۱۱ اردیبهشت، ۱۳۹۵

پاریس در آستانه ی روز جهانی کارگر- آنارشی در خیابان + مطالب دیگر!


رزا: از پیام ها و مطالب رسیده جهان سپاس! حال من خوبه و مدتی درگیر بودم، از احوالپرسی ها مرسی. 
روز 7 مه همه در خیابانیم! اول ماه مه را سوسیال دمکراتها غصب کرده اند!

برای خواندن مطالب رسیده روی اینجا کلیک کنیم.
فیلم خبری زیر از مبارزات اخیر مردم فرانسه علیه سیستم است. حالشو ببریم!



پاریس در آستانه ی روز جهانی کارگر- آنارشی در خیابان


۲۶ فروردین، ۱۳۹۵

معرفی و نقد فیلم دولورس + لینک دیدن آنلاین + اخبار و ویدئو های جدید

رزا: دیروز داشتم به این عکس نگاه می کردم. به آنهایی که مجبور به رفتن شدند و آنهایی که مانده اند و می جنگند. خوشحالم که مجبور نشده ام. کُشتن دل می خواهد و هم شجاعت. اما ما که رفته ایم شاید به هر خفتی تن دادیم که مجبور نباشیم
بکُشیم!
پس، مرز ها را باز کنیم برای آنانی که نمی توانند. به هر دلیل...

پلیس مقدونیه برای متفرق کردن پناهجویانی که پشت حصارهای مرز این کشور با یونان تجمع کرده بودند به گاز اشک آور، گاز فلفل و گلوله های پلاستیکی متوسل شد. برخی از مصدومان حادثه توسط پزشکان بدون مرز درمان شدند.
Refugees attempt to dismantle fence at Idomeni, Greece - (STAR 10.4.2016)
 اروپا، به عنوان ثروتمندترین قارّه روی زمین قادر است مهاجر و پناهجوی بیشتری بپذیرد. ثروت اروپا، چنانکه بحث کردم، به فقر و بیچارگی مناطق دیگر و به عللی که مردم را وادار به مهاجرت یا پناهندگی می‌کند کاملا مرتبط است.
اگر ما خواستار اروپای متفاوتی هستیم، در ساخت اروپای آینده باید به تاریخ استعماری آن اهمیّت اساسی داده شود. ما باید تاریخ امپریالیستی اروپا را دقیقا فهمیده باشیم، تاریخی که شرایط کنونی اروپا را ساخته است – با همهٔ حقوق، وظایف و تکالیفی که برای تامین عدالت بر عهده اوست.

اروپا از توافق با ترکیه برای بازگرداندن مهاجرین از یونان به این کشور حمایت می کند
Refugees Fight Deportation To Turkey
در مرحله دوم اخراج پناهجویان از یونان، بیش از سیصد پناهجوی دیگر به ترکیه منتقل شدند. انتظار می رود که در روزهای پیش رو هزاران نفر از مهاجران به ترکیه منتقل شوند.
پناهجویانی که از مناطق آرامتری مثل ایران، پاکستان و مصر به یونان رفته اند بیشتر با خطر اخراج روبرو هستند.
این انتقال اجباری مهاجران بر اساس توافقنامه بین دولت ترکیه و اتحادیه اروپا صورت می گیرد.

برای خواندن اخبار در منبع، روی تیتر آنها کلیک کنیم.

 در باره فیلم «دولورس کلیبورن »

فرزانه راجی
ادامه اینجا
صحنه ی کوتاهی از فیلم در لینک زیر

برای دیدن کُل فیلم روی دو لینک زیر کلیک کنیم.


۲۳ فروردین، ۱۳۹۵

فیلم و مصاحبه با موژان طاهر، اولین زن ایرانی که به اعتراض در کنار برج میلاد تهران، لخت شد.

خانم موژان طاهر کارگردان سینما و فعال حقوق زن در ۱۲ فروردین سال ۱۳۹۵ در شهر تهران کنار برج میلاد دست به اعتراض برهنه زد او می‌گوید «این روز را برای نه گفتن به جمهوری اسلامی و قوانین ضد زنش انتخاب کردم
مبارزه بر سر حقوق زنان در طول سه دهه گذشته همیشه با دشواری‌ها و محدودیت‌های حکومتی روبه‌رو بوده است. فعالین این عرصه از مبارزه اجتماعی در طول فعالیت برای احقاق خواسته‌های خود با دستگیری و فضای ترس از سوی دولت مواجه شده‌اند. در همان حال زنان که از بسیاری از حقوق خود در نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محروم هستند از حق اعتراض نیز محروم‌اند. سرکوب‌های سیاسی از اوایل قدرت گیری جمهوری اسلامی ایران گریبان زنان را گرفت. آن‌ها را وادار به پذیرفتن حجاب اجباری کردند. گشت‌های سرکوب گر و اسیدپاش ظهور پیدا کردند و دنیای زنان را ناامن‌تر کردند. تبعیض‌های فاحشی در قبال زنان اعمال کردند و دولت حاکم تماماً سعی بر به حاشیه کشاندن زنان داشت. طوری که آنان را به ابزار جنسی و ماشین تولیدمثل تبدیل کند. آن‌ها را در کنج خانه اسیر کند و نیز انواع خشونت‌ها را به آنان روا دارند. درعین‌حال زنان ساکت ننشستند و جنبش‌ها و سازمان‌های خود را علیه وضع موجود ساختند. با وجود سرکوب‌های گسترده، جنبش‌ها و فعالین حقوق زنان برای ابراز اعتراض خود دست به ابتکارات گوناگون زدند تا بتوانند گوشه‌ای از خواسته‌های خود را فریاد بزنند...

خانم موژان طاهر کارگردان سینما و فعال حقوق زن در 12 فروردین سال 1395 در شهر تهران کنار برج میلاد دست به اعتراض برهنه زد او می‌گوید «این روز را برای نه گفتن به جمهوری اسلامی و قوانین ضد زنش انتخاب کردم.ا
اول از هر چیز باید زنان آگاه باشند. وضعیت خود را بشناسند و بدانند که در چه شرایطی هستند. خود را و خواسته‌هایشان را بشناسند و در راستای خواسته‌هایشان بیشتر مبارزه کنند. سازمان خود را داشته باشند و با قوانینی که به آن‌ها ظلم می‌کند بجنگد. من فکر می‌کنم که زنان باید قدرت اصلی مبارزاتی خود را به دست بیاورند و باقدرت وارد جامعه شوند و نه گرفتن را یاد بگیرند. نه گفتن به تمام قوانینی که زنان را زیر سلطه خود می‌گیرند. در کنار آن باید فرهنگ صحیح انسانی را در جامعه اشاعه دهند. آن‌ها باید باهم باشند. پشت‌هم باشند و باهم دست در دست هم داشته باشند و جلو بروند. بدون قدرت و آگاهی و عدم اتحاد نمی‌شود به جایی رسید.
انقلاب زنانه و اعتراض عریان در تهران

۱۵ فروردین، ۱۳۹۵

معرفی‌ رمان علمی تخیلی آنارشیستی Dispossessed

رزا: دیروز در وسط راه نوردی چند ساعته کودک پرسید: چرا تو با دیگران فرق داری! تاکنون توانستم این سوال را دور بزنم. اکنون این سوال بمانند موز رسیده باید به نان تبدیل شود. این پروسه طول میکشد. اما گفتم موزها رسیده و اگر با آرد پخته نشوند، خواهند گندید!
چند شاخه ی پر شکوفه را چیدم و بعد از ابراز تشکر از درختان آلو بهش گفتم: به تو کتابی خواهم داد که شاید پاسخ را بیابی!
خانه که رسیدم بدنبال کتاب در کتابخانه ها گشتم. تنها چند کتاب داستانهای کودک یافتم. مثل موزهای نرسیده.
در میان گشتن به این پٌست جادی (کیبرد آزاد) رسیدم. آنرا در همین پٌست قرار میدهم. از نظر من این کتاب انتقادی عمیق به سیستم هایی است که بشریت تجربه کرده. ما شاید برایمان اکنون دیر شده باشد.
اینک اما نسلی بوجود آمده که سوالهای خودش را دارد و به سوالهای ما و پاسخ های ما نیز بی توجه نیست.
اجاق گرم است و موز ها رسیده. شاید این بار بشود نانی پخت که تمام شکم بشریت را سیر کند.
او اما به آسمان نگاهی می اندازد. دیر شده! برگردیم!

معرفی‌ رمان علمی تخیلی آنارشیستی Dispossessed
یکی از خوبی های زندگی در ایران اینه که می تونید وقتی به خارج می رید، از کتابفروشی هاش لذت ببرید. حتی در کتابفروشی های تفریحی شهری مثل دوبی،‌ کتاب هایی پیدا می شه که دوست دارید بخونید ولی در ایران بهشون دسترسی ندارید. یکی از این کتاب ها رمان علمی تخیلی Dispossessed (چی باید ترجمه بشه ؟ بی خانمان؟ نامتملک؟ خوشحال می شم پیشنهادها را بشنوم) است.
نویسنده کتاب خانم اورسلا ک. ل. گویین است و کتاب رو در سال ۱۹۷۴ نوشته. این کتاب یکی از معدود کتاب های علمی / تخیلی است که نویسنده اش به خاطر آن هم جایزه نبولا را دریافت کرده هم جایزه هوگو را.
کتاب های این نویسنده تم های تائويیستی، آنارشیستی، فمنیستی و روان شناختی و جامعه شناسی دارند [1] و برای یک رمان دیگر (رمان علمی تخیلی فمنیستی دست چپ تاریکی) هم،‌ هر دو جایزه هوگو و نبولا را برنده شده است. اگر در ایران کتابفروشی خوب یا آمازون بود، این رمان صد در صد کتاب بعدی من بود.
ادامه اینجا 

۱۴ فروردین، ۱۳۹۵

ویدئوی 32 مارس 2016 پاریس/ فرانسه- زنده باد؟ آنارشی...


Paris riots - anti labor reform protest
https://youtu.be/DPkJM_P4XV8
 ویدئوی بالا 8 دقیقه مبارزه ی خیابانی در پاریس است. رفقای آنارشی در صف اول... فرانسه یک روز به ماه مارس اضافه کرد. روزی تاریخی!

خبر دولتی!
معترضان به قانون کار، خيابانهاي پاريس را ترک نکردند
باد و باران بهاري پاريس هم باعث نشد که معترضان به تغييرات در قانون کار پنجشنبه شب خيابانها را ترک کنند. پس از تظاهرات خياباني گسترده اين روز، بسياري از دانش آموزان و دانشجويان فرانسوي در خيابانها ماندند و در ميدان ريپوبليک يا جمهوري پاريس با برپايي چادرهاي موقت شب را به صبح رساندند.دليل اصلي اعتراضهاي سراسري در فرانسه تغييرات گسترده اي است که قرار است در قوانين کار اعمال شود.تغييرات قانون کار شامل طيف گسترده اي از اصلاحات مي شود. از جمله تغييرات در ?? ساعت کار هفتگي و آسان تر شدن شرايط براي اخراج کارمندان از سوي کارفرمايان.کشور فرانسه در يک ماه اخير شاهد چهار تظاهرات گسترده سراسري بوده است. اما تظاهرات روز پنجنشنبه بزرگترين اعتراض بود. در اين روز صدها هزار نفر در شهرهاي مختلف به خيابانها آمدند. به گفته وزير کشور بيش از صد نفر از معترضان بازداشت شدند.

اصلاح قانون کار؛ سياست‌هاي راستگرايانه دولت سوسياليست فرانسه‎
ميدان:اصلاح قانون کار در فرانسه از سوي دولت سوسياليست اين کشور، با واکنش‌ها و اعتراض‌هاي بسيار زيادي مواجه شده است.به اعتقاد مخالفان، اصلاح قانون کار در واقع قانوني براي “کارفرمايان” است چراکه به آنها اين امکان را مي‌دهد که در اخراج کارگران خود، قدرت عمل بيشتري داشته باشند.فرانسه در مقايسه با کشورهاي ديگر اروپايي از جمله آلمان، اسپانيا و ايتاليا در زمينه اشتغال‌زايي کارنامه قابل توجه‌اي ندارد، به همين دليل دولت فرانسه به ويژه شخص  “مريم الخومري” وزير کار و امور اجتماعي فرانسه از قانون اصلاح کار در وضعيت فعلي دفاع مي‌کند. براساس اين طرح که به طرح “الخومري” معروف است، ساعت کار افزايش پيدا مي‌کند .....به گفته بسياري از معترضان “چهارشنبه سياه” اين طرح زندگي کارگران را تحت تاثير و امنيت شغلي آنها را مورد تهديد قرار مي‌دهد.
ویدئو زیر - رفقای آنارشی در صف اول...