۲۴ آذر، ۱۳۹۴

حکایت ایرج میرزا و آن کُس تنگ!



رزا: داشتم نقد خوب فردا را از تئاتر شاهرخ مشکین قلم می خواندم.
.........
در بخش‌های دیگری از این مثنوی، راوی برای نقد حجاب و نقش مرتجعانه‌ی مذهب زنی محجبه را در موقعیت عشق‌بازی تصویر می‌کند که گرچه در نهان به رابطه‌ی جنسی با مرد متجاوز بی‌رغبت نیست و به آن تن می‌دهد اما تا پایان از برداشتن روبنده‌ی خود ابا می‌کند. زن محجبه در این روایت به "پیاز و سیر پیچیده در پارچه" و یا "بادمجان" تشبیه می‌شود. ایرج‌میرزا ضمن این روایت به لزوم برابری زنان و مردان اشاره می‌کند و حجاب را مانعی برای این برابری می‌بیند. در کانتکست تاریخی این شعر، چنین استدلالی بی‌تردید دلالتی رهایی‌بخش و پیشرو دارد اما کیست که از جنبه‌های ایدئولوژیک و سیاسی و قدرت‌محوری که در نظم جهانی امروز نسبت به پوشش اقلیت‌های مسلمان روا داشته می‌شود غافل باشد و نداند که کارکرد متحجر و واپس‌گرای مذهب با تحقیر و به حاشیه رانی بی‌اثر نمی‌شود و چه بسا بازتولید و تقویت شود؟ استدلال ما این است که هنرمند متعهد باید به تفاوت‌ها و پیچیدگی‌های زمانی آگاه باشد و با تحقیر و مواجهه‌ی سطحی و به ظاهر رادیکال، نبرد واقعی را به بیراهه نکشاند.
در غیاب افق‌های عملی و واقعی برای مبارزه با نظم سیاسی مسلط، پربیراه نیست که همه‌ی ناکامی‌ها و شکست‌ها به سوی فیگور آخوند فرافکنی شود؛ گویی که ساخت اجتماعی و سیاسی جامعه را یک نهاد واحد به تنهایی به محاق برده است و دیگران، که تماشاگران تئاتر هم خود را جزوی از آن می‌شمارند، صرفا قربانی وضعیت موجودند. این گونه است که وقتی ایرج‌میرزا می‌گوید هر چه می‌کشیم از آخوندهاست تماشاچیان امروزی به وجد می‌آیند. قرار نیست مداخله‌ای اتفاق بیفتد و یا حتی فکرش به اذهان خطور کند، چرا که ایرج میرزا می‌گوید سیاست کار پاک‌بازانی چون ما نیست و هر کس بیدار است لاجرم سرش بالای دار است. این جاست که لابد باید همزبان با این باور عامیانه گفت سیاست پدر و مادر ندارد و باید خو کنیم به هرچه هست. گاهی هم برای آن چه نیست و نمی‌دانیم و نمی‌خواهیم بدانیم که چیست هورا بکشیم، شاید که بیاید. کیست که نداند در غیاب سیاست رهایی‌بخش و آوانگارد که داعیه‌ی تغییر وضعیت به نفع فرودستان و حاشیه‌نشینان را دارد، باید هم چنین روایت‌ها و مواجهه‌هایی برچسب تابوشکن و رادیکال بخورند.
 مشکین‌قلم می‌تواند استدلال کند که او هنرمند است و هدفش بازنمایی دقیق یک اثر ادبی بوده است. ممکن است مخالفان را به تلاش برای محدودسازی و سانسور هنر متهم کند. در این صورت باید پاسخ داد که استدلال ما صرفا اخلاقی نیست و بیشتر ماهیتی منطقی دارد؛ اجرای مثنوی عارف‌نامه پس از صد سال، بیش از آن که ستم به اقلیت‌ها باشد جفا به خود ایرج‌میرزاست، چرا که اثری آوانگارد در زمانه‌ی خود را که ماهیتی اساسا روشنگر و رادیکال داشته است از دلالت‌های کارکردیش تهی کرده و به متنی ارتجاعی و سرکوب‌گر بدل نموده است. کلمات همان کلمات هستند و به ظاهر هیچ تعدیل و جرحی در آنها صورت نگرفته است، اما ساده‌لوحی است اگر خیال کنیم معنای یک اثر صرفا و تماما از کلماتش ناشی می‌شود و از یاد ببریم که آن چه معنای متن را شکل می‌دهد، نسبت میان کلمات و جملات و عوامل فرامتنی خاصی چون سنت عرفی و اجتماعی، روح تاریخی هر عصر، و در نهایت جایگاه معنایی متغیری است که متن در نسبت با این عوامل به دست می‌آورد. سخن کوتاه، مشکین‌قلم بی آن که بداند بخش عظیمی از معنای عارف‌نامه را حذف کرده و بی‌راه نیست اگر ادعا کنیم که سانسور اتفاقا همین جا رخ داده است.
رزا: پس باری دیگر شعر را با هم گوش کنیم:
ایرج میرزا شعر حجاب

عارف‌نامه معروفترین شعر ایرج میرزا و از مشهورترین منظومه‌های ادبیات فارسی است. شعری در قالب مثنوی در ۵۱۵ بیت که در اصل در هجو عارف قزوینی سروده شده ولی شاعر در ضمن آن به بیان مسائل سیاسی و اجتماعی با نگاه انتقادی نیز می‌پردازد. نکوهش حجاب و مخالفت با خانه‌نشینی زنان، انتقاد از سیاست‌مداران و فضای سیاسی کشور و اعتراض به رواج بچه‌بازی و رابطه با همجنس از مضامین دیگر این شعر است که با بیانی طنزآمیز و هزلی مطرح شده‌اند.
عارف‌نامه به رغم محبوبیت و شهرت فراوان خود مورد انتقادات و مخالفت‌های فراوان نیز قرار گرفته و شاعران معاصر ایرج نیز چندین منظومه مفصل در انتقاد از آن سرودند و ایرج میرزا نیز چندین شعر در پاسخ به ایشان سروده‌است. انگیزه برخی مخالفت‌ها دفاع از عارف قزوینی و برخی دیگر دفاع از حجاب و برخی نیز انتقاد از عبارات بی‌ادبانه در این شعر بوده‌است.

رزا: من نه تئاتر را دیده ام و نه اطلاعات کافی از چگونگی اجرای آن در شهر کُلن و شهرهای دیگر دارم. اما همینجا نظرم را مینویسم به ایرج میرزا و شعرش! 
ایرج ها مسلمن کام شان کاملتر می بود اگر لبی را نیز در این میان می مکیدند و بر چشمی بوسه میزدند، چنگی در موی زن «کشف حجاب کرده» می انداختند و گازی نیز بر بناگوش! اما خوب، بی حجابی ممنوع است! و مردک روشنفکر از قوانین آخوندی نالان!
ایرج ما به درستی از «اخلاق دو گانه ی زن در حجاب» می نالد که لای پا را باز کرده گویا "می خواهد بدهد" ولی اما دو دستی حجابش را هم چسبیده! هم مشغول عملیات جفتگیری است (اگر تجاوز به حساب نیاوریم) هم از دوزخ می ترسد!
کماکان این کُس محجبه برای بسیاری از مردان روشنفکر خاورمیانه ای تنگ و شیرین است!
مسئله ی کنونی زن روشنفکر امروزه اما با جامعه ی مردانی است که هدفشان "دمکراتیزه کردن" روابط است، اما همزمان نیز بدنبال کُس تنگ!
رهایی زنان؟ البته! اما تا جایی که اینان بتوانند "مدرن تر" کام بگیرند! ایرج ها امروز عاشق زنان فمینیست اند اما با همان زن محجبه "بچه می سازند".
همه ی ما فمنیستها، مردان "روشنفکر" زیادی می شناسیم که هر شب شان در تصور و خیال، بجای کله ی مُحجبه ی "خانم بچه ها"، کله ی یکی از ما ها را نقش میزنند. آیا آنها واقفند که زن فمینیست، مُدرن، روشنفکر و مترقی حالش از اینگونه تجاوز ها به اسم معاشقه به هم می خورد؟ از تصاویر پورنوگرافی مردانه در بمباران روحی  به سر میبریم. اینک مرد هنرمند برای کور نشدن کیفش خواهان "کشف حجاب" هم شده است. برای زنان فرقی کرده؟ 
چه با حجاب و چه بی حجاب در خدمت ارگاسم مردان بودن، هنری ندارد!
کُسهای شورشی ما نه گُشاد و نه تنگ است! رمز ورودش؟ عشق!
شاید بهتر است با دیدن مبارزه ی خواهران شورشگرمان در «عمل مستقیم» به ارگاسم خود پرداخته، در نهایت نیز اتو های داغ را بر این کیرهای کُلفت مردسالاری بچسبانیم!

اگر زن نیست، عشق اندر میان نیست
جهان بی عشق اگر باشد، جهان نیست.
  
نقد فیلم به فارسی از امید بهرنگ (مائویست) اینجا
این فیلم گویا فوریه 2016 در آلمان افتتاح میشود!
تیزر فیلم زنان سافراجت به انگلیسی و زبانهای دیگر

Suffragette Official Trailer #1 (2015) - Carey Mulligan, Meryl Streep Drama HD
SUFFRAGETTE is the first ever feature film to tell the inspirational story of the foot soldiers of the early feminist movement who risked everything in the fight for equality.



Exklusiv: SUFFRAGETTE Trailer German Deutsch (2016)
فیلم مستند زنان شورشگر- سافراجت- به زبان آلمانی
Rebellisch Kämpferisch: Die Suffragetten
Michele Dominici

فیلم مستند زنان شورشگر- سافراجت- به زبان فرانسه
Les suffragettes, ni paillassons, ni prostituées (documentaire complet)
https://youtu.be/8a3wuN50Kps
Entre 19ème et 20ème siècle, les femmes s'organisent en Grande-Bretagne pour obtenir le droit de vote. Un film de Michèle Dominici.

مستند بی بی سی از جنبش حق رای زنان به زبان  انگلیسی در سه قسمت
BBC Suffragettes Forever! Episode 1
BBC Suffragettes Forever! Episode 2
BBC Suffragettes Forever! Episode 3

اعتراض زنان انگلیس در حین افتتاحیه ی فیلم سافراجت بروی فرش قرمز در انگلستان. «زنان مُرده، رای نمی دهند» اعتراض اخیر زنان در انگلستان بدلیل آمار کنونی (که قتل دو زن در هر هفته است) انجام شده. خشونت علیه زنان ابعاد گسترده تری دارد. اگرچه که زنان در دمکراسی صوری دارای حق رای میباشند، اما آنان از بند مردسالاری و خشونت روزمره رهایی نیافته اند.
'Suffragettes' carried off the red carpet in Leicester Square

"dead women don't vote"
"We're here to say to say that it's great that women's history is being shown in the film, but that the struggle is not over," said McBean, from London, who is currently unemployed.
Emma Fischer, 27, a teacher from London, said the protesters organized by a group called Sisters Uncut condemned cuts by Britain's conservative government to the budget for domestic violence services such as refuges for women.
"With two women killed a week in the UK due to domestic violence cuts, there's no way we can stop fighting," she said.

لینک زیر آرشیو مطالب اما گلدمن (آنارشیست- فمینیست) فایلهای صوتی

Woman Suffrage- Emma Goldman

چند فیلم سینمایی و ویدئوهای خبری 
فیلمهای دیگر آنلاین از شهروند شماره ی 4 (ادوارد اسنودن) - فیلم کامل ، تا آفرینش/  اثری از زندگی داروین و فیلم های بیشتر با زیرنویس فارسی در همین پٌست اینجا




فیلمهای دیگر با زیرنویس فارسی اینجا
 
فیلم شهروند شماره ی 4 به انگلیسی در دو قسمت – فیلم از روی داستان افشاگری ادوارد اسنودن ساخته شده است.
 
citizen four ½
citizen four 2/2

فیلم شهروند شماره ی 4 به زبان آلمانی در زیر
Citizenfour (Citizen 4) 2014 - Doku USA/Germany/UK – Deutsch

فیلم مستند در رابطه با ادوارد اسنودن به زبان انگلیسی (1 ساعت مستند)

DOCUMENTARY: Edward Snowden - Terminal F (2015)
چگونه کنترل اینترنت را از دست وزارت اطلاعات امریکا در بیاوریم. انگلیسی با زیرنویس آلمانی
Edward Snowden: So erobern wir das Internet zurück

مصاحبه ی اخیر جولیان آسانژ به آلمانی

ما جنگ را باختیم. حوزه ی خصوصی دیگر برای اکثریت مردم وجود ندارد.

مصاحبه ی اخیر جولیان آسانژ به انگلیسی
'Privacy is gone' - Julian Assange at #RT10


فیلمی از زندگی چارلز داروین به زبان آلمانی ساخت سال  2009

Film: Darwins Reise zur Evolution

Die Evolutionstheorie, eine der revolutionärsten Thesen in der Geschichte der Naturwissenschaften, ist untrennbar mit einer Schiffsreise verknüpft. An Bord der HMS Beagle stach 1831 der junge Theologe Charles Darwin in See. Zu Beginn der Forschungsreise war er noch von der Unveränderlichkeit der Schöpfung überzeugt. Nach fünf Jahren Forschungsreise um die Welt hatte er durch zahlreiche Naturbeobachtungen ein anderes Bild bekommen. Er fand Meeresfossilien auf Berggipfeln, erkannte Verwandtschaften zwischen isoliert voneinander lebenden Schildkröten auf den Galapagosinseln und sammelte die inzwischen so berühmten Darwin-Finken. In historischen Spielszenen begleiten wir Darwin und die Beagle auf ihrer Reise und erfahren mehr über die Bedeutung, die seine Funde auch heute noch für die Wissenschaft haben.


DARWIN MOVIE TRAILER
 (در برخی منابع خلقت) (به انگلیسی: Creation) نام فیلمی درام است که به قسمتی از زندگی دانشمند بزرگ چارلز داروین و زحمات او بابت نوشتن کتاب خاستگاه گونه‌ها کشیده‌است می‌پردازد. کارگردانی این فیلم بر عهده جان امیل بوده و از بازیگران می‌توان به پل بتانی (برای نقش داروین) و به جنیفر کانلی برای نقش همسر وی(اما داروین) اشاره کرد.
جالب آن که این دو بازیگر ده سال پیش از این فیلم در فیلم یک ذهن زیبا هم بازی بودند ولی هیچ صحنه مشترکی با هم نداشتند. این فیلم در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۰ اکران شد.

    سال ساخت: ۲۰۰۹
    کارگردان: Jon Amiel
    حجم: ۷۰۰ مگابایت

دانلود زیرنویس فارسی

درسال ۲۰۰۹ و به‌مناسب سال داروین، فیلم آفرینش درباره بخش‌هایی از زندگی چارلز داروین ساخته شد. داستان فیلم به زمان تحقیقات داروین برای کتاب اصل انواع می‌پردازد. مشکلات داروین و کشمکش‌های درونی او را برای نوشتن کتاب نشان می‌دهد. البته خط اصلی فیلم رابطه چارلز با دخترش آنا که تحقیقات و سفرهای خود به گالاپاگوس، برای او داستان می‌گوید.
برای دیدن آنلاین فیلم در لینک زیر. فیلم به زبان انگلیسی و زیر نویس اسپانیایی است.
Creation: El Dilema de Darwin
Emotiva película sobre la vida del naturalista inglés Charles Darwin. Su lucha por encontrar un equilibrio en su vida por el conflicto entre su revolucionaria teoría de la evolución, la religiosidad de su esposa y la muerte de su hija mayor, Annie. En parte biográfica y en parte ficticia, protagonizada por Paul Bettany y Jennifer Connelly.
Criação ( Creation ) Filme completo e dublado
Pelicula La duda de Darwin 2009 - peliculas completas en español



فیلم سینمایی زمین و آزادی آنلاین با ترجمه فارسی

فیلم سینمایی زمین و آزادی
فیلم سینمایی زمین و آزادی

                فیلم کارتونی مزرعه حیوانات با زیرنویس فارسی
                https://youtu.be/l4qrrIZGmBA

                فیلم سینمایی 1984 جورج اورول آنلاین با زیرنویس فارسی
                 https://youtu.be/i9EDrQS5LRI

 فیلم سینمایی 1984
                https://vimeo.com/130312554
              

  فیلم سینمایی Z آنلاین با زیرنویس فارسی
                https://youtu.be/dCyn5yCYm3U
                فيلم زد كامل Z.1969..rmvb
                https://youtu.be/YkJtiktmFds
                Grand film ! Un tout grand merci pour ce partage Ahmed !
               
                فیلم سینمایی حکومت نظامی، آنلاین با زیرنویس فارسی
                https://youtu.be/PNb7WquX0l0
                https://youtu.be/JFOlsX1ym_g
               
                فیلم سینمایی شب روی شیلی   Night Over Chile
                 https://youtu.be/9L2RbCiRZ8U
                
 فیلم سینمایی 451 درجه فارنهایت
                https://vimeo.com/145187168
               

 Gavaznha (1974) گوزنها (۱۳۵۳) ـ
                https://youtu.be/NttKiQCSp34

هیچ نظری موجود نیست: