۱۶ مهر، ۱۳۹۳

کلیپی از خط مقدم پارتیزانهای کوبانی علیه داعش + اخبار جدید

من انتظار هیچ کمکی از هیچ دولتی در جهان  برای انقلاب آزادیخواهانه ندارم . "
بوئناونتورا  دوروتی , از مصاحبه ای در طول جنگ داخلی اسپانیا, 1936
http://nasxad.blogspot.com

کشتار قناری با خمپاره! نبض کوبانی هنوز میزند.
اصل فیلم در لینک زیر

Scenes from the battle in Kobane
Amvid claims to show fierce fighting against IS in Kobani on the border with Turkey.
ادامه ی اخبار در مورد کوبانی و حامیان جهانی
دولت ترکیه تظاهرات کردهای این کشور در حمایت از کوبانی را به خون کشید و وزیر خارجه ی این کشور اعلام کرد به شرط برکناری اسد این کشور با داعش مبارزه خواهد کرد! ...اخبار روز: در حالی که تانک های ترکیه نظاره گر خونسرد نفوذ مهاجمان داعشی به کوبانی هستند، نیروهای امنیتی این کشور کردهایی را که خواهان دفاع از کوبانی هستند به گلوله می بندند و می کشند و دولت ترکیه اعلام کرده است به شرطی با داعش مبارزه می کند که جهان برای برگناری حافظ اسد در سوریه اقدام کند. این سیاست های دولت ترکیه خشم مردم انسان دوست جهان و به ویژه کردها را برانگیخته است. به گزارش رادیو زمانه، شهرهای استانبول، آنکارا، دیاربکر، آنتالیا، مرسین و آدانا در ترکیه شب ناآرامی را به صبح رساندند. کنش‌گران مدنی کرد در آلمان هم، به سیاست‌های دولت ترکیه و بی‌تفاوتی جامعه جهانی نسبت به سرنوشت کوبانی اعتراض کردند. در شهرهای هامبورگ و سله در آلمان هم کار به خشونت کشید. خبرگزاری دوغان گزارش می‌دهد که در ترکیه، در درگیری‌های پلیس با تظاهرکنندگان کرد حداقل ۱۴ نفر کشته و چندین نفر مجروح شدند. کنشگران کرد خواهان حمایت از کردهای کوبانی در دفاع از شهرشان در برابر هجوم بی‌امان تروریست‌های گروه «دولت اسلامی» شده بودند. به گزارش خبرگزاری دوغان، در شهر دیار بکر که بعد از قاضیان تپ بزرگ‌ترین شهر آناتولی جنوبی است، ۸ نفر کشته شدند. دولت ترکیه در پنج شهر کردنشین ترکیه، ساعت‌های منع آمد و شد تعیین کرده است. عرفان علا، وزیر کشور ترکیه هشدار داده که چنانچه تظاهرات اعتراضی کنش‌گران کرد ادامه یابد، برای معترضان «پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی» خواهد داشت.استانبول هم شب ناآرامی را به صبح رسانده است. دوغان گزارش می‌دهد که شب‌هنگام در بسیاری از محله‌های استانبول، معترضان دست به تظاهرات زدند و برخی خیابان‌ها را سنگربندی کردند و به سوی پلیس سنگ و بمب‌های آتش‌زا پرتاب کردند. گفته می‌شود که معترضان یک اتوبوس را هم به آتش کشیده‌اند. شهرهای آنکارا، آنتالیا، مرسین و آدانا در ترکیه هم شامگاه گذشته شاهد تظاهرات اعتراضی کنش‌گران کرد بود. آن‌ها دولت ترکیه را به انفعال در برابر تهاجم تروریست‌های گروه «دولت اسلامی» متهم می‌کردند. برخی از معترضان حتی بر آن‌اند که دولت ترکیه با تروریست‌های داعش همدست است.
کوبانی؛ پیام اوجالان
از روز شنبه هفته جاری که گروه دولت اسلامی به شهر کوبانی نفوذ کرده‌ است، این شهر صحنه درگیری‌های خونین است. اهالی کوبانی، شهر را ترک کرده‌اند و به ترکیه گریخته‌اند و در این میان نیروهای یگان مدافعان خلق همچنان از شهر دفاع می‌کنند.
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور و احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه برای مداخله نظامی در شمال سوریه و کمک به مدافعان کوبانی شرط تعیین کرده‌اند. رییس جمهور ترکیه از آمادگی این کشور برای مشارکت در عملیات نظامی سخن می‌گوید، در‌‌ همان حال نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید جامعه جهانی ابتدا باید بر سر برکناری بشار اسد به تفاهم برسد.
عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان، «پ ک ک» که گفته می‌شود در زندانی در جزیره ایمرالی زندانی است، به دولت ترکیه هشدار داده که چنانچه گروه «دولت اسلامی» شهر کوبانی را فتح کند و در این شهر دست به قتل عام مردم بزند، «پ ک ک» مذاکرات صلح با دولت ترکیه را قطع خواهد کرد.اوجالان در پرتو تحولات اخیر مجدداً پیام داده و برای دولت ترکیه مهلت تعیین کرده است. اوجالان گفته، دولت ترکیه تا اواسط اکتبر فرصت دارد نشان دهد تا چه حد به مذاکرات صلح و حل معضل کرد‌ها در ترکیه علاقه‌مند است.
در هامبورگ و سله
هامبورگ هم شب گذشته شاهد تظاهرات اعتراضی کنشگران کرد بود. در این شهر ۴۰۰ سلفی با کارد و پنجه‌بوکس و زنجیر به تظاهرکنندگان حمله کردند و کار را به خشونت کشاندند. تا پلیس دخالت کند، عده زیادی مجروح شدند. روزنامه محلی «هامبورگربلت» گزارش می‌دهد که سلفی‌ها مقابل ایستگاه راه آهن هامبورگ با کرد‌ها درگیر شدند. این درگیری‌ها سپس به مناطق دیگر شهر هم کشیده شد. در شهر «سله» در شرق آلمان هم، عده‌ای از مسلمانان تکفیری چچن به تظاهرکنندگان کرد هجوم بردند و کار را به خشونت کشاندند. رادیو «ان د ار» گزارش می‌دهد که تظاهرکنندگان از کردهای ایزدی بودند. ۲۰۰ کرد ایزدی با ۱۰۰ تکفیری با هم زد و خوردهای خونین کردند. ناظران از «صحنه‌های دلخراش» سخن گفته‌اند.
یورو نیوز: دست کم ۱۲ نفر در جریان ناآرامی های ترکیه جان باختند
دست کم ۱۲نفر در جریان تظاهرات همبستگی با مقاومت کوبانی در چند شهر ترکیه جان باختند.حزب دموکراتیک خلق ها که نماینده قانونی اقلیت کرد ترکیه در فضای سیاسی این کشور به شمار می رود، روز دوشنبه از هواداران خود خواسته بود تا با برگزاری تظاهرات، به سیاست های دولت نسبت به بحران سوریه و گروه داعش اعتراض کرده و همبستگی خود را با مقاومت شهر کوبانی به نمایش بگذارند.
شهرهای جنوب شرقی ترکیه از بامداد تا شامگاه سه شنبه، صحنه رویارویی میان تظاهر کنندگان و نیروهای پلیس بود.دست کم ۵ نفر در جریان خشونت های شهر عمدتا کردنشین دیاربکر به قتل رسیدند. به علاوه، تظاهرات در شهرهای ماردین، باتمان، سیرت و موش دست کم ۷ کشته بر جای گذاشت.
دخالت حزب الله ترکیه
روزنامه حریت ترکیه، از دخیل بودن یگ گروه اسلامگرا به نام حزب الله ترکیه، در خشونت های روز سه شنبه و احتمال دست داشتن این گروه در قتل معترضان خبر داد.
حزب الله ترکیه، یک گروه سنی تندرو است که عمدتا در مناطق کردنشین این کشور فعالیت دارد. این سازمان از دهه ۸۰ میلادی تا کنون، سیاست خود را بر مقابله با جریان های چپگرای کرد و از جمله حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا، متمرکز کرده است.
اجرای مقررات منع آمد و شد
به دنبال تداوم خشونت ها در مناطق کردنشین، دولت در دیاربکر و چند محله در شهرهای ماردین و وان مقررات منع آمد و شد به اجرا گذاشته است.
اِفکان علا، وزیر کشور ترکیه هم با فراخواندن مردم به آرامش گفته است که خشونت راهکار نیست و تنها شرایط را پیچیده تر می کند.
تظاهرات در آنکارا و استانبول
علاوه بر شهرهای کردنشین، استانبول و آنکار هم شامگاه سه شنبه، صحنه تظاهرات گسترده مخالفان داعش و همچنین معترضان به سیاست های دولت ترکیه در برابر این گروه بود.
پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان تقسیم و دیگر مناطق مرکزی استانبول، از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد. دهها تن از تظاهر کنندگان در جریان درگیری با نیروهای پلیس در استانبول مجروح شده و چندین نفر نیز بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های محلی، درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای پلیس، به کشته شدن دستکم ۱۴ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر انجامید.

سه شنبه ۷ اکتبر، مناطق جنوب شرق ترکیه شاهد درگیری شدید میان معترضان کرد و نیروهای پلیس بود.
خونبارترین حوادث در منطقه دیاربکر، پایتخت کردهای ترکیه روی داد. به نوشته روزنامه حرییت، در این شهر دستکم ۸ نفر در درگیری با نیروهای پلیس کشته شدند.
همچنین درگیری‌های شدیدی میان نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان هوادار کردهای کوبانی در برخی مناطق استانبول روی داد. پلیس دستکم ۹ نفر را در این شهر دستگیر کرد.مقام‌های محلی در دو منطقه دیاربکر و ماردین، اجرای قانون منع آمد و شد را اعلام کردند. این اقدام از زمان اعلام پایان وضعیت فوق العاده در منطقه در ۱۲ سال پیش، بی سابقه است.با وجود موافقت پارلمان ترکیه با انجام عملیات نظامی در سوریه و عراق، دولت در آنکارا همچنان با مداخله نظامی علیه داعش موافقت نکرده و در این زمینه با غرب در حال مذاکره است؛ مساله‌ای که خشم کردها را برانگیخته است
اعتصاب غذای دانشجویان در تبریز
رهایی کوبانی با رهایی بشریت پیوند خورده است
جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به "حملات داعش و سکوت بین‌المللی در دفاع از کوبانی"، دست به تجمع زدند ...ه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز سه شنبه دانشکده‌­ی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز صحنه اعتصاب گروهی از دانشجویان در همدردی و همبستگی با مقاومت مردمی کوبانی در کُردستان سوریه است.
در این تجمعِ سکوت، ده‌ها دانشجوی شرکت و حملات گروه دولت اسلامی (داعش سابق) به ساکنین کوبانی را محکوم کردند.خبرنگار کُردپا در تبریز با ارسال گزارشی، اعلام کرد: امروز سه‌شنبه، پانزدهم مهرماه جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز در مقابل دانشکده‌­ی علوم انسانی تجمع و بیانیه‌ای را صادر نمودند. بنابر این بیانیه ٣٣ تن از دانشجویان در اعتراض به سکوت بین­‌المللی درباره­‌ی مقاومت مردم کوبانی در مقابل تبهکاران داعشی از سه‌شنبه ١٥ مهرماه تا جمعه ١٨ مهرماه دست به اعتصاب غذا زده­‌اند.
در بخشی از بیانیه که به زبان‌های کُردی، تُرکی، فارسی و انگلیسی نگارش گردیده آمده است: رسالت انسانی هر کدام از ما دفاع مطلقاً بی­قیدوشرط و احساس همبستگی با مردم بی­پناه کوبانی است؛ زیرا، به‌وضوح، رهایی کوبانی با رهایی بشریت پیوند خورده است
بیانیه‌ی اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به جنایات وحشیانه‌ی تبهکاران داعش و سکوت جامعه‌ی جهانی در قبال محاصره و کشتار مردم کوبانی

شبحی در حال تسخیر خاورمیانه است: شبح کوبانی! تمامی قدرت‌ها برای راندن این شبح در اتحادی شوم گرد هم آمده‌اند. حال کوبانی در برابر که ایستاده است؟ جز دو چشم بینا به چه چیزی نیاز است تا ببینیم شیهه‌ی وحشیانه‌ی تروریست‌های بنیادگرا رعشه بر پیکره‌ی انسانیتی افکنده است که امروز نامی ندارد مگر کوبانی؛ نامی که همه‌ی صداها برای نشنیدن آن هم‌صدا شده‌اند. این بار بنیادگرایی دینی (داعش) به میانجی امپریالیسم دلال مرگ شده است. در دو سال گذشته شوراهای مردمی در کوبانی با زیستی اشتراکی و صلح‌طلبانه به وجود آمده است. از سوی دیگر، کشورهای غربی برای تعرض به خاورمیانه و دخالت در منطقه باعث به وجود آمدن گروهک‌های تروریستی چون داعش شده‌اند. توحش داعش باعث مرگ هزاران نفر و آوارگی میلیون‌ها انسان بی‌گناه شده است. امروز بیست‌وسومین روز محاصره‌ی کوبانی توسط تبهکران داعشی است. فارغ از نقش قدرت‌های غربی در شکل‌گیری تروریست‌هایی چون داعشی‌ها امروز شاهد این هستیم که تمامی رسانه‌ها به هر دری می‌زنند تا صدای کوبانی، صدای انسانیت، به گوش جهانیان نرسد. همچنین، از طرف دیگر، شاهد این هستیم که دولت ترکیه مرزهای خود را به روی آوارگان و نیروهای مردمی بسته است. این در حالی است که دولت ترکیه در شب از داعش نفت می‌خرد و در روز آنان را به کوبانی بدرقه می‌کند. امروز رسالت انسانی هر کدام از ما دفاع مطلقاً بی‌قیدوشرط و احساس همبستگی با مردم بی‌پناه کوبانی است؛ زیرا، به‌وضوح، رهایی کوبانی با رهایی بشریت پیوند خورده است. ما، جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز، در اعتراض به جنایات وحشیانه‌ی تبهکاران داعش و سکوت جامعه‌ی جهانی در قبال محاصره و کشتار مردم کوبانی قصد داریم از امروز (15 مهرماه) تا جمعه (18 مهرماه) دست به اعتصاب غذا بزنیم

نیروهای امنیتی در شهر مریوان به تجمع مردمی که در حمایت از کوبانی تظاهرات کرده بودند حمله کرده و دست‌کم ۱۰ تظاهرات کننده را بازداشت کردند. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه در پی تجمع مردم مریوان در حمایت از مردم کوبانی ماموران امنیتی به مردم تظاهرات کننده حمله کرده و با گاز اشک‌آور و باتون مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «ماموران امنیتی را نیروهای ضد شورش نیروی انتظامی و سپاه پاسداران تشکیل داده بودند و ایشان برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک‌آور و باتون استفاده کردند از تعداد دقیق بازداشت شدگان و مجروحان احتمالی این برخورد نیروهای امنیتی اطلاع دقیقی در دست نیست. 
یکی از زندانیان شرکت‌کننده در اعتصاب غذا به "کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی" گفت: "این اعتصاب غذا چند روز ادامه خواهد داشت و بیشتر زندانیان اعتصاب‌کننده، از زندانیان سیاسی کُرد محسوب می‌شوند." گفته شده که این اعتصاب غذای هماهنگ از صبح امروز در زندان‌های مختلف جنوب ایران آغاز شده و دست‌کم ده‌ها زندانی سیاسی کُرد از جمله علی مرادی، کمال شریفی، محمد حسین رضایی و افشین سهراب‌زاده در زندان میناب، کریم موسی‌زاده، اسعد صلواتی و شاکر عیان‌پور در زندان بندرعباس و بدیع حسین‌پناهی در زندان بندر لنگه و چندین زندانی سیاسی دیگر اکنون در اعتصاب غذا هستند.
در زندان ارومیه هم محمد عبدالهی ، کیوان داودی ، منصور آورند و مولود یزدان پناه دست به اعتصاب غذا زده اند.
گفته شده که تعداد زندانیانی که در این اعتصاب نمادین شرکت کرده‌اند، از این آمار بیشتر است، ولی به دلیل نبود امکان ارتباط مستقیم با زندان‌ها، تنها اسامی زندانیانی که به صورت قطعی در این اعتصاب شرکت کرده‌اند، از سوی منابع مطلع در اختیار کمپین قرار گرفته است.

ترکیه عضو "ناتو"، هنوز رسما به ائتلاف بین المللی علیه داعش نپیوسته است. آنکارا سرنگونی رژیم بشار اسد را شرط مشارکت در ائتلاف، قرار داده است.
جنگ داعش با کردها در کوبانی و عدم واکنش ترکیه نسبت به این درگیری ها باعث اعتراض کردهای این کشور شده است.کردهای ترکیه روز گذشته در اعتراض به عدم مداخله نظامی آنکارا در کوبانی برای منع پیشروی داعش، دست به تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف این کشور زدند.طبق آخرین گزارش منابع پزشکی ترکیه در تظاهرات اعتراض آمیز روز گذشته کردها دستکم 14 نفر کشته شدند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز گذشته نسبت به سقوط قریب الوقوع کوبانی به دست داعش، هشدار داد.اردوغان تاکید کرد جلوگیری از پیشروی داعش و سقوط کوبانی، نیازمند یک عملیات نظامی زمینی است. گروه تندرو داعش طی چند روز گذشته به رغم همه بمباران های جنگنده های ائتلاف همچنان به سوی کوبانی در حال پیشروی است.

برای کنترل حومه شرقی شهر کردنشین کوبانی سوریه درگیری‌های سنگینی در جریان است و پیکارجویان گروه داعش در صدد تحکیم و تقویت مواضع خود در این منطقه هستند.
صدای تیراندازی و انفجار نارنجک به گوش می‌رسد و بر فراز ساختمان‌هایی که آتش گرفته‌اند، دود غلیظ سیاهی به چشم می‌خورد. ائتلاف تحت رهبری آمریکا امروز در حمایت از کردهایی که سعی در عقب راندن افراد داعش دارند، دست به حملات هوایی گسترده زده است. نیروهای کرد می‌گویند که حملات هوایی موثر بوده است. در همین حال در ترکیه، اعتراضات کردها به دولت این کشور به حدود سی شهر کشیده شده است.
پس از سه هفته درگیری نیروهای داعش روز دوشنبه وارد کوبانی شدند و پس از تصرف بخش هایی، پرچم خود را در شرق شهر به اهتزاز درآورده اند. تعداد زیادی از سکنه غیرنظامی شهر راتخلیه کرده اند اما نیروهای مردمی موسوم به یگان های مدافع خلق، همچنان به دفاع از کوبانی ادامه می دهند. جنگنده های آمریکایی روز سه شنبه مواضع داعش را در جنوب غربی مورد حمله قرار دادند، اما این حملات موجب توقف پیشروی نیروهای داعش نشد.
یکی از ساکنان کوبانی که به ترکیه پناه برده می گوید: «آمریکایی ها به ما کمک نظامی می کنند اما چرا به آنها در شرق حمله نمی کنند. آنها ترجیح می دهند از غرب حملات خود را انجام دهند، ما دقیقا نمی دانیم آنها به چه چیز حمله می کنند، نمی فهمیم
کوبانی سومین شهر بزرگ کرد نشین سوریه است و در صورتی که نیروهای داعش بتوانند آنرا کاملا تصرف کنند قادر به کنترل یک نوار استراتژیک در مرز ترکیه خواهند بود.
به گفته سازمان ناظران سوری حقوق بشر در جریان درگیرری ها تا کنون چهارصد نفر از سکنه کوبانی کشته شده اند.
با وجود افزایش نیروهای ارتش ترکیه در ناحیه مرزی با سوریه و حضور دهها تانک و خودروهای مسلح ترکیه بر فراز تپه های مشرق به کوبانی، اما این کشور تاکنون از دخالت نظامی در کوبانی خودداری کرده است.
فیلمهای خبری جدید در زیر:

المعارك بين تنضيم داعش واكراد كوباني عين العرب وجها لوجه
http://youtu.be/clpGzvApVZg

Kobane Civilians flee IS street to street fighting
Pro-ISIS radicals with machetes, knives attack Kurds in Germany (VIDEO)
فیلم های خشونت علیه حامیان مقاومت کوبانی: 
Violencia policial durante la protesta prokurda contra el Estado Islámico
İstanbul sultangazi`de işid olaylarında 2 hdp liye linç girişimi
مقتل 9 اشخاص في تركيا بعد اشتباكات مع الشرطة التركية ومتظاهرين متضامنين مع مدينة كوباني السورية
Nusaybin'de işid kobani olayları
kobani direnişi derik
Muş'ta kobani gerilimi
Sultangazi Kobani eyleminde Ülkücü HDPli çatışması
كوباني الان امد مظاهرات امد باكور كوردستان من اجل كوباني !! هربيجي برخدانا YPG YPJ
زمان آن فرارسیده است تا آنها را بشناسید
الیزابت گریفین - مترجم: زهره اسدپور
ادریس ناسان، از مقامات گروه مسلح کردهای کوبانی، روز چهارشنبه، ۱۶ مهر، خبر داد که بمباران مواضع گروه خلافت اسلامی (داعش سابق) در کوبانی مؤثر واقع شده و افراد این گروه هم‌اینک به بیرون از ورودی‌های این شهر رانده شده‌اند.به گزارش رادیو فردا، ادریس ناسان که از او به عنوان معاون مسئول سیاست خارجه گروهی از کردهای محل که مدیریت منطقه کوبانی را برعهده گرفته‌اند یاد می‌شود این مطلب را در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز اعلام کرده‌ است.او به خبرگزاری فرانسه گفت که «وضعیت از روز سه‌شنبه تغییر کرده و نیروهای کرد نیروهای داعش را به عقب رانده‌اند».
آقای ناسان به رویترز نیز گفت که «آنها [داعش] هم‌اینک بیرون از ورودی شهر کوبانی هستند. گلوله‌باران و بمباران‌ها بسیار مؤثر بوده و در نتیجه آن داعش از بسیاری از مواضع خود به عقب رانده شده‌ است پیش از اظهارات این مقام محلی، رامی عبدالرحمن، مدیر ناظر حقوق بشر سوریه، نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که «پیکارجویان خلافت اسلامی در شب گذشته از چند نقطه در شرق عین‌العرب (کوبانی) و حاشیه جنوب غربی این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند وی افزود که پس از این عقب‌نشینی، نیروهای داعش هم‌چنان در قسمت‌های شرقی کوبانی و حاشیه‌های جنوبی آن حضور دارند، اما در جبهه غربی دیگر در داخل شهر نیستند. او توضیح داد که این عقب‌نشینی پس از آن صورت گرفت که «مواضع داعش هدف حمله هوایی قرار گرفت و باعث تلفات دادن و خسارت دیدن دست‌کم چهار خودروی نظامی آنها شد
سه شنبه, اکتبر 7, 2014
بنابه گزارش ها پیکارجویان گروه موسوم به دولت اسلامی وارد شهر مهم کوبانی در سوریه در کنار مرز ترکیه شده اند و درگیر زد و خوردهای خیابانی با مدافعان کرد این شهر هستند.
پیکارجویان این گروه (موسوم به داعش) از طرف شرقی وارد شدند و پرچم سیاه گروه را روی ساختمان ها و نقاط مرتفع به اهتزار درآوردند. شرق کوبانی در روزهای اخیر محل شدیدترین درگیری‌ها بوده است. گفته می شود که صدها غیرنظامی درحال گریز از مرز به داخل ترکیه هستند. با اشغال کوبانی گروه داعش کنترل باریکه بلندی در کنار مرز ترکیه را به دست خواهد آورد. پیشتر یکی از مقام‌های کرد شهر کوبانی در شمال سوریه اذعان کرد که این شهر در معرض "خطر جدی سقوط" به دست شبه‌نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) است. ادریس نسان به بی‌بی‌سی گفت که نیروهای داعش کنترل یک تپه استراتژیک بر فراز شهر را به دست گرفته‌اند و اکنون آتش‌بار آنها تمام نقاط شهر را در بر می‌گیرد.
'سلاح های محدود'
آسیه عبدالله یک سیاستمدار ارشد کرد که از رهبران حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان است و در کوبانی به سر می برد به بی بی سی گفت که درگیری ها در سه محله در جریان است. او گفت:‌ "الان نبرد در خیابان های کوبانی جریان دارد. هنوز هزاران غیرنظامی در شهر هستند و داعش از سلاح های سنگین استفاده می کند. اگر الان جلوی آنها گرفته نشود، قتل عام وسیعی روی خواهد داد." او اضافه کرد:‌ "آنها ما را تقریبا از همه طرف با تانک محاصره کرده اند. آنها با سلاح های سنگین شهر را گلوله باران کرده اند. جنگجویان کرد تا جایی که بتوانند با سلاح های محدودی که دارند مقاومت می کنند." مصطفی بالی یک سخنگوی کردها در کوبانی به خبرگزاری فرانسه گفت که به همه غیرنظامیان دستور تخلیه داده شده و دو هزار غیرنظامی روز دوشنبه آنجا را تخلیه کردند.پیشتر فرماندهی مرکزی آمریکا تایید کرد که حملات هوایی تازه ای توسط نیروهای تحت فرماندهی آمریکا انجام شده که "دو موضع داعش را در جنوب شهر منهدم کرده"، اما خانم عبدالله گفت که حملات در این ناحیه "بی اثر" بوده است. او گفت:‌ "آنها سلاح های سنگین و تانک دارند، برای همین است که مقاومت ما محدود است و حملات هوایی بیشتری لازم است." آسیه عبدالله گفت: "باقی جهان در مورد این قتل عام قریب الوقوع سکوت کرده است."
در سایر تحولات در روز دوشنبه:‌
    گروه دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید حداقل ۳۰ جنگجوی کرد در دو حمله در شهر حسکه در شمال شرقی سوریه کشته شدند.  ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو قول داد از ترکیه که عضو ناتو است حفاظت شود:‌ "ترکیه باید بداند که اگر جنگ به این کشور سرایت کند، اگر هر حمله ای در نتیجه خشونت جاری در سوریه به ترکیه صورت گیرد، ناتو حضور خواهد داشت."  فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا با ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق دیدار کرد و قول داد که "از همه ابزارهای موجود برای شکست داعش استفاده خواهد شد."
اهتزاز پرچم داعش
شبه‌نظامیان داعش از سه هفته پیش کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه را به محاصره در آورده‌اند و شهر را با تانک و خمپاره زیر آتش گرفته‌اند. خبرگزاری‌ها تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد پرچم‌های شبه‌نظامیان دولت اسلامی بر فراز یک ساختمان و یک تپه در حاشیه شرقی شهر کوبانی به اهتزاز در آمده است. این اولین بار است که گزارش‌هایی از ورود نیروهای دولت اسلامی (داعش) به داخل شهر کوبانی منتشر می‌شود. خبرنگاران محلی هم از وقوع درگیری‌های خیابانی در داخل شهر خبر داده‌اند. به گفته این خبرنگاران، یگان‌های حفاظت خلق کردهای سوریه در حال تخلیه غیرنظامیان باقی‌مانده از داخل شهر هستند. درگیری‌ها در این منطقه باعث آواره شدن بیش از صد هزار نفر از ساکنان این شهر عمدتا کردنشین و پناه بردن آنها به ترکیه شده است. هر چند که امروز دوشنبه ۶ اکتبر یکی از مقام‌های محلی کرد در این شهر به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که هنوز صدها غیر نظامی در شهر حضور دارند.
صدای درگیری
گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است و بر مناقشه سوریه نظارت داد گفت که جنگجویان داعش حدود ۱۰۰ متر در داخل شهر پیشروی کرده اند.
در گزارش این گروه آمده:‌ "جنگ چریکی شهری شروع شده و نبرد برای اولین بار در دو محله مقطلا الجدیده و کانی عربانی در شرق شهر در جریان است."
"جهادگرایان داعش و نیروهای کرد در خیابان ها و میان ساختمان های مسکونی مشغول نبرد هستند." پروار علی محمد یک مترجم در شهر به خبرگزاری رویترز گفت:‌ "ما صدای درگیری های خیابانی را می شنویم. بیش از دو هزار نفر از جمله زنان و کودکان درحال تخلیه هستند. پلیس ترکیه درحال بررسی بار ماست." پال آدامز خبرنگار بی بی سی در نزدیکی مرز می گوید که در تمام روز درگیری جریان داشته و دود از ساختمان ها بلند شده است و صدای انفجار از آنجا به گوش می رسد. به گفته او مدافعان کرد شهر می گویند که با اشتیاق می جنگند اما به نظر می رسد این شروع روند سقوط کوبانی باشد. خبرنگار بی بی سی شاهد تعداد زیادی آمبولانس در ترکیه بوده که برای برداشتن زخمی ها به مرز می روند. بسیاری از زخمی ها در بیمارستان های نزدیک مرز مداوا می شوند. ترکیه هفته پیش قول داد مانع سقوط کوبانی شود و پارلمان این کشور مجوز عملیات نظامی علیه داعش را صادر کرد. اما به نظر می رسد که این کشور اقدامی برای جلوگیری از پیشروی داعش صورت نداده باشد.خبرنگاران می گویند ترکیه مایل نیست به نیروهای کرد این شهر کمک کند چون آنها متحد پ ک ک هستند که ترکیه آن را یک گروه تروریستی می شناسد

برای خواندن کل مطلب روی تیترها کلیک کنید.

لینکهای مرتبط در همین بلاگ در مورد مبارزات مردمی در شهر کوبانی علیه داعش:



۱۵ نظر:

ناشناس گفت...

چه شبحی در کوبانی شگل گرفته است؟ که در حال تسخیر جهان است . امپریالیست ها بر سر منافع اقتصادی خود به جنگ پرداخته اند.استالینیست ها، مائویست ها، تروتسکیست هابه همراه سرمایه داری جهانی نه برای ازادی وجامعه ای فارغ از سلطه بلکه برای حفظ سیستم موجود تلاش می کنند .تعجبم از آنارشیست هاکه می خواهند جزیره ای امن در جهان بنا کنند! مگر تجربیات جنگ های داخلی را در اسپانیا فراموش کردید که سرانجام در دولت سلطه شرکت جستیم !

Rosa گفت...

مگر تجربیات جنگ های داخلی را در اسپانیا فراموش کردید که سرانجام در دولت سلطه شرکت جستیم !

رزا: کدام دولت؟
دولت سلطه بی معنا است. دولت خود سلطه است...
آنارشیستها در کنار مردم میمانند.
به تُرکها که برای حمایت رفتند و هم در اعتراضات ترکیه علیه اردوغان شرکت کردند و مرز ترک-کرد را از میان برداشتند باید آفرین گفت..
نه خدا، نه دولت...

ناشناس گفت...

منظورم همان دولت است . الان مصاحبه با دوریش چیمان را می خواندم در سایت "اندیشه وپیکار" کوبانی همانند جزیره ای جدا افتاده است در یک نقطه کوچک نمی توان جامعه ای فارغ از سلطه بنا کرد . همانگونه که می بینیم امپریالیست هایا سیستم سلطه آنرا بزودی له خواهند کرد . برای این منظور تلاشی جهانی به وسعت جهان(حداقل در چند کشور بزرگ) نیاز است.

Rosa گفت...

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید پیکارجویان گروه 'دولت اسلامی'، داعش، کنترل محله‌ای را که مقر تشکیلات کردها در آن است، به دست آورده‌اند.

این خبر هنوز از سوی منابع دیگر تایید نشده است.

بنابر اعلام دیدبان حقوق بشر سوریه این گروه هم‌اکنون نزدیک به ۴۰درصد شهر کوبانی را در اختیار گرفته است.

کوبانی، در مرز سوریه با ترکیه، هفته‌ها است که محل درگیری گروه‌های مسلح کرد با داعش است.

یک مقام سازمان ملل گفته است که بین ۵۰۰ تا ٧٠٠ نفر از افراد غیرنظامی که شماری سالمند میان آنها هستند، در شهر گیر افتاده‌اند و اگر شهر سقوط کند بیم کشتار آنها می‌رود.
:(

ناشناس گفت...

ba dorod xaste nebashid ,tarix vagei ensani neshai Az hegigit dared hij gorohi hij sazema hij hezbi netvaneste ensan ha ra xoshbet konad,men sohbet haye refigh rosa ra gebol darzm piroz bashid

وحید گفت...

سلام !
>>ظاهرا منافع آنارشیستها در تبلیغات ضد مارکسیستی با نهادها و ایدئولوگهای بورژوازی در یک راستا قرار گرفته است.

آنارشیسم خیلی چیزهای باحال داره :) چرا شما فقط همین یک قسمتش رو می بینید . به غیر از این (اگر ناراحت نمی شی) چرا اینقدر علاقه داری که آنارشیسم رو در کنار بورژوازی قرار بدی ؟ مگه هرکسی که دنبال کون مارکس نرفت باید حتما بورژوا باشه؟
الان مثل گذشته فقط کارگر ها نیستند که با سرمایه داری می خواهند مبارزه کنند (اصلا شک دارم که ۱۰۰ سال پیش هم فقط کارگر ها با مخالف سرمایه داری می بودند) سرمایه داری با پیشرفتش دشمنان زیادتری را به وجود آورده
یک مطلب دیگه اینکه آنارشیسم نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا در خال گسترش هست و این هیچ ربطی به تبلیغات ضدمارکسیستی نداره
به نظر من مهم اینکه سرمایه داری و ریشه هایش (رقابت - از خودبیگانگی -رابطه ی کارفرمایی و کارگری و...)کاملا نابود بشه حالا مارکس این وسط چیکاره هست رو نمی دونم ! :)
من انقلاب می کنم و سیستم جدیدی رو جایگزین و زندگی می کنم !

Rosa گفت...

سلام وحید جان
اینترنتم لاکپشتی!
مهم اینکه سرمایه داری و ریشه هایش (رقابت - از خودبیگانگی -رابطه ی کارفرمایی و کارگری و...)کاملا نابود بشه حالا مارکس این وسط چیکاره هست رو نمی دونم ! :)
من انقلاب می کنم و سیستم جدیدی رو جایگزین و زندگی می کنم !

دقیقن
با عشق و همبستگی

ناشناس گفت...

ba dorod vagean ensan teajob mikonad.dost gerami anashism ye zendegi vagie ast eger to betoni anashism ra to zendegi esani xod bergerar koni an moge hij kesi nemitevand Az to soestefade konad,anashism edoloji nist anashism nemixahes ensan ha xoshbext konad to bayet ebteda xod ra nejat bedi eger tevanesti digeran ra nejat bedi. piroz bashid

Rosa گفت...

با تشکر از نظرات و کامنتها
متاسفانه در لینک انترناسیونالیست (ناشناس فارسی زبان) هیچ اثری در مورد زنان نبود. اغلب فُرم نگارش همان اعلامیه و جزوه نویسی...
رهایی زنان را هم فقط در روز زنان یعنی 8 مارس، لطف کرده و وعده اش را داده اند.
اصولن نیرویی اینهمه ضد زن در گرایش چپ غیر اردوگاههی یافت نمیشود!
اگرچه ایگنور و ندیدن مبارزات زنان در چپ سنتی واضح است، اما از خود طرفدار خواندگان سلطان زاده بعید بود!!!
از طرفی گویا این دوستان تنها روی مبارزات طبقه ی کارگر فیکس کرده اند و فقط هم مبارزات اقتصادی "طبقاتی"...
سرمایه داری مناسبات سرمایه داری نیز هست.
یعنی مناسبات هیرارشیکال، سلسله مراتبی و سلطه گرانه.
و به همین دلیل انسانهای زیادی اینک به صفوف ضد سرمایه داری پیوسته اند. سلطه علیه زمین، موجوداتش یعنی جانوران و محیط زیست. روابط سلطه گرانه جنسی، زن/مرد. راسیسم و نوع گرایی (گونه گرایی...
علیه مناسبات سرمایه داری جبهه های گوناگونی باز شره و "هفت سر" سرمایه را یکی بعد از دیگری نشانه رفته.
ما زمانی میتوانیم در همه ی زمینه ها سرمایه داری و مناسبات نابرابرش را به زیر بکشیم که مبارزات دیگران را "اول" ببینیم . هر وقت دیدید، آنوقت میتوان هماهنگی کرد و متحدانه علیه سیستم اقدام کرد. اینگونه سکتاریستی شما فقط خود را پشت "طبقه" قایم کرده اید.
زنی که بدست داعش سر بریده شد، کارگر است حتی اگر "برده مزدی" نباشد و در کاتگوری رفقای شما جا نگیرد!
در اولین کامنت پرسیدید:چه شبحی در کوبانی شگل گرفته است؟ که در حال تسخیر جهان است .
رزا: شبح اتحاد تمامی انسانها، فرای جنسیت، طبقه، ناسیون...
اکنون که قلب جهان برای انسانهایی میتپد که از موجودیتشان دفاع میکنند و از زندگی شان. به اجبار اسلحه گرفتند علیه هیولایی که "امپریالیستها" برای حفظ منافع شان بر چاههای نفت منطقه پروراندند همان داعش.
شما کی و کجا دیگر بتوانید پس از این جنایات و جنگ قومی و مذهبی که در خاورمیانه راه افتاده یک کارگر کشاورز ایزدی را در کنار یک کارگر نفتی عراقی ببینید؟ یک شیعه در کنار سُنی؟ یک کُرد در کنار تُرک؟
حال کوبانی میتواند.
چرا؟
چون شبح اتحاد است.
اتحادی که شما نیز نیاز دارید برای اینکه انسانها بلاخره رودرروی دشمنان واقعی قرار بگیرند.
البته شما اینهمه را نمیبینید.
در جهان شما انسانها اتوماتیکوار متحد میشوند!
چون کارگر هستند!

ادامه دارد:)

Rosa گفت...

از طرفی
معلوم نیست کارگر که است!
در این "طبقه" چه کسانی جای گرفته اند؟
غیر از مارکس!
حال چرا زنان موضوعیت ندارند؟ مبارزین آنتی فاشیست موضوعیت ندارند؟! مبارزین محیط زیست موضوعیت ندارند...
چرا مارکس که یک روز بیل نزده باغچه اش را و خدمتکار خانگی داشته، نان خور انگلس بوده، خدمتکارش را تجاوز کرده. پدری فرزند مشترک با خدمتکار را قبول نداشته و... میشود رهبر معنوی جنبش "طبقه کارگر" شما، اما کُردی (زن/مرد) که برای موجودیت و بقا مبارزه میکند و در کوبانی با نان و گوجه فرنگی بیش از 20 روز را در مبارزه گذرانده، مبارزه اش در جهت "امپریالیست و منافعش" است!
آنارشیستها هم که برای حمایتشان هستند و بخشن انترناسیونالیستهایی که از مبارزات کوبانی دفاع میکنند، میشوند نوکر "امپریالیست" ها!
خوشحال میشدم اگر شما را با پرچم "کارگران جهان متحد شوید" در خاورمیانه جنگی میدیدیم و جواب شما را در مقابل سوال " متحد علیه چه و که؟"
داعشی ها و کُردها و ایزدیها و طرفداران صدام و...متحد علیه "امپریالیستها"؟
داعش همان دست راست آنهایی هست که نفت را میخواهند ارزان ببرند، بواقع رایگان ببرند....
اگر امروز از زیر مبارزه با آنان در میروید، شما هم از جنس آنانی هستید که فریاد زنان را در 8 مارس 57 علیه حجاب و ارتجاع خمینی نشنیدند.
استالینیستها اعلام کردند: اینان زنان سلطنت طلب و ساواکی هستند...
شما نیز اعلام کردید: این همه انحراف از مبارزه ی کارگر / سرمایه دار است...
و چسبیدید به ایجاد "حزب واقعی طبقه کارگر"!

البته ارتجاع هم نه به شما مجالی داد و نه به دیگر ...
مطلب بالا را با توجه به مطلب درج شده در وبسایتتان نوشتم. بیش از این نیاز به بررسی خط فکریتان نیست وقتی اعلام میکنید:

پذیرش مارکسیسم بعنوان متدولوژی و تئوری پرولتاریا.
پذیرش انقلاب اکتبر بمثابه انقلاب پرولتری.
رد بی قید و شرط چپ سرمایه: استالینیستها ، مائوئیستها ، تروتسکیستها و آنارشیستهای رسمی چپ دستگاه سیاسی سرمایه را نمایندگی می کنند.
رد بی قید و شرط سرمایه داری دولتی و خود گردانی
پذیرش ضرورت تاریخی حزب کمونیست انترناسیونالیست ، همچون یک سلاح ضروری برای پیروزی انقلاب کمونیستی.

پ.ن.: نوشتید:رد بی قید و شرط سرمایه داری دولتی و خود گردانی

رزا: رد خودگردانی جدن مزخرفترین بود....

ناشناس گفت...

اولا من سخنگوی وب سایت صدای انترناسیونالیستی نیستم.در ایران زندگی می کنم . اما در مورد مارکس
مارکس یغمبر نبودو ما به هیچ چیز مقدسی سجده نمی کنیم . مارکس انسانی انباشته از خصلت های خوب و بد ، درست وغلط، بود . اما نقد اساسی مارکس به جامعه سرمایه داری است و ما نمی توانیم از این تجربیات چشم بسته گذر کنیم .آنارشیست ها به جامعه طبقاتی سرمایه داری چشم فروبسته اند و عنصر تغییر انقلابی جامعه یعنی طبقه کارگررابه تودها تقلیل می دهند .

Rosa گفت...

نوشتید:آنارشیست ها به جامعه طبقاتی سرمایه داری چشم فروبسته اند و عنصر تغییر انقلابی جامعه یعنی طبقه کارگررابه تودها تقلیل می دهند.

رزا: بخشی از نوشته ی شما درست است. آنجا که میگویید: عنصر تغییر انقلابی جامعه یعنی طبقه کارگررابه تودها تقلیل می دهند.
به نظرم کارگر میتواند بسیار صفوف جبهه ی ضد سرمایه داری را تقلیل دهد.
عنصر انقلابی هم نداریم. شورشگران امروز میتوانند همه باشند. آنانی که حتی هکر هستند یا از سیستم کنده میشوند و افشا میکنند. جوانانی مانند ادوارد اسنودن...
بیشتر شبکه ی ضد سیستم که از پایگاههای طبقاتی شان کنده شدند. زنان، بیکاران، جوانان، تهیدستان، کارگران و زحمتکشان....
در بخش اول نوشتید:آنارشیست ها به جامعه طبقاتی سرمایه داری چشم فروبسته اند ..
رزا: این درست نیست. نقطه شروع ما در حمله به سیستم به سلسله مراتب آن است. یکی از فرادستی/فرودستی ها "سیستم طبقاتی" ناعادلانه است.
سیستم جنسیتی نیز و راسیسم نیز.
اینکه ما اینهمه را سلسله مراتبی نمیکنیم.
یعنی ستم طبقاتی را راس هرم نمیگذاریم و نژادی را پاییت هرم. یا ستم جنسیتی را بالا تر و...
سیستم ستمگری بطور همزمان و موازی برای ما مهم است.
هیچ قشر یا طبقه ای برتری ندارد. مبارزه علیه سیستم وقتی پیروز میشود که انسانهای تحت ستم خود رها گردانی کنند.
مسلمن با برقراری کمونها و شوراها و پیروزی طبقه ی کارگر، زنان نیز در موقعیت دستمزدی بهتری قرار میگیرند اما رهایی را باز باید به چنگ بیاورند. زنان بلوک شرق مزایای کارگری داشتند اما حق سقط جنین نداشتند. کار بیگاری خانگی هنوز روی دوششان بود و در بسیاری موارد هنوز تا رهایی فرسنگها فاصله داشتند...
برای همین است که ما حکومت کارگری نمیخواهیم.
کارگر نباید برای مدرسه و معلم تصمیم بگیرد.
معلمان والدین و کودکان و کل مدرسه باید اراده و خودگردانی کنند.
ما مخالف احکام حزب و طبقه بروی سایر اقشار و توده ها هستیم.
زنان، سالمندان، آنها که نمیخواهند یا نمیتوانند کار کنند .ووو
آنان را نباید زیر اراده ی حزب کمونیست، به اسم طبقه ی کارگر و... له کرد.
هر انسانی باید خارج از سلسله مراتب آزاد شود.
کمونیست ما همه را شامل میشود.
همه در ساختن جامعه ی آزاد سهیم هستند نقش دارند.
انسان کارگر همه هستند.
کارگر مثلن نقش بالاتری از بیکار/زن/سالمند/کودک ندارد...
ما قدرت را لغو میکنیم.
قدرت را به دست هیچ طبقه ای نمیدهیم. حتی طبقه کارگر... یقینن قدرت به احزاب کارگری نیز بدترین کار ممکن است....


Rosa گفت...

رزا: در سیستم فکری ما قرار نیست که کارگران همه را آزاد کنند. ما جبهه های وسیع تری باز کردیم. هر گروهی خود رها گردانی دارد.
سازماندهی جدا و حمله ی مشتزک و هماهنگ.
رهایی جوانان از آتوریته و سلطه ی سیستم به دست کارگران انجام شدنی نیست.
کارگر پدر خود بر کودک ستم کند و خود در مرتبه ی فرادست است. حال چون جوان نان خور پدر است. و زنان نیز.
ما همه در سیستم هیرارشیکال استثمار و ستم هستیم.
مرد/سفیدپوست/مسن تر/برخن جئان تر در محیط کار/انسان/حیوان و...
هر کدام جایگاه خود را در سیستم ستمگرانه دارند.
قیام کارگران و پیروزی کارگران تنها یک رابطه ی ستمگرانه کارگر سرمایه دار را بر میچیند.
جوانان / زنان/ حیوانات و زمین و گونه ها سیستم ستمگرانه ی دیگری دارند و آنها در کمونیسم ما نادیده گرفته نمیشوند.
ما مجبوریم به انتظار رهایی به دست طبقه ننشینیم. چون هیچ پدر/مادری از سلطه ی خود بر جوان/کودک خود خواسته دست نشستند.
مردان از منافع جنسی/استثمارگونه و ستم بر زنان دست نمیشویند..
سفید ها کماکان بر سفیدان ستم خواهند کرد.
در کمونیست ما قرار نیست حیوانات کالا ی خوردن باشند و زمین فوق استثمار شوند.
کمونیسم ما رهایی همه را از مناسبات سرمایه داری میخواهد.
ستم طبقاتی فقط یکی از ستم ها است. دگر جنسگرایی و تحمیل آن ستم دیگر است و ما مجبوریم برای مبارزات انسانها در گروههایشان سلسله مراتب نداشته باشیم. رهایی از طبقه و رهایی از سلسله مراتب جنسیتی را عمده و فرعی تکنیم.
چرا؟
چون این خودش ساختن سلسله مراتب مبارزاتی است. و در نهایت سلسله مراتب سیستم باز تولید میشود...

وحید گفت...

سلام رزا جان
:)
باحال بود همینطوری ادامه بده

باعشق و همبستگی
وحید

RosaArchiv گفت...

مرسی وحید جان
داشتم الان این را میخواندم:

طبق گفته‌های آرتور جِنسِن، نه تنها مللّی وجود ندارد، بل‌که مردمانی هم وجود ندارند. تنها یک چیز است: «سیستم فراگیر پول». یک راه درکش این است که مردم را به عنوان پول (وجه) در نظر بگیریم، و با استقراض از عنوان کتاب پیِر کلوسوفسکی (Pierre Klossowski) مردم را «پول جاندار[۹]» (”La monnaie vivante“) بنامیم. بدون این‌که وارد جزئیات مقاله‌ی کوتاه اما سنگین کلوسوفسکی شویم، روش‌هایی وجود دارند تا سریع‌تر رابطه‌ی این دیدگاه را نشان دهیم.

یکی از این روش‌ها در نظر گرفتن تراکنش‌های (معاملات) مالیِ اخیر شبکه‌های اجتماعیِ معروف مانندِ فیس‌بوک (Facebook)، اینستاگرام (Instagram)، و توئیتر (Twitter) است. فیس‌بوک در ۱۸ مه سال ۲۰۱۲ عمومی شد (NASDAQ:FB). تا ۱۰ نوامبر سال ۲۰۱۳، برآورد ارزش سهامش (market capitalization) چیزی حدود ۱۱۵٫۷۵ بیلیون دلار (۴۷٫۵۳ دلار/سهم) تخمین زده شد. توئیتر در ۷ نوامبر، ۲۰۱۳ (NYSE:TWTR) عمومی شد. سه روز بعد، ارزش سهامش چیزی حدود ۱۹٫۶۸ بیلیون دلار (۴۱٫۶۵ دلار/سهم) تخمین زده شد. و اینستاگرام توسط فیس‌بوک در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۲ به مبلغ یک بیلیون دلار خریداری شد. در هر مورد از این‌ها، و در بسیاری دیگر از موارد مشابه، ارزش مالی یک شرکتِ مفروض کاملاً با تعداد کاربران که شرکت یادشده تواناییِ سازمان‌دهی و شرکت‌دادنشان را دارد، مرتبط است. آن کاربران به دلایل گوناگون ارزش نقدی دارند. از جمله این‌که به آن‌ها چون مشتری‌های بالقوه که می‌توان به‌واسطه‌ی خدمات آنلاین شرکت (برای نمونه، تبلیغات) ترغیبشان کرد، نگاه می‌شود. آگاهی‌دهنده‌ها بسیار خواهانِ خرید اطلاعات گردآوری شده توسط ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین در رابطه با سلایق کاربران و عادات آنلاین بودنشان هستند.

مثالی دیگر از پول جاندار – یا «زیست-پول» ”biocurrency“ – توسط مینوم (Miinome) یک کسب و کارِ ابتکاری تازه ارائه می‌شود (البته هنوز آزمایشی است):

بنگاه اقتصادیِ مستقر در مینیاپولیس در حال آماده‌سازی اصول و شرایطی‌ست تا مشتریانش سرانجام این توانایی را داشته باشند که با فروش اطلاعات ژنتیکیشان به بازرگانان و پژوهش‌گران از ارزش دی‌اِن‌اِیشان (DNA) سود کسب کنند؛ آن‌ها هم‌چنین می‌توانند تعیین کنند مایل به دریافت کدام نوع از پیشنهادات ژنتیکی هستند.[۱۰]

یک چیز که مثال آخر اهمیتش را بارزتر می‌کند این است که در تمام نمونه‌های بالا، کاربر یک کالا نیز هست: وقت او، توجه‌ی او و یا دی‌اِن‌اِی او در بازار به گردش درمی‌آید. او را می‌توان به عنوان یک کالا فروخت و یا خرید، همان‌گونه که از او می‌توان به عنوان یک واسطه برای تبادل نرخ استفاده کرد. اگرچه کالا و پول به طور معمول متفاوتند، اما مواردی وجود دارد که این تمایز مبهم می‌شود. در تمام مثال‌های بالا، کاربر یک «کالاپول» است. مثال مشهور کالاپول تبادل سیگار بین زندانیان در اردوگاه‌های کار اجباری است.[۱۱]

اما لازم نیست که وقتتان را در فیس‌بوک بگذارنید و یا دی‌اِی‌اِنتان را بفروشید تا کالاپول شوید. آن‌چه مقاله‌ی کلوسوفسکی نشان می‌دهد این است که چطور کار مبنی بر دست‌مزد هر انسانی را به یک «برده‌ی صنعتی» تبدیل می‌کند، و در همین حین یادآورمان می‌شود که برده یک مثال الگو (پارادایماتیک) از کالاپول جاندار است.

• جهان یک تجارت است
جهان یک تجارت است: سرمایه‌داریِ مسیحائیِ آرتور جِنسِن
https://www.tribunezamaneh.com/archives/59524