۱۸ مهر، ۱۳۹۳

بیانیه حکومت خودمدیریتی کانتون کوبانی- نبض کوبانی هنوز میزند- جمعه 10 اکتبر


کشتار قناری با خمپاره! نبض کوبانی هنوز میزند.
فراخوان کوبانی برای ایجاد گذرگاه مرزی کمک رسانی
کوردانه: آسیه عبدالله, رئیس مشترک «حزب اتحاد دموکراتیک, پ.ی.د» که در صفوف مقاومت کوبانی جای گرفته است, گفت برای تداوم مقاومت علیه تبهکاران وحشی داعش, باید «گذرگاهی برای کمک‌رسانی» در مرز ایجاد شود و از نیروهای بین‌المللی خواست که به این درخواست آنها توجه کنند.
به گزارش خبرگزاری فرات، آسیه عبدالله که هم‌اکنون در شهر کوبانی بسر می‌برد تاکید کرد داعشی ها با استفاده از سلاح‌های سنگین به کوبانی حمله می‌کنند. وی خاطرنشان ساخت که ی.پ.گ و ی.پ.ژ - نیروهای مقاومت در کوبانی - در برابر این حملات ایستادگی می کنند. آسیه عبدالله افزود برای تداوم این مقاومت باید فورا گذرگاهی مرزی برای کمک‌رسانی ایجاد شود و از نیروهای ائتلاف ضدداعش خواست که به این درخواست رزمندگان کوبانی توجه کنند.
آسیه عبدالله افزود که در مرکز شهر کوبانی درگیری‌های کوچه به کوچه ادامه دارد. وی گفت: «یگان های مدافع خلق» با موفقیت در این درگیری ها مقاومت می کنند. وی افزود علی‌رغم این مقاومت‌ها, داعش با سلاح‌های سنگین از خارج از شهر محلات کوبانی را هدف قرار می‌دهد و مناطق غیرنظامی را بمباران می‌کند. به گفته ی وی این توپ باران‌ها موجب جان باختن شهروندان غیرنظامی می‌شود. آسیه عبدالله گفت ائتلاف بین‌المللی باید به حملات هوایی خود علیه مواضع داعش ادامه دهد و افزود که این کار برای حفظ جان شهروندان مدنی مهم است. آسیه عبدالله افزود داعش از مناطق رقه، منبج، جرابلس، سرین، تل‌ابیض و عین‌العیسی مرتبا نیروهای کمکی و مهمات نظامی به کوبانی منتقل می‌کند و افزود بایستی حملاتی کوبنده علیه مواضع تبهکاران صورت گیرد تا جلوی اعزام نیروهای کمکی بیشتر آنها گرفته شود. آسیه عبدالله خاطرنشان ساخت که داعش بویژه در شهر «عین‌العیسی» چندین تانک ارتش رژیم سوریه را به غنیمت گرفته و هم‌اکنون با استفاده از آن تانک‌ها به کوبانی حمله می‌کند.
بیانیه حکومت خودمدیریتی کانتون کوبانی
بنابر این گزارش، حکومت خودمدیریتی کانتون کوبانی نیز در بیانیه ای جامعه جهانی و سازمان ملل متحد را فراخواند تا برای حفاظت از جان هزاران غیر نظامی که توسط داعش تهدید به نسل کشی می شوند یک گذرگاه انسانی ایجاد کنند. حکومت کوبانی همچنین ائتلاف جهانی علیه داعش را به تشدید حملات هوایی خود به مواضع داعش در نزدیکی کوبانی فراخواند. این بیانیه با اعلام آنکه داعش دست به کشتار غیر نظامیان می زند، با اشاره به بیست و شش روزه کوبانی می گوید هم اکنون مسئولیت حفاظت از جان هزاران شهروند در حدود مرزی کوبانی بر عهده مبارزان است.
تسخیر مقر نیروهای کرد تکذیب شد
منابع کرد در کوبانی تسخیر مقر کردها توسط داعش را تکذیب کرده اند. پیشتر گزارش شده بود که نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) موفق شده اند کنترل مقر نیروهای کرد، موسوم به «مربع امنیتی» در شهر کوبانی را به دست بگیرند.
به‌گزارش وب سایت رادیو زمانه به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیدبان حقوق بشر سوریه با اعلام این خبر گفته بود مقر اصلی نیروهای کرد در شمال شهر کوبانی قرار دارد و نیروهای «دولت اسلامی» روز جمعه ۱۰ اکتبر آن را تسخیر کردند. دیدبان حقوق بشر سوریه افزوده بود «مربع امنیتی» شهر کوبانی شامل مجموعه یگان‌های مدافع خلق (YPG)، نیروهای آسایش (نیروهای امنیتی کردها) و مقر شورای محلی شهر است. به‌گفته رامی عبدالرحمان، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه، «دولت اسلامی» در حال حاضر دست‌کم ۴۰ درصد شهر کوبانی را در دست دارد.
بر پایه اطلاعات فعالان کرد، نیروهای «دولت اسلامی» همچنین روز جمعه یورش گسترده‌ای را برای فتح یک جاده مهم ارتباطی با مرز ترکیه آغاز کرده‌اند تا پیوند آخرین سنگر و استحکامات کردها در منطقه را به‌طور کامل با جهان خارج قطع کنند. آن‌ها در حال حاضر کوبانی را از سه جهت محاصره کرده‌اند.
اگر «دولت اسلامی» موفق به فتح کامل کوبانی شود تمامی نوار مرزی با ترکیه را تحت کنترل خود خواهد گرفت. آن‌ها از ماه ژوئن تاکنون در سوریه و عراق بسیاری از مناطق را در دست گرفته‌اند. در عراق بخش‌های بزرگی از مناطق سنی‌نشین شمال و غرب این کشور در استان انبار در دست شبه‌نظامیان است.
مرگ مجروحین در پشت دروازه های بسته ی ترکیه
3شهروند دیگر اهل کوبانی که در جریان درگیری‌ها و مقاومت علیه داعش زخمی شده و برای مداوا در صدد عبور از مرز ترکیه و رفتن به شهرستان پرسوس بودند, بخاطر ممانعت مسئولین ترکیه، جان خود را از دست دادند. خبرگزاری فرات گزارش داده است برخوردهای دشمنانه ی مسئولین مرزی ترکیه در حق کوبانی‌هایی که در درگیری‌ها علیه داعش مجروح شده اند، موجب جانباختن شهروندان بیشتری می‌شود. هرچند در حومه دروازه مرزی مرشدپنار با ترکیه درگیری وجود ندارد، اما مسئولین دروازه مرزی اجازه نمی‌دهند کوبانی‌هایی که در درگیری‌ها زخمی شده‌اند، برای مداوا به خاک آن کشور وارد شوند. شمار زیادی از زخمی‌ها ساعت‌ها پشت دروازه مرزی می‌مانند و برخی از آن ها جان خود را از دست می دهند.
٣ تن از زخمی‌ها شب گذشته بخاطر ممانعت‌های نظامیان ارتش ترکیه جان باختند.

بازگشت برخی از خانواده ها به کوبانی
زارا مستو درادامه به این موضوع اشاره کرد که اوضاع نسبتا آرام صبح دیروز، موجب آن شده که برخی از خانواده های اهل کوبانی که موقتا به مرز ترکیه رفته بودند، به شهر خود بازگردند. اگر چه مدافعین کُرد به این اقدام خانواده های مهاجر معترض شده اند اما آنان در منازل خود ساکن شده اند و نمی خواهند کوبانی را ترک کنند. زارا مستو در ادامه به این موضوع اشاره کرد که مدافعین موسوم به «واحدهای دفاع از خلق» (YPG) از ذخایر مهمات خوبی برخوردار هستند و توان آن را دارند که فعلا هب درگیری های خیابانی ادامه دهند.
درگیری های دشوار در شرق کوبانی
شاهوز حسن از دیگر روزنامه نگاران حاضر در شمال سوریه نیز در گفتگو با کردپرس اعلام کرد که از ظهر امروز درگیری ها در شرق کوبانی شدت بیشتری به خود گرفته است و مدافعین کُرد توانسته اند دو گروه از واحدهای داعش را به عقب برانند.
شاهوز حسن همچنین از این موضوع خبر داد که در درگیری های 28 ساعت گذشته بیش از 125 تن از اعضای داعش کشته شده اند و این گروه دیشب صد تن از کشته شدگان خود را به تل ابیض منتقل کرده و با استفاده از لودر آنان را در یک گور دسته جمعی دفن کرده است.
توزیع آرد بین خانواده های باقیمانده در کوبانی
در حالی که تامین غذا و تدارکات لازم برای مدافعین کُرد در حال جنگ در کوبانی به دشواری صورت می گیرد، معضل تامین نان شهروندان باقیمانده در شهر و روستاییان باقیمانده در حومه ی شهر نیز تبدیل به یکی از دغدغه های تشکیلات خودگردان شده است. در همین راستا امروز یکی از نهادهای اقماری پ.ک.ک به نام جنبش دموکراتیک اقدام به توزیع آرد بین خانواده های مزبور کرد.
-العربیه.نت فارسی- گروه داعش شامگاه پنجشنبه، 9-10-2014  تصاویری از حضور اعضای خود در مناطق مختلف شهر کوبانی واقع در نزدیکی مرز با ترکیه، منتشر کرده است تا نشان دهد که کنترل بخشی از این شهر را در دست دارد.
تصاویری که در صفحه "توییتر" داعش منتشر شده، افرادی را نشان می دهد که با آرامش کامل در حال استراحت هستند.
استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه، روز جمعه 10-10-2014 از دولت ترکیه خواست تا به داوطلبان کرد  اجازه دهد تا برای دفاع از شهر کوبانی از مرزهای آن کشور عبور کنند. نماینده ویژه سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی شدید از اوضاع کوبانی و احتمال سقوط آن به دست داعش، نسبت به خطر وقوع فاجعه ای انسانی و قتل عام  در این شهر هشدار داد. میستورا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ما از مقامات ترکیه می خواهیم، به پناهندگانی که داوطلبانه می خواهند در کنار پیشمرگه ها از  شهر کوبانی دفاع کنند اجازه عبور دهد".
نبرد در کوبانی بحرانی‌تر می‌شود. نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) موفق شدند کنترل مقر نیروهای کرد، موسوم به «مربع امنیتی» در شهر کوبانی را به دست بگیرند.
به‌رغم حملات هوایی نیروهای «دولت اسلامی» به پیش‌روی خود ادامه می‌دهند.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدبان حقوق بشر سوریه با اعلام این خبر گفته است مقر اصلی نیروهای کرد در شمال شهر کوبانی قرار دارد و نیروهای «دولت اسلامی» روز جمعه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر آن را تسخیر کردند. دیدبان حقوق بشر سوریه افزوده است که «مربع امنیتی» شهر کوبانی شامل مجموعه یگان‌های مدافع خلق (YPG)، نیروهای آسایش (نیروهای امنیتی کردها) و مقر شورای محلی شهر است.  به‌گفته رامی عبدالرحمان، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه، «دولت اسلامی» در حال حاضر دست‌کم ۴۰ درصد شهر کوبانی را در دست دارد. از روز دوشنبه نبردهای خیابانی در کوبانی شدت گرفت و به‌رغم حملات هوایی ائتلاف ضدداعش به خطوط پشتیبانی اسلامگرایان تندرو، آن‌ها به پیش‌روی خود ادامه داده‌اند. بر پایه اطلاعات فعالان کرد، نیروهای «دولت اسلامی» همچنین روز جمعه یورش گسترده‌ای را برای فتح یک جاده مهم ارتباطی با مرز ترکیه آغاز کرده‌اند تا پیوند آخرین سنگر و استحکامات کردها در منطقه را به‌طور کامل با جهان خارج قطع کنند. آن‌ها در حال حاضر کوبانی را از سه جهت محاصره کرده‌اند. اگر «دولت اسلامی» موفق به فتح کامل کوبانی شود تمامی نوار مرزی با ترکیه را تحت کنترل خود خواهد گرفت. آن‌ها از ماه ژوئن تاکنون در سوریه و عراق بسیاری از مناطق را در دست گرفته‌اند. در عراق بخش‌های بزرگی از مناطق سنی‌نشین شمال و غرب این کشور در استان انبار در دست شبه‌نظامیان است. 
تصرف مقر فرماندهی کردهای کوبانی؛ نگرانی سازمان ملل از قتل عام 
تروریست‌های "دولت اسلامی" مقر فرماندهی کردهای شهر کوبانی سوریه را تصرف کردند. سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه می‌گوید بیش از ۴۰ درصد این شهر به دست "دولت اسلامی" افتاده است. سازمان ملل در مورد قتل عام در کوبانی هشدار داد.
سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیاست روز جمعه (۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر) از اشغال مجتمعی امنیتی در نزدیکی مرکز شهر کردنشین کوبانی سوریه توسط شبه‌نظامیان گروه افراطی "دولت اسلامی" خبر داد.
رامی عبدالرحمان، رئیس این سازمان به خبرگزاری فرانسه گفت: «تسخیر مقر اصلی فرماندهی کردها راه را برای پیشروی جهادگرایان به ایستگاه مرزی با ترکیه و به سمت شمال شهر هموار می‌کند.» شبه‌نظامیان کرد می‌گویند، در تلاشند تا جلوی نزدیک شدن نفرات "دولت اسلامی" به آخرین مسیر فرار هزاران غیرنظامی درون یا حومه این شهر را بگیرند. آنها به‌تأکید خواستار دریافت هر چه سریع‌تر کمک نظامی شده‌اند.
پیشروی اسلام‌گرایان افراطی خط مقدم جبهه را به حدود ۱۳۰۰ متری مرز رسانده است.
رامی عبدالرحمان گفت، گروه تروریستی "دولت اسلامی" هم‌اکنون بیش از ۴۰ درصد از این شهر هم‌مرز با ترکیه را در اشغال خود دارد.
استفان د میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد/  این سازمان همچنین اعلام کرد، "دولت اسلامی" (داعش سابق) با تمام توان خود برای اشغال کامل شهر تلاش می‌کند.
فرهاد الشامی، فعال محلی در تماسی تلفنی با خبرگزاری آلمان گفت، نفرات "دولت اسلامی" در تلاش برای دست‌یابی به تقاطع با روستای "مرشد پینار" ترکیه به سمت جبهه شرقی کوبانی حرکت کردند. او اضافه کرد: «شلیک سنگین خمپاره از اولین ساعات روز جمعه مسیر شرق کوبانی به مرز ترکیه را زیر آتش گرفته است
به گفته سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه، نیروهای "دولت اسلامی" شروع به استفاده از موتورسیکلت برای انتقال مهمات به خطوط مقدم جبهه کرده‌اند.

هشدار سازمان ملل متحد
استفان د میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه روز جمعه (۱۰ اکتبر) با هشدار در مورد این که ساکنان کوبانی "به احتمال قوی قتل عام" می‌شوند از ترکیه خواست، جلوی عبور کردها به درون خاک سوریه برای دفاع از این شهر را نگیرد. این درخواست که از سوی یک دیپلمات سوئدی ـ ایتالیایی مطرح می‌شود در سازمان ملل که تلاش دارد در درگیری‌ها بی‌طرف باقی بماند، اقدامی غیرعادی به حساب می‌آید.

صالح مسلم، از رهبران کردهای سوریه روز چهارشنبه (۸اکتبر) گفت، نیروهای یگان‌های حفاظت از مردم کرد در افرین (Efrin) و جزیره (Cezire)، مناطق کردنشین سوریه منتظر اجازه مقامات ترکیه برای ملحق شدن به مقاومت در کوبانی هستند. ارتباط این مناطق با کوبانی به دلیل اشغال مناطقی در طرف سوری مرز توسط نیروهای "دولت اسلامی" قطع شده است.
ترکیه طی روزهای اخیر به دلیل واکنش نشان ندادن به پیشرویهای گروه افراطی یادشده در شهر مرزی کوبانی زیر انتقاد قرار گرفته و صحنه تظاهرات اعتراضی بوده است. وزیر کشور ترکیه شمار افرادی که بر اثر ناآرامی‌های اخیر این کشور کشته شده‌اند را بیش از ۳۱ نفر عنوان کرده است. ۳۶۰ نفر نیز در جریان ناآرامی‌ها زخمی شده‌اند.
۳۵ استان از مجموع ۸۱ استان ترکیه از روز سه‌شنبه (۵ اکتبر) صحنه تظاهرات اعتراضی بوده‌اند.DW.DE
کانتون خودگردان کوبانی خواهان تعبیه یک گذرگاه انسانی برای کوبانی شد
حکومت خودمدیریتی کانتون کوبانی در بیانیه ای جامعه جهانی و سازمان ملل متحد را فراخوانده تا برای حفاظت از جان هزاران غیر نظامی که توسط داعش تهدید به نسل کشی می شوند یک گذرگاه انسانی ایجاد کنند . حکومت کوبانی همچنین ائتلاف جهانی علیه داعش را به تشدید حملات هوایی خود به مواضع داعش در نزدیکی کوبانی فراخوانده است .
این بیانیه با اعلام آنکه داعش دست به کشتار غیر نظامیان می زند از مقاومت بیست و شش روزه کوبانی سخن می گوید و اشاره می کند که هم اکنون مسئولیت حفاظت از جان هزاران شهروند در حدود مرزی کوبانی بر عهده مبارزان است .
خودمدیریتی این کانتون با اشاره اینکه در صورت طولانی شدن مدت محاصره کوبانی جان مردم عادی در خطر خواهد بود بر لزوم تشدید حملات ائتلاف جهانی به پایگاههای داعش تأکید می کند و خواهان اقدام فوری برای ایجاد یک گذرگاه انسانی شده است.
منبع:رادیو صدای فرانسه
بیش از ۳۰ کشته در اعتراضات ترکیه
در ترکیه تظاهرات اعتراضی علیه آن‌چه بی‌عملی دولت این کشور در برابر رویدادهای کوبانی نامیده می‌شود، همچنان ادامه دارد.
تاکنون ۳۱ نفر در جریان اعتراضات ترکیه کشته و ۳۶۰ نفر زخمی شده‌اند.
به‌گفته افکان علا، وزیر کشور ترکیه، تاکنون ۳۱ نفر در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند. بیشتر این خشونت‌ها در نواحی کردنشین جنوب شرقی ترکیه رخ داده است.
روز پنجشنبه نیز دو مأمور پلیس در شرق آناتولی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. تاکنون ۳۶۰ نفر زخمی شده‌اند که ۱۳۹ نفر از آن‌ها مأموران انتظامی بوده‌اند. آمریکا و متحدانش در ائتلاف ضد داعش شب گذشته (پنجشنبه) به حملات هوایی خود ادامه دادند. بنا به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه در جریان این حملات دو مقر نیروهای «دولت اسلامی» در شرق کوبانی و یک مقر در جنوب این شهر مورد هدف قرار گرفتند. مقر فرماندهی نظامی آمریکا در فلوریدا اعلام کرد که در حملات روز پنجشنبه ۹ هدف در شمال و جنوب مورد حمله قرار گرفت و بسیاری از تانک‌ها و ساختمان‌های مورد استفاده شبه‌نظامیان ویران شدند. دولت آمریکا اعلام کرد که قصد دارد همکاری خود با ترکیه علیه «دولت اسلامی» را تقویت کند.
فیلم زیر(پنج‌شنبه) همزمان با شدت گرفتن نبرد در مناطق شرقی کوبانی، دود غلیظ سیاهی بر فراز جاده حومه جنوب شرقی کوبانی دیده شد.
10.10.2014
Smoke over Kobane as IS fighters continue to advance

نویسنده: داويد گربر/ مترجم: رحمان بوذري
فیلم/ تبين دخول ومساعدة عسكرية من تركيا الئ أراضي سوريا وخاصة الئ كوباني مساعدة داعش
فیسبوکهای خبررسانی کوبانی در زیر:

هیچ نظری موجود نیست: