۰۶ شهریور، ۱۳۹۰

فیلم / درگیری شدید مردم با نیروهای ضد شورش در ارومیه / به آتش کشیدن موتور پلیس

آتش زدن موتورهای نیروهای ضد شورش در ارومیه
درگیری مردم اورمیه با نیروهای انتظامی 5 شهریور
فیلم کوتاه ازتظاهرات دراورمیه

هرانا؛ تظاهرات مسالمت آمیز مردم آذربایجان به خشونت کشیده شد
خبرگزاری هرانا – با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی تظاهرات مسالمت آمیز مردم آذربایجان از سوی این نیرو‌ها به خشونت کشیده شد.بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پلیس ضد شورش در شهر تبریز به صورت مستقیم به سمت مردم گاز اشک آور شلیک می‌کند به طوری که موجب زخمی شدن عده‌ای از تجمع کنندگان شده است. نیروهای لباس شخصی نیز در اقدامی عجیب شیشه‌های مغازه‌ها و تلفن‌های عمومی در شهر تبریز را شکسته‌اند، اقدامی که بار‌ها در تظاهرات‌های مردمی در تهران نیز مشاهده شده است.بر اساس گزارش شاهدان عینی درگیری‌ها در مقابل خانه مشروطه همچنان ادامه دارد و تجمع کنندگان شعار می‌دهند: «آذربایجان دور سس ور / اورمو گولونه نفس ور» (آذربایجان برخیز و فریاد کن / به دریاچه ارومیه نفس بده)، «اورمو گولو جان وریر مجلس اونون قتلینه فرمان وریر» (دریاچه ارومیه جان می‌دهد/مجلس فرمان قتل آن را می‌دهد) بر اثر این درگیری‌ها بسیاری از شهروندان مجروح شدند.هم چنین درگیری‌ها در شهر ارومیه به بازار یکانیان، آغ داش و دروازه شاپور نیز کشیده شده است، بر اساس گزارشات شاهدان عینی تعداد مجروحین این درگیری نیز افزایش چشمگیری یافته است.بر اساس گزارش گزارشگران هرانا، نیروهای امنیتی با یورش به بیمارستان مطهری قصد بازداشت مجروحین درگیری‌های خیابانی را دارند.

بر اساس گزارشات رسیده دست کم ۱۲ تن از شهروندان بر اثر شلیک گاز اشک آور و برخورد خشونت آمیز نیروهای ضد شورش آسیب دیده‌اند. کانون درگیری‌ها خیابان امام ارومیه اعلام شده است که به دلیل برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی با تظاهرات کنندگان و به دلیل کثرت شرکت کنندگان درگیر‌ها به خیابان عطایی و عسگر آبادی نیز کشیده شده است. طبق گزارش شاهدان عینی شهروندان معترض اقدام به آتش زدن دو موتور سیکلت متعلق به نیروی‌های ضد شورش نموده‌اند.

ساعت 19:35 گزارشات ارسالی از شهر اورمیه به وبسایت جنبش دانشجویی آذربایجان اؤیرنجی حاکی از آن است که در گیریها به بازار یکانیان اورمیه و دوشابچی خانا کشیده شده است. شدیدترین درگیری ها از بازار یکانیان اورمیه گزارش می شود . تعدادمجروحان بسیار زیاد است. بر اساس گفته شاهدان عینی به برنامه نوبت شما تلویزیون بی بی سی تعداد شرکت کنندگان به 10 الی 15 هزار نفر می رسید.
آذربایجان جنگ است.....خاموشی ننگ است.

براساس اخباری که از سوی منابع آگاه در تبریز منتشر شده، فردا یک شنبه، بازار بزرگ تبریز در حمایت از مردم آذربایجان تعطیل خواهد بود.در نتیجه درگیری های نیروهای ضد شورش با شهروندان معترض در شهر ارومیه تا کنون ده ها تن از شهروندان بازداشت شدند. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با مداخله نیروهای ضد شورش غیر بومی و بازداشت دست کم 30 تن از معترضین جو کنونی مناطق درگیری آرام گزارش شده و مردم معترض به کوچه ها اطراف محل درگیری عقب نشینی کرده اند.

اورمو ايشچيلري :کشیده شدن درگیری ها به خیابان باکری اورمیه ، ماموران به صورت شدیدی اقدام به شلیک اشک آور می کنند . حضور زنان در تظاهرات زیاد است . شاهدان اعلام می کنند ماموران فقط فارسی حرف می زنند و غیر بومی بوده و از استان های دیگر به آزربایجان گسیل شده اند.بنا به گزارشات رسیده درگیری شدیدی ادامه دارد . گفته می شود تعداد دستگیری ها به 30 نفر رسیده است . خیابان بعثت در گیری بسیار شدید می باشد. همچنین گزارش میشود در مقابل بازار نیک خواه و خیابان خیام نیز مردم با نیروهای سرکوب گر در حال زد و خورد...
براساس اخبار رسیده علاوه بر نیروهایی که از 2 روز پیش در شهرهای ارومیه و تبریز مستقر شده بودند، نیروهای تقویتی غیر بومی جدیدی در حال انتقال به آذربایجان هستند. گفته می شود تمامی مناطق حساس شهرهای تبریز و اورمیه در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته اند. ارسال نیروهای غیر بومی در حالی صورت می گیرد که اخیرا جمعی از نظامیان آذربایجان با انتشار بیانیه هایی با مردم آذربایجان و خواستهای به حقشان در خصوص نجات دریاچه اورمیه همراهی کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: