برد اما این عمل را خلاف قوانین اسلامی، قانون اساسی کشور و برخلاف قوانین بشری خوانده می‌افزاید که «زن‌ها در این ولایت مشکلات زیادی دارند، به بد داده می‌شوند، فروخته می‌شوند و از هرنوع حقوق انسانی مثل کسب آموزش و تعلیم نیز محروم اند

خانم جوینده اگرچند در این نوار ویدیویی جزئیات بیشتری در مورد چگونگی قتل این بانوی جوان ارائه نمی‌دهد، اما از حکومت وحدت ملی و رییس‌جمهور کشور می‌خواهد که «حکومت‌های موازی، افراد مسلح غیرمسئول و به ویژه گروه طالبان را از این ولایت بردارند تا زنان بتوانند به راحتی به زندگی‌شان بپردازند


آنان با انتقاد از دولت می‌گویند که «چه‌گونه ممکن است یک دختر را به اتهام زنا محاکمه‌ی صحرایی کرده، زجر کُش کنند و هیچ نهاد حکومتی خبر نشود؟ معلوم است که اداره محلی در حدی نابکار و بی‌خیال بوده است که هیچ اقدامی برای نجات جان رخشانه نکرده است

معترضان در این گردهم‌آیی قطع‌نامه‌ا‌ی را نیز صادر کردند که در آن آمده است: «ما این‌جا گردهم آمده‌ایم تا عدالت و انسانیت را فریاد بکشیم. ما به عنوان انسان‌های ساکن در این سرزمین، از بی‌عدالتی، فساد، جهل و ریاکاری حاکم بر جامعه‌ی ما خجالت می‌کشیم

در این قطع‌نامه «سقوط اخلاقی و ضعف و ناتوانی دستگاه قضایی کشور» و «خاموشی مردم» در برابر چنین رویدادها، عامل اصلی این رویداد دانسته شده است.

معترضان از دولت می‌خواهند که عاملان قتل رخشانه، به شمول فرد مفتی، و همه کسانی که در سنگسار ظالمانه و غیر اسلامی رخشانه شرکت کرده‌اند، گرفتار و مجازات شوند.

نصیر احمد آژند، باشنده ولایت غور و یکی از شرکت کنندگان گردهم‌آیی در کابل به اطلاعات روز می‌گوید: «از آن‌جایی‌که عمل سنگسار در ۳۰ کیلومتری مرکز غور صورت گرفته و پوسته امنیتی در۱۰کیلومتری آن موجود می‌باشد و دولت اقدام نکرده، باید مقامات مسئول مورد بازپرس قرار گیرند

در قطع‌نامه نیز آمده که مسئولان امنیتی ولایت غور به شمول شخص والی و فرمانده پولیس مورد بازپرس جدی قرار گرفته و تمامی آنانی‌که در وظیفه‌ی خود سهل انگاری کرده‌اند، مجازات شوند.

هم‌چنان در قطع‌نامه از هیئتی که دولت برای بررسی این رویداد به غور فرستاده، خواسته شده است تا این جنایت در چارچوب قانون و در نظر داشت اصول و ارزش‌های مندرج در اسناد بین‌المللی حقوق بشر بررسی شود.

آقای آژند گفت که هیئت باید این قضیه را جدی بررسی نموده و «کار آن نباید همانند قضیه ۱۴ تن تیرباران شده در غور که تاحال نتیجه آن معلوم نیست، باشد یا همانند موضوع فرخنده».

شرکت کنندگان این گردهم‌آیی گفتند که عملان این جنایت جاهلانی هستند که با «استفاده سو از شریعت» رنج را بر مردم ما تحمیل می‌کنند.

رخشانه، دختر ۱۹ ساله به تاریخ ۱۱ عقرب، به جرم زنا در غور سنگسار شد. تاکنون دقیق معلوم نیست که این عمل از سوی طالبان انجام شده یا از سوی باشندگان محل.

این جنایت پس از آن اتفاق می‌افتد که فرخنده، دختر ۲۷ ساله، در ۲۸ حوت سال گذشته به اتهام سوختاندن قرآن کریم از سوی افراد خشمگین در مسجد شاه دو شمشیره به صورت وحشتناکی کشته و جسدش به آتش کشیده شد. این قتل اعتراض‌های گسترده را در داخل و خارج کشور به دنبال داشت.

مردم منطقه گفته‌اند که این دختر به نکاح یک فرد مسن درآورده شده بود که وی از این ازدواج راضی نبوده و با پسری آشنا می‌شود و پا به فرار می‌گذارند.
ظاهراً گفته می‌شود که افراد وابسطه به گروه طالبان هنگام فرار آنان را دست‌گیر کرده، دختر را سنگسار و پسر را آزاد می‌کنند.
خانم جوینده گفته که براساس معلوماتی که از سوی باشندگان محل دریافت کرده، این عمل وحشیانه از سوی افراد طالبان اجرا شده است.
خانم جوینده در تماس تلفونی به دویچه وله گفته که براساس گفته‌های مردم، طالبان پسر را تنها چند سنگ زده‌اند و دختر را به شکل وحشتناک و فجیعانه سنگسار کرده‌اند.
والی غور گفته که در محل وقوع رویداد، نیروهای امنیتی حضور ندارند و طالبان در این محل فعالیت می‌کنند.
خانم جوینده ضمن این‌که می‌گوید این حادثه سنگسار اولین و آخرین رویداد در غور نیست، می‌افزاید که برای جلوگیری از هم‌چو رویداد، دولت باید در منطقه عملیات راه اندازی کند و نیروهای دولتی مستقر شوند.
رویداد اخیر پس از آن اتفاق می‌افتد که به تاریخ ۱۰ سنبله امسال، دادگاه شهری ولایت غور یک پسر و دختر جوان را به اتهام زنا در حضور رییس و اعضای شورای ولایتی این ولایت صد صد دره زده‌اند.
گفته شده بود که این پسر و دختر مجرد در حضور بیش از صد تن که در میان آن‌ها پولیس و مقام‌های حکومتی ولایت غور نیز حضور داشتند، دره زده شده‌اند.
دادگاه ابتدایی ولایت غور یک پسر و دختر جوان را به اتهام عمل نامشروع زنا مورد ضربات شلاق قرار داد.

دختر و پسری که در ولایت غور به اتهام زنا دره زده شدند

گزارش‌ها می‌رسانند که احمد وزرمینه یک‌ماه پیش به جرم عمل زنا بازداشت شده و روز  گذشته پس از فیصلۀ دادگاه ابتدایی هریک ۱۰۰ دره زده شده‌اند.

آنان در محضر عام که علمای دینی، مسؤولان دادگاه و مردم حضور داشته‌اند دره زده شده‌اند.

در همین حال دادگاه استیناف این ولایت به رسانه‌ها گفته‌است که از این موضوع آگاهی ندارند.

رییس دادگاه ابتدایی ولایت غور گفته‌است که این دوتن هریک در حضور هیئت قضایی چهار بار اعتراف کرده‌اند که دست به چنین عملی زده‌اند.

گفته می‌شود زرمینه که اکنون به اتهام عمل زنا بازداشت و دره زده شده یک کودک نیز به دنیا آورده‌است.

اما مسئلۀ دیگری که در این قضیه پرسش‌برانگیز است گفته‌های احمد، مردم متهم به زنا پس از فیصله و تطبیق حکم دادگاه است.

او گفته‌است که رانندۀ یکی از مقام‌های بلندپایۀ دولتی در ولایت غور بوده و آن مرد که با این دختر رابطۀ نامشروع داشته پس از فاش‌شدن موضوع این جوان را وادار ساخته مسؤولیت این عمل را به دوش گرفته اعتراف کند که دست به این عمل زده‌است.

در حال حاضر هردو متهم که حکم دادگاه نیز بالای‌شان تطبیق شده در بازداشت به سر می‌برند اما انجمن وکلای مدافع غور گفته‌است که آنان باید آزاد گردند و نگه‌داری‌شان پس از مجازات در زندان خلاف قوانین است.

خبرگزاری خامه پرس - فارسی

فرید تنها
Nov 17, 2014 - 17:55


محمود راقی (پژواک ٢٦ عقرب٩٣): یک دختر و پسر جوان در ولسوالی حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا، به اتهام زنا دُره (شلاق) زده شدند.عبدالعظیم کوهستانی قوماندان امنیه ولسوالی حصه دوم کوهستان گفت که این دو تن، در محضر عام دره زده شده اند.وی گفت که این رویداد، صبح امروز دوشنبه با حضور صدها تن از مردم محل صورت گرفته است.به گفته کوهستانی، این دختر و پسر از باشندگان اصلی این ولسوالی هستند و یک ماه قبل، به اتهام زنا بازداشت شده بودند.قوماندان امنیه ولسوالی حصه دوم کوهستان افزود: "پس ازیک ماه تحقیقات، محکمه این ولسوالی جرم آنهارا ثابت کرده  و در محضر عام، با جاری کردن حد زنا، ١٠٠ دره(شلاق) به آنان زده شد."این مسوول امنیتی تاکید کرد که با اجرای این حکم در محضر عام، سطح جرایم کاهش پیدا خواهد کرد.شماری از مردم این ولسوالی نیز از اجرای حکم مذکور استقبال کردند و خواستار اجرای اینگونه احکام در آینده هستند.جان آقا یکتن از باشندگان ولسوالی حصه دوم کوهستان گفت که این رویداد را، از نزدیک مشاهده کرده است. وی گفت: "ما خوش شدیم؛ بخاطر اینکه بداخلاقی کم می شود و مردم می ترسند و این کار را دیگر نمی کنند."با وجود کاهش اجرای احکام مشابه در مورد متهمان به ارتکاب زنا در بیش از یک دهۀ اخیر در کشور، هنوزهم این احکام در برخی مناطق تطبیق می شود.

مقام‌های محلی در ولایت غور می‌گویند که طالبان یک دختر جوان را در این ولایت سنگسار کردند این دختر رخشانه نام داشت و ۱۹ سال سن داشته است.
سیما جوینده والی ولایت غور به “تلویزیون چکاد ” می‌گوید که طالبان این خانم را ۸ روز پیش در منطقۀ آبک این ولایت بعد از محاکمه شدن در یک محکمۀ صحرایی سنگسار کردند.
خانم جوینده داستان سنگسار این دختر جوان را چنین بیان می‌کند “رخشانه چند سال پیش زمانی که صغیر بوده “زیر سن قانونی ” به نکاح یک مرد بزرگ‌سال درآورده شده بود که از این وصلت راضی نبوده و چندی پیش با یک پسر جوان از خانۀ شوهرش فرار کرده بود ” والی غور می‌گوید که طالبان این خانم را به شکل بی‌رحمانۀ از بین بردند.
تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی از این رویداد منتشرشده است نشان می‌دهد، طالبان باشندگان روستا را گردآوردند و یک فرمانده آنان نخستین سنگ را بر فرق رخشانه زد و از دیگران خواست که او را سنگ‌باران کنند.
رخشانه درحالی‌که خون از بدنش جاری می‌شود، فریاد می‌زند و از این مردان می‌خواست که او را زجرکش نکنند؛ اما طالبان با نادیده گرفتن ناله‌های این دختر صدها سنگ را به بدنش می‌کوبیدند.
این تصاویر نشان می‌دهد؛ رخشانه درحالی‌که هنوز زنده است، مهاجمان به‌گونه‌ای وحشیانه به او هجوم می‌آورند و با سنگ‌های بزرگ چنان بر بدن این دختر می‌کوبند که وی جان می‌دهد
والی غور می‌گوید که منطقۀ آبک در کنترل طالبان است.
اما منطقۀ در ۴۰ کیلومتری شهر فیروزکوه قرار دارد.

 به تازگی ویدئویی از سنگسار یک زن در افغانستان در منطقه "غلمین"در استان غور منتشر شده است. به گفته مقامات افغانستان این سنگسار توسط اعضای طالبان صورت گرفته است. در این ویدئو که می‌توان آن را "وحشتناک"توصیف کرد صدای گریه و فریاد "رخشانه"زن قربانی شنیده می‌شود.
علی‌رغم سرمایه‌گذاری و توجه بین‌المللی و همچنین دولت افغانستان به مسئله زنان، خشونت‌های جنسیت محور همچنان در افغانستان ادامه دارد. با اینکه تقریبا در تمامی موارد دولت و رسانه‌ها، مسئول این دست خشونت‌ها را "طالبان"معرفی می‌کنند، آیا این گروه بنیادگرای مذهبی تنها مسوول خشونت علیه زنان در افغانستان است؟ این سوالی است که ناظران ما در افغانستان در پی یافتن پاسخ آن هستند.
در سال ۲۰۱۳ حتی مجلس افغانستان تلاش کرد دوباره سنگسار را به عنوان یک مجازات قانونی وارد قانون افغانستان کند اما حامد کرزی رییس جمهور وقت این کشور در اثر فشار بین‌المللی این طرح را رد کرد. در حال حاضر مجازات "زنا"در افغانستان آن‌گونه که در قانون این کشور آمده است "زندان طویل‌المدت"است.
آقای شاه حسین مرتضوی روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه هشت صبح به ناظران می‌گوید:

    طی ۱۴ سال گذشته ما شاهد تعداد زیادی "محاکمه صحرایی"برای زنان در ولایات مختلف افغانستان بوده‌ایم. این "محاکمه‌های صحرایی"در برخی موارد توسط طالبان و گاهی نیز توسط دیگر افراد غیر مسئول و غیر حکومتی بوده است. در این راستا می‌توان به اعدام خانم نجیبه در پروان، دار زدن یک خانم در کندوز، اعدام و سنگسار یک خانم دیگر در ولایت غور و... اشاره کرد. در کنار سنگسار، با خشونت‌هایی مانند بریدن گوش و بینی در نقاط مختلف افغانستان مانند هرات نیز مواجه هستیم.
    این محکمه‌های صحرایی غالباً در مناطقی برپا می‌شود که دولت تسلط ندارد.
    در این مناطق طالبان و یا افراد قدرتمند محلی با آن‌چنان حاشیه امنی مواجه‌اند که دست به اقداماتی غیرقانونی مانند سنگسار می‌زنند. غور نیز که به تازگی این سنگسار در آن رخ داده است از این دست مناطق است.
با وجود اینکه نمی‌توان نقش طالبان را در بسیاری از این خشونت‌ها و سنگسارها نادیده گرفت اما باید بر این نکته نیز تاکید کرد که گاهی "افراد خودسر"و طالبان مبدل به بهانه شده‌اند تا مسئولان محلی از مسئولیت خود شانه خالی کنند. در مواردی حتی مقامات محلی در حین وقوع این خشونت‌ها و دادگاه‌های صحرایی حضور داشته‌اند. در این زمینه می‌توان به اجرای حکم صد ضربه شلاق خانم صابره در جاغوری توسط فرمانده پلیس اشاره کرد. این حکم توسط ملاهای محلی و در دادگاه صحرایی صادر شده بود.

ویدئویی از اجرای حکم شلاق در دادگاه‌های صحرایی وجود دارد که نیروهای پلیس در آنها دیده می‌شوند.

در برخی از موارد این خشونت‌ها در برخی مناطق مورد حمایت مردم نیز قرار دارد. ما با سال‌ها جنگ داخلی مواجه بودیم و بسیاری از مردم شانس تحصیل و رشد فرهنگی را نداشته‌اند. فراموش نکنیم که هم اکنون نیز 13 ولایت در حال جنگ با طالبان است. به طور مثال یک خانم که پیش‌تر نماینده مجلس بوده است اکنون از ترس خشونت خانواده شوهرش در کابل در خانه‌های امن زندگی می‌کند.

مسلماً تغییر در مسائل فرهنگی یک روزه و یک ساله امکان ندارد. اما طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی از سوی کنشگران اجتماعی و حتی دولت برای آگاهی سازی جامعه صورت گرفته است. به طور مثال به اتفاقات پس از قتل فرخنده توجه کنید که چه راهپیمایی گسترده در شهرهای مختلف افغانستان در حمایت از او رخ داد و دولت را وادار به واکنش سریع کرد. هم اکنون حتی وزارت حج و اوقاف برنامه‌های آموزشی خوبی در مساجد برگزار می‌کند. اما باید صبر داشت تا کم‌کم این کارهای فرهنگی به نتیجه برسند کما اینکه در برخی از شهرهای بزرگ تفاوت زیادی از سال ۲۰۰۱ به اینسو ایجاد شده است.
درج مجازات سنگسار و قطع عضو در پیش‌نویس قانون جزای افغانستان
27 نوامبر 2013
نگرانی سازمان عفو بین الملل
حوریه مصدق پژوهشگر افغانستان در سازمان عفو بین الملل به بی‌بی‌سی گفت:" کمیته تحقیق جرایم ومجازات شرعی و عرفی وزارت عدلیه/ دادگستری افغانستان، ۲۶ ماده جدید را در قانون جزای افغانستان پیشنهاد کرده که شامل حدود، قصاص، قطع دست و پا، سنگسار و ۱۰۰ ضربه شلاق (دره) است.
او افزود دراین قانون درباره جرایم مانند، زنا، قذف(اتهام به زنا)، و ارتداد از دین و مذهب نیز مجازات پیشنهاد شده است که خلاف تمام تعهدات بین المللی دولت افغانستان است.
خانم مصدق در ادامه تاکید کرد که این قانون افغانستان را به دوران طالبان می‌برد و شاید یک حرکت سیاسی باشد و با توجه به سال ۲۰۱۴ دولت افغانستان کوشش می‌کند که این مواد را بگنجاند که به سیاست طالبان لبیک بگوید و یا اینکه می‌خواهد به طالبان بگوید که ما با شما تفاوتی نداریم.
او مدعی شد که دولت می خواست در خفا این مواد را به تصویب برساند و در پارلمان هم کسانی هستند که به جزئیات توجه نمی‌کنند و حالا که سرو صدا بلند شده می‌خواهد این موضوع را انکار کند.
خانم مصدق تاکید کرد که این خبر تکان دهنده است. دهنده و تمام تلاشهای که نهادهای حقوق بشری در طول سالهای گذشته انجام داده "ضرب صفر می‌کند" و یک عقب گرد است و افغانستان را دوباره به دوران طالبان می‌برد.
تاریخ نتشار: ۲۲ سنبله ۱۳۹۴
طبق آمارهای منتشر شده منابع دولتی در آلمان، ۷۲۰۰ پناهجوی افغان در این کشور در شرایط "تحمل اجباری" زنده‌گی می کنند که مطابق طرح دولت آلمان هر چه زودتر باید به کشورشان برگردانده شوند.

دولت آلمان گفته است که روند اخراج اجباری پناهجویان افغان از این کشور را شدت می دهد.

مطابق طرحی که دولت آلمان روی دست دارد، آنعده پناهجویان افغان که در سال‌های گذشته درخواست پناهنده‌گی آنها از سوی اداره مهاجرت و دادگاه این کشور رد شده و در حال حاضر بدون داشتن اقامت قانونی و در شرایط تحمل اجباری در آلمان زنده‌گی می کنند، از این کشور اخراج خواهند شد.

این در حالیست که روز گذشته، اعضای مجلس سنا هشدار دادند که اگر روند اخراج پناهجویان افغان از کشور های اروپایی به ویژه آلمان عملی شود، بحران تازه ای در کشور به وجود خواهد آمد.

همزمان سناتوران از مجلس نماینده‌گان خواستند تا نامه ای به مجلس آلمان بفرستد و آنان را ترغیب کند تا به حکومت این کشور فشار وارد کند که از اخراج اجباری پناهجویان افغان خودداری کند.

به گفتةسناتوران، دولت آلمان باید مسؤولیت اش را در مقابل پناهجویان افغان انجام دهند و از اخراج اجباری آنها خودداری کنند.


۴ نظر:

ناشناس گفت...

Che kesani va ya dolat ha tedavom din va ediloji hastan .Mosalaman anhayi ke Manafe daram 1400 sal az eslam va push az 2000 sal masihiyat Migizarad aya in din toneste insaniyat ha ra xosh bext kone chera insan ha dast az Mazhab Nemikeshan?

RosaArchiv گفت...

chera insan ha dast az Mazhab Nemikeshan

chera ensanha dast az Mardsalarie nemikeshand?

MANAFE darand!

:(

RosaArchiv گفت...

سلام عزیز
نوشتید: چرا انسانها دست از مذهب نمی کشند؟
من هم نوشتم: چرا دست از مردسالاری نمی کشند؟
چرا دست از استثمار نمی کشند؟
چرا دست از راسیسم/ سکسیسم/ گونه گرایی و سن گرایی و... نمی کشند؟
بخشی بشدت منافع دارند و بخشی در ساختارهای سلسله مراتبی گیر کردند و در این ساختارها رُلی را بازی میکنند که باید بازی کنند. شوهری که دماغ می بُرد برای تنبیه و سنگ میزند برای حفظ مالکیتش بر بدن زن....
و عشق همواره خارج از مناسبات بروز می کند.
و عشق انقلاب است و سنگسار سرکوب انقلاب "عشق" علیه مالکیت...
کارگران نیز شورششان با عشق انگیخته، علیه مالکیت...
شباهت زیادی است میان این شورشها
و اگر این مبارزات به هم بپیوندند دیگر مالکیت و مناسبات سیستم به هم خورده و نابود میشود...
آنجایی که ابزار تولید اشتراکی شده، اما عشق امکان بروز آزادانه ندارد، جامعه تغییر ریشه ای نکرده. یعنی انسانها یک مالکیت را نابود کرده (بر ابزار تولید) اما مناسبات مالکیتی بروی بدن ها هنوز وجود دارد (بدن زن به دست مرد، کودک به دست والدین و... ).
ما با چند انقلاب مواجه هستیم.
خودرها گردانی کارگران از ابزار تولید
خودرها گردانی زنان از مردان (و همه ای که برای آزادی تن از مالکیت مبارزه میکنند)
رهایی همه ی موجودات زنده و پایان استثمار کُره ی زمین...
همه ی اینها اگر در تقاطعی به هم برسند، رهایی مُیسر است...

ناشناس گفت...

dorste rosa jan agar Vagean betro asaci va elmi
tagyiri dar Monasebat Malekiyat bevojod biad Mard salari zorgoyi elyhe xan ha nexahim dasht xodeto neveshte ke eshgh heise xarej az Monasebat bevojod miayed behterin nemone Mitonam berat begam komon paris sepas