۲۹ بهمن، ۱۳۹۷

عکسِ عامل حمله ی امروز به مادرِ اسماعیل بخشی- مصطفی نظری (دادستان عمومی انقلاب شهرستان شوش)

 عکسِ مصطفی نظری (دادستان عمومی انقلاب شهرستان شوش)

کانال تلگرامی «هفت‌تپه ــ کانال مستقل کارگران»، منسوب به کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه از وخامت حال مادر اسماعیل بخشی پس از تلاش مأموران امنیتی برای دستگیری او خبر داد.

بر اساس خبر منتشرشده، خانواده اسماعیل بخشی یکشنبه ۲۸ بهمن برای پیگیری وضعیت نماینده بازداشت‌شده کارگران نیشکر هفت‌تپه به دادستانی شوش مراجعه کرده‌اند اما با برخورد خشونت‌بار مأموران امنیتی مواجه می‌شوند که به وخامت حال مادر بخشی می‌انجامد:
«با دستور دادستان مامورین به اعضای این خانواده حمله ور شده و مادر اسماعیل بخشی را دستگیر میکنند. متاسفانه در اثر این حمله وحشیانه، مادر اسماعیل بخشی از حال میرود و شرایط جسمی او به نحوی وخیم می‌شود که بلافاصله او را به مرکز درمانی منتقل کرده اند».
 
اسماعیل بخشی یکشنبه ۲۷ آبان همزمان با چهاردهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه همراه با سپیده قلیان، فعال مدنی بازداشت شد. او چهارم دی، پس از آزادی با وثیقه ۴۰۰ میلیونی به افشاگری علیه شکنجه در دوران بازداشت پرداخت. سپیده قلیان روایت او را تأیید کرد و از شکنجه‌های خود گفت. این افشاگری‌ها الهام‌بخش کارزار «#من_هم_شکنجه_شدم» برای لغو شکنجه بود.
مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ابتدا خبر از «ضرورت رسیدگی به این ادعاها» دادند و سپس به تکذیب موضوع پرداختند. در نهایت اعتراف‌های اجباری بخشی و قلیان در یک برنامه امنیتی به نام «طراحی سوخته» شنبه ۲۹ دی از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی منتشر شد و مأموران امنیتی آنها را یک بار دیگر بازداشت کردند.
کارگران هفت‌تپه در کانال تلگرامی خود شنبه هشدار دادند که اسماعیل بخشی بار دیگر برای اعتراف اجباری تحت فشار است.

 «دستور دادستان شوش برای بازداشت مادر اسماعیل بخشی»

 عکسِ مصطفی نظری (دادستان عمومی انقلاب شهرستان شوش)
گزارش‌ها از شوش حاکی است که دادستان شوش روز یکشنبه دستور بازداشت مادر اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، را صادر کرد ولی مادر آقای بخشی به خاطر بیهوش شدن به بیمارستان منتقل شد.
به نوشته کانال مستقل کارگران هفت‌تپه،‌ این بازداشت در پی مراجعه اعضای خانواده اسماعیل بخشی به دادستانی شوش انجام شد.
بر اساس این گزارش،‌ اعضای خانواده آقای بخشی که برای پیگیری به دادستانی شوش رفته بودند، با بی‌احترامی و پاسخ‌های نامشخص مواجه شدند و هنگامی که خواستار مشخص شدن وضعیتش شدند، دادستان دستور بازداشت مادر این فعال کارگری را صادر کرد.
این گزارش حاکیست که در پی حمله ماموران به اعضای خانواده اسماعیل بخشی و بازداشت مادرش، او از حال رفت و به دلیل وخامت شرایط جسمی‌اش به مرکز درمانی منتقل شد.
این گزارش هنوز از سوی مقام‌های قضایی تایید یا تکذیب نشده است.
پیشتر ‌سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز شنبه اعلام کرده بود که اسماعیل بخشی برای تکذیب سخنانش در مورد شکنجه شدن در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز در دوره نخستین بازداشتش، تحت فشار وزارت اطلاعات قرار دارد.

برخورد با مادر اسماعیل بخشی در دادگستری / فرزانه زیلابی؛ تحت هیچ اعمال فشاری از وکالت بخشی انصراف نمی دهم

برخورد با مادر اسماعیل بخشی در دادگستری / فرزانه زیلابی؛ تحت هیچ اعمال فشاری از وکالت بخشی انصراف نمی دهم


 عکسِ مصطفی نظری (دادستان عمومی انقلاب شهرستان شوش) 
خبرگزاری هرانا – فرزانه زیلابی، وکیل مدافع اسماعیل بخشی که پیشتر به عنوان مطلع به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش احضار شده بود می گوید که این احضار بر اساس گزارش حفاظت اطلاعات دادگستری بوده و از آنجا که به عنوان مطلع احضار شد اما سوالات در این خصوص نبوده، به پرسش های مطروحه در دادگاه پاسخ نداده است؛ خانم زیلابی همچنین گفت که بر اساس اصل ۳۸ قانون اساسی، اجبار مطلع جهت کسب اطلاع ممنوع و فاقد ارزش و اعتبار قانونی است و از طرفی از آنجا که افشای اسرار حرفه‌ای توسط وکیل هم جرم است و هم تخلف انتظامی، از پاسخگویی به پرسش‌ها در شعبه مذکور خودداری کرده است. این وکیل دادگستری در پایان اعلام کرد که تحت هیچ گونه اعمال فشاری از وکالت اسماعیل بخشی انصراف نخواهد داد. از سوی دیگر گزارش شده است امروز در حالی که خانواده نگران اسماعیل بخشی جهت پیگیری وضعیت این فعال کارگری به دادستانی مراجعه کرده بودند با بی احترامی و برخورد مامورین دادستانی روبرو شدند. این برخورد و بدرفتاری موجب وخامت حال عمومی مادر اسماعیل بخشی شد، خانم بخشی در پی این شرایط به بیمارستان منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی در خصوص حضورش در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش در تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه توضیحاتی ارائه داده است.
فرزانی زیلابی گفت: ” احضار اینجانب از ناحیه شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش بر مبنای گزارش حفاظت اطلاعات دادگستری در خصوص مطرح نمودن شکنجه آقای اسماعیل بخشی با اشاره به یک مصاحبه بود. با توجه به عناوین مجرمانه به کار برده شده در گزارش مانند “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” و “کمک به ایجاد هجمه تبلیغاتی علیه نظام” و … از پاسخ دادن به پرسش‌هایی که من را مخاطب مستقیم گزارش قرار داده بود، خودداری کردم. چون اگر چه در ابلاغیه به عنوان “مطلع” احضار شدم اما در ماهیت امر در جایگاه مطلع قرار نگرفته بودم”.
این وکیل دادگستری در ادامه گفت: “با توجه به این که در پرونده مطرح علیه آقای اسماعیل بخشی با موضوع نشر اکاذیب (در خصوص مطرح نمودن شکنجه) و نیز شکایت از مأمورین امنیتی به همین دلیل و شکایت به کمیسیون اصل نود مجلس و دیگر اقدامات قانونی، وکالت وی را به عهده دارم و نظر به جاری بودن آن پرونده‌ها مستند و مستدل از پاسخگویی خودداری کردم، چون افشای اسرار حرفه‌ای توسط وکیل هم جرم است و هم تخلف انتظامی”.

زیلابی در ادامه گفت: “فزون بر آن، “مطلع” برابر قانون آیین دادرسی کیفری حق سکوت دارد و بر اساس اصل ۳۸ قانون اساسی اجبار مطلع جهت کسب اطلاع ممنوع و فاقد ارزش و اعتبار قانونی می‌باشد. متأسفانه این رویه غلط در برخی شعب دادسراها باب شده که بر مبنای یک گزارش غیر مستدل، اشخاص را احضار می‌کنند تا به این واسطه، علیه آن‌ها، تحصیل دلیل کنند. اما فاجعه آن جاست که این بار موضوع گزارش علیه من با موضوع پرونده علیه موکلم مرتبط است؛ 

ما اعلام می‌کنم با هیچگونه اعمال فشاری از وکالت موکلم انصراف نخواهم داد و مسئولیت اصلی‌ام را انجام تعهد حرفه‌ای وکالتی و دفاع از موکلم می‌دانم”.

 عکسِ مصطفی نظری (دادستان عمومی انقلاب شهرستان شوش) 
وی در پایان افزود: “موکلم که در حال پیگیری شکایت خود از مأمورین امنیتی بود هم اکنون حدود یک ماه در بازداشتگاه امنیتی در اختیار آنها است. امیدوارم از این پس با تبدیل قرار بازداشت موکلم و آزادی وی، امکان پیگیری شکایات علیه مرتکبین در یک فضای منطقی، منصفانه و بی‌طرفانه فراهم گردد”.
لازم به یادآوری است که فرزانه زیلابی پیشتر طی ابلاغیه‌ای به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش احضار شده بود. در این ابلاغیه از وی خواسته شده بود به عنوان مطلع روز یکشنبه ۲۱ بهمن ماه در شعبه مذکور حضور یابد. خانم زیلابی در این باره گفته بود که چنین امری فشار بر وکیل پرونده محسوب شده و جمع دو عنوان وکیل و مطلع در یک پرونده صحیح نیست.
از سوی دیگر این منبع خبری با انتشار گزارش دیگری از برخورد با خانواده بخصوص مادر اسماعیل بخشی در دادسرا خبر داد.
به گفته سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، امروز یکشنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، در حالی که خانواده اسماعیل بخشی به دادستانی شوش مراجعه کرده بودند به دستور دادستانی با آنها برخورد شد که این رفتار موجب وخامت حال مادر اسماعیل بخشی شد.
پیشتر در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷، اسماعیل بخشی، فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت اسماعیل بخشی در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران ارتباط دارند.
فرزانه زیلابی وکیل اسماعیل بخشی در واکنش به پخش این فیلم، اغوای افکار عمومی را خیانت به مردم و مخاطبین صدا و سیما دانست و گفت: “این صحنه سازی و بازی نابهنجار بی پاسخ نخواهد ماند و موکلم علیه صداوسیما و وزیر اطلاعات شکایت می‌کند”.

۵ نظر:

Rosa گفت...

دادستان شوش به جای پاسخگویی به خانواده اسماعیل بخشی، دستور بازداشت مادر اسماعیل را داد!


در پی بازداشت مادر اسماعیل بخشی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه بیانیه در این خصوص منتشر کرد:

در پی اعلام احتمال تمدید قرار اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت تپه توسط دادستان شوش، امروز یکشنبه ۲۸بهمن، خانواده این کارگر زندانی در اعتراض به این تصمیم غیر عادلانه به دادسرای شوش مراجعه کردند. اما دادستان شوش به جای پاسخگویی به خانواده این کارگر زندانی دستور بازداشت مادر اسماعیل بخشی را داد. با هجوم ماموران به مادر اسماعیل و تلاش برای دستبند زدن به وی، مادر این کارگر زندانی دچار مشکل قلبی گردید و به مرکز درمانی منتقل شد و بنا به گفته بستگان نامبرده، هنوز مشکل وی برطرف نشده است. لازم به ذکر است در روزهای گذشته دادستانی شوش از پذیرفتن خانواده این کارگر زندانی خودداری کرده و منشی وی نیز برخوردهای توهین آمیز و غیر قانونی با خانواده اسماعیل داشته است.

اسماعیل بخشی علاوه بر اتهام های پیشین از اول بهمن ماه با شکایت وزیر اطلاعات از این نماینده کارگری به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، توهین به مقامات و فعالیت تبلیغی علیه نظام دستگیر شده و عملا مدتهاست که بدون بازجویی در سلول انفرادی بازداشت گاه امنیتی وزارت اطلاعات در اهواز برای نوشتن تکذیبیه در رابطه با شکنجه در دوران بازداشت تحت فشار قرار دارد.

گفتنی است که در سفر اخیر وزیر اطلاعات به شوش جلسه ای با حضور رئیس دادگستری و دادستان شهرستان شوش و وزیر اطلاعات در محل دادگستری این شهرستان در خصوص پرونده آقای بخشی تشکیل شده بود.

جرم اسماعیل بخشی دفاع از مطالبات به حق خود و همکاران کارگر بوده است. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه برخورد توهین آمیز به مادر اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت تپه را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرطی این کارگر زندانی می باشد.

ناشناس گفت...

با سلام و درود
ما تجربه زیادی از شامورتی بازی دادستان های جمهوری اسلامی دارین دکترین همه دادستانها لاجوردی اسدالله جلاد اوین بود یادمه زمانی که ب اصطلاح هیئت شکنجه از طرف خمینی ب زندان اوین آمده بودن از کلمه شکنجه استفاده نمی کردند و جایش کلمه حد شعری تعزیر استفاده می شد حالا بعد از ۴۰ سال کسی یا کسانی پیدا می شوند صحبت از شکنجه میکنند ، برای جمهوری اسلامی یک فاجعه سیاسی در بر دارد پوست اون کسانی را که تبلیغ علیه جمهوری اسلامی با واژه شکنجه میکنند انجام میدهند خواهند کند جمهوری اسلامی ۴۰ سال زحمت کشیده تا کسی مثل اسماعیل بخشی بیاد صحبت از شکنجه و اون هم دعوت ب مذاکره و بحث تو صدا سیما واقعا برای جمهوری اسلامی اوف داره، من بارها گفتم باز هم میگویم و باز هم خواهم گفت مادامی که مبارزین و پیشاهنگ های طبقه کارگر ما اینگونه ب شکل علنی قربانی میشوند خیانت ب جنبش کارگری است،

Rosa گفت...

فردا سه شنبه در حمایت از اسماعیل بخشی و خانواده اش تجمع مسالمت آمیز خواهیم کرد

همانطور که اطلاع داریم، امروز خانواده همکار و دوست و نماینده عزیز و زجر کشیده ما، اسماعیل بخشی و تعدادی از همکاران در حمایت از اسماعیل و با خواست آزاد کردن او در مقابل دادگستری تجمع کردند. اسماعیل عزیز، نماینده ما است و برای دفاع از حقوق ما حبس و آزار شده است. ما فردا سه شنبه با انجام یک تجمع آرام، مسالمت آمیز و کارگری و قانونی خواهان آزادی اسماعیل خواهیم شد. ما با خانواده اسماعیل و مادر گرامی او اعلام همبستگی و همدلی میکنیم.

همکارانی که امکان دارند ساعت ده صبح در مقابل دادگستری به مادر و همسر و فرزند اسماعیل ملحق شوند و همکاران دیگر نیز در شرکت، تجمع آرام و حمایتی خواهند کرد. دوره بازداشت یک ماه اسماعیل به پایان رسیده است اما او را تنها و تحت فشار در سلول رها کرده اند و از او میخواهند علیه خودش و دیگران اعتراف کذب کند و از او خواسته اند توبه نامه و تعهدنامه بنویسد. اکنون میخواهند با نگه داشتن او، اسماعیل را بیشتر تحت فشار نگه دارند و همینطور مادر، همسر و فرزند عزیزش را نیز مورد بی احترامی و آزار قرار داده اند.

حمایت ما از اسماعیل، حمایت از نماینده و همکار و پاره تن ماست؛ دفاع از اسماعیل دفاع از خواسته ها و مطالبات ماست. ما کارگران هفت تپه، فردا سه شنبه به طور قانونی و مسالمت آمیز در حمایت از اسماعیل بخشی و در حمایت از مادر، همسر و فرزند عزیزش، تجمع خواهیم کرد.

جمعی از کارگران هفت تپه - از بخش های مختلف
دوشنبه ۲۹ بهمن ماه

Rosa گفت...

فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی، به خبرگزاری ایرنا گفت: «موکلم پس از مطرح کردن موضوع شکنجه و طرح شکایت از وی، از تاریخ یکم بهمن‌ماه مجدداً بازداشت شد. افزون بر دو اتهام پیشین، سه اتهام جدید وی، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات مطرح شده است.»

به گزارش دويجه وله، او با اشاره به بی‌خبری از وضعیت این فعال کارگری تصریح کرد: «خانواده بخشی پس از اعلام احتمال تمدید قرار بازداشت، بارها به دادسرا رفته، ولی گاهی با عدم پاسخگویی و برخوردهایی مواجه شده‌اند.»

این وکیل دادگستری افزود: «ازجمله برخورد فیزیکی با خواهر و اقدام به بازداشت و دستبند زدن به مادرش از سوی مأموران زن که به‌ علت شوک عصبی و مشکل قلبی سریع به بیمارستان منتقل شد.»

ناشناس گفت...

خیلی جالبه
تظاهرات آرام و بی سر و صدا برای آزادی بخشی و...از جمهوری اسلامی باید کذایی کرد؟؟ نمی دونم تا کی باید ذلت کشید در روز روشن کارگران را دستگیر میکنند و شلاق میزنند و برای آزادی بای از مسئولین گذاری کرد،