۲۲ مهر، ۱۳۹۶

فیلم ویدئویی گفتگویی کوتاه، درباره ی فمینیسم اسلامی + هم از منظر آنارشا فمینیسم!



افق برابری 20.7.96
گفتگوی آنا محمودی با رفقا شهرزاد ارشدی ، رزاروشن ، اسرین قادری ، در رابطه با : فمینیسم اسلامی و کارکرد آن در ایران


رزا: طی ایمیلی که هفته پیش دریافت کردم که دعوت به مصاحبه از طرف آنا بود، تنها یکهفته وقت داشتم آماده سازی کنم! پس تنها مرور سمینار زنان و مذهب (مذاهب) می توانست کمکی باشد. منابع بزبان آلمانی در کانال یوتیوب موجود است. الان که دنبال منابع فارسی می گشتم خوشبختانه کتاب 600 صفحه ایاز آقای سیامک ستوده را نیز یافتم که حدود بیش از 100 صفحه اش را یکضرب خواندم و البته بخش هایی در مورد ازدواج صدیقه (دوستانه) در عربستان و قبل از تسلط اسلام و محمد. که بخش اول 5 دقیقه ای گفته های من را کامل می کند. البته آقای ستوده روند مادرتباری به پدرسالاری را به ظهور مالکیت خصوصی در عربستان ربط داده و من فکر می کنم این تنها یکی از فاکتورها می تواند باشد و کتاب ایشان از منظر مارکس/انگلس است. بحث بر سر منشا پدر سالاری طولانی است و شاید وقتی دیگر بتوان اختلاف نظری رادیکال فمنیستی را با مارکسی به تفصیل بیان کرد. به هر حال اگر ظهور پدرسالاری را به ظهور مالکیت خصوصی بچسبانیم، با از میان بردن آن و مالکیت اشتراکی وسایل تولید و برقراری سوسیالیسم می بایست مردسالاری کم رنگ و عاقبت نابود شود، اما نمی شود! سوسیالیسم سابقن موجود، نشان داد که پدرسالاری جان سخت تر از این حرفها است و حتی می تواند نوع سفت و سخت تر آن در سیستم سوسیالیستی به نوع وحشتناکتری ادامه یابد. آنچه در کشورهای اردوگاه سوسیالیستی تجربه کردیم و آنچه در رفتار انقلابیونی مانند چگوارا ای ها نیز دیدیم و آنچه در خانه های تیمی و چریکی... با اینهمه کتاب سیامک ستوده را برای آشنایی زندگی مادرتبار عربستان، قبل از سلطه ی اسلام ، شخصن کامل نخوانده با چشمان نیمه باز و نه بسته توصیه می کنم. فعلن تنها منبع به زبان فارسی است که الان یافتم. در صورت دانستن زبان آلمانی همان دو کلیپ پروفسور پتر آنتز کافی است که دو ساعت فیلم سمینار است و شامل مذهب یهود و مسیحیت نیز هست.
در بخش 2 و افشاگری من از زهرا رهنورد به کتاب  او «پیام  حجاب زن مسلمان1978» و مصاحبه ایشان با مجله ی کانون زنان و کُلن به نوشته ها و گفته های ایشان (رهنورد) در بعد از انقلاب 57 و قبل از جنبش سبز رجوع کنیم.چهره ی واقعی یک زن حزب الهی جاده صاف کن ارتجاع.

پس نوشت: گاف ها من در گفتگو ی تلویزیون کومله «منظور، اعتراض به عشرت شائق که بعنوان نماینده ی مجلس ایران یک دهه پیش در برلین بود و من به اشتباه شهلا شائق گفتم» . گفته های زهرا رهنورد را از آلمانی به فارسی تبدیل کردم و زنان داخل می توانند کتابش را به راحتی بررسی کنند. و وقت کردند برای ما هم اسکن کنند. پیام حجاب زن مسلمان! 1978
از آنا (کارگردان و تهیه کننده ی  برنامه ی افق برابری) بسیار ممنونم که با طرح سوال باعث شد من چند روزی بروم و دانسته هایم را به روز کنم. بحث های نظری در دوران سکوت و عقب نشینی و یواشکی "شدن / کردن" فعالیت زنان، بهترین آماده سازی برای خروش آینده است.  بعد از دیدن دم و دستگاه و تکنیک بالا و حرفه ای بچه های اقلیم، شرمنده از کمبود تجهیزات (میکروفون کامپیوتر خراب/کانکشن یواش ده یورویی) و عکس فوری کنار تنها گلدان اتاقم...امید محتوای بالای بحث، فقر تکنیکی موجود من را جبران کند! الان با دوباره دیدن ویدئو احساس کردم انگار معجزه ای شده، مثل میکروفون را گذاشتن جلوی دهانی که همواره در خیابان هوار زده،  اما اینبار می تواند در آرامش کامل حرفش را بزند ولی بلد نیست! تیاتر خیابانی در سالن مجهز تاتر. مثل گرافیتی بانسکی در موزه یا ... باری 
دست و پایم را گم کردم، کنار اینهمه بچه های حرفه ای!  یک وصله ی ناجور! بهتر بود می گفتند: رزا روشن یک آنارشیست فمنیسم.
باری، من بر شهامت  این دختران کُرد سر تعظیم فرود می آورم  که در همسایگی داعش از حقوق زنان می گویند. قلبم برایتان می زند. باشد که در عشق و آزادی عمر بگذرانید. من پر از امیدم برای کودک تا که اقلیم زنان تان را بسازید و برابری را تاجگذاری...

در سن ۲۵ سالگی محمد با خدیجه که سنی بین ۴۰ تا ۴۵ سال داشت،[۱۲۸] ازدواج کرد. این ازدواج، زندگی مشترک موفقی بود که ۲۵ سال دوام یافت.[۱۳۲] محمّد از طرق مختلف بر خدیجه تکیه می‌کرد و تا زمانی که او زنده بود، همسر دیگری اختیار نکرد.[۱۳۳]
خدیجه در ۶۵ سالگی درگذشت. چندی پس از مرگ خدیجه خوله بنت حکیم به محمد پیشنهاد کرد که با سوده یا با عایشه ازدواج کند. گفته شده که محمد از خوله خواست که مقدمات ازدواج او با هر دو را فراهم کند. عایشه در آن زمان در نامزدی پسری از مشرکان به نام جبیر بن مطعم بود،[۱۳۴][۱۳۵] اما ابوبکر نامزدی او را به هم زد تا با محمد ازدواج کند.[۱۳۶] گرچه برخی منابع اولیه عایشه را هنگام ازدواج با محمد کودکی شش تا نه ساله ذکر کرده‌اند.
حفصه دختر عمر بن خطاب بود که شوهر اولش در جنگ بدر کشته شد. پس از بیوه‌شدن حفصهٔ ۲۰ ساله که ۳۵ سال از محمد کوچک‌تر بود، محمد وی را به عقد خود درآورد.
زینب بنت خزیمه (ام‌المساکین) بیوه عبیده بود و کمی پس از ازدواج با محمد در ۳۱ سالگی درگذشت.
ام سلمه بیوه ابوسلمه بود.
زینب بنت جحش زن طلاق‌گرفتهٔ زید (فرزندخواندهٔ محمد) بود.
جویریه دختر رئیس قبیله بنی‌مصطلق بود.
ام حبیبه بیوه عبید و دختر ابوسفیان (رهبر اهالی مکه و مخالف پیامبر) بود و از طریق شخص سومی با محمد ازدواج کرد.
صفیه از اسیران یهودی در جنگ خیبر بود که شوهرش پس از جنگ خیبر اعدام شده بود. ازدواج صفیه با محمد به زودی — یا در خیبر یا در مسیر بازگشت به مدینهصورت پذیرفت.[۱۳۷]
میمونه نیز بیوه بود و در ۵۱ سالگی با محمد ازدواج کرد.
ماریه را فرمانروای مصر به محمد هدیه داده بود و کنیز محمد بود.[۱۲۸]
ریحانه بانوی یهودی اسیرشده‌ای از قبیله بنی‌قریظه بود که سیره‌نویسان در مورد همسر یا کنیز بودنش اختلاف نظر دارند.[۱۳۸] ریحانه که سهم محمد از غنائم بنی‌قریظه بود هنگامی که به نکاح یا کنیزی محمد (۵۸ ساله) درآمد ۲۰ سال داشت


او با عبدالله پدر محمد (پیامبر اسلام)، از یک مادر بودند
بسیاری روایات تاریخی اهل سنت بر این نکته تأکید دارد که ابوطالب با وجود پشتیبانی از محمد، هرگز به اسلام ایمان نیاورده‌است و برخی منابع اهل سنت بر ایمان و اسلام وی تأکید دارد اما شیعیان با اقامه دلایل متعدد و متیقن معتقدند که ابوطالب اسلام آورد.[۴][۵]

کتاب تاریخ گفته نشده اسلام- جلد اول
سیامک ستوده

Prof. Peter Antes: Die Religionen und die Frauen ½
Prof. Peter Antes: Die Religionen und die Frauen 2/2

۷ نظر:

وحید گفت...

سلام رزا جان

خیلی خوب بودی. مخصوصا درمورد اینکه کسی که سکولاره سر تلطیف قوانین اسلامی چونه نمی زنه و سازش نمی کنه :)

اسم آنا رو که دیدم یادم «ماری آنا» افتادم که امیدوارم هرجا هست خوشحال باشه :)

البته زیاد موضوع درباره قرآن نبود ولی من همیشه با اینجور انتقاد ها به قران مشکل داشتم. منظورم این جور انتقاد هایی هست که یک آیه از قرآن رو بر می دارند بعد می گن که این با بقیه آیات در تضاد هست یا اینکه چون این رو گفته پس بده!. من نمی خوام از قران دفاع کنم و ربطی هم به من نداره ولی می خوام بگم که این مدل انتقاد اصلا واقعی و منطقی نمی تونه باشه.
من می گم قرآن یک کتابی هست که طی بیست و سه سال نوشته شده و حادثه محور هست. مثلا یک کتاب رمان رو نگاه کن مثلا توی فصل اول شخصیت داستان می پره توی آبهای نزدیک قطب جنوب و می گه آب سرده. بعد توی فصل دوم کتاب آدم خوار ها! شخصیت رو می اندازند توی آب جوش تا پخته بشه بعد شخصیت می گه آب داغه. خب حالا اگه یکی بیاد بگه کتاب تناقض داره چون یک جا گفته آب سرده ویک جا گفته داغه! زیاد موجه نیست. شبیه همین اتفاق رو داره برای نقد قرآن می افته. خود علما هم می گن که هر آیه شان نزول داره و می گن اگر به شان نزول آیه توجه نکنید در فهم قرآن مرتکب خطا می شید. و به جواب نمی رسید. و حالا وقتی می خواهند که قرآن رو نقد کنند دقیقا شان نزول رو نادیده می گیرند. یعنی همون کاری رو انجام می دند که مسلمون ها خودشون می گند که ایم مسیر به جواب نمی رسه. بعد این متنتقدها از همین مسیر می رن و به جواب نمی رسند. مثل این میمونه که پلیس راه بگه که این مسیر به تهران می ره بعد ما همین مسیر رو بریم و توقع داشته باشیم که به کرمان برسیم. بعد بکیم که اگر جاده خوب می بود ما باید به کرمان می رسیدیم!!!

البته همه منتقدها اینطوری نیستند.
همینکه قرآن رئیس بازی و عقل کل بازی در می یاره برای هر آنارشیستی کافیه که نادیده بگیرتش.
:)
با عشق وهمبستگی

Rosa گفت...

سلام عزیز جانم
دقیقن. بحث دین و مذهب و ایمان «تمکین» است. و چون بستر برده داری داره و مُدل چوپان و گَله است... نفی میشه...
ولی راستش برای اینکه ادعا می شود که زنان را به گور میسپردند و اسلام برای زنان عربستان رهیی بخش بود... این را از یاد میبرند که خود محمد در ازدواج دوستانه با خدیجه بود. 25 سال 4 دختر و تنها وقتی خدیجه فوت کرد محمد افتاد به زن گرفتن!
یعنی زنتباری به مردسالاری...
تنها خواستم یاد آوری کنم که حتی در تاریخی که خود مسلمانان می گویند خدیجه بازرگانی داشته و تازه محمد در استخدام او بوده و با اختلاف سنی 15 سال با محمد ازدواج کرده. و این نبوده که زن عرب از بچگی به گور می کردند و...
اصولا ادیان ابراهیمی برای برچیدن مادرتباری آمدند. الله هم اسم بت مذکر بود که بعدن شد الله اسلام:)
شخصن پرداختن به آیات برایم جالب نبود.
اما انتروپولوژی جالب هست.
تئولوژی تئو مردانه و لوژی مردانه:)
بعد از مصاحبه کتاب ستوده را خواندم. اگر درست باشه عربستان صحرا نبوده و به تدریج خشکسالی شد.
اگر درست باشه سلطه پدرسالاری با خشکسالی در تطابق تئوری های جدید است. البته تئوری پیشروی صحرا و کشاورزی به دامداری و...
ادیان ابراهیمی ادیان دامداری است و بر همان سلسله مراتب چوپان و امت...
هنوز مجهول است که چه فاکتورهایی مادرتباری را از میان برد.
اگر ایده ای داری برایم بنویس.
با عشق
و با همبستگی

Rosa گفت...

من می گم قرآن یک کتابی هست که طی بیست و سه سال نوشته شده و حادثه محور هست.

Rosa: درسته. ولی نمی دانم فمنیسم اسلامی چگونه قرار است فقط به قران بپردازد؟!
پرفسور من میگفت مثلن به عایشه تهمت زنا زدند بعد یکهو آیه نازل شد که 4 مرد باید شهادت عمل زنا بدهند. حتی در سکس خانه های اینجا هم 4 شاهد مرد نخواهی یافت!
باری محمد عاشق عایشه و برای نجات از سنگسار خواهان 4 شاهد مرد...
اغلب آیه ها تنظیم رابطه حنسی محمد و زنانش است.
خود کتاب جالب نیست.
اما چگونگی نابودی ماادرتباری بسیار جالب است.
مثل دختر زئوس آتنا، که از کله ی پدر زاییده می شود و نه از رحم مادر.
یا داستان لیلیث بجای حوا.
زنی مساوی با آدم و شورشگر!
دعوای لیلیث با آدم. رو خوابیدن یا زیر خوابیدن!
یا تنهایی آدم و افرینش حوا از دنده ی چپ آدم. یا گول زدن حوا توسط مار(مار الهه زنانه است مثل ماه و آب و دارای سیکل حلقه زدن و ...) و خوردن سیب دانش!
و گول زدن آدم برای گاز زدن به سیب (اینبار حوا مثل مار است و آدم را گول میزند). نهایت اخراج از بهشت!
کُلن افسانه ی آفرینش و اینکه انسان در باستان چگونه به جهان می نگریسته:)

ناشناس گفت...

سلام بر همگان
خسته نباشی دوستان و رفیقان عشق من هستند،
هرچند امکان این وجود دارد که دوستی و یا رفیقی بر من خورده گیرد که صفت داده شده بالا نمیتواند جور با پرنسیوهای دوستان خوش نیاید ،،،،
خوب برویم سر اصل مطلب مقایسه ۳ تن از دوستان مصاحبه کننده با تی وی برابری رزا روشن تو دلم بیشتر نشست ،اما یک چیز راه نباید فراموش کرد کل ادیان و ایدلوزیها برای فریب مردم هستند در واقع یک بزنس است،،
عصاره و جان همه ادیانها به معنی ،یکی برای همه، همه برای یکی هر چند موضع بحث در باره فمنیست بود ولی نباید فراموش کرد که گاهی اوقات موضوع بحث اگر بر ریشه بحث و روند وجود و چگونگی بوجود امدن ادیان ها که هیچ حقیقت ندارد بطور مثال حتی فلاج های جمهوری اسلامی که تا دیروز اربابان انها هر دستوری به انها میدادند بدون چون چرا در سر کوبی مردم هیچ ابای نداشتند ،،امروز در خارج از کشور میگویند قران کلام خدا نیست جبریل ادم خالیبندی بود هرچند خیلی قبل متخصصین و دانشمندان و تاریخ دانان بر خالی بندی بودن ادیان اشاره و پوچ بودن و غیر علمی بودن ان اشاره فراوان کرده ند پس در نتجه وقتی ما از قرآن فاکت تاریخی میاوریم مردم در توهم و بنوعی ادرس غلط میدهیم و این نوع نگاه از واقیعت و حقیقت ما راه دور نگاه میدارد
پیروز و پاینده باشید

ناشناس گفت...

قدم دوم یا پله دوم
ما تو این دنیای فانی بدون قانون انسانی و اجتماعی چه در اسمان و چه در روی زمین هیچ چیزی مقدس و قابل ستایش نداریم چه خداوند روزگار خانم باشد، چه مرد باشد هیچکدام مقدس نیست شاید باور نکنید ما هیچ چیزی که مقدس باشد وجود داخلی و خارجی ندارد،خود من اصلا نمیدانم کلمه مقدس برای چی بوجود امده از انجای که هیچ چیزی بیدلیل بوجود نیامده ،فکر میکنم و یقین دارم برای فریب و دغل کاری است
نتجه باید کلاه خود را محکم استوار نگاه داریم

ناشناس گفت...

وحید و رزا گرامی

هر اسمی هر اندیشه ی گویا برای رهایی و خوشبختی انساها بوده هرچند تاکنون نتوانسته انساها ی بیشماری را خوشبخت کند
ما انارشیستها و کمونیست های شورای باور داریم شاید بتوانیم خودمان و مردم را خوشبخت کنیم فرق اساسی ما با تمامی اندیشهای دیگر سر یک موضوع مشخص و علنی میتوان خیلی روشن اعلام موضع کرد
۱ ما از طرف مردم تصمیم نمیگیریم
۲ خود مردم باید رهایی خود را تضمین کنند
۳ نگاه نفوذ به طبقه کارگر و مردوم نمی تواند رهایی را تضمین کند
۴ همه کسانی که از طریق حزب و سازمانهی که از بالا به شکل رهبری برای خوشبختی مردم به اصطلاع مبارزه میکنند تاریخ جنبشهای جمعی و طبقاتی نشان داده که به دیکتاتوری و نابودی باورهای انسانی منجر شده
۵ ما باید با مردم و خودمان صادق و صمیمی باشیم اگر ادعای مبارزه فمنیست ، انارشیسم، کمونیسم شورای هستیم و در عمل اجتماعی با جماعت دورغگو و دغل کار حزبی فرق اساسی داریم و از انجای که نه اعتقادی به مرامنامه و مکتب قلابی اساسنامه مرحله ی داریم همه این غزبلات را خوراک حزبی برای فریب مردم نگونبخت میدانیم، ما باید اگر توان همراه همگام و توان همبستگی با مردم را نداریم خیلی روشن مشکلات را با مردم صادقانه اعلام کنیم
پیروز باشید

Rosa گفت...

مرسی عزیز
شما نیز پیروز و استوار