۱۶ شهریور، ۱۳۹۶

کردستان با پای قطع شده اش اما هنوز و کماکان ایستاده. شهر بانه «کوبانی» ایران!

رزا : مردمِ دیروزی برای کولبران یخ زده در کوههای مرزی گریستند.  بامطالبه ی قانونی کردن کولبری حتی با شیطان هم معامله کردند. قرار شد دولت روحانی آنان را بیمه هم کند! ضحاک نیز عاقبت اسم  قاچاقچی را بدلیل فشار افکار عمومی از رویشان برداشت.  قرار شد قانونی اش کنند کولبری را. بسیاری از جوانان، به پخش سیستماتیک و ارزان مواد مخدرِ دولت اسلامی در کردستان پشت کردند تا نان شان را در به کول کشیدن بارِ دیگران، در بیاورند. رژیم ایران نتوانست با کُشتار تمام چارپایان آنان، کولبری را ممنوع کند. آنها در نوار مرزی، اسب  شدند، الاغ و گاو شدند و بار کشیدند تا زنده بمانند از دسترنج خود. اینک رژیم به مغز آنان شلیک کرد. اینک فرمانداری بانه در آتش خشم مردم سوخت، در سوگ کولبرانی که قیمت نان را با مرگشان پرداختند....
رفقا
یاریشان کنیم.
بار 4 دهه را، از دوششان به زمین بگذاریم تا سرافراز بدرخشند بمانند ستاره ای، در شب تیره ی  داعش مان. بمانند کوبانی...

فیلم های خبری از بانه:
آماده باش بانه در آتش وخون
https://youtu.be/aGdxKZHv7eU



تداوم حضور گسترده نیروهای ضدشورش در خیابانهای شهر بانه
https://youtu.be/9U2XfGdNdKA طی روزهای گذشته به دنبال اعتصاب و اعتراض مردم شهر بانه نسبت به قتل دو کولبر کُرد، فضای شهر بانه با حضور گسترده نیروهای ضدشورش به شدت امنیتی توصیف شده و تعدادی از فعالین سیاسی و مدنی کُرد نیز در اعتراض به تداوم کشتار کولبران اعلام اعتصاب غذای سه روزه کردند. بنابه گزارشات رسیده به شبکه حقوق بشر کُردستان، امروز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه برای سومین روز متوالی شهر بانه شاهد حضور گسترده نیروهای ضدشورش در خیابانها و میدانهای اصلی این شهر بوده و همچنان بازار این شهر تعطیل و اکثریت مغازه‌های این شهر به نشان اعتراض همچنان بسته است
بانه ورود زرهی
06.09.2017
هلی کوپترهای سپاه بر فراز آسمان بانه امروز، بخاطر اعتراضات مردمی
https://youtu.be/9p8RYFaezdg

خبرهای مرتبط از شهر بانه و اسامی دستگیر شدگان  اینجا



ماف نیوز: نیروهای امنیتی شهر بانە شماری از فعالین و مدیران کانال‌های تلگرامی را در این شهر از طریق تلفن تهدید کردند. نزدیک به ده تن هم از روز گذشته در بازداشت به سر میبرند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، «آرمان فرج‌پور»، «شجاع حسین‌زادە» و «آرام خاکی» از طریق تلفن مورد تهدید قرار گرفتند که نباید از طریق شبکه‌ی اجتماعی تلگرام، اقدام به تشویق و ترغیب مردم بە شرکت در تجمع اعتراضی نمایند.

روز ۱۴ شهریور نزدیک بە ١٠ شهروند بانە‌ای از جمله «جلال ساوان» و «احمد شفیعی» از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدە بودند و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها کسب نشده است.

برخی از وب‌سایتها، هویت یک بازداشتی دیگر را «کوردو حسین‌پور» اعلام کرده‌اند که ماف نیوز تا این لحظه قادر به تایید بازداشت وی نیست.

در تجمعات مذکور، جمعی از معترضین خودروهای فرمانداری بانه را به آتش کشیدند.

روز گذشته تجمعات در ساعت ۲ بعد از ظهر پایان یافت. روز جاری هم اطراف فرمانداری حصارکشی شده است.

از سوی دیگر فعالین مدنی چندین شهر از جمله سقز، سردشت، ارومیه، مهاباد، مریوان و سنندج با انتشار بیانیه‌هایی به مرگ کولبران واکنش نشان داده و خواهان توقف کشتار کولبران و ایجاد فرصتهای شغلی برای خاتمه‌دادن به شغل کاذب کولبری شده‌اند.

سحرگاه دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶، دو کولبر به نامهای «حیدر فرجی» ٢١ ساله از اهالی روستای «ششه» و «قادر بهرامی» ۴۵ ساله از اهالی روستای «وزمله» در حوالی روستای «هنگ ژال» در مرز بانه هدف تیراندازی نیروهای هنگ مرزی قرار گرفته و جان باختند.
همچنین در همان روز یک کاسبکار مهابادی به نام «آراز آهی» در سردشت از سوی نیروهای انتظامی کشته شد.

منبع آگاه دراین باره گفت: «خانواده‌های این دو کولبر جان‌باخته فرماندار بانه را مقصر روی دادن چنین حادثه‌ای می‌دانند و می‌گویند تیراندازی به کولبران به دستور ایشان بوده است

این منبع افزود: «جان باختن این دو کولبر، نارضایتی شدید شهروندان بانه‌ای درپی داشته و خانواده‌های این دو کولبر در مقابل فرمانداری تجمع کرده‌اند

خانواده‌های این دو کولبر جان‌باخته خواستار مجازات عاملان این حادثه می‌باشند.

کوردستان میدیا: بعد از کشته شدن دو کولبر اهل شهرستان بانه با شلیک مستقیم نیروهای مرزی این شهر، شهروندان بانه‌ای طی اقدامی اعتراضی دوکان و بازار را در سراسر شهر تعطیل کرده و به تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل فرمانداری بانه دست زدند.
بنابر خبر رسیده به سایت کوردستان میدیا، تجمعات اعتراضی شهروندان بانه‌ای در اعتراض به کشته شدن دو کولبر با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر رژیم، در مقابل فرمانداری این شهر ادامه دارد.

در پی اعمال ضدبشری رژیم و اعتراض گسترده مردم به این اعمال، نیروهای گارد ویژه و نیز نیروهای تروریستی سپاه اقدام به شلیک مستقیم به معترضین حاضر در تجمعات کرده که تاکنون ١٠ زخمی را در پی داشته است.

تجمع اعتراضی مذکور با دخالت خشونت‌آمیز گارد ویژه به درگیری انجامید و نیروهای گارد ویژه سعی کردند که با پرتاب گاز اشک‌آور جمعیت مذکور را متفرق کنند.

گزارشگر کوردستان میدیا در شهر بانه گزارش داد که: بعد از این رویدادها ماشین فرمانداری شهر بانه از سوی مردم معترض به آتش کشیده شده و معترضین توانسته‌اند به داخل فرامانداری وارد شوند و چندین نفر نیز از سوی مامورین و نیروهای گارد ویژه رژیم، بازداشت شده‌اند.

به گزارش این منبع خبری ١٠ نفر از شهروندان حاضر در این تجمع اعتراضی با شلیک مستقیم نیروهای گارد ویژه زخمی شده‌اند.

همچنین آژانس خبررسانی کُردپا در خبری اعلام کرده که نیروهای امنیتی شهر بانه چندین نفر از شهروندان حاضر در تجمعات اعتراضی در مقابل فرمانداری بانه را بازداشت کرده‌اند.

تا کنون هویت سه نفر از بازداشت شدگان مشخص شده که عبارت است از: کوردو حسین‌پور، جلال ساوان و احمد شفیعی.

گفته می‌شود نیروهای سپاه و نیروهای اطلاعاتی-امنیتی رژیم برای کنترل وضعیت در تمام نقاط شهر مستقر شده‌اند و هلیکوپتر‌های نظامی برای ایجاد فضای رعب و وحشت به صورت مستمر بر فراز شهر به پرواز در می‌آیند.

لازم به ذکر است که بعد از نارضایتی‌های شهروندان شهر بانه در مقابل فرمانداری این شهر، نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران در کوردستان ایران به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.
 
آماده باش بانه در آتش وخون


در روز 14 شهریور 1396، نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی به راهپیمایی مسالمت آمیز مردم شهر"بانه" در اعتراض به کشتار کولبران کرد، با سلاح آتشین و گاز اشک آور هجوم برده، گروهی از مردم را زخمی و دستگیر کردند.
مردم خشمگین بانه در برابر هجوم وحشیانه ی مزدوران امنیتی رژیم به دفاع از خود با سنگ و چوب پرداختند و جنگ نابرابری میان مردم و مزدوران رژیم درگرفت که همچنان ادامه دارد
افرادی که در بانه بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر  زخمی شده و در بیمارستان بستری شده بودند؛ توسط نیروی انتظامی به محل نامعمولی منتقل شده‌اند که هیچ خبری از آنها در دست نیست.
تعداد این افراد تا ۲۵ نفر ذکر شده است.
قابل ذکر است که شرایط در بانه بشدت امنیتی است. و نیروهای امنیتی و سرکوبگر اجازه ورود هیچکس را از طریق جاده ها به بانه نمی دهند. جاده های مریوان نیز توسط ماموران  بسته شده است.
مردم گفته اند که تا آزادی دستگیر شدگان و تعویض فرماندار اعتراضات ادامه خواهد داشت

ایران-برخی از بسیجیان از ترس خشم مردم در بانه کارت بسیج خود را آتش زدند

 دانشجو آنلاین ۱۳۹۶/۶/۱۴-بدنبال نا آرامی و اعتراضات مردمی در بانه در اعتراض به کشته شدن دو کولبر در این شهر و بالاگرفتن درگیر ها و مقاومت و ایستادگی مردم در مقابل نیروهای سرکوبگر انتظامی و امنیتی و گارد ویژه و ماموران لباس شخصی، برخی از نیروهای بسیجی رژیم در این شهر در وحشت از خشم مردم، اقدام به آتش زدن کارتهای بسیج خود شدند.
روز دوشنبه ۱۳ شهریور یکی از این کولبران جوان ۲۱ساله‌ای به نام حیدر فرجی اهل روستای شه‌شه است که متولد سال ۱۳۷۵است و کولبر دوم قادر بهرامی نام دارد که اهل روستای وه‌زمه‌له بوده است. وی ۴۱ساله و متاهل و دارای ۴فرزند می‌باشد.
این دو کولبر زحمتکش بدون همراه داشتن هیچگونه بار قاچاق، در حال حرکت به سوی مرز بودند که از ناحیه سر به آنها شلیک شده و در جا به قتل می‌رسند .
قتل این دو کولبر موجب بروز خشم و اعتراض مردم منطقه از این جنایت شده است، مردم پس از انتقال اجساد دو کولبر به بیمارستان، در برابر فرمانداری تجمع اعتراضی کرده و پس از شکستن درب به داخل ساختمان وارد شده و خواستار شناسایی و مجازات عاملان این جنایت شدند.

در شرایطی که بیش از نود درصد کالاهای قاچاق از مبادی گمرگی و اسلکه‌های بدون نظارت توسط آقایان و آقازاده‌های با "ژن برتر" و "برادران قاچاقچی" به کشور وارد شده، به‌نام مبارزه با قاچاق در مناطق مرزی کردستان هر سال ده‌ها نفر از مردم کرد قربانی شلیک‌های بی‌رحمانه ماموران نیروی انتظامی می‌شوند. قربانیانی که محروم‌ترین اقشار جامعه بوده و به سبب بیکاری و فقر شدید برای درآمد ناچیزِ کولبری، جان خود را در معرض خطر مین‌های به جای مانده از جنگ، پرتگاه‌های کوهستانی، سرما، یخبندان و شلیک ضدانسانی نیروهای امنیتی و انتظامی قرار می‌دهند. عمری‌ست که این شرایط هولناک سایه شوم خود را بر روژهلات کردستان افکنده و ده‌ها خانواده بی سرپرست می‌شوند و گویی حاکمان این سرزمین راه دیگری جز قربانی کردن کولبران بی پناه برای سرپوش گذاشتن بر قاچاق بیست و پنج میلیارد دلاری "زرداران زورمدار" سراغ ندارند
...
فعالین مدنی و فرهنگی کانتون کرماشان
۱۵شهریور ۱۳۹٦

تجمع اعتراضی در بانه، در واکنش به کشته شدن دو کولبر
تجمع در شهر بانه در اعتراض به کشته شدن دو کولبر
هلی کوپترهای سپاه بر فراز آسمان بانه امروز، بخاطر اعتراضات مردمی

لحظه كشته شدن كولبر در منطقه سردشت
خنده زن مبارز کرد در یک قدمی مرگ
 

رزا: مقامات بانه گه گیجه گرفته اند! یکی می گه : در ساعت 5:30 بامداد روز دوشنبه 13شهریور ماه جاری 2 نفر از ترددکنندگان مرزی در روستای وزمله شهرستان بانه واقع در محدوده ممنوعه مرزی کشته شدند.
دیگری نوشته: این حادثه در پی تیراندازی هنگ مرزی در منطقه بازار بانه رخ داده که متاسفانه منجر به کشته شدن ۲ کوله‌بر بانه‌ای شد.
گزارش سومی: دادستان نظامي استان کردستان ازشناسايي وبازداشت5 متهم درجريان حادثه مرگ دوکولبربانه‌اي خبرداد.به گزارش ايسنا به نقل ازسازمان قضائي نيروهاي مسلح، مجتبي شيرود بزرگي، افزود: ساعت6:30 صبح دوشنبه درجريان تيراندازي تعدادي ازمأمورين هنگ مرزي بانه به سوي يک گروه کولبردرفاصله يک کيلومتري ازمرزودرحوالي روستاي «هنگ ژال» متأسفانه دونفرازکولبران براثراصابت گلوله در دم جان مي‌سپارند.
مردم و خانواده ها می دانند. آنها ماشین فرماندار را سوزانده و مدتی فرمانداری بانه را اشغال می کنند. «خانواده‌های این دو کولبر جان‌باخته فرماندار بانه را مقصر روی دادن چنین حادثه‌ای می‌دانند و می‌گویند تیراندازی به کولبران به دستور ایشان 
بوده است


معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان گفت: جذابیت کالاهای غیرمجاز و سوءاستفاده برخی تجار، موجب بروز حوادث غم انگیز و نگران کننده در معابر غیرمجاز مرزی می شود.
علیرضا آشناگر در گفتگو با ایرنا، ضمن تسلیت به خانواده های 2 کولبر و اظهار تاسف از این حادثه افزود: در طول مرز، برخی از سوداگران اقتصادی با سوءاستفاده از نیاز مالی مرزنشینان از نیروهای جوان برای واردات غیرمجاز کالا استفاده می کنند و معمولا اتفاقات نگران کننده در اینگونه معابر غیرمجاز رخ می دهد.
وی افزود: بارها از طریق مرزبانی هشدارهای لازم در خصوص ترددهای غیرمجاز در مناطق ممنوعه و خلاءهای مرزی داده شده است، اما جذابیت واردات کالاهای غیرمجاز و سوءاستفاده برخی تجار، بروز اینگونه حوادث غم انگیز را موجب می شود.
آشناگر یادآور شد: در ساعت 5:30 بامداد روز دوشنبه 13شهریور ماه جاری 2 نفر از ترددکنندگان مرزی در روستای وزمله شهرستان بانه واقع در محدوده ممنوعه مرزی کشته شدند. به دنبال این حادثه، گروه های ضدانقلاب از احساسات مردم سوءاستفاده کرده و رویدادهای روزهای 13 و 14شهریور در شهر بانه اتفاق افتاد و طی آن عده قلیلی اقدام به تجمع و پرتاب سنگ به ساختمان فرمانداری بانه کردند. نیروهای انتظامی و نظامی با خویشتنداری و سعه صدر در مقابله با این افراد، صرفا اقدام به کنترل و مهار تجمع ها در این شهر کردند.

طبق آمار رسمی حدود ۶٨‌ هزار کولبر در ایران فعالیت می‌کنند و در چهار استان مرزی ایران فعالیت آنان مجاز است.
جهان اقتصاد نوشت: بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس می گوید متاسفانه تیراندازی به کوله‌بران توسط هنگ مرزی صورت گرفت و ۲ نفر از شهروندان بانه کشته شدند که یکی از کشته‌شدگان، دهیار شهرستان بانه بوده است…  درپی بروز اتفاقات مشابه سوالاتی از وزیر کشور مطرح کرده و موضوع را پیگیری کرده بودم و در یکی از مقاطع، وزارت کشور تیمی را به منطقه اعزام کرده و علاوه بر آن مسئولان از دفتر مقام معظم رهبری، وزارت کشور و نیروی انتظامی نیز با حضور در منطقه مسئله را پیگیری کرده بودند. با این حال حدود ۲ هفته پیش اتفاقی مشابه افتاد و یک نفر کشته شد و امروز نیز درپی تیراندازی دیگر، ۲ نفر کشته شدند.

وی در توضیح نحوه کشته شدن ۲ کوله‌بر اعلام کرد: این حادثه در پی تیراندازی هنگ مرزی در منطقه بازار بانه رخ داده که متاسفانه منجر به کشته شدن ۲ کوله‌بر بانه‌ای شد که البته هنوز نمی‌توان با قطعیت در این رابطه اظهارنظر کرد و لازم است موضوع را از طریق مراجع ذی‌ربط و با دقت و رویکرد کارشناسی بررسی کنیم و ما هم این موضوع را تا دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.

رسول  خضری درباره آخرین وضعیت حمایت بیمه ای کولبران، میگوید با توجه به سختی کار کولبران و براساس برنامه ریزی صورت گرفته، پیش بینی می شود ۱۶ تا ۱۸ هزار نفر از کولبران تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. بیمه کولبران شامل بیمه  درمانی، از کار افتادگی، مستمری و بازنشستگی و دیه است که قرار است به زودی کولبران تحت پوشش آن قرار گیرند. مقام معظم رهبری بارها بر این نکته تاکید داشتند که نباید به دنبال کولبرهایی رفت که دنبال یک لقمه نان جهت گذراندن معاش خود هستند بلکه باید در پی قاچاق‌های سازمان یافته بود.

دادستان نظامي استان کردستان ازشناسايي وبازداشت5 متهم درجريان حادثه مرگ دوکولبربانه‌اي خبرداد.به گزارش ايسنا به نقل ازسازمان قضائي نيروهاي مسلح، مجتبي شيرود بزرگي، افزود: ساعت6:30 صبح دوشنبه درجريان تيراندازي تعدادي ازمأمورين هنگ مرزي بانه به سوي يک گروه کولبردرفاصله يک کيلومتري ازمرزودرحوالي روستاي «هنگ ژال» متأسفانه دونفرازکولبران براثراصابت گلوله در دم جان مي‌سپارند.وي افزود: به دنبال بررسي‌هاي به عمل آمده نهايتا 5 نفربه عنوان عوامل تيراندازي شناسايي وبه دادسراي نظامي احضاروپس ازتحقيقات اوليه هر5 نفربا قرارتأمين روانه بازداشتگاه شدند.شيرود بزرگي گفت: اسلحه متهمان، گلوله ها ومرمي به پليس جنايي استان جهت بررسي ارسال شده ومنتظرنظرکارشناس اسلحه ومهمات درباره نحوه به‌کارگيري سلاح توسط متهمان دراين حادثه هستيم.دادستان نظامي استان کردستان ضمن ابرازهمدردي با بستگان متوفيان اين حادثه، به آنها اطمينان خاطرداد که به اين حادثه با دقت، سرعت وقاطعيت دردادسراي نظامي رسيدگي ونتيجه آن به اطلاع عموم مردم شريف ايران خواهد رسيد.

مرگ؛ کابوس هر روزه کولبران
کشته شدن 4 کولبر در ماه اخیر اعتراض مردم مناطق مرزی را به‌دنبال داشته است

بازهم صداي کولبران شنيده شد، اين‌بار اما با کوله‌بارهاي سنگين بر دوششان از دره به پايين پرت نشده‌اند و گلوله چند مأمور هنگ مرزي در قلبشان، صدايشان را به همه کشور رسانده است. يکشنبه بود که خبر تيراندازي مأموران هنگ مرزي به حيدر فرجي و مامه‌قادر در رسانه‌ها پيچيد. گفته مي‌شود يکي از دو کولبر کشته‌شده دهيار روستاي هه‌نگه‌ژال بوده است. برخي از مسئولان مي‌گفتند کشته‌شده‌ها کولبر نبوده‌اند اما چند روز بعد خبر کولبربودن کشته‌شده‌ها تأييد شد و مأموران خاطي هم بازداشت شدند. روز دوشنبه و سه‌شنبه با تجمع خانواده‌هاي کولبران و مردم بانه مقابل فرمانداري اين شهر گذشت. مردم بانه در تجمعي که بيگلري، نماينده سقز و بانه آن را ناآرامي مي‌خواند، خواسته‌اند تا امنيت کولبران حفظ شود. دولت از ابتداي سال 96 کولبري را قانوني اعلام کرد و براي بسياري از کولبران کارت تردد به مرز را صادر کرده است. بااين‌حال، هنوز عده‌اي که بدون کارت کولبري مي‌کنند و مورد اصابت گلوله مأموران هنگ مرزي قرار مي‌گيرند.

شليک به کولبران ادامه دارد
يکشنبه بود که ايلنا در خبري اعلام کرد در روزهاي گذشته هم يک کولبر سردشتي به‌نام عبدالواحد نلاسي از اهالي روستاي بيوران، حين عبور از مرز، بر اثر حادثه‌اي غيرطبيعي مجروح و به بيمارستان منتقل شد. ممانعت از عبور اين کولبران از مرز سردشت درحالي صورت گرفت که اين افراد، اجازه‌ عبور از پاسگاه «کونه‌بَفر» را داشته‌اند؛ با‌اين‌حال از عبور آنها به آن‌سوي مرز ممانعت به‌عمل آورده‌اند. در جريان اين حادثه يک دختر ٢٣ساله به‌نام سوزان بيوراني نيز زخمي شده است. در ادامه همين تير‌اندازي‌ها اين هفته نيز دو شهروند بانه‌اي مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. در اعتراض به اين اقدام، مردم بانه دو روز در مقابل فرمانداري تجمع کردند. محسن بيگلري نماينده مردم بانه که روز گذشته براي پيگيري موضوع به بانه سفر کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران، تجمع اعتراضي در فرمانداري بانه را بي‌نتيجه دانسته و مي‌گويد: اين تجمع‌ها نه‌تنها تأثير مثبتي در اين اتفاق نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب بروز اتفاقات ناخوشايند ديگري نيز بشود و تنها راه پيگيري اين مسئله، مراجع قانوني است. براي گرفتن حق کولبران کشته‌شده تمام تلاش خود را خواهم کرد و از طريق قانوني با جديت کامل از تمام دستگاه‌ها و نهادهاي مربوطه تا پايان‌دادن به درد و رنج کولبران و کشته‌شدن آنها اقدام خواهم کرد. صحبت‌هاي او درحالي است که روند قانوني هم تاکنون به کولبران کمکي نکرده است. درحالي‌که وعده داده شده بود کولبران کارت تردد خواهند گرفت، هنوز بسياري از آنان بدون کارت کولبري مي‌کنند و خطر بيش از ديگران در کمين آنهاست. قول بيمه از سوي تأمين اجتماعي براي کولبران هم تاکنون محقق نشده است و آنان مانند گذشته تحت هيچ‌گونه حمايت بيمه‌اي قرار ندارند.
کولبري با کارت، امن اما کم‌درآمد
رحمان، يکي از کولبران مرزي درباره اتفاق اخيري که براي همکارانش در مرز افتاده ابراز تأسف مي‌کند و به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: اين خطر براي هر کولبري که مرز مي‌رود، وجود دارد. حالا که کارت کولبري گرفته‌ايم، راه امن‌تر است و حداقل کسي به ما شليک نمي‌کند اما آنها که کارت ندارند، گلوله يا خودشان را هدف قرار مي‌دهد يا اسب‌ها و قاطرهايشان. رحمان درباره اوضاع فعلي کولبراني که کارت تردد ندارند، مي‌گويد: اوضاع از قبل بهتر شده، بارها سبک‌تر است و چند‌هزار توماني هم آمده روي دستمزد. تنها ايرادش اين است که دفعات رفت و آمدمان کمتر شده است. در هفته يک يا در بهترين حالت دو‌بار به مرز مي‌رويم. هربار يک ‌بار 80 کيلويي مي‌آوريم اين سمت مرز و دستمزد هم 120 هزار توماني مي‌شود. رحمان اما مي‌گويد از بيمه هنوز خبري نيست؛ چند باري صحبتش شده اما کاری جدي انجام نشد. هيچ‌کس اينجا بيمه نيست و هزينه درمان يا ازکارافتادگي هر کس پاي خودش است. او درباره اعتراضات مردم در روزهاي گذشته مي‌گويد: من مرز بودم، خبر ندارم اما مردم حق دارند، خانواده‌هايشان حق دارند. هيچ‌کس دوست ندارند با گلوله به او شليک کنند يا از کوه به پايين پرت شود، هيچ‌کس دوست ندارد هر بار 200 کيلو بار روي دوشش بگذارد اما اين مردم مرز مجبورند اين کار را بکنند، اين شغلشان است. بي‌انصافي است که آدم براي کاري که مجبور است انجام دهد و چاره‌ای جز آن ندارد، کشته شود.
پيگيري کشته‌شدن کولبران بانه‌اي
پس از تجمعات دو روز گذشته مردم در فرمانداري بانه، دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان کردستان از تشکيل پرونده قضايي درباره کشته‌شدن اين دو کولبر خبر داد و گفت: «تحقيقات آغاز و متهمان بازداشت شدند.» به گزارش ميزان، اکبر جوهري، ادامه داد: «دو کولبر در حال واردکردن محموله قاچاق به داخل کشور بودند که مأموران به سمت آنها تيراندازي مي‌کنند. متأسفانه در اين ماجرا، دو کولبر فوت مي‌کنند. محموله قاچاق اين کولبران مواد محترقه بوده است. در‌اين‌زمينه پرونده قضايي در سازمان قضايي تشکيل، تحقيقات در حال انجام و متهمان شناسايي و بازداشت شده‌‌اند». محمد فلاحي فرماندار بانه هم دراين‌باره به ايسنا مي‌گويد: برخورد با خاطيان مرگ دو کولبر بانه‌اي روال قانوني خود را طي مي‌کند و بنده نيز به صورت جدي آن را تا حصول نتيجه پيگيري مي‌کنم. گفته مي‌شد در تجمع روز سه‌شنبه از سوي مأموران به برخي از معترضان شليک شده اما فرماندار بانه دراين‌باره مي‌گويد: روز گذشته از سوي نيروهاي نظامي و انتظامي هيچ‌گونه تيراندازي به سمت مردم صورت نگرفته است. اوضاع شهر بانه به روال عادي خود بازگشته است و هيچ‌گونه مشکلي در سطح شهر وجود ندارد. دادستان نظامي استان‌کردستان هم روز گذشته از بازداشت پنج متهم در جريان حادثه مرگ دو کولبر در بانه خبر داد. مجتبي شيرود‌بزرگي مي‌گويد: با گزارش وقوع حادثه توسط بازرسي هنگ‌مرزي بانه، رئيس دادسراي نظامي ناحيه سقز و بانه به همراه مسئول و کارشناس پزشکي قانوني سقز و کارشناس اسلحه و مهمات در بيمارستان حاضر و اجساد را معاينه مي‌کنند. دادستان نظامي استان کردستان تصريح کرد: همچنين هيأت اعزامي با حضور در محل وقوع حادثه نسبت به بررسي صحنه جرم، تحقيق از شهود و معاينه محل اقدام و صحنه جرم را بازسازي کردند. به‌دنبال بررسي‌هاي به‌عمل‌آمده درنهايت پنج نفر به‌عنوان عوامل تيراندازي شناسايي و به دادسراي نظامي احضار و پس از تحقيقات اوليه هر پنج نفر با قرار تأمين روانه بازداشتگاه شدند. اسلحه متهمان، گلوله‌ها و مرمي به پليس جنايي استان براي بررسي ارسال شده و منتظر نظر کارشناس اسلحه و مهمات درباره نحوه به‌کارگيري سلاح توسط متهمان، در اين حادثه هستيم.
کولبران واجد شرايط براي کارت و بيمه...

اواخر سال گذشته با پيگيري نمايندگان استان‌هاي مرزي، وزارت کار با بيمه کولبران موافقت کرد. به گفته رسول خضري، نماينده مردم پيرانشهر در مجلس، بر‌اساس توافق با وزير کار قرار است کولبران از نيمه دوم فروردين سال 96 بيمه تأمين اجتماعي شوند. بر‌اساس آنچه نماينده مردم پيرانشهر به ايسنا گفته بود، مذاکراتي هم براي تأمين امنيت جاني کولبران آزاد با فرماندهي مرزباني صورت گرفته است. خضري در انتقاد از برخورد مأموران مرزي با کولبران گفته است: «کولبران با عناوين مختلف در مرزها به‌دليل اصابت گلوله، جانشان را از دست مي‌دهند و خانواده‌هايشان بي‌سرپرست مي‌شوند. بايد هنگ مرزي و نيروي انتظامي در صورت مشکوک‌شدن به فردي، او را بازداشت کرده تا به وضعيتش در دادگاه صالحه پرداخته و حکم صادر شود، نه اينکه هنگ مرزي به‌دليل مشکوک‌شدن به فردي به او تيراندازي کند که متأسفانه در برخي از موارد باعث داغدارشدن خانواده‌ها و درنهايت نارضايتي افکار عمومي ‌مي‌شود.» بر‌اساس وعده‌هاي پايان سال نمايندگان مجلس، پيگيري بيمه کولبران بايد در نيمه دوم فروردين آغاز مي‌شد. طبق اين توافقنامه تنها کساني که کارت کولبري دارند و به صورت قانوني از مرز جنس وارد مي‌کنند، مشمول بيمه خواهند شد. اين درحالي است که به گفته مرزنشينان، صدور کارت براي کولبران نيز به درستي سازماندهي نشده و از طرفي با صدور اين کارت‌ها درآمد اندک کولبران باز هم کاهش پيدا کرده است.يکي از دلايل صدور کارت‌هاي‌کولبري، کوتاه‌کردن دست دلالان از مبادلات مرزي است. اين درحالي است که گفته مي‌شود اجناس را از دلالان مرزي دريافت مي‌کنند و سود بيشتر اين معاملات در جيب دلالان مي‌رود. از طرفي نيز پس از صدور کارت کولبري، اين فرمانداري‌ها هستند که نزديک به دوبرابر درآمد کولبران را از اين مبادلات به خود اختصاص داده‌اند

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سفره خالی کارگران
درود بر تو که برای لقمه نانی شرف و انسانیت خود را به فروش نگذاشتی چرا یک بسیجی این کار زشت را انجام میدهد و وقتی با خشم مردم روبرو می‌شود کارت بسیج خود را اتش �� می سوزاند ،،
در دنیای وارونه رزا جان هر چیزی که حالت بزک دولت ها را بنمایش ظاهری و برای فریب مردم است اسم جدید برای خود پیدا می کنند. اگر یادتون باشه وزرات جنگ را به وزارت دفاع تغیر دادند چون گاف بزرگی را بنمایش گذاشته بودند حال اگر به کوله بران اسم قاچاق چی گذاشته باید از از جهانیان تعجب نکرد کلا نیرو های سرکوب با اسم ورسم عوض کردن اوضاع نابسامان انها را بیشتر رسوا خواهند شد من بنوبه خودم پیش کوله بران و درد انهایی که عزیزان خود را از دست دادند شریک میدانم

ناشناس گفت...

بعد از نوشتن این کامنت متوجه فرستادن هیتی از فرمانده سنندج به بهانه شده‌است و هنوز جواب خیر مذبور نرسیده گفته که تیراندازی ماموران ربطی به کوله بران نداشته دروغ بزرگ پس معلوم میشود که خود کولهبران به خود شان شلیک کودند

ناشناس گفت...

سلام رفیق
کلیپ پست جدید را نیمه مسدود کردند در یوتیوب. فضای سانسور در خارج و داخل شدید است وقتی به کردستان میرسد!
کلیپ را به بهانه ی تصاویر مضر برای بالای 18 سال مسدود کردند و کوله بر ها را هم بدون کارت کوله بری و مشمول تیر باران علنی!
فعلن اعلام کردند که بار مواد متحرقه داشته اند (در حالی که "کول" نداشته و تازه در راه کولبری بودند)
جرم آنها تنها این بود که پای بساط افیون خامنه ای و رژیم اسلامی ننشسته اند و مردار خوار سیستم تباه کننده هم نبوده اند. اینکه یک دهیار بدلیل فقر کولبری کند ، لابد روستایی هم از فقر روانه ی تهران شده و گورخواب است...
به امید سرنگونی این رژیم تبهکار...
Rosa

ناشناس گفت...

دورسته چه میشود کرد باید در حد امکان این صدای خفته انها به انسان دوستان رسانده و خواسته‌های واقعی که سرنگونی تبکاران و دوزدان است را عملی کنند