۰۴ آبان، ۱۳۹۰

اعلام عزای عمومی در سراسر کردستان !

فاجعه دهشتبار زمين لرزه در منطقه وان واقع در کردستان ترکيه، موجب مرگ و زخمی شدن هزاران نفر از ساکنان محروم آن منطقه گرديد و اماکن مسکونی هزاران خانواده را با خاک يکسان کرد و بدين ترتيب داغ تازه ای بر دل های داغديده مردم کردستان گذاشت.
متاسفانه دولت رجب طيب اردوغان برای اينکه تا حدامکان از ابراز همدردی کشورهای ديگر جلوگيری کند و نگذارد پای اکيپ های امداد به آن مناطق برسد از همان دقايق اوليه بروز فاجعه سعی نمود شدت و وسعت آن را هر چه کمتر قلمداد کند.
با اينکه امروز بر اثر تکنولوژی جديد لرزه نگاری سنجش درجه شدت هر زلزله از نقاط دور دست نيز امکان پذير است ؛ ميزان شدت درجه اعلام شده از سوی دولت اردوغان کمتر ازدرجه ای بود که دستگاه های لرزه نگاری ايالات متحده نشان داده بودند. به اين هم اکتفا نکرده و بعنوان اينکه دولت ترکيه قادر به امداد رسانی به تمام مناطق آسيب ديده است عملا راه ورود اکيپ های امداد رسانان خارجی را مسدود کرده است و بدين گونه در شرايط اقليمی فوق العاده نامساعد، بازماندگان آن فاجعه در بدترين شرايط با سرما و گرسنگی و بی خانمانی دست به گريبانند .
دولت اردوغان مقارن با وقوع زمين لرزه، حملات هوائي، توپخانه ای و زمينی به مناطق کرد نشين همجوار را در کردستان عراق از سر گرفته؛ با اين اعتقاد که امداد غيبی هزاران هزار از مخالفان بالفعل و بالقوه را از ميدان بيرون رانده و اين ايام را مناسب ترين وقت برای تشديد عمليات سرکوبگرانه اش انتخاب کرده است.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در اجرای منشور اساسنامه خود و پيروی ازميثاق های بين المللي، نقض حقوق انسانی کردهای ترکيه از سوی رژيم رجب طيب اردوغان و کم توجهی و کم کاری اين رژيم عليه شهروندان کرد را محکوم می کند و از تمامی سازمانها و افراد بشردوست در سراسر جهان تمنا دارد که به هر شکل ممکن به کمک مردم ستمديده منطقه وان بشتابند.
سازمان حقوق بشر کردستان همچنين با در نظر گرفتن عمق و شدت اين فاجعه و عواقب دهشتبار آن در سراسر کردستان اعلام عزای عمومی می کند و از تمام ساکنان کردستان وسرتاسر ايران می خواهد همدردی خود را با بازماندگان اين فاجعه به ثبوت برسانند و با ارسال کمک های نقدی و غيرنقدي، و برگزاری مراسم يادبود کشته شدگان، همدردی و حمايت خود را از مردم وان ابراز بدارند. سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان - چهارشنبه 04 آبان 1390 26 اکتبر 2011
امریکا از تجاوز نظامی ترکیه به عراق حمایت کرد
هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا در خلال دیدار خود از افغانستان در مصاحبه با یک کانال تلویزیونی اعلام داشت ترکها در تعقیب سازمانی هستند که ۲٤ سرباز این کشور را به قتل رساند. به همین منظور نیز نیروهای مسلح خود را وارد شمال عراق نمود. زیرا آن منطقه پناهنگاه عاملین حادثه است. وزیر امور خارجه عمدا اشاره ای به پایمال شدن حقوق کرد های ترکیه نمی کند و تنها از سرکوب ارتش ترکیه حمایت می کند .

«زخمی شدن تعدادی از کردها در آمستردام توسط ناسيونالسيت های افراطی ترک، گرگ های خاکستری»
کردانه:روز يک شنبه ساعت 16.00 در آمستردام تعدادی از ترک ها ناسيونالسيت افراطی که به گرگ های خاکستری معروف می باشند با حمله به مرکز فرهنگی کردی وابسته به حزب کارگران کردستان پ ک ک تعدادی را زحمی و مجروح نمودند

گزارش ها حاکی است طبق آخرين آمار، حدود ۴۵۹ تن در جريان زلزله ترکيه جان باخته و کشته شده اند. بيش از يک هزار و ۳۰۰ تن هم زخمی شده و عمليات برای يافتن مصدومان از زيرآوار ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری رويترز، آخرين آمار زخمی ها و مصدومان در حدود يک هزار و ۳۵۲ تن گزارش شده و روز سه شنبه در شهر ارجيش، يک مادربزرگ، مادر و يک دختر دوماهه از زيرآوار سالم بيرون آورده شدند. «عذرا کارادومان» دو هفته ای، پس از ۴۸ ساعت گرفتاری زيرآوار، نجات يافت. دو ساعت بعد از نجات اين کودک، مادر و مادربزرگش هم در آوار زنده پيدا شده و بيرون آورده شدند. از سرنوشت پدر اين نوزاد دختر هنوز خبری در دست نيست. اين گزارش می گويد پس لرزه ای به قدرت ۵.۴ در مقياس ريشتر،شهر وان و نيز ارجيش را بعدازظهر سه شنبه بارديگر تکان داد. زمين ‌لرزه ۷.۲ ريشتری شرق ترکيه روز يکشنبه، در استان مرزی وان در ترکيه روی داد و شدت آن به حدی بود که به چندين روستای مرزی ايران نيز آسيب وارد کرد. گزارش ها حاکی است در شهر وان و پس از اين که مقامات حاضر به خارج کردن زندانيان از زندان نشدند، پس لرزه باعث نگرانی و ترس زندانيان شد و آن ها به نشانه اعتراض بخشی از زندان را به آتش کشيدند. آسوشيتد پرس گزارش داد روز سه شنبه همچنين يک زن باردار به همراه دو فرزند خردسالش زنده از زيرآوار بيرون آمدند. عمليات تيم نجات با سگ های تربيت شده برای نجات ديگر قربانيان احتمالی، ادامه دارد. مقامات رسمی ترکيه می گويند با توجه به سرمای هوا و گذشتن زمان، اميدها برای نجات قربانيان کمرنگ شده ولی به اميد يافتن ديگر مجروحان و يا کسانی که در زيرآوار گير کرده اند، عمليات خود را ادامه می دهند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت هرچند جرثقيل ها مشغول کنار زدن آوار هستند و مردم هم به جست و جو مشغول هستند، ولی منطقه هنوز با مشکلات زيادی روبرو است و هزاران تن بی خانمان شده و نياز به کمک دارويی و غذايی و مکانی برای استقرار دارند. مقامات رسمی ترکيه می گويند با سرعت هرچه تمام تر خدمات کمکی را روانه منطقه کرده اند و سعی دارند ۱۲ هزار چادر به شهر وان بفرستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نجات يافتگان و احزاب مخالف دولت در پارلمان، از عملکرد دولت انتقاد کرده و می گويند سرعت کمک ها پايين بوده است. معاون نخست وزير ترکيه گفته بود از روز سه شنبه ديگر کمبودی در منطقه زمين لرزه ديده نخواهد شد. رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه، روز يکشنبه، به شهر وان رفت و وضعيت را از نزديک بررسی کرد. اردوغان پيش از وان از شهر ۱۰۰ هزار نفری ارجيش نيز بازديد کرد؛ شهری که بيش از وان در اين زمين‌لرزه تخزيب شده است. پس از زمين‌لرزه روز يکشنبه که نزديک به ۲۵ ثانيه به طول کشيد، بيش از ۲۰۰ پس‌لرزه در اين منطقه به ثبت رسيده است.
درگیری در زندان شهر زلزله‌ زده‌ی وان  گزارش‌ها حاکی از درگیری‌های شدید بین زندانیان و نیروهای امنیتی در زندان شهر وان است. زندانیان هراسان از پس لرزه‌های شدید خواهان ترک سلول هستند، اما ماموران با گاز اشک‌آور به آن‌ها حمله برده و صدای تیراندازی شنیده می‌شود. یک نماینده‌ی کرد پارلمان ترکیه نیز به همراه خانواده‌های زندانیان پشت در زندان وان تجمع کرده است. آیسل توگلوک، نماینده کرد پارلمان ترکیه به بی‌بی‌سی جهانی گفته است که خانواده‌ها خواهان آن هستند که همین حالا به آن‌ها پاسخ روشنی داده شود که چه اتفاقی در داخل زندان افتاده است و از صدای تیراندازی، فریادها و دیدن شعله‌های آتش، هراسان و نگران هستند.این نماینده‌ی پارلمان تاکید کرده است که در چنین وضعیتی "حق زندانی" است که خواهان حضور در فضای باز زندان باشد تا از جان خود حفاظت کند. آیسل توگلوک می‌گوید: «با گوش خودمان صدای شلیک تیر را شنیده و دیدیم که پلیس با گاز اشک‌آور به سمت سلول‌ها حمله برد‌.»
زندانی کردن پانصد ایرانی در شهر “وان” ترکیه
بهروز صمدبیگی می‌گوید با اینکه هیچ خبری مبنی بر خسارات جانی پناهجویان ایرانی گزارش نشده، اما عمده‌ترین مشکل آنها پس از وقوع زلزله در شهر وان، نداشتن اجازه خروج رسمی از این شهر است.
شلر شبلی، فعال مدنی کرد و دیگر پناهجوی ایرانی که همراه با همسرش چند سالیست در این شهر منتظر اخذ پناهندگی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد است، اینگونه وضعیت پناهجویان را توصیف می‌کند: “الان دو روز است که در کوچه و خیابان می‌خوابیم. اگر یک لحظه تعلل کرده بودیم، زیر آوار می‌ماندیم. آذوقه‌ای برای خوردن نداریم، حتی پتو برای خوابیدن و لباس کافی برای پوشیدن. مسئولان ترکیه‌ هم پاسخ گوی شرایط ما نیستند.”
خانم شبلی می‌افزاید: “امروز دوشنبه حدود پنج هزار پناهنده از کشورهای مختلف به پلیس مراجعه کردیم که حداقل اجازه خروج به ما بدهند. ما در وان زندانی شده‌ایم اما آن‌ها هیچ پاسخ مشخصی نمی‌دهند. حتی به تامین نیاز‌های اولیه ما هم توجه نمی‌شود. شهروندان ترکیه‌ای دسته دسته شهر را ترک می‌کنند واگر اینطور پیش برود تنها پناهندگان در شهر می‌مانند. به شدت دچار شوک شده‌ایم و نگران سرنوشتمان هستیم.” به گفته همکار ما تعداد قابل توجهی از پناهجویان ایرانی که در میان آن‌ها پناهجویان سیاسی، اجتماعی و عقیدتی دیده می‌شود، در شهر وان مستقر هستند. بر اساس گزارش‌های غیر رسمی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ شهروند ایرانی به عنوان پناهجو در این شهر زندگی می‌کنند.......شلر شبلی، پناهجوی ساکن وان هم می‌گوید: “در بین پناهندگان ایرانی کودکان و نوزادانی هستند که نیاز شدید به خوراک دارند، به شیر و لوازم بهداشتی. در این دو روز با بیسکویت سر کرده‌ایم. یو ان می‌گوید به زودی کمک‌های بین المللی برای پناهجویان توزیع می‌شود. ما تاکنون هیچ کمکی دریافت نکرده‌ایم. در این شرایط هر آن احتمال دارد قربانی پس لرزه شویم.”

خوشحالی در ترکیه از کشته شدن کردها در زلزله وان
مجری محبوب ترکها : "اون زمانی که سنگ مینداختن به پلیس حالا که این بلا سرشون اومده کمک میخان؟؟؟؟!!!!!"
Müge Anlı'dan Van depremi yorumu
خوشحالی مجری معروف ترکیه از وقوع زلزله در مناطق کردنشین ترکیه (براستی فاشیسم حدی می شناسد)
ترجمه کامنت های کاربران ترک در شبکه های اجتماعی! beter olun insallah انشاالله [بلاهای] بدتری برسرشان می آید -şehitlerin kanı yerdemi kalacaktı? مگر خون شهیدانمان باید بر زمین باید میماند؟ -hakkari ve sirnak topragin altina gomulmustur umarim. امیدوارم، شرناخ و حکاری، زیر خاک مدفون شده باشند -inşallah daha büyük şiddetle olur taş üstünde taş kalmaz! امیدوارم با شدت بیشتری [زلزله] بیاید و سنگ روی سنگ باقی نگذارد -beter olsun yerle bir olsun allahın gazabı عذاب خداوند است، بدتر از این بر سرشان بیاید، با خاک یکسان شود -hükümetin yapamadığını allah yapacak inşallah آنچه را حکومت نکرد، خداوند برایش انجام داد -allahın sopası yokk beter olun! چوب خداست، نه، بدتر از این بر سرشان بیاید -askerler dikkat etsin, yardim edicem diye sehit olmazsinlar? عسکر دقت کند، مواظب باشد، در راه نجات آنها شهید نشوند! -beş kuruş yardım yaparsam ellerim kırılsın اگر [حتی] 5 قوروش هم کمک بکنم، دستانم بشکند -adamın içinden iyi olmuş demek geçiyor از نهاد آدمی "خوب بود که اتفاق افتاد" برمی آید -allahım sen çok büyüksün bu daha uyarı خداوندا تو خیلی بزرگی، این تنها اخطار بود -allah iste boyle vurur rabbim sana sukurler olsun خدا اینگونه میزند، خداوندا شکرت -ohhh, serinledim biraz اوخیش، راحت شدم

هیچ نظری موجود نیست: