۱۵ اسفند، ۱۳۹۸

خبر فوری- کشفِ احتمالیِ دارویِ ضد ویروس کرونا- آلمان


دانشمندان آلمان احتمالن دارویی بر علیه ویروس کرونا یافته اند. دارو یک نوع پروتئاز است به اسم:
Protease TMPRSS2
در واقع این دارو
Camostat Mesilate
 باید جلوی ورود ویروس به سلولهای شش (سلولهای ریوی) را بگیرد. در جایی که ویروس به سلولِ انسانی قلای می شود ( از طریق پروتئین روی سطح ویروس به سلولِ انسانی قلاب می شود)، دارو، کارِ پروتئین ویروسی را مخدوش کرده، بطوری که ویروس دیگر نمی تواند به سلولِ انسان چسبیده و بعد با ژنومِ خود به سلول انسانی/حیوانی، دخول کند!
Camostat Mesilate
داروی کاموستات مسیلیت،  اجازه ی تجویز در ژاپن را از مدتها پیش از آلودگی ویروس کرونا، گرفته است.
روی اینجا برای اطلاعات بیشتر در مورد این دارو  کلیک کنیم.
 البته تاکنون این دارو برای بیماران با عفونت در لوزالمعده تجویز می شده است. دانشمندان امیدوارند با استفاده از این دارو یا داروهای مشابه آن، بصورت پیشگیرانه، بتوانند از همان ابتدا، جلوی ویروسی شدنِ سلولهای ریه را بگیرند.
برای توضیح بیشتر روی کلمات کلیک کنیم.
Camostat (INN; development code FOY-305) is a serine protease inhibitor. Serine protease enzymes have a variety of functions in the body, and so camostat has a diverse range of uses. It is used in the treatment of some forms of cancer and is also effective against some viral infections, as well as inhibiting fibrosis in liver or kidney disease or pancreatitis.[1][2][3][4][5] It is approved for use in Japan.[

گزارش و مقاله ی زیر از مرکز تحقیقاتی در شهر گوتینگن در آلمان

Camostat mesilate is a drug approved in Japan for use in pancreatic inflammation. "Our results suggest that camostat mesilate might also protect against COVID-19," says Markus Hoffmann. "This should be investigated in clinical trials."
کُلِ مقاله اینجا


گزارش های اینجا و زیر به زبان آلمانی


We have tested SARS-CoV-2 isolated from a patient and found that camostat mesilate blocks entry of the virus into lung cells,”
Viruses must enter cells of the human body to cause disease. For this, they attach to suitable cells and inject their genetic information into these cells. Infection biologists from the German Primate Center – Leibniz Institute for Primate Research in Göttingen, together with colleagues at Charité – Universitätsmedizin Berlin, have investigated how the novel coronavirus SARS-CoV-2 penetrates cells.

They have identified a cellular enzyme that is essential for viral entry into lung cells: the protease TMPRSS2. A clinically proven drug known to be active against TMPRSS2 was found to block SARS-CoV-2 infection and might constitute a novel treatment option (Cell).

رزا: شخصن فکر می کنم که از درست کردن واکسن،  تا واکسینه کردنِ مردم، حداقل یک سال طول خواهد کشید!
واکسن، ویروسِ ضعیف شده است که به بدن انسانِ سالم داده می شوند تا اگر انسان، واقعن به بیماری مبتلا بشود، دشمن را شناسایی کرده و دخلش را بیاورد. مثل قطره ی فلج اطفال!
بدن ضعیف باشد (کودک مریض باشد و در تب باشد)، پس از واکسن، به بیماریِ فلج اطفال مبتلا خواهد شد، ویروسِ ضعیفِ واکسن، در بدنِ مریض و ضعیفِ کودک، قوی و بیماری زا خواهد بود.
اما یافتنِ داروهایی که اکنون به مبتلایان کمک کند، باید در اولویت باشد؟!
البته من دو ساعت پیش خبر دار شدم. و فردا باید اولین روز این خبر باشد. با دانش کمی که دارم فکر می کنم، تاکتیکِ جلوگیری ازِ وصل شدنِ ویروس به سلول انسانی/حیوان بسیار عالی است.
پس از ورود ویروس به سلول، کار تمام است!
ویروس، سلول را به بردگی کشیده و سلول مجبور است تا در حدِ مرگ، مثلِ کارخانه، فقط ویروس تولید کند. پس جلوگیریِ بموقع از وصل شدنِ ویروس به سلول (قفل و کلید)، زمانِ کلیدی و مهم است.
معلوم نیست چرا اجازه ی تجویز این دارو برای عفونت لوزالمعده را فقط پزشکان در کشور ژاپن است؟!
احتمالن دارو عوارض جانبی دارد و یا بازی های رقابتیِ انحصاراتِ دارویی است. از داخل ایران شنیدم که به بیمارانِ کرونایی، داروی مالاریا می دهند؟!

پزشک فرانسوی: داروی مالاریا برای درمان مبتلایان به کرونا موثر است
اینجا هم تو درمان استفاده میشه ولی خیلی با احتیاط
داروی مالاریا خطرناکه. مگر اینکه موارد Critical کرونا باشه که بخوایم از این دارو استفاده کنیم.
https://twitter.com/adili_ali/status/1235521302062133248

دارویی که بچه های آلمان قرار ست روی مریض ها امتحان بکنند (در همکاری با بیمارستان شارتیه ی برلین) به دردِ بیمارانی که عکس ریه شان کامل سفید است، احتمالن دیر است. چون ویروسها تا حدِ مرگِ میزبان (بیمار کرونیایی) خود را تکثیر کرده. دارو به کارِ بیماران در ابتدایِ کار خواهد آمد. به هر حال امیدوارم این دارو کمکی باشد به همه ی مبتلایان، بخصوص در میهن.

۳۶ نظر:

Rosa گفت...

طی خبری که در کانال تلگرام استانداری مازندران آمده ورودی های استان مازندران یعنی هراز ، فیروزکوه و کندوان بسته شده ، همچنین ورودی رامسر از سمت گیلان نیز بسته شده است.

رامسر رو امروز شنیدم

سیاست من تو این ایام پرهیز از تشویش ذهن و فکر شما و عدم بزرگنمایی اخبار منفی و پژوهش‌های مشکوک بوده است.

با این پیش‌زمینه اینو میگم که:
اوضاع داره از کنترل خارج میشه و در جاهایی مثل گیلان داریم به سمت فاجعه میریم. تهران و مازندران و گلستان هم در خطرند.

کرونا آخوند علی خلفی، معاونت قوه قضائیه را نیز از پای درآورد

آخوند خلفى معاون سابق دستگاه قضايي درگذشت.

از كارنامه قضايي اين آخوندک مى توان به عضويت او به همراه رئيسى و اژه اى در هيئت سه نفره دستگاه قضايى در قضيه تعرض هاى جنسى اشاره كرد.

اين هيئت پس از نامه سرگشاده مهدى كروبى تشكيل شده بود كه در نهايت با ناديده گرفتن قضاياى مطرح شده در شهريور ٨٨ در گزارشى پرونده را مطابق نظر رهبرى {کشش ندهيد} مختومه كرد.

حسین شیخ الاسلام به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت
معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی ، مشاور علی لاریجانی، رئیس مجلس و سفیر سابق ایران در سوریه به علت بیماری کرونا در گذشت.


کرونا در ایران: کارگران روزمزد و موقت در معرض بیکاری و گرسنگی

با شیوع کرونا در ایران علاوه بر این که کارگران و خانواده‌هایشان در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند، خطر بیکاری کارگران هم افزایش یافته است. گزارش‌هایی از بیکار شدن کارگران ساختمانی، و کارگران مغازه‌هایی که در اثر شیوع کرونا بسته می‌شوند منتشر شده است؛ کارگران روزمزد و موقتی که بیمه نیستند و نمی‌توانند از مقرری بیکاری استفاده کنند و در معرض گرسنگی قرار می‌گیرند. تازه‌ترین خبرها مربوط به بسته شدن بازار گل و گیاه غرب تهران (ستاری) و بیکاری کارگران و غرفه‌داران این بازار است. یک فعال صنفی کارگران باربر قائمشهر در استان مازندران هم گفته است کار باربران ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

https://www.radiozamaneh.com/492631

Rosa گفت...

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، پژوهشگران دانشگاه علوم طبیعی پکن و انستیتو پاستور شانگهای در بررسی‌های ابتدایی دریافته‌اند که ۷۰ درصد انواع نمونه‌های آزمایش‌شده در شهر ووهان چین به ویروس مهاجم‌تر تعلق داشته و ۳۰ درصد آن به نوع کمتر مهاجم از کروناویروس جدید.

به گفته پژوهشگران چینی، نوع مهاجم‌تر کروناویروس جدید تا ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ در ووهان، مرکز استان هوبِی غالب بود اما پس از آن نوع دیگر ویروس غالب شده است.

این دانشمندان هشدار داده‌اند که تحلیل آنها مبتنی بر مجموعه محدودی از داده‌ها است و برای فهم تکامل بهتر ویروس باید مجموعه‌داده‌های بزرگ‌تری بررسی شوند.

آنها در مقاله خود که سه‌شنبه ۱۳ اسفند / ۳ مارس در «نشنال ساینس رویو» (ژورنال آکادمی علوم چین) منتشر شد، نوشته‌اند:

«این یافته‌ها نیاز اضطراری به مطالعات فوری و جامعی را ایجاب می‌کنند که داده‌های ژنتیکی، اپیدمیولوژیک، و جداول ثبت‌شده از علائم بالینی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را در ترکیب با یکدیگر بررسی کنند.»

علاوه بر این، دو بین، رئیس شاخه مراقبت‌های ویژه پزشکی در انجمن پزشکی چین چهارشنبه ۱۴ اسفند / ۴ مارس زمان نهفتگی بیماری کرونا (covid-19) را بین ۵ تا ۷ روز (و حداکثر تا ۱۴ روز) اعلام کرد.

https://www.radiozamaneh.com/492421

Rosa گفت...

فاجعه تلفات انسانی: اجساد قربانیان ویروس کرونا در غسالخانه قم

https://youtu.be/kI47sCmlt54

هم اکنون سایت رکنا نیوز گزارش داد که بنا بر اعلام رئیس بانک مرکزی تعداد 6 نفر از کارمندان بانک ملی ایران فوت شده اند . از طرفی دیپلمات سابق بنام حسین شیخ الاسلام در چند ساعت قبل فوت نموده و خانم فاطمه رهبر نماینده مجلس بکما رفت. دومین پرستار گیلانی در یکساعت قبل بدیار باقی شنافت . وادی رشت پر از فوت شدگان کرونایی است . با تمام این گزارشات موثق معاون دادستان قم میگوید ان کسی که این فیلم های فوت شدگان قم را منتشر کرده ما دستگیر کردیم .

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا گفت؛ تخمین می‌زنیم تا پایان اسفند بین ۳۰ تا ۴۰ دصد جمعیت تهران به ویروس کرونا مبتلا شوند. اگر جمعیت تهران را به تقریب ۸.۵ میلیون نفر محاسبه کنیم یعنی حدود ۳.۵ میلیون نفر در تهران باید به این ویروس مبتلا شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا که با روزنامه ایران مصاحبه کرده بود در بخشی از اظهاراتش گفت: همزمانی شیوع ویروس کرونا با فصل شیوع سرماخوردگی و موج دوم آنفلوانزای نوع B از یک سو و وجود مرز باریک بین علائم این سه بیماری ویروسی موجب شده مردم هر نشانه و علامتیر را به کرونا ربط دهند. در این اوضاع همه‌گیری ویروس کووید ۱۹، مردم نمی‌دانند که آیا سرما خورده‌اند، آنفلوانزا گرفته‌اند یا واقعا کرونا دارند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ویروس کرونا به شدت در حال گردش است و چون یک فرد همزمان با ابتلا به این بیماری می‌تواند ۴ نفر را آلوده کند، تخمین می‌زنیم، ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت تهران تا آخر اسفند ماه به ویروس کرونا متبلا شوند.

وی در عین حال تاکید کرد؛ ۸۰ درصد عفونت ویروسی کرونا بدون علامت است یعنی بیمار مبتلا به کرونا علامت متختصری دارد این بیماران بدون علامت بالینی بین ۳ تا ۵ روز بهبود پیدا می‌کنند برای همین باید در خانه به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند. چنانچه سه علامت هشدار دهنده را مشاهده کردند که منجر به درگیری ریه شود باید سریع به مرکز درمانی مراجعه کنند. این سه علامت کلیدی شامل سرفه‌های خشک مزاحم، تب بالای ۳۰ درصه و تنگی نفس است.

Rosa گفت...



من سهیل عربی هستم که از اعماق زندانهای مخوف حکومت اسلامی با شما حرف میزنم، در سال ١٣٩٢ شش سال قبل دستگیر شدم، چرا که در وبلاگ و فیس بوک خودم اسلام و مذهب را نقد میکردم، حکومت اسلامی مرا به اتهام توهین به پیغمبر و خدا و خامنه ای و حداد عادل ، به اعدام محکوم کرد و اگر تا امروز زنده هستم، بدلیل اعتراضات بین المللی، اعتراض شما سازمانهای آتئیست و مدافع حقوق انسان و مخالف اعدام ، و اعتراض در داخل ایران بوده است.

امروز اما مجددا به شما متوسل میشوم، چرا که کرونا در ایران بیداد میکند و در زندانها نیز کم کم پیدا شده و جان همه ما در خطر فوری و جدی است.

همه شما شاید تصویرتان از زندان طبق استانداردهای بین المللی است، ، نه در اینجا زندان آخر جهنم است. در اینجا زندانی برده حاکمین است و با او رفتاری بشدت وحشیانه و غیر انسانی دارند. زندان محل اعدام و یا قتل عامدانه هزاران زندانی است. اعدام با طناب دار و همچنین قتل بر اثر بی دارویی و شکنجه و شرایط افتضاح بهداشتی و ... و اکنون خطر کرونا و قتل عمد دهها و یا شاید صدها نفر بر اثر این بیماری و نبود امکانات . من میخواهم در این شرایط از شما بخواهم بلند شوید و به هر طریق ممکن به این حکومت فشار بیاورید، ما را حداقل برای مدتی به مرخصی بفرستد ، تا این بار به دست کرونا به قتل نرسیم.

من از طرف صدها و صدها زندانی سیاسی و زندانیان عادی با شما حرف میزنم که انتظار دارند دنیا در این شرایط به داد آنها برسد.

ابراهیم رئیسی مسئول قوه قضاییه حکومت اسلامی تا کنون زیر فشارها کمی عقب نشینی کرده و به تعدادی از زندانیان مالی و عادی مرخصی داده اما باید این حکومت تحت فشار قرار بگیرد به کسانی چون من و یا آتنا دائمی و یا جعفر عظیم زاده و کسانی که به اصطلاح حکومت، اتهام امنیتی دارند، نیز فورا مرخصی بدهند.

با تشکر سهیل عربی زندانی سیاسی و آتئیست

١٣ اسفند ١٣٩٨ برابر با سوم مارس ٢٠٢٠

Rosa گفت...

برگزاری مراسم کرونا پارتی؛
هم‌اکنون در بیمارستانهای سراسر کشور.

https://twitter.com/DibiOfficial/status/1235840026472091649

Rosa گفت...

احتمال زیاد سلاح بیوذوژیک چین بوده ویروس کرونا

https://twitter.com/Xerxesfreedom/status/1235916372288434177

Rosa گفت...

یک تحقیق چینی بر روی ۱۰۱۴ نفر از مبتلایان به #کروناویروس نشان میدهد که ۳۲ درصد ازنتایج تست #کرونا_ویروس در افراد مبتلا، به غلط منفی تشخیص داده می‌شود!!

https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/radiol.2020200642

در واقع نه تنها هنوز روش کارآمدی برای درمان آن وجود ندارد بلکه روش تشخیص و تست آن نیز ناکارآمد میباشد!

اینجا کرمان است و کادر درمانی از «سفره یک‌بار مصرف» به جای لباس مخصوص برای ایمن‌کردن خود استفاده می‌کنند.

https://twitter.com/Tavaana/status/1235977021681004555

امروز داروخانه‌های کشور پر شده از موادضدعفونی کننده‌ی آلمانی
۲ حالت داره:
یا دارو تحریم نیست و تو این چند روزه سریعا کالای آلمانی وارد کردید و قبلش وقیحانه دروغ میگفتید
یا کمکهای رایگان چند روز قبل آلمانیها رو دارید تو بازار می‌فروشید

شرم بر شما دزدان بی‌وطن

یکی امروز خریده بود فیلمش رو هم گذاشته بود. دقیقا ماده ضدعفونی کننده آلمانی رو با قیمت ۷۵هزارتومان بهش فروخته بودن

اینه به هر حال نون تو خون مردم میزنن میخورن

در روزگاری به سر می‌بریم که سوپر ماسک و الکل می‌فروشد، قصابی دستکش و داروخانه روی کاغذ نوشته: ماسک، دستکش، الکل و ژل نداریم!

ببخشید که ویدئو دلخراشه ولی مجبورم براتون بذارم که اگه گوش نکنیم حرفهای دکترارو، وپیشگیری نکنیم این میشه عاقبت خودمون وعزیزانمون...
آهنگ هم به کلیپ ربط نداره واون کسی که فیلم گرفته اهنگ پخش ماشینش هست.

https://twitter.com/M_Collins1285/status/1235952888586948618

وطن پرنده پر در خون .....

Rosa گفت...

ارتباط #کرونا و دما!

https://twitter.com/alinamy/status/1236609031399227398

طبق بعضی از تحلیل ها با گرم شدن هوا، باید منتظر ریشه کن شدن بیماری باشیم. آیا این حقیقت داره؟
یک پژوهش از دانشمندان ایرانی و امریکایی سعی داره به این پرسش پاسخ بده، با هم بررسی میکنیم:

دمای متوسط و میزان رطوبت شهرهای آلوده به بیماری به ترتیب 5 تا 11 درجه سانتی گراد و 47 تا 79 درصد بوده، همچنین متوسط دما در هیچ کدام از شهرهای آلوده زیر صفر درجه سانتی گراد نبوده است

طبق این الگو با بالا رفتن دما در 2 ماه اینده، میزان الودگی در این کشورها کاهش یافته و کشورهای شمالی تر کانون الودگی، بیشتر درگیر می شوند. نکته ی این مسئله اینجاست که کشورهای های ریسک مرحله ی بعد تراکم جمعیتی کمتری دارند

به صورت خلاصه: طبق این الگوها احتمال کاهش انتشار ویروس در اردیبهشت و خرداد بالاست اما هنوز واقعا نمیشه پیش بینی کرد که ویروس در مناطق الودگی باقی خواهد ماند یا نه!
آیا ویروس به صورت فصلی برمیگرده؟ بستگی به بقای ویروس در فصل گرم داره. اگر بتونه خودش رو حفظ کنه، بله!

اینکه تو هندوستان با سطح بهداشتی پایین و جمعیت متمرکز بالا ، شیوع نداشته ، دلیلش احتمالا گرم تر بودن هند نیست ؟

یکی از دلایل میتونه همین باشه، گرم شدن جلوی انتشار ویروس رو میگیره

من چند روزه به خوزستان دقت میکنم و تو این مدت که دمای هواش بالای 23 رفته شیش نفر فقط زیاد شدن.

فعلا زیاد شدن آمار را بذارید به حشاب افزایش دسترسی به انجام آزمایش و نه چیزهای دیگه!

خلاصه گزارش 6 مارچ Gisaid در مورد #کرونا
با کامل تر شدن داده های ژنومی، ویروس ها بر اساس مارکرها( جهش ها) به 4 دسته S، V، G و F تقسیم شدند
نمونه های ایران به همراه قسمتی از نمونه های فرانسه و ووهان، کشتی کروز در ژاپن ، نیوزلند و سنگاپور در دسته F قرار میگیرند.

https://twitter.com/alinamy/status/1236197618079936512/photo/1

حسن شیرازی از مداح های معروف قم و ایران، در بیمارستان کامکار بر اثر کرونا جانش رو از دست داد.

حسن شیرازی ھمون عرزشی بود کە ضدانقلابھا رو را بە شایعە پراکنی و بزرگنمایی دربارە کرونا متھم کرد و از مردم خواست بە حضرت معصومە توکل کنند.

حسن شیرازی مداح معروف قمی،جزوه اولین نفراتی بود که خواستار دستگیری شایعه‌پراکنان در رابطه با #ویروس_کرونا
شد
هفته‌ی قبل گفته بود که این شایعات از نهادهای امنیتی #إسرائيل بیرون میاد و هدف‌شون خراب کردن عید مردم ایرانه

خودش نیمه شب گذشته بر اثر ابتلا به #کرونا سقط شد

#کرونا انتقام #پویا_بختیاری را بعد از چهارماه از سرهنگ حسنعلی فیروزخواه فرمانده کل نیروی انتظامی شهرستان کرج گرفت

https://twitter.com/tanhatak5112/status/1236405468488237057

نیروی انتظامی تک تیرانداز نداره اونا مال سپاه و بسیج بودند که جوونها رو با تیر می زدند

https://twitter.com/tanhatak5112/status/1236680561030246403/photo/1

ک گروه گزارشگر از
صداو سیما به بیمارستان ولیعصر #قائمشهر رفته و از کادر درمان خواسته با روحیه جلوی دوربین بگویند: #کرونا را شکست میدهیم.
کادر درمان نپذیرفتند و به گزارشگر صدا و سیما پاسخ داده‌اند: وقتی هیچ تجهیزات و امکاناتی برای مقابله با کرونا نداریم به مردم دروغ نمیگوییم.

آفرین زنده باد .

اما تجهیزات سرکوب مردم تا دلتون بخواد دارن

در حالیکه اوضاع #گیلان هر لحظه وخیم‌تر می‌شود و بخشی از کادر درمانی این استان هم به دلیل ابتلا به #کرونا کاهش پیدا کرده‌اند، مقامات حکومتی همچنان دروغ می‌بافند.
شهر #رشت نیازمند #قرنطینه کامل و ضدعفونی منزل به منزل است اما شهر به حال خود رها شده.
فاجعه عظیمی در راه است.

علی الظاهر حکومت عملا قدرت تصمیم گیری و اجرا رو از دست داده و گیج و منگ هست. دیشب امل مردم خودشون جاده رو بستند. نیروی انتظامی مجبور شد حرف مردم رو گوش کنه . دولت این وسط کاره ای نیست. پلدختر و الباقی شهرها هم مردم دارند خودشون اختیار شهر رو در دست میگیرند جهت قرنطینه

Rosa گفت...

افزایش تعداد پزشکان و پرستاران جان باخته بر اثر ویروس کرونا به ۱۲ نفر

با فوت یک پزشک دیگر در رشت، تعداد پزشکان و پرستاران فوت شده بر اثر ابتلا به کرونا به ۱۲ نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شامگاه شنبه ۱۷ اسفند خبر فوت محمد محمدی پزشک باسابقه در رشت، به دلیل ابتلا به کرونا منتشر شد.

روز شنبه همچنین محمدعلی ربیعی، پزشک عمومی شهرستان شفت استان گیلان، به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

پیش از این نیز شش پزشک و چهار پرستار فوت کرده بودند.

اردشیر شیران، پزشک در اصفهان، فرید نیرویی، پزشک عمومی در بابل، سیامک دیوشلی، پزشک بیمارستان بندر انزلی، حمید لطفی، جراح استخوان و مفاصل در صومعه‌سرا، مصطفی صمدی، پزشک عمومی در بابل و رضا کوچکی‌نیا، رئیس مرکز بهداشت شماره یک آستانه، شش پزشکی هستند که در جریان مبارزه با کرونا جان خود را از دست دادند.

علی شیخ مرادی پرستار بیمارستان قائم رشت، غلامرضا وثوقی کیا پرستار بیمارستان‌های پورسینا و آریای رشت و رامین عزیزی‌فر، پرستار بیمارستان بهارلو تهران نیز بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۵ ساله بیمارستان میلاد لاهیجان، اولین پرستاری بود که خبر درگذشتش بر اثر ابتلا به کرونا منتشر شد.

Rosa گفت...

چادرهای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در محوطه بیرونی بیمارستان رازی در رشت

https://twitter.com/ahoora0mazda/status/1236850153048473600

وضعیت در استان گیلان _رشت بحرانی است.
سرفه‌های مرگبار بیمار کرونایی در مقابل درب بیمارستان رسول اکرم رشت و نداشتن تخت خالی برای پذیرش این بیمار.

https://twitter.com/mohmd_mozafari/status/1236384500642459648

برای خودی ها آخرین دستاوردهای علم پزشگی.
سید محمد میرمحمدی در بیمارستان:

https://twitter.com/asgharelahi/status/1236416388266217472

Das Islamiche Regime ziele zu erreichen,versteckten sie #coronavirus Einzug in den #Iran.Das Coronavirus hat sich im Iran schrecklich verbreitet und 250 Menschen wurden bisher getötet.Die medizinischen Einrichtungen sind sehr begrenzt.

https://twitter.com/FarschadR/status/1236330555966398464

گورخوابهای بخت برگشته باید برن کجا بخوابند

من نمیتونم باور کنم،نمیتونم نمیتونم نمیتونم نمیتونم مگه الان عصر حجر


هشدار #فاجعه در قم

اینجا غسالخانه بهشت معصومه #قم، دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۸"

ویدویی که اجساد زیادی را نشان میدهد و میگوید از ویروس #کرونا فوت کردند.چند جسد کفن‌پوش، بقیه درون کاورهای سیاه

جعبه‌ای هم هست که گویا مربوط به #هادی_خسروشاهی است

https://twitter.com/chawshin_83/status/1234611028253503488

من سعی کردم جنازه‌ها رو تو این کلیپ بشمارم. بین ۷۰ تا ۸۰ تا رو شمردم

یشتر از ۵۰ جسد فقط اینجا دیده شد.

تا جایی که من شمردم دست‌کم چهل جنازه در کاور مشکی بود که طبق گفته‌ی فیلمبردار مربوط به فوتی‌های کرونا بود!

تا قبل از این اتفاق هیچ‌وقت نه بهشت معصومه و نه هیچ غسالخانه‌ دیگه ای جنازه رو توی کاور سیاه زیپ شده و مهر و لاک شده تحویل نمی‌داد
جنازه بعد از شست‌وشو جلوی خانواده مرحوم توی کفن سفید پیچیده و با سه بند بسته میشه
ضمنا توجه کنید که این غسالخانه مردانه‌ست
یعنی زنانه هم مونده

تنها موارد متفاوت اتفاقا همون دو جعبه‌ست

فقط نکته اینجاست که جسدی که چهار پنج روز بمونه بو میگیره. ولی کسی به بوی اجساد اشاره ای نکرد. یا این چهار و پنج روز غلطه یا ترتیبی برای این بو هم درنظر گرفته شده. اجساد تو سردخونه هم نیستن که بگیم فریز شدن بو نگیرن.
به نظرم دستکم در مورد روزها اطلاعاتش قابل پرسشه.

هوای قم سرده بهشت معصومه هم چون خارج از شهر هست هواش سرد تر از داخل شهر هست

چقدر سرده؟ زیر صفر که نیست. نه داخل غسالخونه نه قبرستان

داخل غسال خونه رو نمیدونم اما معمولا هوای داخل شهر شبا الان که یه کم گرم شده سه چهار درجس اونجا حتما زیر صفر میشه شباش واقعا سرده روزم زیاد گرم نمیشه البته من اطلاع ندارم که جنازه ها رو کجا نگه میدارن اما در حالت عادی نباید اونقدر گرم بشه که جنازه بو بگیره

اونجا غسالخونه است. مگر اینکه اینطوری بوده باشه. یعنی از سردخونه اومده غسالخونه اونجا باید تا عصری کارشون انجام بشه بفرستن برای تدفین. من غسالخونه بهشت زهرا رفتم. فرق بین سردخونه و غسالخونه رو می دونم

یعنی اینم نمیدونی که این جنازه ها رو ممکن از سرد خانه آورده باشند به غسالخانه برای انجام مراسم دفن؟!واقعا ازاین موضوع پیش پا افتاده هم اطلاع نداری یا خودت رو به نفهمی زدی؟!
(چون زیر زره بین هستند و ممکنه افراد غیر وابسته رصد کنند و اطلاع رسانی،گفتند در روز۴۰نفر بیشتر دفن نکنند!)

چند سال پیش با یکی از دوستان رفتیم بیمارستان نمازی شیراز برای تحویل گرفتن جسد همه مرده‌ها در پوشش سیاه بودن
که در غسالخانه از پوشش سیاه بیرون میارن و کفن پوش می‌کنند

کاورهای بیمارستانی سیاهه معمولا
اینکه همه اینا کرونایی بودن یا نه مشخص نیست
ولی مگه بنا نبوده اینها مستقیم دفن بشن؟
الان دقیقا چیکار میکنن؟

کنار هم بودن این اجساد حاکی از درستی ویدئوئه اما کاور بودنشون نه چون سالهاست توی بهشت زهرا هم جنازه ها رو بعد از کفن توی کاور میذارن!

فکر نکنم که غسالخانه افرادی که بر اثر کرونا فوت شدن با افرادی که از طریق دیگری فوت شدن یکی باشه ! علاوه بر این پوشش افراد حاضر در ویدیو نیز بر اساس پروتکل بهداشتی بود ! با این وجود میشه نتیجه گرفت که جنازه ها مربوط به بیماران کرونایی است!


Rosa گفت...

اجساد موردهای کرونا قریب به یقین جعبه ای ها هستند و بقیه ، اجساد معمولی که در کیسه مشکی حمل میشن. قطعا تعداد مبتلا و کشته خیلی بیشتر از امار اعلام شده ست ولی این ویدئو هم داره دروغ پراکنی میکنه.
یه لحظه فکر کنید که پدر مادر خودتون رو میترسونید.

https://twitter.com/Vahid/status/1234606219651960832

در ایران تمامی افراد فوت شده در این کیسه‌های مشکی حمل میشن، اگر در ده سال گذشته ایران بودید یا فوت کسی رو از نزدیک دیده باشید به خوبی با این مساله آشنا خواهید بود

تحویل به پزشکی قانونی با این شکل کیسه هایت ولی وقتی به خانواده متوفی میدن جنازه رو دیگه کیسه ایی در کار نیست

احتمالا این هم بالاشهر پایین شهر داره چون هرچی جنازه از بیمارستان اوردیم خاک کنیم میگفتن یه پتو بیارین بپیچین بهش..کاور ماور نبود

جنازه افراد عفونی رو توی کاور میذارن نه هر جنازه ای رو

خامنه ای فتوا داده که فوتی های کرونا رو هم باید غسل بدن! اینا با جون ملت دارند بازی میکنند، چند تا از این افراد شاغل در غسالخانه ها هم احتمالا بزودی کرونا بگیرند...

https://twitter.com/Entekhab_News/status/1234199121164165131

احتمالن همن دوتايي كه تو جعبه بود مربوط به كرونا هست فقط

فیلمبردار با توجه به حضور ازادنه اش در غسالخانه و فیلمبرداری از اونجا در حضور کارگران مشخصه که فرد مطلعی هستش درصد صحت حرفاش زیاده

اگه غلط بود که دستگیرش نمیکردن

ای بابا این ها چیه میبافی. یعنی جنازه بعد از ۵ روز بو نگرفته و تو داری اونجا فیلم میگیری!!!! چرا اینقدر چرت پرت؟

سیاوش اردلان از لندم تشخیص داد اینا کرونایی نیستند!!
اما سوال اینه که مگر کرونایی ها روو می شورند؟
چطور اون افراد آلوده نمی شن؟


سخنانی که از مردم پنهان می‌شود از زبان مسئول دفن بیماران کرونایی در تهران...

https://twitter.com/BlackSk41563792/status/1234686573855244288

Rosa گفت...

رییس شورای شهر رشت: حمل پیکر جان‌باختگان بر اثر کرونا رایگان شد

اسماعیل حاجی‌پور، رییس شورای شهر رشت، اعلام کرد که حمل متوفیان مبتلا به ویروس کرونا از باغ رضوان به سراسر استان رایگان شده و پولی بابت آن از بستگان بیماران جان‌باخته بر اثر کرونا دریافت نمی‌شود.
این عضو شورای شهر رشت گفت که «آمبولانس‌های خصوصی می‌بایست فاکتور خود را به سازمان آرامستان شهرداری تحویل دهند تا شهرداری رشت هزینه آن را پرداخت کند.»

در اطلاعیه انجمن پزشکان عمومی ایران آمده که «موسی فتح‌آبادی، متخصص طب اورژانس بیمارستان ارتش و از مدیران گروه طب اورژانس دانشگاه تهران، در مبارزه با کرونا جان خود را از دست داد.»

روز یک‌شنبه علاوه بر اعلام خبر جان باختن وحید منصف و موسی فتح‌آبادی، دو پزشک، گزارش‌هایی نیز درباره جان باختن دو تن از پرسنل بیمارستان گلسار رشت منتشر شد.

همزمان رسانه‌های محلی در آبادان خبر دادند که رضا پور ساکی، یکی از پرستاران بیمارستان طالقانی آبادان، بیمارستان ویژه قرنطینه بیماران کرونا، جان خود را از دست داده است.

انجمن پزشکان عمومی ایران از جان‌باختن وحید منصف کسمایی، پزشک گیلانی بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

براساس اعلام این انجمن، وحید منصف کسمایی، متخصص طب اورژانس، شامگاه یک‌شنبه هجدهم اسفند ماه و بعد از چند روز مبارزه با بیماری کرونا جان خود را از دست داد.

وحید منصف کسمائی از اعضای هیات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با رتبه دانشیاری بود.

معاون دانشگاه پزشکی گلستان: تخت‌های بیمارستانی گلستان پر شده و جوابگوی بیماران جدید کرونا نیست
سراج الدین عارف‌نیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، شامگاه یک‌شنبه گفت که ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌هایی که مختص بستری بیماران حاد تنفسی در استان گلستان بودند پر شده است و جوابگوی بیماران جدید نیست.


مخالفت با درخواست مرخصی زینب جلالیان و تداوم حبس زندانیان سیاسی با وجود خطر کرونا
او پس از بازداشت در سال ۱۳۸۶، به اتهام «خروج غیرقانونی از کشور» و «محاربه از طریق عضویت درگروه‌های مخالف نظام» به اعدام محکوم شد. حکم او سپس با یک درجه تخفیف به حبس ابد تغییر یافت.
هم‌زمان گزارش‌ها حاکی از مخالفت با درخواست مرخصی روحا ایمانی، شهروند بهایی زندانی در یزد،‌ است. مخالفت با درخواست او با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در حالی است که تنها حدود یک ماه از دوره حبس این زندانی عقیدتی باقی مانده است.

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد گفته تنها پنج درصد هتل‌های مشهد برای «مهمانان ویژه» فعال است و کارگران ۲۵۰ هتل به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمد قانعی روز یک‌شنبه، ۱۸ اسفند گفت «ورود زائر» در پی شیوع ویروس «کرونا» به مشهد، «نزدیک به صفر» شده است.

قانعی اضافه کرد: «۲۵۰ هتل فعال وابسته به سازمان‌ها و ارگان‌ها » در مشهد هم در پی این بحران، تعطیل شده‌اند و تنها پنج درصد آنها برای «مهمانان ویژه» فعالند.

وی گفت که «با پخش ویروس کرونا شاهد خروج مسافران خارجی از مشهد بودیم به طوری که از هفته گذشته می‌توان گفت هیچ توریست و زائر خارجی در مشهد وجود ندارد.»

این مقام مسئول افزود: «مشهد به قدری خلوت شده که بنده به یاد نداریم هیچ‌گاه شهر را در این حالت دیده باشم و به نظر می‌رسد این مسئله در هفته‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.»

دادگاه انقلاب سنندج سیروان رحیمی، فعال محیط زیست کردستان،‌ را به تحمل ۱۳ ماه حبس محکوم کرد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز یکشنبه ۱۸ اسفندماه به نقل از یک منبع مطلع نوشت که رحیمی با اتهام «همکاری با حزب حیات آزاد کردستان-پژاک» به ۱۳ ماه حبس محکوم شده است.

او از فعالان مدنی حوزه محیط زیست و ساکن شهرستان دهگلان است.

رحیمی روز ششم مهرماه امسال از سوی نیروهای اداره اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت و پس از پنج ماه به صورت موقت و با ارائه وثیقه از زندان آزاد شده بود.

این فعال مدنی سال ۱۳۹۵ نیز با اتهامی مشابه سه ماه را در بازداشت به سر برده بود.

العربیه :استاندار گیلان این استان را کانون بیماری کرونا خواند و از وزارت بهداشت خواست، برای رفع کمبود نیروی انسانی و تأمین تجهیزات به این استان توجه جدی داشته باشد.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک‌شنبه 8 مارس 2020، ارسلان زارع، استاندار گیلان در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا با تاکید بر کمبود نیروی انسانی، پزشک و پرستار و لزوم تأمین تجهیزات گفت: «استان گیلان در کانون بیماری کرونا قرار دارد لذا باید وزارت بهداشت به این مورد در تأمین امکانات و پشتیبانی بیشتر، توجه جدی داشته باشد».

او از ممنوعیت پذیرایی از مهمانان نوروزی در سال 1399 خبر داد و تاکید کرد که مهمان‌سراهای دستگاه‌های اجرایی، نهادها و تمامی بانک‌ها نیز در این استان تعطیل خواهند بود.

Rosa گفت...

افزایش شمار قربانیان کرونا در ایران، با آمار متناقض

ویروس کرونا در ایران با شتاب گسترش می‌یابد. بنا به آمار رسمی تاکنون ۱۹۴ نفر در سراسر ایران درگذشته‌اند؛ این درحالی‌ست که به گفته یک مقام وزارت بهداشت تنها در گیلان بیش از ۲۰۰ نفر بر اثر کرونا جان باخته‌اند.

محمدحسین قربانی، نماینده وزیر بهداشت در استان گیلان است که در جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت تعداد مبتلاها در استان گیلان را بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر برآورد کرده، درحالیکه مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تعداد مبتلایان استان گیلان را ۴۹۶ نفر اعلام نموده است.

بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما، محمدحسین قربانی شمار جان‌باختگان را تنها در گیلان "بالغ بر ۲۰۰ نفر" ذکر کرده است.

تمام پروازهای "ایران‌ایر" به کشورهای اروپایی متوقف شد

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی پروازهای خود به اروپا را متوقف کرد. بسیاری از شرکت‌ها پرواز به ایران را متوقف کرده‌اند و عراق پنج مرزی زمینی با ایران را بسته است.

تمام پروازهای "ایران‌ایر" به کشورهای اروپایی متوقف شد
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی پروازهای خود به اروپا را متوقف کرد. بسیاری از شرکت‌ها پرواز به ایران را متوقف کرده‌اند و عراق پنج مرزی زمینی با ایران را بسته است.

به دلیل افزایش موارد انتقال ویروس کرونا از طریق شهروندان و مسافران ایران به کشورهای دیگر تدابیر احتیاطی و محدودیت‌ها در رفت و آمد به این کشور تشدید می‌شود.

پیش از این سوئد به دلیل گسترش کرونا در ایران پروازهای ایران‌ایر به این کشور را به حال تعلیق درآورده بود. روز گذشته نیز اتریش اعلام کرد که پروازهای مستقیم رفت و برگشت به تهران را متوقف کرده است.

وزارت بهداشت اتریش به شهروندان اتریشی ساکن ایران و کره جنوبی توصیه کرده این کشورها را ترک کنند و از گردشگران اتریشی خواسته در اولین فرصت با مسئولان دفتر نمایندگی دیپلماتیک وین در تهران ارتباط بگیرند.

با شدت گرفتن شیوع کرونا محدودیت‌ها در ارتباط با ایران مدام رو به افزایش بوده است. پس از مجارستان و روسیه که اعطای ویزا به ایرانیان را متوقف کردند اکنون عراق نیز پنج گذرگاه مرزی را بسته است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از رسانه‌های عراقی گزارش داده که هیئت گذرگاه‌های مرزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده که از روز یک‌شنبه، ۱۸ اسفند پنج مرز زمینی شلمچه، شیب، زرباطیه، منذریه و مندلی میان ایران و عراق بسته شدند و تبادلات تجاری میان دو کشور از این مرزها انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه نیز روز جمعه اعلام کرد که مرزهای خود را بر روی ایرانیان و شهروندان خارجی مقیم ایران می‌بندد. بر اساس طرحی که مسئولان بهداشتی روسیه به اجرا گذاشته‌اند قرار است "تا اطلاع بعدی" ورود مسافران خارجی از ایران به این کشور ممنوع شود.

ظاهرا در پی اعمال این گونه محدودیت‌ها، سفر از استان آذربایجان غربی به کشورهای همسایه هم ممنوع شده است. خبرگزاری تسنیم از قول محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی می‌گوید این تصمیم در نشست روز جمعه ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا گرفته شد.

علاوه بر افزایش شدید تعداد مبتلایان، موارد انتقال ویروس کرونا از طریق ایرانیان یا مسافران از ایران به کشورهای دیگر نیز بسیار زیاد بوده است. تا کنون بیش از بیست کشور از جمله کانادا، آلمان، فرانسه، سوئد، آمریکا، نیوزلند، بلاروس و حتی خود چین، به عنوان کانون اصلی شیوع ویروس کرونا، مواردی از ابتلا به کرونا در میان مسافران ایران را شناسایی کرده‌اند.

https://p.dw.com/p/3Z2qG

Rosa گفت...


حداقل ۴۷۷ نفر در ۲۷ استان ایران بر اثر کرونا جان باخته‌اند
در حالی که وزارت بهداشت ایران تعداد قربانیان کرونا را ۱۹۴ نفر اعلام کرده است، آماری که رادیو فردا از اظهارات مقامات رسمی محلی و نمایندگان مجلس جمع‌آوری کرده است حکایت از فوت حداقل ۴۷۷ نفر در ۲۷ استان دارد.

آمار افراد فوت شده در استان قم که کانون شیوع کرونا در ایران بوده و همچنین استان تهران توسط مقامات وزارت بهداشت اعلام نشده است.

با این حال، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم، پنجم اسفند خبر داده بود که تا آن زمان حدود ۵۰ نفر در استان قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. مقام‌های وزارت بهداشت این سخنان را تکذیب کردند ولی هنوز هیچ آمار تفکیکی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

به جز قم و تهران، استان‌های شمالی ایران بیشترین تعداد افراد مبتلا و قربانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا داشته‌اند.

https://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=201917

کرونا در ایران؛ فوت ۲۰۰ نفر در گیلان بر اثر بیماری «کووید ۱۹» تکذیب شد

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که تعداد جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در سراسر کشور به ۱۹۴ نفر افزایش یافته است.

بنا به اعلام مقامات ایران تاکنون ۶۵۶۶ نفر به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده اند. آمار وزارت بهداشت ایران نشان می دهد که از ظهر شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۴۹ نفر بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» جان خود را از دست داده اند.

طبق آمار وزارت بهداشت ایران تعداد مبتلایان جدید طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۴۳ نفر بوده است. این رقم نسبت به روز گذشته شنبه که ۱۰۷۶ نفر به ویروس جدید کرونا مبتلا شده اند کاهش یافته است.
به گفته وزارت بهداشت ایران تاکنون ۲۱۳۴ نفر پس از ابتلا به «کووید ۱۹» بهبود یافته اند. این رقم روز گذشته ۱۶۶۹ نفر بود.
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت: دلیل فوت همه ۲۰۰ نفر در گیلان کرونا نبود

تنها چند ساعت پس از آنکه باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از محمد حسین قربانی، نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان «آمار فوت شدگان مبتلا به کرونا در گیلان را بالغ بر ۲۰۰ نفر» اعلام کرد، وی در گفتگو با خبرگزاری فارس این خبر را تکذیب کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش کرده بود که محمد حسین قربانی در جلسه روز یکشنبه فوق العاده کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت مرگ «بالغ بر ۲۰۰ نفر» به دلیل ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» را اعلام کرده است.
با این حال وی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: «آمار مرگ و میر بیماری‌های تنفسی طی ۱۶ روز گذشته به ۲۰۰ نفر می رسد؛ اما بنده نگفتم که تمام این فوتی ها به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، بلکه بسیاری از این افراد نیز ممکن است به بیماری‌های زمینه‌ ای و تنفسی مبتلا بوده باشند.»

روش انقلابی دانشمندان برای درمان نابینایی مادرزادی با دستکاری در ژن‌ها

در این تکنیک دانشمندان یک ویروس دستکاری شده ولی بی‌ضرر را که حامل دستور‌العمل اصلاح ژن است، در ابعاد میکروسکوپی به چشم فرد نابینا تزریق می‌کنند. این ویروس مهندسی‌شده پس از ورود شروع به اصلاح ساختار دی‌ان‌ای معیوب می‌کند.

دکتر اریک پیرس، پروفسور چشم پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، که مدیریت این تحقیق را برعهده دارد در این باره به رادیو ملی آمریکا NPR گفت: «ما واقعا در این مورد هیجان زده‌ایم. ما در حال کمک به گشودن عرصه‌ استفاده از اصلاح ژن‌ها در زمینه درمانی هستیم، امری که بر بسیاری از شاخه‌های پزشکی تاثیر خواهد گذاشت.»
https://farsi.euronews.com/2020/03/05/scientists-in-harvard-use-revolutionary-gene-editing-tool-to-edit-inside-patient-body#spotim-launcher-widget

Rosa گفت...

روز گذشته نیز محمد حسین قربانی، نماینده وزیر بهداشت در استان گیلان، از مرگ بیش از ۲۰۰ نفر در این استان در اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش داد.

نمایندگان گیلان در مجلس ایران با اشاره به جلسه ای که با استاندار گیلان و نماینده ویژه وزارت بهداشت در استان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی داشته اند خواستار "قرنطینه" کردن این استان و "تعطیلی ادارات" شدند.
مچنین در این نامه از "نیاز فوری به لوازم حفاظت شخصی برای کادر درمانی و خدماتی بیمارستان‌ها" و ایجاد بیمارستان سیار و از کمبود ماسک و دستکش نوشته شده است.

از دیگر مواردی که نمایندگان گیلان خواهان رسیدگی به آن شده اند "تصمیم‌گیری جدی در خصوص چگونگی ساعات کاراصناف، فروشگاه‌ها" بوده و "تشکیل میز بحران برای استان گیلان در وزارت بهداشت و مشخص شدن یکی از معاونین وزیر بهداشت جهت پاسخگویی و پیگیری ویژه".

روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از محمد حسین قربانی، نماینده وزیر بهداشت در استان گیلان، از مرگ بیش از ۲۰۰ نفر در این استان در اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش داد.

این خبر در حالی از سوی این سایت وابسته به صدا وسیمای ایران منتشر شد که ساعتی پیش از آن وزارت بهداشت تعداد کل جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران را ۱۹۴ نفر اعلام کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مدتی بعد از انتشار خبر خود به نقل از نماینده وزارت بهداشت، بخش مربوط به مرگ ۲۰۰ نفر و ابتلای بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر به کرونا در استان گیلان را حذف کرد. وزارت بهداشت روز یکشنبه تعداد مبتلایان در این استان را ۴۹۶ نفر اعلام کرده بود.

بعد از حذف این بخش از خبر، آقای قربانی به خبرگزاری فارس گفت که "مرگ و میرها بیماری‌های تنفسی طی ۱۶ روز گذشته به ۲۰۰ نفر می‌رسد؛ اما بنده نگفتم که تمام این فوتی ها به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، بلکه بسیاری از این افراد نیز ممکن است به بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی مبتلا بوده باشند."

مسئولان اعلام کرده‌اند که جاده‌های ورودی به شهرهای استان‌ گیلان برای کنترل شیوع کرونا بسته شده و از مردم خواسته‌اند از سفر به استان‌های شمالی در تعطیلات اکیدا خودداری کنند.

جبار کوچکی‌نژاد، یکی از نمایندگان رشت در مجلس ایران روز شنبه رشت را "بحرانی‌ترین شهر درگیر با ویروس کرونا در کشور و شاید هم در جهان" توصیف کرد و گفت مردم باید آگاه باشند که "در شرایط بسیار حادی قرار داریم.‌"

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده دیگر رشت هم دیروز از افزایش تصاعدی مبتلایان به کرونا در رشت و گیلان خبر داد و از نبود امکانات پزشکی و بهداشتی در این منطقه انتقاد کرد.

آقای ایمن‌آبادی گفت آمار مبتلایان و قربانیان کرونا "بسیار وحشتناک است و حتی کیت آزمایش برای اخذ تست از اشخاص مشکوک به این ویروس نیز در دسترس نیست".

او گفت باید "انگشت اتهام را به سمت کسی برد که در ابتدای شیوع ویروس در کشور مانع قرنطینه شهر قم شده است."

Rosa گفت...

با مرگ ۱۳۳ نفر دیگر، شمار قربانیان بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ در ایتالیا به ۳۶۶ نفر رسید. شمار مبتلایان هم با ۲۵ درصد افزایش از ۵۸۸۳ نفر به ۷۳۷۵ نفر افزایش یافته است.

به این ترتیب ایتالیا بعد از چین بالاترین شمار مبتلایان شناسایی شده کرونای ۲۰۱۹ را دارد.

در همین حال دولت ایتالیا امروز یکشنبه تدابیر جدیدی را برای مهار گسترش ویروس کرونای ۲۰۱۹ در پیش گرفته که زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قرنطینه‌های جدید یک چهارم جمعیت ایتالیا را شامل می‌شود بخصوص در مناطق شمالی این کشور مثل لومباردی که موتور اقتصاد این کشور هستند. در شمال ایتالیا تا ۱۶ میلیون نفر برای خروج از مناطقی که قرنطینه اعلام شده باید مجوز ویژه بگیرند.

سیستم درمانی در لومباردی بشدت زیر فشار است جایی که حدود ده میلیون نفر زندگی می‌کنند و اکنون بیماران در بیمارستان‌های این منطقه در راهروها درمان می‌شوند.

در همین حال در آن سوی اقیانوس اطلس، ارتش آمریکا سفر به ایتالیا و کره جنوبی و برعکس را محدود کرده و جی آینسلی فرماندار واشنگتن گفته است تدابیر ویژه‌ و اجباری برای محدود کردن گسترش ویروس در نظر گرفته می‌شود. در آمریکا ۱۹ نفر تاکنون جان باخته‌اند و در نیمی از ایالت‌های این کشور موارد ابتلا شناسایی شده است.

ایتالیا اکنون بزرگترین محل شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) در اروپاست

تا شامگاه شنبه تعداد مبتلایان به کرونای جدید در کشورهای جهان به بیش از ۱۰۶هزار تن رسید که از آن میان مرگ ۳۵۹۴ نفر بر اثر این بیماری تایید شده است

Rosa گفت...

حقیقت را مدیریت نکنید،‌ حقیقت را بگویید

https://meidaan.com/archive/67942

جان ام.بری، تاریخ‌نگار و نویسنده‌ کتاب «آنفلوآنزای بزرگ: داستان مرگبارترین همه‌گیری تاریخ»، با بررسی ریشه‌های آنفلوآنزای اسپانیایی و نحوه‌ مواجهه‌ مسئولین با آن، درس‌هایی برای بحران‌ امروز ما دارد.

امروزه ما نگران ابولا، زیکا، مِرس یا سایر بیماری‌زاهای عجیب و غریب هستیم، اما در مورد بیماری‌ای که با سرماخوردگی معمولی اشتباه گرفته می‌شود، نگرانی به خود راه نمی‌دهیم. این کار خطاست.

مطبوعات اسپانیا که درگیر جنگ نبود، برخلاف مطبوعات سانسور‌شده در کشورهای درگیر جنگ از جمله ایالات متحده، به تفصیل از بیماری نوشتند. به همین دلیل با نام «آنفلوآنزای اسپانیایی» شناخته شد.

چیزی که ثابت شد کشنده‌تر است، سیاست دولت نسبت به حقیقت بود. در حالی که آنفلوآنزا به زندگی آمریکایی رخنه کرده بود، مقامات سلامت عمومی، مصمم به بالا نگه داشتن روحیه‌ها، شروع به دروغ گفتن کردند»

همه‌گیری از هر کجا که آغاز شد، فقط پانزده ماه به طول انجامید، اما مرگبارترین شیوعِ بیماری در تاریخ بشریت بود و بر اساس پرارجاع‌ترین تحلیل، بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون انسان را در جهان کشت.

فیلادلفیا برنامه‌ی بزرگ رژه‌ی اوراق قرضه‌ی آزادی را برای ۲۸ سپتامبر تدارک دیده بود. پزشکان به کروسن اصرار کردند که آن را لغو کند، می‌ترسیدند بیماری گسترش یابد. آنان خبرنگاران را متقاعد کردند تا مطالبی درباره‌ی خطر کار بنویسند، اما سردبیران از چاپ آن‌ها امتناع کردند و حتی از چاپ نامه‌های پزشکان سر باز زدند. بزرگترین رژه در تاریخ فیلادلفیا مطابق برنامه پیش رفت

ایا هیچ وقت پاسخی برای نوع کشندگی ویروسی که در موج دوم ابتلا افراد را با آن وضعیت کذایی از بین میبرد پیدا شد،نوع جدید ویروس(جهش)یا هر مسئله دیگر

Rosa گفت...

if you combine SARS, MERS and this new virus, is under 12,500 people. That’s not a market. The number of cases is too small. Pharmaceutical companies are not interested.

This scientist hopes to test coronavirus drugs on animals in locked-down Wuhan

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00190-6

ویروس کورونا، سرمایه و سیاست!

منبع این مطلب گرايش سوسياليزم انقلابى
نویسنده مطلب: نازنین و یامین

http://revolutionary-socialism.com/wp-content/uploads/2020/03/ny-Corona-01-1.pdf

رزا: مقاله ی بالا چکیده ی خوبی است از خواندنی های کنونی در مورد ویروس کرونا و تئوری های توطئه علیه مردم فقیر.
از خود مقاله بهتر اما منابع آن است!
متاسفانه اما نویسندگان مترجمانِ حزبی و تروتسکیستی هستند که مطالبِ افراد ضد سرمایه داری را ترجمه کرده و انسان فکر می کند که مقاله دستپخت زن و شوهری نابغه می باشد!
فرق تروتسکیستها با مائویستها تنها در این است که فعلن مائویستها منابع حزبی ترجمه را علنن بیان کرده، تروتسکیستها اما مطلب را کم و زیاد و نهایتن به اسم خود جا میزنند!
دلیلش را می شود با دیدنِ فیلم (سریال) "حرام" تروتسکی دید! کیش شخصیت...

باری
مقاله ی بالا و زیر نوعی دیگر از برخورد با بحران کرونا می باشد و اغلب منابع ذکر شده درست هستند.
چاره ی مقابله با ویروسهای خانواده ی ویروس کرونا را اما البته مقاله ی طبیعت (انگلیسی بالا) ارائه می دهد.
How can you develop drugs that target coronaviruses, then?

We have actually developed compounds that are active against both the coronaviruses and a large family of enteroviruses, which include human rhinoviruses [the main cause of common colds] and hand, foot and mouth disease. Every year, half a million children get one called enterovirus-71, so we would aim to go into clinical trials for these diseases. We can get pharma involved. Then if we have something approved for those, we can use the drug quickly next time there is a coronavirus outbreak.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00190-6

Rosa گفت...

رزا: فرق خواندنِ مقاله توسط من با یک فرد ایدئولوژیک/حزبی!
این دانشمند آلمانی که قبلن روی سارس و مرس کار کرده و می خواهد دارویش را روی چینی های مبتلا به کرونا آزمایش کند چون بروکراسی آزمایش روی میمونها بشدت بالا است (او روی موشها آزمایشش گویا موفق بوده، در مورد سارس)حال این دانشمند می خواهد مستقیم به چین نه بلکه ووهان برود و دارویش را روی بیماران چینی بدون بروکراسی آزمایش کند!
حال از او مستقیمن فاکت می آورند تروتسکیستها در همین مقاله که می گوید: سارس و مرس ، اپیدمی شان 6 ماه بیشتر طول نکشید و اگر تعداد بیماران کمتر از 12 هزار باشه، انحصاراتِ دارو خرج تحقیقات را نمی دهند؟!
منِ رزا دنبالِ کشفِ این دانشمند Rolf Hilgenfeldو بررسی آن خواهم بود که آیا ارزش آزمایش دارد اگر سبب مرگ بیمارِ آلوده به کرونا در چین را دارد یا نه؟ تروتسکیست اما گوشش به انتقاد دانشمند آلمانی Rolf Hilgenfeldاز انحصارات دارو، تیز می شود!
البته در زیر نویس 56 در مورد عوارض جانبی داروی انفولانزای خوکی ریز نویس کرده که برای بیماران موجب بیماری حمله ی خواب میشود!
مثلا واکسن آنفلوآنزای خوکی پس از تلقیح گسترده نشان داد که عوارضی مثل نارکولپسی می شود!تروتسکیستها/مائویستها از بوی بدِ تپاله هم بدنبالِ اثبات درستی خط فکری خود را دارند.
هیچکدام توجه نمی کنند که بوروکراسی حاکم از تولید یک دارو به آزمایش آن بروی انسان نتیجه ی اخلاق و حفاظت مردمی/خلقی و قانون و بروکراسی ای است که همین توده ها به دولت تحمیل کرده اند. همه می دانیم که در زمان شوروی ها انسان در برابر آزمایشات روی مغز زندانی و اکنون در چین، فروش ارگانها و خون زندانی چگونه به اسم حمایت از دیکتاتوری پرولتاریا، شکل گرفت و یا زمان استالین علم ژنتیک را ضد انقلابی دانستند و ممنوع کردند...
در صف ورود به ووهان و آزمایش بروی ملتِ کرونا زده بی اقرار صدها نفر از این نوع دانشمندان از امریکا/اروپا در لیست هستند. که انسان کرونیایی را موش آزمایشگاهی شان کنند!
انتقاد آنارشیستی از سیستم سرمایه داری اما تشابهی با رسانه ای کردنِ نق نق زدنِ اینگونه دانشمندان نیست. کاری که وابستگان ایدئولوژیک به احزاب کمونیستی انجام می دهند!
شاید فکر کنید من نفرت کمی به سیستم دارم؟
اما همین الان مجبور شدم جلسه معالجه ی فک/دندان دندان کودک را عقب بیندازم برای 50 ایرو که ندارم وسط معالجه بدهم!
دکتر دیگر هم قبول نمی کند چون دندانپزشک اول تا پرداخت کل مبلغ 600 یورو، پرونده ی کودک را به دندانپزشک دیگر منتقل نمی کند! حتی وکیل هم می گویدکه طبق قانون تا آخر معالجه ی فک مجبوری هر دفعه 50 اویرو قسط بپردازی!
این یعنی سرمایه داری تازه من فقط دارم پول 20 درصد معالجه را می پردازم و بیمه 80 درصد آن را تقبل می کند! جالبتر اینکه در پایان معالجه حتی این 20 درصد نهایتن به من بکجا برمی گردد!
ولی این دلیل نمی شود در سال 2009 کودک مبتلا به انفلانزای خوکی را بدون این "بوروکراسی" مثل خوکچه ی آزمایشگاهی بیندازم زیر دستِ دانشمندانِ در جستجوی نام، مدعیِ کشف دارو!
البته در کشور شوراها یا چین مائو یا چین کنونی فرق بزرگی هست؟!
آنجا کودک را می برند و با او هر چه می خواهند می کنند! چون کودکان ملک خصوصی دولت سوسیالیستی می باشند و شهروندان نیز بی حقوق و حتی "نه" هم نمی توانند بگویند.
سرمایه داری همان کار سوسیالیستی را می کند. اولی در خفا، دومی قانونی و علنی!
پس زنده باد قوانینِ محدود کننده (اخلاقی/مردمی) که جلوی دست اندازی دولت/بخش علمی/پزشکی... را گرفتند تا کودک من بدون مشکل در خانه و پس از 10 روز از آنفولانزای خوکی جان بدر برد و یکی از خوکچه های اینک مبتلا به بیدار خوابی نشد!

Rosa گفت...

ویروس کورونا، سرمایه و سیاست!

نبع این مطلب گرايش سوسياليزم انقلابى
نویسنده مطلب: نازنین و یامین

https://www.tribunezamaneh.com/archives/222736

شیوع ویروس کرونا- کاپیتالیسم

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=78099

زمانی‌که چین یک کشور سوسیالیستی تحت رهبری مائوتسه دون بود (از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۶) با وجود آن‌که درآمد سرانه آن کشور بسیار پایین‌تر از چین کنونی بود اما وضعیت بهداشت و تغذیه و سلامت توده‌های مردم بسیار بهتر از امروز بود. در همان مدت کوتاه سوسیالیسم در چین، میانگین انتظار عمر دو برابر شد و حتا میانگین قد نسل‌های جدید افزایش یافت. در عرض همان مدت کوتاه بسیاری از بیماری‌هایی که حیات مردم را نابود می‌کردند ریشه‌کن شدند. زیرا اصل سازمانده جامعه سوسیالیستی «خدمت به مردم» بود. طبق آمار سازمان ملل متحد، نرخ مرگ و میر نوزادان در سال ۱۹۷۵ در شهر شانگهای کمتر از نیویورک بود. با مرگ مائوتسه دون جناح راست حزب کمونیست چین که در واقع «بورژوازی نوین» بود و نقشه و برنامه احیای سرمایه‌داری را داشت دست به کودتای خونینی علیه مائوئیست‌ها زد و قدرت را به‌دست گرفت. بورژوازی نوین، سرمایه‌داری را احیا کرده و سود را در فرماندهی اقتصاد قرار داد. قطب راهنمای «خدمت به مردم» به «ثروتمند شدن شکوهمند است» تبدیل شد. بخشی از قرار دادن «سود در فرماندهی اقتصاد» از بین بردن کل نظام پزشکی در روستاهای چین بود. به این ترتیب، دو سوم جمعیت چین از دسترسی به نظام پزشکی محروم شدند و وقتی در سال ۲۰۰۳ ویروس «سارس» به روستاهای چین حمله کرد، مقامات حکومتی به‌جای بسیج امکانات برای جلوگیری از آن، برای این‌که به تجارت وسرمایه‌گذاری و به حاکمیت‌شان لطمه نخورد آن را پنهان کردند.

Rosa گفت...

رزا:
باید به کون گویی های تروتسکیست و مائویست اذعان کرد: توسعه؟ نه به هر قیمتی!
از کونِ هر الاغی در کوبا بقدری پزشک بیرون افتاده که حتی به امریکای لاتین و احزابِ برادر صادر هم می کنند!
اما توسعه و بهدشت به چه قیمت؟
وقتی علنا با توسل به قانون سوسیالیستی قرار است که انسان را برای رهایی زنان کلون کنند!
کلیه و قرنیه چشم زندانی اعدامی را به اجبار اهدا کرده، خونش را بکشند! مغزش را برای تولید انسان نوین جراحی کنند!
نه!
بهداشت و توسعه نه به هر قیمتی...
سوسیالیسم بدون آزادی، از سرمایه داری کنونی حتی مخوفتر است!
نقد به سرمایه داری از منظر آنارشی شاید شبیه باشد اما نتیجه گیری از آن فرق بزرگی دارد...
دولت پرولتاریا جنایتکارتر است.
هر گز
هر گز نباید فراموش کنیم...

Rosa گفت...

دوستان
متاسفانه خبر بد اینکه در کنفرانس مطبوعاتی بیمارستان شارتیه برلین اعلام شد که کرونا به هوای گرم ویروسش مقاوم است و احتمال زیاد موج دوم اپیدی، تازه تابستان قراره شروع بشه:(

Rosa گفت...

زحمتکشان هفت تپه را با چند ماه حقوق معوق در حالی که حتی یک دستکش و ماسک ساده ندارند اینگونه ضدعفونی میکنن تا مبادا خدشه ای در کار صاحبان سرمایه ایجاد شود، بَرده داریِ نوین،!

https://twitter.com/bayat098/status/1236762384167034883

اینها نی برهای شرکت هستند هر سال شش ماه از لرستان به هفت تپه میان برای بریدن نی ها، که کاری بسیار سخت و شاق هست و از هر کسی بر نمیاد شرکت بدون وجود اینها معنا نداره حدود دوهزار نفر هستند انسانهای زحمتکشی هستند این شرکت رو یه آقازاده خریده و خدا به داد پنج هزار کارگر کنه

این موادهای شوینده و یا به اسم ضدعفونی کننده که در داخل تولید میشه هیچکدام استاندارد نیست، و برای تنفس مشکل ایجاد میکنه، ...

برخی پزشکان و پرستاران در گیلان محل کار خود را ترک کرده‌اند

https://iranwire.com/fa/news/gilan/37104
استان‌وایر- گروهی از اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه‌ای خطاب به «علی لاریجانی»، رییس مجلس نوشته‌اند که برخی از پزشکان و پرستاران کار خود در بیمارستان‌های این استان را ترک کرده‌اند.

آن‌ها در نامه خود آورده‌اند که در پی شیوع ویروس «کرونا» در گیلان، خواستار تعطیلی ادارات کل استان و شرکت‌ها به مدت دو هفته هستند.

قرنطینه کردن ورودی استان گیلان، تهیه ماسک، استقرار بیمارستان سیار، ذخیره آذوقه و تشکیل میز بحران برای استان گیلان از دیگر درخواست‌ها این نمایندگان است.

آن‌ها در نامه خود هم‌چنین نوشته‌اند: «برخی از پزشکان و پرستاران ترک کار کردند و در برخی از شهرستان‌ها حتی یک پزشک وجود ندارد.»

وضعیت استان گیلان از نظر شیوع ویروس کرونا، بحرانی گزارش شده است و برخی گزارش‌ها از مرگ دست‌کم ۲۰۰ نفر در این استان حکایت دارند.

اين عزيزان همانند سرباز نيستند كه فرمانده جنگ دستور پيشروي از ميدان مين دهد. حداقل حقشان تأمين امكانات حفاظتي در مراكز درماني است.

Rosa گفت...

در شبکه‌های اجتماعی از قول کارشناسان گفته می‌شود با گرم‌تر شدن هوا احتمال دارد ویروس کرونا ازبین برود. اما دکتر صدیق، متخصص بیماری‌های عفونی در آمریکا می‌گوید ویروس کرونا در مناطق گرم و سرد رشد کرده: «تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است و فعلا نمی‌توان گفت که دمای هوا ویروس کرونا را از بین می‌برد. این ویروس در کشورهایی با هوای گرم‌تر مثل ویتنام و شهرهای جنوبی چین هم رشد کرده. پس احتمال از بین رفتن ویروس بر اثر گرم شدن هوا که دست‌به‌دست می­شود، چندان قوی نیست. برای حل بحران باید چشم از طبیعت شست و احتمال‌های جغرافیایی و باد و باران را نادیده گرفت.»

یک پزشک گیلانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت

وحید منصف دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان و متخصص طب اورژانس بعد از چندین روز مبارزه با بیماری #کرونا و در راه خدمت و مداوای بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

محمدرضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی، فعال اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سن 64 سالگی و بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت/ ایسنا

هوای سرد و مرطوب #گیلان بهترین محیط برای رشد ویروس کروناست، سرعت شیوع بالاست
اینجا تقریبا هیچکس نیست که عزیزِ دور یا نزدیکی رو تو قضیه #کرونا از دست نداده باشه
اینروزا چهره‌ی بشاش و خوش‌خنده و سرخوش گیلانی‌ها جاشو به چهره‌ی غبار گرفته از غم داده

رزا: دمای گرم که معلوم شد جلوی ویروس کرونا را نمی گیره:( توی دمای 5 تا 11 درجه بهترین شرایط را داره! حالا شاید دمای زیر صفر حالشو خراب کنه؟ یا شاید خشکی هوا (بدون رطوبت) باعث نابودی اش بشه؟
متاسفانه مثل فیلم جنگ جهانی زد Z هم نیست که به بیماران حمله نکنه:) تازه، کرونا میره سراغ بیماران و مسن تر ها!
باید زودتر واکسن براش یافت...

Rosa گفت...

به دنبال شورش در زندان‌های ایتالیا، حدود ۲۰ زندانی در فوجا واقع در جنوب این کشور از زندان گریختند. پلیس فوجا با این حال موفق شد ۳۲ نفر دیگر از زندانیانی را که فرار کرده بودند، دوباره بازداشت کند.
شورش مودنا به ۲۷ زندان دیگر ایتالیا رسید

پس از مودنا، زندانیان در ۲۷ زندان دیگر ایتالیا دست به شورش زدند. به نوشته رسانه‌های ایتالیا، دلیل شورش این زندانیان نیز اعتراض به ممنوعیت ملاقات به دلیل شیوع کرونا بوده است.

کرونا؛ شورش در زندان‌های ایتالیا هم‌زمان با اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه

زندانیان روی بام زندان سن ویتو در میلان

https://ichef.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/A88D/production/_111194134_060531398-1.jpg

در زندان سن ویتو در شهر میلان زندانیان شش بخش زندان را به آتش کشیدند و بعضی از آنها خود را به پشت بام ساختمان رساندند.

Rosa گفت...

علی‌اکبر مرتضایی، فرماندار ویژه کاشان گفته بر اساس گزارش وزارت بهداشت از ابتدای ماه اسفند تاکنون "در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، ۸۸ نفر به علت ابتلای به بیماری کووید ۱۹ (ناشی از ویروس کرونا) فوت کرده‌اند". او همچنین گفته در همین مدت زمان ۱۰۵۶ نفر کرونا مثبت در این منطقه شناسایی شده‌اند.

دکتر رحمت‌اله حافظی، معاون‌ سابق وزارت بهداشت درباره وضعیت بیمارستان مسیح دانشوری در توئیت خود نوشته است: «آقای دکتر ولایتی! سیستم اکسیژن سانترال بیمارستان مسیح دانشوری خراب است و اکسیژن‌رسانی به بیماران کرونایی بستری در آی سی یو مختل شده است. استفاده از کپسول‌های اکسیژن هم نیاز به فشارشکن دارد که بیمارستان فاقد آن است. بیماران را دریابید!»

آیا بیماران ویروس کرونا بعد از بهبود یافتن همچنان می‌توانند ناقل باشند؟

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند تا دو هفته پس از آنکه علائم بیماری ناپدید شد، همچنان در بدن فرد مبتلا باقی بماند.

به گزارش يورونيوز، یافته‌های جدید دانشمندان که روز ۲۷ فوریه در ژورنال علمی جاما (جاما) منتشر شده است، حاصل تحقیق بر روی افراد مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان ووهان چین بوده است.

در این مطالعه، به بیماران گفته شد که پس از ناپدید شدن علائم و ترخیص از بیمارستان ۵ روز خود را در خانه قرنطینه کنند و تا روز ۱۳ از آنها آزمایش به عمل آمد. نتایج نشان می داد همه تست های بین روز ۵ تا ۱۳ برای ویروس کرونا در این افراد مثبت بوده است.

محققان نوشته اند: «این یافته‌ها نشان می دهد که دستکم بخشی از بیماران بهبودیافته هنوز ممکن است ناقل بیماری باشند.»

پژوهشگران گفته اند فعال ماندن ویروس در دوره نقاهت مورد جدیدی نیست، همانند ویروس ابولا که می تواند ماه‌ها در بدن فرد باقی بماند، اما واقعیت این است که در مرحله زمانی پس از نقاهت بیماران از درجه ناقل بودن کمتری برخوردارند.

کریس جانسون، اپیدمی شناس در مرکز سلامت دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید: «وقتی ویروس در بدن افراد وجود دارد، افراد نمی توانند دوباره خودشان مبتلا به بیماری شوند.» با این حال این برای زمانی است که سیستم ایمنی بدن همچنان کنترل را در اختیار داشته باشد.

در صورتی که جنگ در بدن به ضرر ویروس مغلوبه نشده باشد یا فرد به فاصله اندکی پس از بهبودی بار دیگر در معرض ویروس قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که وی مجدد مبتلا شود.

نتایج تحقیق جدید در حالی منتشر می شود که ژاپن اعلام کرده است یک مبتلا به ویروس کرونا در این کشور پس از بهبودی بار دیگر به این بیماری دچار شده است.

Rosa گفت...

جمالى، عضو هیئت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس : ظرفیت بخش‌های ICU و تخت‌های بستری در گیلان جوابگوی نیازها نیست/برای بیان واقعیت‌ها دیگر باید از چه کسی تعارف داشته باشيم.
اين نماينده گيلان تاكيد كرده:

* شرایط استان گیلان در مقابله با ویروس کرونا در وضعیت قرمز گرفته و از درجه حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

* این ویروس، قدرت شیوع بسیار بالایی داشته و تا دو هفته، دوره کمون و نهفتگی دارد و این امکان وجود دارد که فرد مبتلا در این مدت به انتقال بیماری پرداخته و حتی خودش نیز از آن بی‌اطلاع باشد.

* تا حدود 80 درصد از مبتلایان به کرونا با استفاده از ایمنی بالای بدنی فرد مداوا شده و 20 درصد باقی در بخش‌ها بستری می‌شوند. درصدی از این افراد بستری شده به ICU منتقل شده و حدود 70 تا 80درصد این افراد جان خود را از دست می‌دهند.

Rosa گفت...

دفن کردن شبانه چه دلیلی میتونه داشته باشه؟؟
ایا این افراد هیچکس را ندارند؟؟!
به عقل ناقص من فقط میتونه از کشته های ابان باشه ،
نباید اجازه داد که #کرونا بهانه ای باشه برای رژیم برای از بین بردن مردم
#از_بازداشتیها_بگو

https://twitter.com/tanhatak5112/status/1236951986366537730

https://twitter.com/i/status/1237115708749885440

Rosa گفت...

کادر پرستاری و گروه‌های پیراپزشکی هفت بیمارستان شرق گیلان شامل شهید انصاری رودسر، نیکوکار املش، امینی لنگرود، پیروز لاهیجان، میلاد لاهیجان، شفا لاهیجان، غدیر سیاهکل و کوثر آستانه اشرفیه نیاز مبرم و فوری به ماسک، لباس و تجهیزات حفاظتی دارند.

باغ رضوان رشت. جنازه‌ها آنقدر زیادند که فرصت خاکسپاریشان نیست!

https://twitter.com/AjFarahani/status/1237152569325170689

تراکتورها در سمیرم برای مقابله با #کرونا به خط شده اند
#کشاورزان سمیرمی به صورت داوطلبانه با حضور در شهرداری و دریافت مواد ضدعفونی اماکن عمومی و محله های شهر سمیرم را ضد عفونی کردند.
دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸

https://twitter.com/begoonaah/status/1237115324476149761

دکتر حبیب‌الله پیروی، فوق‌تخصص جراحی عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پس از چند روز مبارزه با بیماری #كرونا در بیمارستان مسیح دانشوری، چشم از جهان فرو بست...

آمار ابتلا به #کرونا و مرگ و میر ناشی از #COVID19 در استان اصفهان از ابتدا بدون تجمیع با آمار #کاشان اعلام شد. دلیلش مشخص بود. اوضاع کاشان غیرقابل باور بود. امشب فرماندار کاشان در مصاحبه‌ای مرگ ۸۸ نفر را تأیید کرده در حالی که آمار مرگ رسمی استان اصفهان هنوز ۱۵ نفر است!

روش تشخیص تفاوت اتانول و متانول استفاده از پودر کریستالی اسید بوریک است
اگر آنرا با دو نوع الکل در یک ظرف یا قاشق کاملا ترکیب کنید و مشتعل کنید
اتانول همچنان آبی می‌سوزد اما شعله متانول سبز رنگ خواهد شد الکل استفاده شده در محلول ضدعفونی اتانول است نه متانول
نشر بدیدلطفا

https://twitter.com/shmcypher87/status/1237110737987948546

اسید بوریکمون کجا بوده؟

اگه پیدا نکردی اتانول رو که مشتعل کردی آتیشش آبیِ متانول سرخ

محمود آباد مازندران امشب جوانان راه ورودی به شهر را بروی خودروهای غیر بومی بستند.
دوشنبه ۱۹ بهمن ۹۸
اقدام جوانان به این دلیل است که محورهای مواصلاتی باز است و برای جلوگیری از شیوع ویروس #کرونا همه باید رعایت کنند و از مسافرت به شهرهای دیگر خودداری کنند.

https://twitter.com/ahadanbary/status/1237108062185553920

Rosa گفت...

کرج - چھارراە نبوت یک خانم به دلیل مبتلا شدن به ویروس #کرونا روی زمین افتاده است
دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸

مراسم تشییع دکتر وحید منصف کسمایی متخصص طب اورژانس #رشت، که در اثر بیماری #کرونا درگذشت.

https://twitter.com/begoonaah/status/1237036978186706945

وضعیت فاجعه بار بیمارستان امینی شهرستان #لنگرود
بیماران مبتلا به #کرونا دربدترین شرایط به سرمیبرند
بدون هیچ گونه امکاناتی

https://twitter.com/begoonaah/status/1236959013050482688

#پاسدار محمدرضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی و نماینده ادوار مجلس امروز در اثر بیماری #کرونا به درک واصل شد
وی نماینده مردم #سبزوار در دوره دوم، سوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بود و سابقه ریاست بر سازمان بهزیستی کشور را داشت.

سرهنگ تروریست‌ حسنعلی فیروز خواه فرمانده پیشین نیروی انتظامی شهرستان #کرج امروز صبح در بیمارستان به علت ابتلا به #کرونا به درک واصل شد.

#کرونا معاون سابق اداره سیاسی #سپاه_پاسداران ن را به درک فرستاد
فرزاد تذری، معاون پیشین اداره سیاسی سپاه پاسداران در اثر ابتلا به ویروس کرونا مُرد.
او یکی از بنیان‌‌گذاران هفته‌نامه صبح صادق، ارگان رسمی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران بود.

Rosa گفت...

دمای متوسط و میزان رطوبت شهرهای آلوده به بیماری به ترتیب 5 تا 11 درجه سانتی گراد و 47 تا 79 درصد بوده، همچنین متوسط دما در هیچ کدام از شهرهای آلوده زیر صفر درجه سانتی گراد نبوده است

رزا: متن زیر ترجمه ی نتایج تحقیقات امروز است (از فایل صوتی)


تاریخ 10 ماه مارس 2020
نتایج جدید از تحقیقات بیمارستانِ شارتیه برلین از بیماران کرونیایی شهر مونیخ:
ویروس در همان ابتدا در گلو و قبل از رسیدن به سلولهای ریه ، به تعداد زیادی، زیاد می شود. نمونه برداری ها از سطح گلوی بیماران نشان می دهند که ویروس در سطح داخلی گلو بسیار فعال است. برعکس اما نمونه ویروس در ادرار/مدفوع ویروس غیر فعال و مُرده است. ویروس اگرچه به تعداد زیاد در ادرار بیمار یافت می شود، اما ویروس فعال نیست و به صورت داغون و تکه تکه شده، اثبات می شود. پس شاید ویروسی که از معده/روده می گذرد بطوری هضم و بی خطر می شود. نمونه های یافت شده در مدفوع/ادرار نمی توانند، سلولها را در محلول آزمایشگاهی آلوده کرده و در نتیجه می توان گفت که ویروسهای یافت شده در مدفوع/ادرار "مُرده" و غیر فعال می باشند!
نکته ی دیگر اینکه: پس از سلامت بیمار نیز، کماکان می توان وجود ویروس در ریه، بزاق و ترشحات بیمار اثبات کرد، اگرچه بیمار سلامتی خود را بازیافته است.
دانشمندان می گویند: این ویروسها اما فعال نبوده و به اصطلاح ویروس مُرده می باشند!
دانشمندان معتقدند که شاید ویروس کرونا به دلیل وجود آنتی بادی که سلولهای ایمنیِ "بیماری که به سلامت دستیافته"، در ریه بیمار، ویروسها را غیر فعال و داغون کرده باشد و بنابر این، سلولهای نمونه برداری شده از بیماری که سالم شده است، ویروس این "بیمارانِ سالم شده" دیگر نمی تواند سلولهای محلول سلولی در آزمایشگاه را آلود کنند!
بنابر این پزشکان می توانند بیمارانی را که سلامت خود را بدست آورده اند را اگرچه تستِ ویروس کرونای آنها مثبت هست هنوز، از بیمارستان مرخص کنند.
تاکنون اما بیماران را در صورتی که دو بار با فاصله زمانی، جواب تست آنها منفی باشد، از بیمارستان مرخص می کردند.
اما اکنون با توجه به اینکه، اگرچه جواب تست مثبت است، اما ویروسها مُرده و دیگر فعال نمی باشند،پس می توان "بیمار سلامت یافته" را، مرخص کرد از بیمارستان! اگرچه که تست این بیماران کماکان مثبت است!
این کشف البته کمک می کند بیماران زودتر مرخص شده از بیمارستان و جا برای بیمارانِ جدید آزاد شود!
چون بیمارِ سالم شده، دارای ویروسهایی مرده میباشند که دیگر کسی را مبتلا نمی کنند، اگرچه که تست آنان کماکان مثبت است.


Rosa گفت...

نکته ی مهم تحقیقات بالا:
اولین تست مثبت با نمونه برداری از انتهای گلو، مثبت واقعی و 100% است.
لااقل با تست ویروس در آلمان!
مثبت اشتباهی وجود ندارد!

Rosa گفت...

فیلم/ نیروهای گارد ویژه در پوشش کادر درمانی بیمارستان ها / اصفهان


وضعیت نگران کننده پوشش کادر درمانی بیمارستان ها در مازندران را می ببنیم ودر دیدی دیگر پوشش وتجهیرات یگان ویژه در اصفهان را دقت کنید ،به وضوح عیان است که کلیه تجهیزات مناسب را برای کادر و پرسنل سپاه نگه داشته اند ولی به کادر فداکار بیمارستانها توجهی نمی شود!

https://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=202035

تازه‌ترین آمار شیوع کرونا در ایتالیا نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند که این رقم تا کنون بیشترین تعداد مرگ در یک روز در اثر ابتلا به کرونا در این کشور بوده است.

بر اساس آماری که روز سه‌شنبه اعلام شد، تعداد جان‌باختگان ابتلا به کرونا در ایتالیا با ۳۶ درصد افزایش طی یک روز به ۶۳۱ نفر رسیده است. تعداد مبتلایان شناسایی ‌شده در این کشور هم به بیش از ده‌هزار نفر رسیده است.

Rosa گفت...

اطلاعات جدید:
کودکان نیز به ویروس کرونا آلوده می شوند. به همان میزان که بزرگسالان. اما بیمار نمی شوند.
این تحقیقات بر روی 391 بیمار مبتلا به ویروس انجام شده و بررسی اطرافیان آنان.
91 درصد آنان سمپتوم های مختصر بیماری داشته اند.سن متوسط آنان 45 سال بوده.یعنی کمی بیشتر از سن متوسط کُل جمعیت. زنان بیشتری از این 391 نفر مبتلا بودند تا مردان.نیمی از افراد این تحقیق آماری، بعد از معالجه به سلامتی دست یافتند. بطور متوسط آنان پس از 32 روز به سلامتی دست یافته اند.1286 نفر که با این جمعیت مبتلایان در تماس بودند نیز مورد تحقیق قرار گرفتند.معمولن 7 تا 8 درصد انسانهای مورد تماس با بیمار، خود نیز مبتلا شده اند.این 7 یا 8 درصد همه جور سن داشتند از پیر تا جوان. کودکان نیز مبتلا بودند اما نشانه های بیماری را به عنوان بیمار نشان ندادند.
Jastin Lessler
نویسنده ی این تحقیقات آماری از بالتیمور است.
افراد داخل خانه با بیمار کرونایی حدود 6 برابر بیشتر مبتلا شدند تا خارج از خانه. همچنین مسافرت مشترک با بیمار نیز درصد آلودگی اش را با غیر بیمار دوچندان کرده.
تحقیقات سابق نشان میداد که کودکان کمتر بیمار می شدند. اما سوال این بود که آیا کودکان کمتر مبتلا می شدند و یا کمتر بیمار؟
تحقیقات تشان داد که کودکان مثل بزرگسالان با همان درصد ویروس را دریافت می کنند و به آن مبتلا می شوند اما کودکان کمتر بیمار می شوند یعنی سمپتوم بیماری ندارند بمانند بزرگسالان.
تحقیقات دیگر در آلمان نشان می دهند کهکودکان مبتلا به ویروس که زیر 10 سال بودند اصلن سمپتوم بیماری را نشان ندادند.حتی جوانان مبتلا به ویروس که جوانتر از 20 سال بودند در آلمان، آنها هم سمپتوم بیماری را نشان ندادند.
همانطوری که مثلن بیماری ویروسی مونونوکلئوز عفونی، کودکان به ویروس مبتلا می شوند اما نشانه های بیماری ندارند. چیزی که معما گونه است. یعنی کودکان ویروس را دریافت کرده اند اما بیمار نشده اند.
یک نظریه این است که پروتئین روی سطح سلول کودک، آنجا که ویروس روی آن قلاب می شود در کودکان هنوز تکامل نیافته.و اگر ویروس نتواند به سلول انسان قلاب شود پس نمی تواند سلول را مبتلا کند.
تئوری دیگر این است که گویا دستگاه ایمنی کودکان به ویروس وارد شده به بدنشان، اهمیت چندانی نمی دهند و چون التهاب ریه و عفونی شدن آن بخشنی از عکس العمل شدید دستگاه ایمنی بدن بزرگسالان است برای خلاص شدن از شر ویروس وارد شده به بدن.

از طرفی تحقیقات نشان می دهد که کودکان ویروس را بیشتر (طولانی تر) از بزرگسالان دفع می کنند (ادرار)
پس کودکان بدون اینکه خود بیمار شوند اما بیماری (ویروس) را پخش می کنند.
از طرفی بیماری اپیدمی در مدارس دیده نشده و تنها بیماری خفیف اثبات شده در مدارس.
به همین دلیل نیز مدارس مناطق آلوده در آلمان برای مدت دو هفته در مونیخ بطور مثال تعطیل اعلام شدند تا کودکان بیماری را منتقل و گسترده تر نکنند.


https://www.spiegel.de/wissenschaft/medizin/coronavirus-kinder-infizieren-sich-offenbar-genauso-haeufig-werden-aber-nicht-krank-a-72e2a605-5865-4d23-81b1-c1c4f453d659?utm_source=pocket-newtab

Rosa گفت...

ویروس کرونا – آغاز، گسترش، و چشم‌انداز پایان بلا
دکتر مینا پایور

تفاوت مهم این ویروس با سارس در این است که این دومی تنها از طرف شخص بیمار سرایت پذیر است، اما ویروس عامل کووید-۱۹ بدون آنکه الزاما منجر به بیماری شود، می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود: در مواردی دیده شده است که یک نفر توانسته به ۱۴ نفر دیگر ویروس را منتقل کند، هرچند متوسط این رقم ۴ گزارش شده است.

اوایل گمان چیره این بود که ویروس تنها در اثر تماس بدنی منتقل می‌شود، اما به تازگی فهمیده‌ایم که ویروس می‌تواند در هوا تا ۴۰ دقیقه و روی برخی سطوح تا ۹ روز فعال باقی بماند. و برخلاف دانسته‌های پیشین که ۲ متر را فاصله اجتماعی ویروس برشمرده بود، امروز می‌دانیم که این فاصله به چهار و نیم متر افزایش یافته است. و همین ایجاب می‌کند در اماکن عمومی همه ماسک بزنند.

تقریبا همه دانشمندان در این خصوص همنظر‌اند که این ویروس برای ورود به بدن از رسپتور (گیرنده) نوع ACE2 استفاده می‌کند. این رسپتورها در مردم آسیای شرقی در مقایسه با جاهای دیگر پنج برابر بیشتر‌اند. (علت استفاده از داروهای آنژیوتنسین بلوکر در پروتکل‌های درمانی از همین روست.)

«اگر به هر دلیل نتوانیم ویروس را کنترل کنیم، تنها راه فایق آمدن بر آن این است که پنجاه درصد مردم جهان نسبت به آن ایمنی حاصل کنند.» و این به معنای آن است که بیماری در جهان همه گیر (پاندمیک) شود.

چیزی که ما هنوز نمی‌دانیم چگونگی تغییر رفتار این ویروس در هوای گرم است. مایمونا ماجومدر ((Maimuna Majumder، اپیدمیولوگ دانشگاه هاروارد می‌گوید: «تنها این واقعیت که برخی بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا تغییرات فصلی از خود بروز می‌دهند، کافی نیست تا ما بگوییم کووید- ۱۹ نیز چنان خواهد کرد.»

بررسی‌های اولیه از گروه تحقیقاتی خانم ماجومدر نشان می‌دهد که لااقل تغییرات رطوبتی موجب تغییرات رفتاری در ویروس نمی‌شود. شیوع وسیع ویروس در مازندران و گیلان هم با این یافته سازگار است. اما اگر با گرم شدن هوا کووید- ۱۹ تأثیرش را از دست داد، این به هیچ وجه به معنای آن نخواهد بود که بعدتر با سرد شدن هوا دوباره فعال نشود. درست مثل ویروس آنفلوانزا. این که در دوره دوم یا سوم، ویروس چه رفتار جدیدی از خود بروز دهد، محل بحث میان ویروس شناسان است.

آنچه در این برهه مهم است سرعت بخشیدن به روند تولید داروهای آنتی ویرال و البته ساخت واکسن است. که در این زمینه خبرهای امیدوار کننده از یکی از آزمایشگاه‌ها می‌رسد: آزمایشگاه اینوویو در ساندیگواحتمال می‌دهد تا ماه آوریل بتواند واکسنی تولید کند. فعالیت‌ها اکنون روی واکسن‌های mRNA است که در ساخت شان ویروس به کار نمی‌رود، و در ضمن نوعی ویژه از آنتی کورهای مداوا کننده که به آنها «لبه تیز» (Cutting-edge ) می‌گویند....

https://www.radiozamaneh.com/493471

Rosa گفت...

گزارش 10 مارچ GISAID
1) 335 توالی #کرونا در دیتابیس قرار گرفته. Clade F که نمونه ی ایران هم در اون قرار داشت، به علت ناپایدار بودن مارکر، از دسته بندی ها حذف شد. در واقع نمونه های ایران فعلا در دسته بندی خاصی قرار نمیگیرند اما شبیه نمونه های استرالیا و ووهان هستند.
2) دیگه نمیشه گفت ویروس بدون تغییر بوده، در نزدیکی محل اتصال پروتئین Spike ویروس و رسپتور انسانی ACE، یک جهش مشاهده شده که مربوط به 3 فرد در امریکا است. البته هنوز ارتباطی بین این جهش و شدت بیماری گزارش نشده!

نتیجه گیری کلی:
1) نمونه های ایران فعلا جهشی در پروتئین Spike گزارش نشده
2)با درگیر شدن آمریکا، تعداد توالی ها در دیتابیس افزایش پیدا کرده و دید بهتری داریم نسبت به گذشته در مورد ویروس
3) 1 جهش در پروتئین spike ویروس گزارش شده که مربوط به آمریکاست!

https://twitter.com/alinamy/status/1237706975384948736

اینا ادعا میکنن با هیدروکسی کلروکین داروی کنترل و درمان بیماری #کرونا رو ساختن.

توضیح اینکه هیدروکسی کلروکین داروی مالاریا هست و به کاربردن اشتباهش میتونه باعث کوری بشه.

https://twitter.com/RealSigma/status/1237482793006821376

نایاب شدن دو داروی مهم کنترل عوارض کرونا در ایران و افزایش قربانیان

https://iranwire.com/fa/features/37154

به گفته این پزشک ایرانی، «هيدروكسی كلروكين»، «اوسلتاماویر» و «کلداکس»، سه دارویی هستند که معمولا برای بیماران مبتلا به کرونا تجویز می‌شوند اما دو داروی نخست آن نایاب و کم‌یاب شده‌اند: «از هيدروكسی كلروكين در درجه اول برای درمان مالاريا استفاده می‌شود. البته در درمان‌های رماتیسم مفصلی هم کاربرد دارد. برخی گزارش‌های بالینی حاکی از آن هستند که تعدادی از بيماران مبتلا به كرونا که در شرايط بحرانی قرار داشته‌، به اين دارو پاسخ مثبت داده و علایم بهبودی نشان داده‌اند.»

هیدروکسی کلروکین داروی پرمصرفی در درمان بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی التهابی هم‌چون روماتیسم مفصلی است. دکتر هیوا می‌گوید این دارو عوارض جانبی و ناخواسته زیادی دارد و باید تحت نظر پزشک مصرف شود. اما به نظر می‌رسد به خاطر رواج یک شایعه نادرست، خود مصرفی آن بالا رفته است: «از همان روزهای اول اعلام شیوع کرونا، تعدادی از مردم با اعتماد به این ادعای غیرعلمی که هیدروکسی کلروکین از ابتلا به کرونا پیش‌گیری می‌کند، آن را خریداری کرده و عملا جان و سلامت خودشان را به خطر انداخته‌اند. اما در واقع این دارو هیچ تاثیری در پیش‌گیری از کرونا ندارد و صرفا در مواردی، برای درمان و کاهش عوارض کمک کرده است.»

داروی دوم، کپسول خوراکی اوسلتاماویر است که با نام تجاری «تامی‌فلو» هم شناخته می‌شود. دکتر هیوا می‌گوید تامی‌فلو داروی ضد ویروسی است و تاثیر خوبی در درمان آنفلوانزای نوع «A» و (H1N1) دارد و در پیش‌گیری از آنفلوانزای نوع A در افرادی كه در تماس با بيمار بوده‌اند هم موثر عمل کرده است: «اوسلتاماویر داروی بیمارستانی است و معمولا در داروخانه‌های سطح شهر پيدا نمی‌شود. اما در این روزها در بیشتر بیمارستان‌ها هم این دارو را نمی‌توان یافت و پزشکان آن را برای همراهان بیمار نسخه می‌کنند تا خودشان در داروخانه‌های خارج از بیمارستان آن را تهیه کنند و در اختیار بیمار یا بیمارستان قرار دهند.»

داروی سوم هم كلداكس است که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود و ترکیبی است از «استامینوفن»، «آنتی‌‌هيستامين» و «افدرين». این دارو كاركردی تقريبا مشابه قرص سرماخوردگی بزرگ‌سالان دارد.

به گفته دکتر هیوا، این دارو هنوز در بیشتر داروخانه‌ها یافت می‌شود و در صورت در دسترس نبودن هم می‌توان به جای آن، «کلداستاپ» یا «گریپین» تجویز کرد.

به گفته این پزشک، دو داروی نخست که برای کمک به کاهش نرخ مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به ویروس کرونا ضروری است، در دسترس همه بیماران نیست: «دولت و وزارت بهداشت باید این داروها را تامین کنند. در نبود این داروها، طبعا درصد بیمارانی که در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر از نرخ جهانی خواهد بود.»

مصرف نابه‌جای ویتامین «د»، یکی دیگر از مواردی است که پزشکان در ایران نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند.

به گفته دکتر هیوا، اوِر دوز ویتامین د برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند کشنده باشد: «استفاده بیش از حد لازم از این ویتامین می‌تواند منجر به مسمومیت شود و مشکلاتی مانند رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مثل کلیه‌ها، ریه‌ها، قلب و گوش را به همراه داشته باشد که در ریه‌ها و قلب منجر به عوارض ریوی و قلبی و در گوش به اختلالات شنوایی و حتی کری می‌انجامد.»