۲۶ اردیبهشت، ۱۳۹۳

اعتراض و اعتصاب در ترکیه پس از کشتار کارگران معدن در سوما + فیلم

فاجعه معدن سوما و خشم کارگران ترکیه
فیلم ها در زیر
Thousands clash with police at mine protest in Istanbul
Turkish Riot 2014: Turkish Protest Riot Clashes Police with Protesters | VIDEO FOOTAGE
Turkish PM defends mine safety
today a protester punched by Prime Minister Recep Tayyip Erdogan.
Protesters hold coal in their hands during a demonstration for the victims of the Soma mine accident near Taksim Square in Istanbul. (AFP/Ozan Kose)
تایفون گورگون رئیس سندیکای کارگران معدن وابسته به کنفدراسیون « دسیک » می گوید: از روزی که این معادن به بخش خصوصی واگذار شده، اینگونه حوادث افزایش یافته است، زیرا کارفرمایان تنها به فکر سود خود هستند، در این راستا از کارگران کم تجربه، ارزان قیمت استفاده می کنند، برای پائین آوردن هزینه ها از ابزار و آلات ایمنی مدرن استفاده نمی کنند. گاهی بازرسان کار را با هزاران وسیله و ابزار راضی و یا گمراه می کنند. کارگران خود را از شرکت های خصوصی کاریابی تامین می کنند، این شرکت های کارچاق کن کارگران محتاج کار را به شیوه های مختلف از مناطق گوناگون به این معادن هدایت می کنند. از آن رو این فاجعه، در حقیقت یک جنایت است که در آن نخست وزیر و وزرای دیگر شرکت دارند.کارگران ترکیه از این حادثه به شدت خشمگین و دولت ترکیه را مسئول آن می دانند. برخی از کارگران معدن بر این باورند که تعدادی از کارگران زیر سن قانونی و خرد سالند. بر اساس قانون کار ترکیه زنان و کودکان زیر 18 سال حق کار در معادن و کار های سخت را ندارند. از آن رو کارگران و خانواده آنان که در اطراف معدن با نگرانی و دلهره منتظر سرنوشت کارگران در زیر زمین بودند با مشاهده رجب طیب اردوغان و یا وزرای دیگر دست به تظاهرات زدند، اردوغان مدتی خود را پنهان کرد و در نهایت مجبور به ترک منطقه شد...
در پی حادثه معدن در شهر سوما‌، هزاران نفر در مراسم خاکسپاری برخی از قربانیان شرکت کردند. تصاویری از حمله‌ی یکی از مشاوران اردوغان به یک تظاهرکننده در محل سانحه سبب واکنش‌های شدیدی در ترکیه شده است.مشاور اردوغان در حالی که به یک تظاهرکننده لگد می‌زند. در مراسم خاکسپاری قربانیان سانحه معدن در شهر سوما هزاران سوگوار معترض خواستار کناره‌گیری رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه شدند. خانواده قربانیان دولت را به علت نادیده گرفتن ضوابط و مقررات ایمنی در این سانحه مقصر می‌دانند.
انتشار تصاویری از یکی از مشاوران اردوغان که در محل سانحه در شهر سوما با لگد به یک معترض حمله‌ور شده است، موجی از خشم و انتقاد را در ترکیه در پی داشته است. در یکی از این تصاویر یوسف یرکل، مشاور اردوغان، لگد به تظاهرکننده‌ای می‌زند که بر زمین افتاده است. دو مامور انتظامی نیز امکان دفاع از تظاهرکننده را سلب کرده‌اند.
به‌گزارش خبرنگار «خودنویس» از ترکیه؛ پس از انتشار عکس و ویدئوی ضرب‌ و شتم یکی از معترضان به حادثه سومای ترکیه توسط مشاور اردوغان، این بار خود نخست‌ وزیر ترکیه وارد عمل شده و به یکی از معترضان حمله و وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. بنابراخبار رسیده از مانیسا، خانواده‌های حادثه‌دیده، علیه رجب طیب اردوغان، که پس از فاجعه معدن از این شهر بازدید می‌کرد، او را «هو» کردند و خشم خود را از اظهارات و عملکرد دولت عدالت و توسعه در امر خصوصی‌سازی با کوبیدن مشت و لگد به خودروی نخست‌وزیر نشان دادند. این واکنش خانواده‌ها و بستگان کارگران حادثه‌دیده موجب شد تا نخست‌وزیر ترکیه برای مدتی در یک مرکز خرید پناه بگیرد. براساس ویدئویی که از لحظه ورود اردوغان به این مرکز خرید در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، وی در پاسخ به یکی از معترضان که خواستار استعفای دولت شده بود، به این معترض حمله و وی را مورد ضرب و شتم قرار داد.
ویدئوها در زیر
Yusuf Yerkel / Recep Tayyip Erdogan – Soma
Turkey Outraged as Prime Minister's Aide Kicks Protester
 ویدئوی کتک زدن مخالفین توسط اردوغان


Başbakan Erdoğan Somalı vatandaşı böyle yumrukladı Skandal görüntüler!
yusuf yerkel
Başbakanlık müşaviri Yusuf Yerkel vatandaşı tekmeledi

در سانحه معدن در غرب ترکیه دست‌کم ۲۷۴ کارگر کشته و ۱۰۰ نفر مفقود شده‌اند که بالاترین آمار در تاریخ حوادث معدنی ترکیه است. اتحادیه‌های کارگری ترکیه می‌گویند خصوصی‌سازی بخش معدن در سال‌های اخیر، شرایط کاری را خطرناک‌تر از پیش کرده است چون صاحبان این معادن خصوصی، به قدر کافی برای تأمین امنیت معدنچیان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. معدن محل حادثه، ۹ سال پیش خصوصی شده بود. روز چهارشنبه اعتراض‌هایی در چند شهر ترکیه در گرفت. سانحه مرگ‌بار اخیر سه‌شنبه ۱۳ مه رخ داد و بیش از ۷۰۰ معدنچی را زیر زمین گیر انداخت.
...
در شهر سوما، معترضان علیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر که پس از فاجعه معدن از این شهر بازدید می‌کرد، شعار دادند و به سوی خودروی او سنگ پرتاب کردند.
گروهی از معترضان خواهان استعفای آقای اردوغان بودند. مأموران پلیس با بعضی از معترضان برخورد کرده‌اند.
طبق گزارش‌ها آقای اردوغان برای مدتی در یک مرکز خرید پناه گرفت.
آرزو چرقز اوغلو، رئیس اتحادیه سندیکاهای انقلابی ترکیه، به خبرنگاران گفته است که گروه‌های متعددی از این اتحادیه‌ها، برای اعتصاب موافقت کرده‌اند. خانم چرقز اوغلو همچنین از شهروندان دیگر خواسته است برای همراهی با کارگران، سیاه بپوشند و در مقابل وزارت کار تظاهرات کنند. یک نماینده حزب مخالف دولت در مجلس ترکیه، دولت را متهم کرده که طرح اخیر مجلس برای تحقیق و تفحص درباره حوادث معدنی را رد کرده است. با این حال وزیر کار ترکیه گفته است که این معدن طبق معمول بازرسی می‌شده و آخرین نوبت بازرسی، ماه مارس گذشته بوده است.
اعتراض در شهرهای بزرگ
پلیس استانبول تلاش کرد با آب‌پاش، معترضان را پراکنده کند. در جریان اعتراض‌های روز چهارشنبه، پلیس تلاش کرد با گاز اشک‌آور و آب‌پاش، حدود ۸۰۰ معترض را پراکنده کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انفجار و آتش‌سوزی در معدن زغال سنگ شهر سوما روز سه شنبه اتفاق افتاد و از آن زمان تعداد قربانیان رو به افزایش است. گفته می‌شود همچنان ده‌ها کارگر در این معدن گرفتار هستند. اما این واقعیت که معدنچیان در عمق دو کیلومتری زمین و چهار کیلومتری خروجی معدن گیر افتاده‌اند، کار واحدهای امداد و نجات را سخت‌تر کرده است. تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه می‌گوید، آتش سوزی که تصور می‌شود بر اثر اتصال الکتریکی ایجاد شده باشد، تا روز چهارشنبه هم ادامه داشته است. پیش تر گزارش‌ها حاکی از این بود که آتش مهار شده است.
مهران جنگلی مقدم: اردوغان گفته است مرگ کارگران در معدن امری طبیعی است. اما این نوع مرگ ها بدون آنکه طبیعی باشند به واسطه روی دادنشان در محیطی که با ابزارهای ایدئولوژیک و با قدرت دولتی از آن مراقبت می شود مرگ هایی سیاسی اند، به همین دلیل است که "کشتار" نامیده می شوند.اردوغان مانند یک ایدئولوگ تمام عیار نظام سرمایه داری کشتار و قتل عام کارگران را به مرگی طبیعی فرو می کاهد. او می داند کسب هژمونی، ایدئولوژی می خواهد و این ایدئولوژی هر جا که کارگری در حال تولید ارزش اضافی است کاربرد دارد. چه ابزار ظهور این امر طبیعی اما به شدت سیاسی، سقوط از ارتفاع باشد و آتش سوزی در محیط کار و چه گلوله و باتوم پلیس. این منطق انباشت سرمایه است. فروکاستن بهره کشی از انسان ها به امری طبیعی و در شکلی کمی پیچیده تر استحاله آن به اموری مربوط به نژاد، فضیلت، بهره هوشی و چند عامل جبری و موهوم دیگر. به همین دلیل است که اردوغان به مثابه نگهبان نظام سرمایه داری این بار بدون واسطه ها سخن می گوید. بدون نیاز به وقت کشی استراتژیست ها و نظریه پردازان و خود مستقیم گزاره های ایدئولوژیک را به زبان میاورد. لگد مشاور اردوغان هم چنین کارکردی دارد. آقای مشاور هم واسطه ای به نام پلیس را حذف می کند تا سرکوب دچار اتلاف وقت نشود. از این رو ضمن آنکه لگد مشاور اردوغان به پهلوی معترضان لگدی برای جا انداختن امری طبیعی است، تعجیل نظام سرکوب را برای طبیعی جلوه دادن و برقراری نظم پیشین نشان می دهد. معدن زغال سنگ سوما متعلق به شرکت خصوصی سوما هولدینگز دستمزدی معادل ۲.۵ تا ٣.۷۵ دلار به کارگران پرداخت می کرده. گفته شده بین کشته شده ها پسری پانزده ساله هم وجود دارد. به نوشته رسانه های ترکیه صاحبان این معدن خصوصی به واسطه بهره کشی از کارگران هزینه استخراج هر تن ذغال سنگ ۱۴۰ دلاری را به ۲٣.٨ دلار کاهش داده اند. انباشت سودی چنین بزرگ مگر جز با تبعیت از ایدئولوژی بازار آزاد ممکن می شود. همان چیزی که اردوغان مرگ های خلق شده در آن را امری طبیعی می داند. لگد مشاور اردوغان لگدی نیابتی از طرف همه آنهایی است که به تقدیس سرمایه داری مشغول اند. گرچه این لگد خطایی تاکتیکی است و پرنسیپ های یک مشاور شیک پوش مبادی آداب که وظیفه اش در مقابل دوربین ها لبخند زدن است درآن رعایت نشده اما با همه وجود و صادقانه تلاش می کند برتری سیاسی سرمایه را حفظ کند تا همچنان کشتار کارگر امری طبیعی قلمداد شود، امری طبیعی که مانند استخوان از جادررفته جز با لگد جا نمی افتد. این لگد همانقدر سیاسی و ایدئولوژیک است که اعتراض با دستان خالی آن معترض بر زمین افتاده. اعتراضی که می رود با اعتصاب سراسری اتحادیه کارگران ترکیه ابعادی جدید پیدا کند.
"Hundreds of our worker brothers in Soma have been left to die from the very start by being forced to work in brutal production processes in order to achieve maximum profits," a statement from the said, referring to the area in western Turkey where the disaster happened.


Riot police try to stop protesters who were attacking the Soma offices of Prime Minister Recep Tayyip Erdogan's Justice and Development Party during his visit to the coal mine in Soma. A violent protest erupted in the Turkish city of Soma, where more than 200 coal miners have died after a mine explosion. Many in the crowd expressed anger at Prime Minister Recep Tayyip Erdogan's government. Rocks were being thrown and some people were shouting that Erdogan was a "Murderer!" and a "Thief!"

Turkey coal mine explosion: Tear gas fired at protesters as unions stage nation-wide strike
Inside Story


 برای خواندن کل مطلب بروی تیتر آن کلیک کنیم.

آزادی
همانطور که در هر بامدادی از خواب برمی خیزی
و خود را با تعجب سالخورده می ببینی
بردگی نیز اتفاقی آنی نیست.
با گذر زمان آزادیت را از دست میدهی
بی آنکه متوجه شده باشی.


 

۲ نظر:

ایرج گفت...

درود بر رزای عزیز!

مقاله بسیار ارزنده ای در مورد "فاجعه معدن سوما و خشم کارگران ترکیه" نوشتی.
زنده باشی.

ایرج

Rosa گفت...

mer30 aziz