۲۲ مرداد، ۱۳۹۰

نوآم چامسکی به فارسی- معرفی و دانلود کتاب

رزا: داشتم یک مقاله لجنی از استالینیستهای فاشو میخواندم که تو سایتشون تند تند انتقاد های چامسکی رو از سیاستهای امریکا درج میکنه، اما وقت انتقاد از اتحاد شوروی به مثابه "بهشت کارگران" همین آشغال کله های حزب طوفانی علیه ش فحش نامه مینویسند!
رفتم تو گوگل ببینم ترجمه کتاب جدیدش به فارسی رو چطور گیر بیارم، اما قیافه متعجب پاتولوگ بعد از مشاهده مغز در جمجمه علیرغم بی مخی طرف از ذهنم دور نمیشه!
برای اطلاع دوستان نوآم چامسکی آنارشیسته و اگر مقاله ای ازش در وبسایتهایی با کله 5 تن دیدید یا 4 تن و یا تازگی ها 3 تن، این از همان بی مخی رفقای هوادار اردوگاه اجباری کار کارگران "همان بهشت شوروی" آب میخوره!


نوآم چامسکی به فارسی- معرفی کتاب
معماری زبان- نویسنده : نوآم چامسکی- مترجم : محمد فرخی‌یکتا- تعداد صفحه : 120 صفحه- قیمت : 4200 تومان- انتشارات : روزبهان
معماری زبان نوشته‌ی نوآم چامسکی، زبان‌شناس، فیلسوف آنارشیست و نظریه‌پرداز آمریکایی، یکی از تازه‌ترين آثار از مجموعه‌ی ‌مواجهاتِ انتشارات روزبهان است که با ترجمه‌ی‌ محمد فرخی‌يکتا منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است. نظریه‌ی معروف چامسکی دستور زایشی- گشتاری‌ست که در دهه‌ی 1960 میلادی انقلابی در زبان‌شناسی معاصر ایجاد کرد. تا پیش از نظریات وی از ماهیت زبان و چه‌گونگی یادگیری زبان توسط انسان درک درستی وجود نداشت.
در مقدمه‌‌ی اين اثر آمده: «شايد معماری زبان را بتوان در زمره‌ی اندک آثاری دانست که در آن نوآم چامسکی با زبانی روان و ساده، ‌با غير زبان‌شناسان درباره‌ی مسائل فنی زبان‌ به گفت‌و‌گو می‌نشيند».

فرضیه نوآم چامسکی تایید شد

سه مقاله علمی در رابطه با نظریه علمی چامسکی
آسیب شناسی زبان
زبان کودک
ر وانشناسی زبان ...از پیشروان گروه دوم، که شالوده‌های زبان را امری فطری می‌دانند، نوام چامسکی، زبانشناس و متفکر معروف امریکایی، است. او، که نظریات خود را دنباله اندیشه‌های دکارت می‌داند، معتقد است که کودک انسان آن‌چنان ساخته شده که ذهن او در هنگام تولد، از ساخت بنیادی زبان تصورات ناآگاه و پیش‌ساخته‌ای دارد و همین شالوده فطریست که یادگیری زبان را برای او تا این حد آسان می‌کند. به نظر او، وجود اشتراک زبانهای انسانی که در سرتاسر جهان پراکنده‌اند، بسیار بیشتر از وجوه اختلاف آنهاست. در واقع، زیر قیافه متفاوت زبانها، یکنواختی فراوانی مشاهده می‌شود. این یکنواختی‌ها یک دسته اصول کلی هستند که ناظر بر ساخت همه زبانها می‌باشند و امروز به آنها «همگانی‌های زبانی» یا «جهانی‌های زبانی» (language universals) گفته می‌شود. همگانی‌های زبانی تظاهر مفاهیم کلی و پیش‌ساخته‌ای است که ذاتی ذهن همه انسانها است و از راه تکامل در طول هزارها سال حاصل شده و امروز جزو ویژگیهای جدانشدنی افراد نوع انسان شده است. چامسکی می‌گوید: «گر زبانی به طور مصنوعی ساخته می‌شد که برخی از این اصول کلی را نقض می‌نمود، آن‌وقت آن زبان یا هرگز آموخته نمی‌شد یا اینکه با سهولت و کارایی که یک کودک طبیعی هر زبانی را یاد می‌گیرد، فراگرفته نمی‌شد.» باید توجه داشت که چامسکی نمی‌گوید زبان ارثی است، بلکه می‌گوید شالوده‌های فراگیری زبان فطری یا ژنتیکی هستند.
زبانشناسی زایشی و فراگیری زبان
پیش تر از این گفتیم که چامسکی مساله افلاتون را دوباره مطرح می کند. این مساله که به مساله افلاتون موسوم است، بیان می دارد، که کودک چگونه در مدت زمانی کوتاه با آن که در معرض داده های زبانی ناقص و حتی نادستوری است، می تواند زبان را فرابگیرد. پاسخی که چامسکی به این سوال به عنوان فرضیه می دهد، ناشی از نگرش خرد گرایانه اوست. چامسکی زبان را نه امری مکتسب از طریق تجربه می داند، بلکه ان را ودیعه ژنتیکی می داند. از نظر چامسکی زبان دانشی بنیادی است، که ماهیتی ذاتی دارد، و تجربه تنها نقش فعال کننده این دانش را دارد. چامسکی استدلال قیاسی را وسیله ای برای تجلی این دانش می داند. با توجه به این که دانش زبانی یک امر فطری است، و در تمامی انسان ها به طور یکسان موجود می باشد، پس می توان به این نتیجه رسید، که این دانش در تمامی انسان ها یک شکل و همسان است. چامسکی بر این اساس مسئله دستور همگانی را مطرح می سازد. دستور همگانی یا Universal Grammar که به اختصار UG نامیده می شود، تشکیل می شود از تعدادی اصول Principle)) که در تمامی زبان های دنیا یکسان است، و تعدادی متغیر (parameter). آن چه که باعث اختلاف قواعد دستوری در زبان ها می شود، این متغیر ها می باشند، که در هر زبانی می تواند فرق داشته باشد. هر کودکی که متولد می شود، اگر در معرض زبانی خاص قرار بگیرد، در اثر تجربه کردن محیط زبانی متغیر های زبانی را که در معرضشان است، در ذهن فعال می کند و آن ها را تثبیت می کند. در این مرحله این اصول تثبیت شده، به انضمام پارامتر های تثبیت شده، با هم دستور کانونی (Core Grammar) را تشکیل می دهند. پس از این مرحله دوباره تجربه در محیط زبانی باعث می شود، کودک علاوه بر دستور کانونی موارد استثنا و منحصر و حاشیه ای را فرابگیرد، که بدان حاشیه (Periphery) می گویند. در این مرحله است، که دانش زبانی سخنگوی بومی زبان یا همان دستور زبان شکل گرفته. (12) چامسکی زبان را مستقل از هوش یا قوای منطقی دیگر می داند، و عامل هوش را در زبان آموزی در نتیجه بی تاثیر بر می شمارد. او عقیده دارد، این دستور همگانی است، که فراگیری زبان را تحقق می بخشد. چامسکی برای وجود دستور ذاتی و همگاهی در انسان استدلال هایی را عنوان نموده است، که در زیر می آورم. در مقابل گروهی دیگر از زبان شناسان نیز به مخالفت با این استدلال ها برخاسته اند، که پس از هر استدلال خواهد آمد(13):

کتابهای ترجمه شده چامسکی به زبان فارسی
 زبان و اندیشه - نوشته‏ی نوام چامسکی- ترجمه‏ی کورش صفوی- انتشارات هرمس 1379 - این کتاب ترجمه‏ای است از کتاب Language and Thought
نظریه معروف وی دستور زایشی است که در دهه ۶۰ میلادی انقلابی در زبان‌شناسی معاصر ایجاد کرد. وی همچنین کتابهای متعددی درباره ذهن و زبان و مغز و زبان نوشته است. در واقع چامسکی در بررسی های خود نشان داد که با بررسی نظام زبانی افراد می توان نتایج روان‌شناختی بدست آورد. وی نوشته‌های متعددی نیز در زمینه علوم رایانه دارد. نظریات چامسکی انقلابی در رشته زبان‌شناسی به وجود آوردند. او معتقد است اصول و خصوصیات زبان در انسان ذاتی و «به طور ارثی برنامه‌ریزی شده» است و محیط پیرامون کودک تنها نقش محرک را برای یادگیری زبان مادری ایفا می‌کند. کودک مجموعه محدودی از اطلاعات را از محیط زبانی خویش می‌گیرد و خود قادر است ترکیبات جدیدی بسازد. نظریه‌پردازان پیش‌تر معتقد بودند زبان مادری تنها از راه شنیدن گفتار اطرافیان و به صورت اکتسابی وارد مغز کودک می‌شود.
دانلود کتاب
ایدئولوژی و قدرت  نوشته ی نوآم چامسکی ترجمه بهروز شیدا
دیدگاه های متعارض در مورد نظام جهانی  نوشته ی نوآم چامسکی ترجمه ی دکتر ناصر بلیغ
دیدگاهای متعارض در مورد نظام جهانی سلطه - نویسنده: نوام چامسکی 94 صفحه
چتر قدرت امریکا این کتاب شاید هم کوتاه ترین اثر چامسکی به شمار آید، و هم از نظر سبک نگارش به زبانی عامیان..
نوآم چومسکی- ترجمه و مقدمه: سعید ساری اصلانی- آمریکای بزرگ و حقوق بشر
نویسنده : نوام چامسکی ترجمه : بهزاد باشی سخنرانی در دانشگاه هاروارد - 19 مارس

هیچ نظری موجود نیست: