۰۱ بهمن، ۱۳۹۲

نان به قیمت جان – دو زن کارگر، گرفتار در دود و آتش را کُشتند. + فیلم + عکس



 رزا: با توجه به عکسها، فیلم و اظهارات شهود، دو زن کارگر بدلیل ندانم کاری آتشنشانی کشته شدند. قاتل اصلی اما سرمایه داری مردسالار است. زنان کارگر در حجاب اجباری دست و پا گیر در مقابله با آتش هیچگونه شانسی ندارند. به آخرین عکس "نجات یافتگان" نگاهی بیندازیم. رژیم اسلامی با "پارچه پیچ" کردن زنان و بیگاری از آنان در کارگاههای برده داری کار، زنان را دو بار به قتل میرساند. 
 
فیلم های این گزارش:
ویدئوی لحظه سقوط یکی از کارگران زن در آتش سوزی خیابان جمهوری- یک
گزارش ویدیویی از شاهدان عینی: پنج دقیقه آن خانم آویزان بود ولی جرثقیل آتش‌نشانی نقص فنی داشت، آب گرفتند روش دستش ول شد!

ویدئوی لحظه سقوط کارگر زن از طبقه پنجم در آتش سوزی خیابان جمهوری- دو

فیلم لحظه سقوط یک زن از ساختمان 5 طبقه تولیدی پوشاک
یک شنبه 29 دی 1392: در جریان آتش سوزی در یک واحد تولیدی در تهران دو تن از کارگران زن بر اثر سقوط از طبقه پنجم به خیابان کشته شدند. شاهدان عینی گفته اند:"سهل‌انگاری آتش‌نشانان و خرابی نردبان نجات" تاخیر در نجات این زنان شد. در این آتش سوزی 25 زن و مرد کارگر در واحدهای تولیدی ساختمانی پنج طبقه در تقاطع خیابان ابوریحان و جمهوری تهران در محاصره آتش قرار گرفته بودند.
هشدار: در ثانیه 30 این فیلم شاهد سقوط یک شهروند تهرانی از ساختمان 5 طبقه تولیدی پوشاک خواهید بود.

گزارش صدا و سیما از حاضران در صحنه آتش‌سوزی در تولیدی پوشاک خیابان جمهوری تهران
Two women tailors jumped out from a burning building in Tehran were killed , after fire broke up in the building in Shah avenue in Tehran on Monday 20 January

خیلی دردناک بود! امروز مثلا تو ایران عید بود! این تعطیلی ها فقط بدرد کارمندای دولت میخوره که روزی 1ساعت هم کار مفید نمی کنند در مقابل اش این کارگرای زحمت کش اینجوری برای یه لقمه نون در محیط های غیر استاندارد و نا امن جونشوون از دست میدن

زنها با مانتو و مقنعه و چادر!!!!!!!!  مرده با یه پیرهن آستین کوتاه و شلوار جین!!!!!!!!  اما از پله اضطراری خبری نیست!!!!!!

خداییش خیلی ناراحت شدم اما چی میشه گفت؟خدا لعنت کنه اونهایی که با پولهای ملت میلیاردر شدن و ملت دنبال حقوق 500 تومن درماه.

مأمور آتش نشانی کمتر کف می ریختی روی زن بیچاره که لیز بخوره.  تشک باد نجاتتون کو؟ هلکوپتر و نردبام نجاتتون کو؟ این بنده خدا نبود؟ آموزش سوانح بدید به زنان که در چنین مواقع حجاب بعد از نجات جانشان در نظر گرفته شود. با سپاس از جمهوری اسلامی و سرویس و خدمات آتش نشانی ایران

از صفحه «Tribute To Mohammad Mokhtari | به یاد محمد مختاری»


طرح ضربتی پلیس برای جمع آوری گیرنده‌های ماهواره
عملیات نجات و اطفای حریق ( نردبان خراب بود و اول باز نشد. از تشک مخصوص هم که خبری نبود)

زنها با مانتو و مقنعه و چادر!!!!!!!!

سایت خبری جنبش خرداد : صدا و پیام ِ » تدبیر و امید ِ» دولت و کلید دار بیت رهبری را شنیدید ؟ این صدا ، با خرد شدن استخوان های آن دو کارگر زنی که بدلیل آتش سوزی در یک واحد تولیدی پوشاک در خیابان جمهوری تهران از طبقه پنجم به پایین سقوط کردند و جان خود را از دست دادند ، بیش از بیش شنیده شد . ما کمونیست ها ، همان کسانی که بقول محمود علوی ، وزیر اطلاعات حکومت ، باقی مانده های رسوبات اندیشه سوسیالیستی هستیم و از سرمایه داری نفرت داریم ، حالا دیگر باید بدون واهمه و ترس از پروژه چپ زدائی » شان ، راسخ تر و استوارتر گام به جلو بگذاریم . باید در مسیری گام برداریم که نه تنها جلوی اقدامات هارترین دولت نئولیبرال و طرفدار اقتصاد بازار آزاد حاکم بر ایران در دفاع و تامین امنیت کلان سرمایه داران زالو صفت را بگیریم ، بلکه با اعتراض های گسترده و هدفمند در دفاع از حقوق کارگران و مزد و حقوق بگیران ، نگذاریم بیشتر از پیش صدای شکسته و خرد شدن استخوان های جدید شنیده شود . تاثر و اندوه خود را نسبت به مرگ این خواهران کارگر خود ابراز می دارم . تسلیت به خانواده های این دو عزیز و جامعه کارگری ایران .


سایت خبری جنبش خرداد : امیر جواهری ، عضو » برجسته !!  » هئیت اجرائی راه کارگر ، گزارشی تهیه کرده در باره آتش سوزی مهیب در کارگاه تولید پوشاک خیابان جمهوری ، که دیروز و در روز تعصیل رسمی روی داد . در این حادثه دو کارگر زن به طرز دلخراشی جانشان را از دست دادند . » صاحب کار»های این  واحد های تولیدی ، کارگران زحمتکش این کارگاهها ، که  زیر پوشش هیچ چیز و هیچکس ، نه قانون کار ، نه بیمه و نه هزار کوفت و زهر مار دیگر نیستند ، را بشدت استثمار می کنند  .
امیر جواهری برای تهیه گزارش کارگری خود ، از قضای روزگار بسراغ یکی از همین » صاحب کارها »  ، که خودش استاد صدایش می کند ، رفته  تا از زبان او درد کارگران ایران را بازگو کند . عجب !
ما می گوئیم :» آقا «، » برادر «، «گزارشگر محترم «، » فعال کارگری » ،  » کمونیست همه اعصار » و….. ، گزارش تهیه کردن را  بلد نیستی ، گزارش تهیه نکردن را که بلدی !
   گفتارامیر جواهریدر مورد مرگ دلخراش دو کارگر زن بر اثر اتش سوزی دریک واحد تولید پوشاک درتهران گوش کنید    

یک شنبه 29 دی 1392: در جریان آتش سوزی در یک واحد تولیدی در تهران دو تن از کارگران زن بر اثر سقوط از طبقه پنجم به خیابان کشته شدند. شاهدان عینی گفته اند:"سهل‌انگاری آتش‌نشانان و خرابی نردبان نجات" تاخیر در نجات این زنان شد. در این آتش سوزی 25 زن و مرد کارگر در واحدهای تولیدی ساختمانی پنج طبقه در تقاطع خیابان ابوریحان و جمهوری تهران در محاصره آتش قرار گرفته بودند
درپی بروز آتش‌سوزی در یک ساختمان تجاری در خیابان جمهوری تهران در روز یکشنبه ۲۹ دی (۱۹ ژانویه)، دو زن کارگر که به دلیل شدت آتش‌سوزی از پنجره‌های طبقه پنجم ساختمان آویزان شده بودند، سقوط کردند و جان باختند. پس از انتشار عکس های مربوط به این آتش سوزی و صحنه‌‌ سقوط این زنان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، برخی از شاهدان این حادثه از "ضعف سیستم آتش نشانی و باز نشدن پله‌های نردبان آتش نشانی" خبر دادند. جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران گفته بود که این دو زن به دلیل "عجله و استرس به پایین پرت شدند"، اما شاهدان می‌گویند که "نردبان‌ها باز نشد و شدت آتش به حدی بود که تعدادی از کارگران از ساختمان آویزان شدند، اما این دو زن نتوانستند بیش از آن آویزان بمانند به پائین پرت شدند."
معاونت عملیات آتش نشانی تهران امروز گفت که هنوز نمی‌توان در مورد اینکه نردبان‌ها باز نشده یا مشکل فنی وجود داشته اظهار نظر قطعی کرد و تمامی این مسائل در دست بررسی است. او گفت که در آینده گزارش این حادثه منتشر خواهد شد.
در همین حال جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی امروز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: "یکی از نردبان‌های هیدرولیکی در پایین ساختمان مستقر و جک نردبان زده شد، اما متاسفانه به دلیل اشکال فنی در قطعات کامپیوتری دستگاه، پله‌های نردبان باز نشد. باز شدن پله‌ها و استقرار نردبان یک یا دو دقیقه طول می‌کشد که در همین زمان کوتاه یکی از خانم‌ها به علت عجله خود را به پایین پرتاب و نفر دوم نیز تا باز شدن نردبان هیدرولیکی دوم خود را به پایین انداخت."
‌...
شاهدان عینی می‌گویند که امکانات در دقایق اولیه این آتش سوزی بسیار محدود بود و کارگران گیر افتاده در حریق هراسان از بالای ساختمان فریاد می‌زدند و درخواست کمک می‌کردند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی در این مورد گفته: "پس از مشاهده گستردگی حریق چند ایستگاه آتش نشانی، تشک نجات و دو نردبان هیدرولیکی نیز سریعا در محل حاضر شدند."
‌...
یکی از کارگران در استان تهران با انتقاد از اینکه سازمان آتش نشانی نتوانسته به موقع امدادرسانی کند، گفت: "کارگر از شدت آتش به پنجره پناه برده، آن وقت می‌گویند کارگر ترسید، پرید پائین! کارگر توان جسمی‌اش کم بود! مگر ما ورزشکار حرفه‌ای هستیم که از دیوار آویزان بمانیم؟ به جای اینکه بگویند اشتباه کردیم، کارگر را مقصر می‌دانند."
فعالان کارگری معتقدند که ضعف مقررات، نبود انگیزه پیاده‌سازی‌ ایمنی برای کارفرمایان، مشکلات تکنولوژی، کمبود آموزش‌های حرفه‌ای و ضعف مهارت‌های مدیریتی ازجمله عوامل تعیین‌کننده وقوع حوادث کار است.
از سوی دیگر نبود تشکل‌های کارگری برای حمایت از حقوق کارگران در حوزه‌هاتی مختلف از دیگر مسائلی است که فعالان کارگری از نبود آن گلایه دارند.
سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده که در دو ماهه اول امسال ۲۶۵ نفر جان خود را در اثر حوادث کار از دست داده‌اند. از میان آنها ۲ نفر زن بوده‌اند.

مطابق گزارش سازمان پزشکی قانونی، در دو ماه اول امسال استان‌های تهران، خراسان رضوی و کرمانشاه، به ترتیب بیشترین حوادث مرگبار کار را داشته‌اند.
سازمان بین‌المللی کار (ILO) می‌گوید هر ۱۵ ثانیه یک کارگر جان خود را بر اثر حادثه مرتبط با کار از دست می‌دهد.

دو زن کارگر درآتش سوزی در کارگاه تولید پوشاک در تهران کشته شدند
گزارش ها حاکی است که بر اثر آتش سوزی در یک کارگاه تولید پوشاک در ساختمانی ۵ طبقه در تهران، در روز یکشنبه ۲۹ دیماه دو زن کارگر جان خود را از دست دادند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، جلال ملکی،‌ سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفته است: در ساعت ۱۱:۲۳ روز یکشنبه وقوع یک مورد حادثه حریق در یک ساختمان پنج طبقه تجاری - اداری به آدرس خیابان جمهوری، تقاطع ابوریحان به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد. وی اضافه کرده است: پس از حضور عوامل آتش نشانی در محل حادثه مشاهده شد که حریق در طبقه پنجم این ساختمان که یک کارگاه تولید پوشاک و انبار است رخ داده است. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به این که « هنگام حضور آتش نشانان در محل دو زن که از کارگران این واحد تولیدی بودند از پنجره آویزان شده و قصد پرتاب خود به پایین را داشتند»، گفته است: «متاسفانه این دو علیرغم هشدارها و درخواست آتش نشانان خود را به پایین پرتاب کرده و با تایید عوامل اورژانس جان خود را از دست دادند.» وی اضافه کرده است:« ۲۵ نفر در میان شعله‌های آتش محبوس بودند که آتش نشانان هشت تن را از طریق نرده بام نجات داده و ۱۵ تن دیگر نیز از راه پله‌ها خارج شدند


مطالب مرتبط:


هیچ نظری موجود نیست: