۱۶ شهریور، ۱۳۹۷

بالاگرفتن گمانه‌ها از احتمال اعدام قریب‌الوقوع زانیار و لقمان مرادی؛ نگرانی از سرنوشت رامین حسین پناهی

خبرگزاری هرانا – روز چهار‌شنبه مورخ ۱۴ شهریور‌ماه زانیار و لقمان مرادی، دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج به بهانه‌ی ملاقات با مدیر زندان از بندهای خود به بیرون فراخوانده شدند. همزمان با انتقال آنها به نقطه‌ای نامعلوم، تلفن‌های عمومی زندان نیز قطع شده است. از سوی دیگر خانواده مرادی می‌گویند از طرف زندان با آنها تماس گرفته شده و خواسته شده است برای ملاقات با زانیار و لقمان به زندان مراجعه کنند. نشانه‌ای که معمولا در مورد زندانیان محکوم به اعدام پیش از اجرای حکم دیده می‌شود. وضعیت پرابهام این دو زندانی بر نگرانی‌ها از وضعیت رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی که با شرایط مشابه در همین محل در معرض اعدام قرار دارد نیز می‌افزاید.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زانیار و لقمان مرادی زندانیان سیاسی محکوم به اعدام که اکنون دهمین سال بازداشت خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می‌کنند، روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

یکی از اعضای خانواده مرادی که از کردستان عازم کرج بود ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۴ شهریورماه مأموران زندان زانیار و لقمان را به بهانه‌ی ملاقات با مدیر زندان، به‌صورت جداگانه به بیرون از بند فراخواندند و متعاقباً آنها را -احتمالا- به بند سپاه در این زندان منتقل کردند. “

ساعاتی پس از انتقال این دو زندانی تلفن‌های عمومی زندان نیز بدون هیچ توضیحی قطع شده است.

این منبع مطلع اضافه کرد: “تنها یک روز پس از این انتقال، امروز پنج شنبه مورخ ۱۵ شهریورماه فردی که خود را وابسته به زندان رجایی شهر کرج معرفی می‌کرد با خانواده‌های ما (خانواده‌های زانیار و لقمان مرادی) تماس گرفت و از ما خواست برای ملاقات با این دو زندانی فردا به زندان مراجعه کنیم. ما هم‌اکنون عازم زندان رجایی شهر هستیم تا بلکه بتوانیم خبری از سرنوشت این دو عضو خانواده بگیریم”

هر چند فرد تماس گیرنده کلمه مشخص “آخرین ملاقات” را برای این دعوت به کار نبرده و همچنین به آنها نگفته است که این دو زندانی در آستانه‌ی اجرای حکم قرار دارند با این حال بر اساس تجربه و روال معمول این قبیل تماس‌ها به نشانه آخرین ملاقات خانواده‌ها با فرد محکوم به اعدام پیش از اجرای حکم تعبیر می‌شود.

خانواده‌های مرادی ابراز امیدواری کردند با توجه به اینکه تلاش‌های حقوقی آنها در مورد لغو احکام اعدام همچنان ادامه دارد، این تماس به معنی عرف آن یعنی دعوت برای ملاقات آخر نباشد.

افزایش احتمال اجرای حکم اعدام  این دو زندانی در حالی‌ست که حدود ۴ سال از موعد مقرر نافرجام برای برگزاری دادگاه کیفری آنان می‌گذرد. پرونده این دو زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج کماکان در هاله‌ای از ابهام است و با وجود نص صریح قانون در بحث اطاله دادرسی و درخواست‌های مکرر این دو زندانی همچنان هیچ چشم‌اندازی از محاکمه و تعیین فرجام پرونده آنان دیده نمی‌شود. این زندانیان سیاسی که سال‌هاست بلاتکلیف در معرض اتهاماتی جدی به سر می‌برند در سایه‌ی فقدان اسناد مستدل، در صورت برگزاری دادگاه از احتمال بالایی برای تبرئه و رهایی از حکم اعدام برخوردار هستند. علاوه بر اطاله دادرسی، این دو زندانی از مشکلات پزشکی نیز رنج می‌برند.
لازم به یادآوری است، زانیار و لقمان مرادی در حالی به اتهام قتل فرزند امام جمعه مریوان به اعدام محکوم شده‌اند که این اتهام بارها از سوی این دو زندانی رد شده است. پرونده زانیار مرادی که به همراه پسرعمویش لقمان مرادی به اعدام محکوم شده است، به دلیل وجود نقایصی در پرونده همواره مورد نقد نهادهای مدافع حقوق بشر بوده است.
این دو زندانی کرد محبوس در زندان رجائی شهر کرج روز چهارشنبه اول دی‌ماه ۱۳۸۹، به حکم قاضی صلواتی در دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب تهران، با اتهام عضویت در “کومله” و دست داشتن در قتل پسر امام‌ جمعه مریوان در شامگاه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ به اعدام محکوم شده‌اند. این در حالی است که این دو زندانی بارها اعلام کرده‌اند زیر فشارها و تهدیدها مجبور به پذیرفتن قتل شده‌اند.
اردیبهشت‌ماه ۹۶، زانیار و لقمان مرادی با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به افکار عمومی، ضمن ارائه جزئیات آخرین تحولات پرونده خود بر موضوع شکنجه‌های اعمالی بر آنان و سناریوسازی دستگاه امنیتی تأکید کردند.

افزایش گمانه‌ها از احتمال اجرای حکم اعدام این دو زندانی در حالی‌ست که مورخ ۲۷ تیرماه امسال پدر زانیار مرادی، از فعالان سیاسی منطقه کردستان نیز در پنجوین، یکی از شهرهای مرزی کردستان عراق با ایران به ضرب سه گلوله به قتل رسیده بود، امری که با توجه به سابقه فعالیت سیاسی او و حتی تلاش‌های پیشین برای ترور او، احتمال دخالت نیروهای امنیتی ایران در این ترور را تقویت می‌کرد.

همزمان با تحولات مربوط به پرونده این دو زندانی و با توجه به مشترکات موجود، نگرانی‌ها از سرنوشت رامین حسین پناهی، دیگر زندانی سیاسی محکوم به اعدام این زندان نیز بالا گرفته است.
رامین حسین پناهی که در رابطه با یک جریان سیاسی مشابه زانیار و لقمان مرادی در زندان است، تحت حکم قطعی اعدام و در سلول انفرادی به سر می‌برد.

قطع تلفن‌های زندان و نبود خبری از سرنوشت آقای حسین پناهی با توجه به تجربه‌های پیشین در شرایط کنونی بسیار نگران کننده است.

لازم به اشاره است در هفته جاری، دستگاه قضایی در زندان زاهدان سه زندانی سیاسی را تنها یک روز پس از بروز درگیری بین گروه مسلح اپوزسیون بلوچستان و نیروهای امنیتی بصورت انتقام‌جویانه اعدام کرد.

درخواست مادر زانیار مرادی از مجامع حقوق بشری برای دخالت برای جلوگیری از اعدام زانیار و لقمان مرادی
 

۴ نظر:

Rosa گفت...

زانیار و لقمان مرادی دست به اعتصاب غذای خشک زدند/ بی خبری از وضعیت رامین حسین پناهی

نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ ۱۶ شهریور ماه ۹۷ : دو زندانی سیاسی کُرد محکوم‌به اعدام که از روز چهار شنبه ۱۴ شهریور جهت اجرای حکم اعدام به بند هشت اطلاعات سپاه در زندان رجایی شهر منتقل‌شده بودند در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب غذای خشک زدند. همچنین از وضعیت رامین حسین پناهی دیگر زندانی سیاسی کرد محکوم‌به اعدام که در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود نیز از روز چهار شنبه هیچ اطلاعی در دست نیست و خانواده در بی‌خبری از وضعیت وی بسر می‌برند. به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ ” زانیار و لقمان “، مرادی دو زندانی محکوم‌به اعدام که از روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۲ بعدازظهر به بند ۸ اطلاعات سپاه در زندان رجایی شهر منتقل‌شده بودند در اعتراض به این انتقال و احتمال اجرایی شدن حکم اعدامشان دست به اعتصاب غذای خشک زند. یک منبع نزدیک به خانواده این زندانیان سیاسی به کمپین گفت: «در ملاقات کوتاهی که دیار مرادی برادر زانیار با وی داشته به آنها گفته شده اگر تا ساعت ۲ ظهر شنبه مأموران اطلاعات این دو زندانی را به بند عمومی بازگردانند اعدام نمی‌شوند، این در حالی است که زانیار مرادی به برادرش گفته است به‌احتمال‌زیاد حکم آنها امشب به اجرا در خواهد آمد.»

بند ۸ اطلاعات سپاه در زندان رجایی شهر

اگر تا ساعت ۲ ظهر شنبه مأموران اطلاعات این دو زندانی را به بند عمومی بازگردانند اعدام نمی‌شوند،

زانیار مرادی به برادرش گفته است به‌احتمال‌زیاد حکم آنها امشب به اجرا در خواهد آمد.»


Rosa گفت...

« رفیقان پیوسته کلنگ میزدند وصدای ضربات آنها به وضوح بیشتر وبیشتر به گوش میرسید ، گویی به سطح خاک نزدیک تر می شدند . فشار مردان عظیم بود . سپاهی سیاه و انتقام جو آرام آرام در شیارهای زمین نطفه می بستند و از دل خاک بیرون می آمدند تا زمین را برای محصول قرن بعد بارور سازند ، و بزودی جوانه آنها زمین را می شکافت ».

Rosa گفت...

اين مادر داغ ديده ي لقمان_مرادی است كه به طرف خانه ي امام جمعه مريوان در حال حركت است. او را تنها نگذارید

https://www.websta.one/media/BnbMXDAlTg6

🔴فوری تجمع مردم مریوان مقابل منزل امام جمعه این شهر لطفا اطلاع رسانی کنید. بعد از درخواست مادر زانیار مرادی از مردم کوردستان و مریوان، صدایش شنیده شد مریوانی های عزیز به تجمع کنندها بپیوندید تجمع مردم مریوان مقابل منزل امام جمعە این شهر برای جلوگیری از اعدام زانیار و لقمان مرادی

https://www.websta.one/media/BnbBdoHFNNd


نگرانی خواهر زانیار مرادی از احتمال اعدام برادرش در ایران

دیده مرادی، خواهر زانیار مرادی، زندانی کرد ایرانی از ملاقات صبح امروز برادرش با زانیار خبر داد و گفت که حال زانیار خوب نبوده و به بهداری منتقل شده است. او از احتمال اعدام قریب الوقوع برادرو پسرعمویش ابراز نگرانی کرد.

زانیار و لقمان مرادی که پسرعمو هستند، به جرم عضویت در حزب کومله و دست داشتن در قتل پسر امام‌ جمعه مریوان به اعدام محکوم شده اند و الان ۱۰ سال است که زندانی هستند.

این دو پارسال در یک نامه گفتند که شکنجه شده‌اند و نهادهای امنیتی را متهم به سناریوسازی کردند.

مـن از دریـای طوفانـی گذر کـردم مـرا از نـم نـم بـاران نتـرسانید

ناشناس گفت...

man ham omidvaram edam neshavand an ham bedaz 10 sal mishavad 3600 roz zire edam xili saxt ast



3600 roz dar entezar edam