۲۳ مهر، ۱۳۹۲

انفجار نارنجک برای جلوگیری از اجرای اعدام در زندان ایلام


انفجار نارنجک برای جلوگیری از اجرای اعدام در زندان ایلام

عاملان انفجار در درب زندان مرکزی ایلام که صبح امروز همزمان با اجرای حکم قصاص و اعدام قصد اخلال در روند قصاص را داشتند، دستگیر شدند. به گزارش فارس، صبح امروز به دنبال اجرای حکم قصاص در زندان مرکزی ایلام اقوام قاتل اقدام به پرتاب یک نارنجک ساچمه‌ای به سمت درب ورودی زندان کردند که موجب مجروح شدن چند تن از کارکنان انتظامی و مردم شد.
بلافاصله ماموران انتظامی مستقر در محل موفق شدند عاملان انفجار را شناسایی و در حالی که ضامن نارنجک را در دست داشتند دستگیر کنند.
 متهمان با هماهنگی مقامات قضایی جهت انجام تحقیقات تحویل پلیس آگاهی استان شدند.
اطلاعات بیشتر در همین بلاگ اینجا


اعدام در ملا عام را برای رژیم پر هزینه کنیم!
 http://youtu.be/IPvlGFkOgg0


 مرد سی‌و‌هفت ساله‌ای که به اتهام قاچاق مواد مخدر به مجازات مرگ محکوم شده بود، یک روز پس از اجرای حکم در زندان بجنورد و تحویل جسد به پزشکی‌قانونی، در میان ناباوری در سردخانه پزشکی‌قانونی زنده و به بیمارستان منتقل شد.
به گزارش جام جم، صبح چهارشنبه یک مرد زندانی که به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو شیشه سه سال پیش بازداشت و به مجازات مرگ محکوم شده بود، از سلول مخصوص نگهداری محکومان به مرگ به محوطه زندان منتقل شد. مرد محکوم با دیدن طناب دار، لرزه بر اندامش افتاد، قدم هایش یارای همراهی نداشت و می دانست تا دقایقی دیگر زندگی اش به پایان خواهد رسید. قاضی اجرای احکام، حکم متهم را خواند. «علیرضا ـ م» به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو شیشه در دادگاه انقلاب محاکمه و به مجازات مرگ محکوم شده است.
پس از تشریفات قانونی، طناب دار دور گردنش حلقه زد و مرد محکوم ۱۲ دقیقه بالای دار ماند. با پایین آوردن پیکر محکوم از طناب دار، پزشک مستقر در محل مرگ او را تائید کرد و با صورتجلسه ای که به امضای او، قاضی اجرای احکام و مسئولان زندان رسید، جسد به پزشکی قانونی منتقل شد تا صبح روز بعد تحویل بستگانش شود. صبح روز بعد یکی از کارگران سردخانه پزشکی قانونی در حال بیرون کشیدن اجساد و آماده کردن آنها برای تحویل به بستگانشان بوده که در یک لحظه با دیدن بخاری که مقابل بینی یکی از اجساد در زیر نایلون به وجود آمده بود، دچار وحشت شده و متوجه می شود، او همان مرد اعدامی است که هنوز نفس می کشد.
با اطلاع مسئولان پزشکی قانونی از این موضوع، بلافاصله اقدامات اولیه از سوی پزشکان این مرکز انجام و مرد اعدامی به بیمارستان امام علی(ع) بجنورد منتقل می شود.
زندگی دوباره
بنا بر این گزارش، مرد محکوم در بخش مراقبت های ویژه این بیمارستان بستری و مداوا شد و حال عمومی او رضایت بخش است. یکی از پرستاران این بیمارستان به خبرنگار ما گفت: با انتقال مرد زندانی به بیمارستان، اقدامات درمانی آغاز شد و هر روز شرایط جسمی وی بهتر از روز قبل می شود. یکی از بستگان مرد محکوم نیز به خبرنگار ما گفت: وقتی به ما اطلاع دادند علیرضا در زندان مجازات شده، خود را برای تحویل گرفتن جسد و برگزاری مراسم آماده می کردیم و وقتی برای تحویل گرفتن جسد به پزشکی قانونی رفتیم، باور نمی کردیم او بار دیگر زنده شده باشد و اکنون از این اتفاق بیش از همه دو دختر این فرد خوشحال هستند. وی افزود: علیرضا هم اکنون در بیمارستان تحت نظر ماموران قرار دارد و ما منتظریم تا در این باره تعیین تکلیف شود.
سرانجام حکم چه خواهد شد؟
در ارتباط با سرانجام حکم مرد محکومی که ناباورانه زنده شده است، محمد عرفان، قاضی دیوان عدالت اداری گفت: حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب، حکم مرگ بوده و اصالت رای مشخص است و در چنین مواردی حکم بار دیگر با بهبود مرد محکوم، اجرا خواهد شد.
عرفان افزود: در آیین نامه اجرایی مجازات، مصوبه سال ۱٣٨۲ در این زمینه توضیح داده شده و در آن آماده بودن محکوم علیه برای اجرای حکم مورد تاکید قرار گرفته و درباره این فرد نیز یکی از عوامل، داشتن حیات و درک و شعور هنگام اجرای حکم است و این گونه نیست که یک محکوم مثلا در کما باشد و حکم او اجرا شود؛ بلکه در چنین مواردی با مداوا و بهبود محکوم و تائید سلامت وی از سوی پزشک معتمد پزشکی قانونی، حکم قابل اجرا می شود. این حقوقدان تصریح کرد: قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاحیه سال ۱٣٨۹ نیز به تفصیل در ارتباط با میزان حمل و نگهداری مواد مخدر توضیح داده است و حمل و نگهداری بیش از ٣۰ گرم شیشه مجازات مرگ را به دنبال دارد که این مجازات شامل مرد اعدامی هم خواهد شد.

وحيد زارع پس از اعدام علنی اش در مشهد، زنده ماند.

گفتگوی رادیو همبستگی با ناصر مهاجر علیه اعدام و اعدام "انقلابی"

 7.87 MB



۲۸ زخمی؛ نتیجه تلاش برای نجات زندانی در ایلام
سه شنبه, اکتبر 15, 2013 - 17:20

از سوی دیگر در حالیکه خبرگزاری کردپرس نوشته به دنبال این حادثه جریان اجرای حکم متوقف شده اما سردار علی دولتی، فرمانده نیروی انتظامی استان ایلام به خبرگزاری فارس گفته است: "تلاش نافرجام برای تغییر حکم قصاص در ایلام هیچ تاثیری در اجرای حکم نداشت." پلیس گفته است آسیب دیدگان این حادثه افرادی از میان مردم و نیروی انتظامی بوده‌اند. احتمالا "مردم" اشاره به اولیای دم مقتول و بستگان فرد مجرم است که برای تماشای اجرای حکم در زندان حضور داشته‌اند.

تازه‌ترین مورد از اجرای احکام اعدام، که به گزارش نهادهای حقوق بشری شمار آنها اخیر به ۲ اعدام در یک روز افزایش داشته، باعث زخمی‌ شدن ۲۸ نفر شد. محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران به روز می‌گوید اتفاقاتی از این دست حاصل ترویج فرهنگ خشونت از سوی حکومتی است که روزانه دست کم ۲ نفر را اعدام می‌کند. خبرگزاری‌های داخلی صبح دوشنبه، ۲۲ مهر به نقل از پلیس خبر دادند که به دنبال اجرای حکم قصاص در زندان مرکزی ایلام، اقوام قاتل اقدام به پرتاب یک نارنجک ساچمه‌ای به سمت در ورودی زندان کردند که سبب مجروح شدن چند تن از کارکنان انتظامی و مردم شد. اخبار منتناقضی از شمار آسیب دیدگان این حادثه منتشر شده است. خبرگزاری مهر از زخمی شدن ۲۰ نفر و سایت فرارو از آسیب دیدن ۲۸ نفر در این حادثه خبر داده است. خبرگزاری حکومتی کردپرس هم که اخبار مناطق کردنشین را منتشر می‌کند زخمی شدن ۲۷ نفر را گزارش کرده است. حسین بهرام نیا، معاون سیاسی استاندار ایلام اما در نهایت تعداد ۲۸ زخمی در این حادثه را تائيد کرده است. از سوی دیگر در حالیکه خبرگزاری کردپرس نوشته به دنبال این حادثه جریان اجرای حکم متوقف شده اما سردار علی دولتی، فرمانده نیروی انتظامی استان ایلام به خبرگزاری فارس گفته است: "تلاش نافرجام برای تغییر حکم قصاص در ایلام هیچ تاثیری در اجرای حکم نداشت." پلیس گفته است آسیب دیدگان این حادثه افرادی از میان مردم و نیروی انتظامی بوده‌اند. احتمالا "مردم" اشاره به اولیای دم مقتول و بستگان فرد مجرم است که برای تماشای اجرای حکم در زندان حضور داشته‌اند. با اینکه اعدام در ملاء عام معمولا به اعدام‌هایی گفته می‌شود که در محلی خارج از زندان در برابر دیدگان عموم انجام می‌شود، اما فعالان حقوق بشر می‌گویند اجرای احکام قصاص که با حضور اولیای دم صورت می‌گیرد نیز گونه‌ای دیگر از اعلام در ملاء عام است. محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران، می‌گوید حادثه روز دوشنبه نتیجه نهادینه شدن خشونت از سوی حکومتی است که بر اساس قانون روزانه با اعدام دست کم دو نفر به ترویج فرهنگ خشونت در سطح جامعه می‌پرازد. این فعال حقوق بشر می افزاید: "شمار اعدام‌های در ملاء عام در ایران بیش از هر کشور دیگری است و هیچ جای دنیا به نام قانون به این طرز فجیع مجازات و اعدام انجام نمی‌شود." امیری مقدم در ادامه اضافه می کند: "هفته گذشته نیز در شهر بابل مسئولان اجرای حکم قصاص دو نفر را به ولی دم آنها که یک پیرمرد داغ دیده بود سپردند. این اقدام تشویق شهروندان به مشارکت در جرم است. مجازات افراد بر اساس قوانین بین المللی به عهده حکومت است نه شهروندان." حسن بهرام‌نیا، معاون سیاسی استاندار گفته است که عاملان حادثه روز دوشنبه زندان ایلام دستگیر شده‌اند و پلیس و دستگاه قضایی رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار می‌دهد. پلس گفته است این افراد، که اشاره‌ای به تعدادشان نشده، "در حالی که ضامن نارنجک را در دست داشتند دستگیر شدند." محمود امیری مقدم، می‌گوید: "این نگرانی وجود دارد که دستگیر شدگان این حادثه نیز با احکام اعدام روبرو شوند تا به زعم حکومت درس عبرتی برای دیگران شوند." این دومین حادثه برای نجات محکومین به اعدام در ایلام است. در سال ۸۹ نیز بر اثر انفجار یک بمب داخل یک خودرو در کنار سالن ملاقات زندان، ۲۸ نفر زخمی و ۸ زندانی موفق به فرار شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: