۰۵ اردیبهشت، ۱۳۹۰

ويکی ليکس اسناد زندان گوانتانامو را منتشر کرد

برادلی منينگ، سرباز 23 ساله ای که اسناد طبقه بندی شده رادر اختيار ويکی ليکس قرار داد.
تصوير زير مربوط به اعتراضی در مقابل کاخ سفيد است. مديا بنيامين سخنگوی گروه «کدصورتی» از سرشناس ترين گروه های مدافع حقوق مدنی در آمريکا در وسط عکس ديده ميشود.

ويکی ليکس اسناد زندان گوانتانامو را منتشر کرد  بی بی سی
ویکی لیکس اسناد محرمانه مربوط به بازداشتگاه گوانتانامو را منتشرکرد. در این اسناد گفته میشود دهها تن از شهروندان افغانستان و پاکستان که در این بازداشتگاه نگهداری می شدند، بیگناه بودند. بخشی از این اسناد که اطلاعاتی را در باره همه ۷۷۹ زندانی گوانتانامو شامل میشود، در برخی از روزنامه های آمریکا و اروپا منتشرشده است.
بر پایه این اسناد ،220 تن از زندانیان بعنوان « تروریستهای خطرناک » معرفی شده اند ولی در عین حال ۱۵۰ تن از شهروندان افغانستان و پاکستان که مدتی را در بازداشتگاه گوانتانامو گذارانده اند ، افراد عادی و بیگناه تشخیص داده شده اند. وزارت دفاع آمریکا انتشار این اسناد را تاسف بار خوانده و گفته است ارزیابی های منتشر شده در این اسناد کامل نیستند.
هم اکنون بیش از ۱۷۰ تن از مظنونان به همکاری با گروههای تروریستی، در بازداشتگاه گوانتانامو نگهدار ی میشوند.
سايت اينترنتی ويکی ليکس مجموعه گزارش های محرمانه ای را در مورد ارزيابی امنيتی زندانيان بازداشتگاه گوانتانامو منتشر کرده که با انتقاد شديد دولت آمريکا مواجه شده است.  مجموعه گزارش های افشا شده توسط ويکی ليکس که در چند نشريه آمريکايی انتشار يافته شامل اسناد محرمانه ارتش آمريکا در مورد ارزيابی امنيتی تقريبا تمامی هفتصد و هفتاد و نه نفری است که از زمان ايجاد بازداشتگاهی در پايگاه نيروی دريايی ايالات متحده در خليج گوانتانامو، کوبا، در اين محل زندانی بوده اند.
مرگ یک زندانی افغان در بازداشتگاه گوانتانامو
اعتراض پرهزينه در حمايت از زندانی فراموش شده ی ويکی ليکس وقطع سخنرانی اوباما+ عکس
روشنگری.باراک اوباما کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده است. مثل انتخابات قبلی اين بار هم اوباما اينترنت و جوانان را به عنوان زمينه گسترش تبليغات انتخاباتی برگزيده است، به همين جهت کارزار اخير از کاليفرنيا شروع کرد با حجم زيادی از سخنرانی در مورد اهميت تکنولوژی جديد و نقش آن و سرمايه گذاری روی آن. ولی صبح پنجشنبه در يک ميتينگ انتخاباتی برای جمع آوری کمک مالی در سانفرانسيسکو، يک گروه سخنرانی اوباما را با خواست آزادی کسی قطع کردند که بزرگ ترين تکان در رسانه های اجتماعی طی دهه های اخير را بوجود آورده است:برادلی منينگ، سرباز 23 ساله ای که اسناد طبقه بندی شده رادر اختيار ويکی ليکس قرار داد.منينگ برای اينکار اکنون بهای بسيار سنگينی می پردازد،برخی حتی معتقدند او هم اکنون سلامت روانی خود را از دست داده است. در ميتينگ صبحانه اوباما يک گروه ده نفره که دور ميزی نشسته بودند، سخنرانی اوباما را قطع کردند و خواهان آزادی منينگ شدند. آنها شروع به خواندن آهنگی کردند که در آن به شيوه برخورد به منينگ اعتراض ميشد. آنها پلاکاردهايی در ميان جمعيت پخش کردند که درخواست آزادی منينگ روی آن نوشته شده بود. زنی از اين گروه کت خود را در آورد و پيراهنی که عکس منينگ روی آن بود را به نمايش گذاشت. منينگ از زمان دستگيری در سلولی انفرادی در زندان پنتاگون در ويرجينيا نگهداری ميشد. او 23 ساعت در روز در اين سلول بود ويک ساعت به سلول ديگری برای هواخوری برده ميشد. او هرشب مجبور بود لباس اش را در آورده و عريان بخوابد. در زندان حتی از دادن بالش به او خودداری ميشد. مقامات ادعا ميکردند اين اقدامات برای جلوگيری از خودکشی است، اما قوانين بين المللی اين برخورد را معادل شکنجه قرار ميدهد. به علت افشاگری ها و فشار گروه های حقوق بشر روز چهارشنبه برادلی منينگ از زندان ويرجينيا به يک پايگاه نظامی در کانزاس منتقل شد. ماجرای رفتار با برادلی منينگ ماه مارس امسال به استعفای پی جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا منجر شد. کرالی در يک سمينار دانشگاه ام آی تی در بوستون صحبت ميکرد که مورد اعتراض جوانی قرار گرفت که رفتار با برادلی منينگ را زير سوال قرار داد. زير فشار سوالات پی در پی اين جوان، کراولی رفتار پنتاگون با منينگ را «احمقانه» خواند. اما اندکی بعد به خاطر اين اظهار نظر مجبور به استعفا شد. کراولی سپس در مقاله ای در گاردين نوشت که از اظهار نظر خود پشيمان نيست.
اعتراض گروه ده نفره در ميتينگ اوبام هزينه بالايی داشت. بهای بليط ورود به اين ميتينگ برای هر نفر 5000 دلار بود که توسط اين گروه پرداخته شد. آنها در آهنگی که خواندند اين مساله را ذکر کرده اند. نومی پيتکارين از فعالين مدنی اوکلند به سان فرانسيسکو کرونيکل گفته او 76000 دلار برای دسترسی ااين گروه به ميتينگ پرداخته است.
گروه معترض در آهنگ خود همچنين به اقدام کشيش تری جونز در رابطه با سوزاندن قرآن اشاره کرده و «سوزندان کتاب مذهبی ديگران» را «شرم آور» خوانده اند که در يک «جامعه آزاد» نبايد صورت بگيرد. آنها اقدام برادلی منينگ را که در دفاع از جامعه آزاد است در برابر رفتار اين کشيش مورد حمايت محافظه کاران قرار داده اند ويادآوری ميکنند: «اما او شب و روزش را در يک زندان 6.12 ميگذراند، ما مقرری خود را پرداخته ايم، ولی تغيير برای ما کو؟»
به گزارش خبرگزاری ها اوباما و نانسی پلوسی که در ميتينگ حضور داشت، از قطع سخنرانی توسط اين گروه ناراحت به نظر ميرسيدند. اما اوباما سعی کرد خونسردی خود را حفظ کند و بعد از شنيدن آهنگ گفت:« صدای آنها از صدای من زيباتر بود. اما کجا بوديم؟»

هیچ نظری موجود نیست: