۲۱ دی، ۱۳۹۱

ترور سه زن سیاستمدار کُرد در پاریس با شلیک گلوله به سرشان + فیلم

پشت پرده قتل سه زن کرد کیست؟ مهرداد فرهمند بی بی سی، بیروت
 چشمان زنان
دولت در سایه ترکیه/  دولت رجب طیب اردوغان بعید است از ترور اعضای پ.ک.ک در فرانسه طرفی ببندد. آن هم در زمانه ای که بخشی از خاک سوریه جولانگاه بازوی سوری پ.ک.ک شده و نگرانی ترکها را چنان برانگیخته که به دنبال گفتگو با کسی رفته اند که دهها سال دشمن شماره یک مردم و قاتل فرزندانشان معرفی اش کرده اند.
عده ای برای حل این معما، «دولت در سایه» در ترکیه را متهم به دست داشتن در ترور می کنند؛ محفلی ریشه دار از آتاتورکچی‌های قسم خورده که با وجود آنکه اسلامگرایان کوشیده اند ارتش و دستگاه امنیتی را از وجودشان پاکسازی کنند، 
هنوز به حیاتشان ادامه می دهند و به هیچ وجه سر آشتی و حتی معامله با چریکهای کرد ندارند
برای خواندن مطالب در منبع، روی تیتر آنها کلیک کنیم.

ترور سه زن سیاستمدار کُرد در پاریس
NNSROJ: سکینه جان سز از بنیانگذاران حزب کارگران کردستان و دو زن سیاستمدار دیگر کُرد در پاریس ترور شدند.
بر اساس گزارش های رسیده به  شب گذشته "سکینه جان سز" که یکی از موسسین و رهبران حزب کارگران کردستان بود به همراه دو تن دیگر از زنان سیاستمدار کرد به نام های "لیلا سویلمز" و "فیدان دوغان"  در دفتر "مرکز اطلاعات کردستان" در پاریس توسط افرادی ناشناس ترور شده اند
رزا: عکس بالا از راست به چپ سکینه لیلا و فیدان
عکس پایین از لیلا احتمالا اشتباه انتشار داده شده
فیدان دوغان نیز عضو "کنگره ملی کردستان" ( ک ن ک) و نماینده این کنگره در فرانسه بود. از لیلا سویلمز نیز به عنوان یک سیاستمدار جوان نام برده شده است.
مقامات پلیس پاریس تا کنون در خصوص این ترور هیچ گونه اظهار نظری نکرده و تحقیقات اولیه ادامه دارد.
منبعی مطلع در گفتگو با NNSROJ اظهار داشت که سکینه جان سز و فیدان دوغان بر اثر شلیک مستقیم گلوله به سر و لیلا سویلمز نیز بر اثر اصابت گلوله به شکم  جان خود را از دست داده اند؛ همچنین گزارش شده است که هر سه نفر به وسیله سلاح مجهز به صدا خفه کن ترور شده اند.
"سکینه جان سز" یکی از رهبران موسسین حزب کارگران کردستان بود که مدت سیزده سال را در زندان های ترکیه سپری کرده بود.
وزیر کشور فرانسه "ماوئل والاس" با حضور  در محل حادثه ضمن محکوم کردن این جنایت گفت: " فرانسه این ترورها را تحمل نخواهد کرد". از سوی دیگر نیز معاون دبیر کل حزب عدالت و توسعه "حسین چلیک" در واکنش نسبت به ترور این سه زن سیاستمدار کرد به خبرنگاران گفته است که ترور این افراد تلاشی است برای به انحراف کشانیدن مذاکرات کنونی. وی همچنین بدون ارائه سند و مدرکی این جنایت را نوعی تصفیه حساب داخلی نامید.
صدها شهروند کُرد در حال حاضر در مقابل ساختمان مرکزی "انفورماسیون کردستان" تجمع کرده و شعار "ترکیه قاتل است" را سر می دهند.
"محمد اولکر" رئیس فدراسیون سازمان های کُردی در فرانسه "FEYKA" در فراخوانی از کردهای مقیم فرانسه درخواست کرد که به منظور محکوم کردن این جنایت در پاریس تجمع کنند.
این سازمان همچنین از تمام دانش آموزان و دانشجویان کرد مقیم فرانسه خواست از رفتن به مدارس و دانشگاه ها خوداری کرده و نیز کاسبکاران کرد مغازه های خود را تعطیل کرده و پرچم های سیاه بر فراز مغازه های خود بر افرازند.
همچنین هردو رهبر حزب صلح و دموکراسی "صلاح الدین دمیرتاش" و "گلتان کشاناک" ترور سکینه جان سز، فیدان دوغان و لیلا سویلمز را محکوم کرده و از مقامات فرانسه درخواست کردند هرچه زودتر عاملان این جنایت را معرفی و محاکمه کرده و پرده از این جنایت بردارندآنها گفته اند که به منظور اطلاع بیشتر از چگونگی حادثه و نیز شرکت در مراسم تشییع چنازه قربانیان به پاریس می روند.

عکسها و فیلم های بجا مانده از رفقا
Sakîne Cansiz, Fîdan Dogan û Leyla Soylemez
ساکینه‌ جانسز ، فیدان دۆغان و له‌یلا سۆیله‌مه‌ز
Sakine Cansiz
عکسهای ساکینه‌ جانسز در کردستان
له‌ پاریسی پایته‌ختی فه‌ره‌نسا له‌ ئه‌نجامی هێرشی گرووپێکی چه‌کداردا (3) ژنه‌ سیاسه‌تمه‌داری کورد کوژران که‌ له‌ناویاند ئه‌ندامی ده‌سته‌ی دامه‌زرێنه‌ری PKK (ساکینه‌ جانسز)، نوێنه‌ری KNK له‌ پاریس (فیدان دۆغان) و کچه‌ گه‌نجێکی تر به‌ناوی (له‌یلا سۆیله‌مه‌ز)ه‌وه‌ ژیانیان له‌ده‌ستدا

دو نفر از انها با شلیک گلوله به سرشان کشته شده اند. سکینه جان سز در زمان دیکتاتوری نطامی دهه 80 تحت شکنجه قرار گرفته بود . سالها در زندان بوده و به عنوان پناهنده سیاسی در فرانسه زندگی می کرد.لیلا سولمازکه جوانتر است در فرانسه به دنیا امده بود. فیدان دوغان 32 ساله عضو مجلس ملی کردستان در اروپا بود. به خاطر وجود 3 میلیون کرد در سوریه و ترس ترکیه از گسترش نا ارامیها، دولت اردوغان پس از سالها به دنبال مذاکره با کردها برامده است.
ایوب دورو، نماینده حزب صلح و دموکراسی ترکیه در اروپا نیز گفت:«بمدت ۲۰ سال در فرانسه با انجمن کُرد کار کرده‌ایم اما هرگز به چنین وضع وحشیانه‌ای مورد حمله واقع نشده بودیم، آنهم در خیابانی با چنین ازدحام. سوالهای زیادی داریم
«سکینه جانسیز» یکی از ترور شدگان از بنیانگذاران حزب کارگران کردستان، «فیدان دوغان» نماینده گروه سیاسی «کنگره ملی کردستان» در پاریس ومسئول مذاکره با اتحادیه اروپا و «لیلا سولماز» نماینده زنان پ‌کا‌کا در روابط دیپلماتیک بود.
منطقه دهم پاریس جایی است که اجتماع بزرگی از کرد‌ها در آن زندگی می‌کنند. جمعیت کرد فرانسه که حدود ۱۵۰ هزار نفر است از این قتل‌های خشونت بار به شدت شوکه شده است.

فیلم گزارشی یورونیوز
آندری سیمونه: در خبر‌ها آماده بود که یکی از قربانیان، از بنیانگذاران پ‌کاکا و از نزدیکان عبدالله اوجالان بوده است. در مورد او چه می‌دانید؟
جیووانی ماجی: خانم سکینه جانسز، یکی از بنیانگذاران حزب کارگران کردستان ترکیه بود. او سابقه فعالیت و همکاری طولانی با عبدالله اوجالان و نیز با برادر وی داشت. می‌دانیم که وی پست‌ها و مسئولیت‌های مهمی در این تشکیلات داشته و در شمال عراق فعال بوده است، پس از آن، در اروپا در چندین کشور از جمله آلمان سکونت داشته است. در این اواخر، او در واحد اطلاع رسانی حزب فعالیت داشت و صرف اینکه او از جمله قربانیان این حمله بوده، خود می‌تواند سرنخی برای احتمال بالای سیاسی بودن این قتل‌ها باشد.
Paris: Drei Kurdinnen erschossen aufgefunden
فیلم گزارشی
Kurdische Aktivistininnen in Paris getötet .pkk
فیلم گزارشی
Drei Kurdinnen in Paris erschossen
فیلم گزارشی با زیرنویس کردی
ئه لمانیا .دەڵێت کە ساکینە چانسز لە بواری مافی مرۆڤدا کاری کردوە لە ھەموو ئەوروپا .. لەم ئەخیرەشدا خەڵی ئاگادار کردوەتەوە لە سەر پڕۆسەی ئاشتی لە تورکیا .. وە ھەروەھا دەڵێت کە لێکۆڵینەوەکان بەو ئاراستەیەدان کە بزانن کێ بە ئاشتی کورد و تورک ناڕەحەت بووە لەوانە ئەو دەستە بێت کە ئەم سێ ژنە سیاسەتمەدارەی کوردی تیرۆر کردوە ..


عکس  سکینه جان سز (سمت چپ) و فیدان دوغان
 قتل سه زن کرد در پاریس
چشمان زنان
شب گدشته سه زن کرد در انستیتوی کرد واقع در منطقه دهم پاریس در ساعت دوی صبح هر یک با شلیک گلوله به سر به قتل رسیدند. به نظر می رسد که یک انتقام و یا یک اعدام سیاسی باشد. یکی از سه زن، نامش فاش شده فیدان دوگان سی و دو ساله کارمند انستیتو بوده است ولی هویت دو زن دیگر اعلام نشده است.
دیروز بعدازظهر و عصر چهارشنبه هر سه زن در محل انستیتو بوده اند و فقط اعضای انستیو کلید ورود به ساختمان را دارند. قتل در ساعت دوی صبح اتفاق افتاده است. تاکنون اطلاعات بیشتری از چرا و چگونگی قتل مرموز و فجیع این سه زن داده نشده است. در حال حاضر عده زیادی از کردها در برابر ساختمانی انستیتو که سه زن در آن به قتل رسیده اند جمع شده اند. پیگیری پرونده قتلها به پلیس جنایی پاریس واگذار شده است.

خانم جانسیز از بنیانگذاران حزب کارگران کردستان است

فیلم های خبری به کردی
Kışanak: Görüşürken katliam yapalım diyorlarsa yanılıyorlar - 10.01.2013
Li Parîsê 3 siyasetmedarên jin ên Kurd hatin qetilkirin – Video
Parîs - Li paytexta Franse Parîsê di encama êrîşeke çekdarî de ji damezrênerên PKK'ê Sakîne Cansiz û nunera KNK'ê ya Parîsê Fîdan Dogan û jina ciwan a bi navê Leyla Soylemez jiyana xwe ji xwe ji dest dan.
Li gorî agahiyên hatine bidestxistin, hin kesên nasnameya wan nediyar ketin hundurê Buroya Enformasyona Kurdistanê ya li Gare du Nord a li Parîsê û êrîş pêk anîn.
Di encama êrîşê de siyasetmedara Kurd Sakîne Cansiz, Nunera KNK'ê ya Parîsê Fîdan Dogan û Leyla Soylemez jiyana xwe ji dest dan.
Tê diyarkirin ku di êrîşê de ji bo çekan bêdengker hatine bikaranîn. Lê heta niha tu daxuyaniyeke fermî nehatiye dayin.
Tê diyarkirin ku gulle li serê Cansiz û Dogan, û li zikê Soylemez ketine. Polîsên Fransî li cihê bûyerê dest bi lêkolînan kirin.
Saeta êrîşê tam nayê zanîn. Nûçegihana rojnameya Yenî Ozgur Polîtîkayê Selma Akkaya ragihand ku gava hevalên Fîdan Dogan bi saetan tu agahî jê negirtine, hatine ber deriyê avahiya buroyê û saet di 01.00 de li wir xwîn dîtine û derî şkandine, bi vî awayî ketine hundir.
Serokê Federasyona Komeleyên Kurd ên Franseyê (FEYKA) Mehmet Uler jî got: "Yek du heval li ber derî xwîn dibînin. Derî dişkînin û dibînin ku 3 jin hatine înfazkirin.
Ulker destnîşan kir ku buro li cihek qelebalix a bajêr e û got ku dibe ev komkujî 9'ê çileyê di navbera saet 18.00-19.00 de pêk hatibe. Ulker da znaîn ku ev êrîş gelek bi profesyonelî hatiye kirin.
ANF NEWS AGENCY
Reuters: Di pêvajoya aştiyê de sê siyasetmedarên Kurd kûştin - 10.01.2013
http://www.youtube.com/watch?v=_EqC_hfIA5Y
برای خواندن مطالب در منبع بروی تیتر آن کلیک کنیم.
رزا: این پست با اطلاعات بیشتر به روز میشود.
از دوستانی که به زبانهای دیگر اطلاعات تازه ای دارند، خواهشمندم در کامنت برای آپدیت کردن این پست لینک بگذارند.
از ایمیلها و دوستانی که در خبررسانی کمک کردند مرسی.
اگر در شهرهای دیگر راهپیمایی و یا اعتراضی قرار است بگذارید، لطفا ارسال کنید.
دوستان ربایش اوجلان بر طبق قوانین خود سیستم، همانوقت هم غیر قانونی بود. بدون اعتراض به این ترورها و بدون فشار ما به سیستم این قتلها تکرار خواهد شد.
مردم کرد اکنون به اعتراض  تک تک ما نیاز دارند.
خارج از اختلاف اندیشه ای با رهبران کرد، آدمربایی (اوجلان)، ترور، و کشتار زنان در روز روشن آنهم درمراکز اطلاعات یا فرهنگی محکوم است.
 همبستگی را سلاحی کنیم...

۷ نظر:

ناشناس گفت...

selam Men in jenayet ra mekom Mikonam der temami teror ha dest dolet ha vojod dared, ama ba tevejo be tesfiye hay sabege b k k der gozeshte Men omid varam ke in hadese telx tekrar neshe, rosa jan exiran men defaye ebdolla ojalan ra xandem siyaset ve estertiji b k k kemi tegyir kerde. baz der xateme omidvaream in hadese vehshet nak devaye sazemani nebashed.ba sepas feravan mesoud

RosaArchiv گفت...

سلام مسعود جان
قاتل اسلحه با صدا خفه کن داشته و دو زن را با شلیک مستقیم به مغز کشته. زن سوم و جوانتر را با شلیک به ناحیه شکم...
ترور های رژیم و ترورهای ترکیه و کلا خاورمیانه ای به این تمیزی نیست.
کاملا آدرس جای دیگر را داره.

رضا گفت...

سلام روزا و مسعود جان
خوبید؟
من اینطرف اونطرف نگاهی انداختم ببینم کار کی میتونه باشه. چیز قابل توجه ای دستم نیومد. بیشتر به نظر میرسه کار جناح هایی از حکومت ترکیه باشه، نه خود دولت بلکه یه جناح هایی از حکومت. احتمالا مشکل اصلیشون هم با دولت ترکیه است تا پ کا کا. یه جورایی به نظر میرسه میخوان سنگ اندازی کنند برای این قضیه مذاکره دولت با پ کا کا. با توجا به اینکه یکی از شرایط اروپای متحد برای پیوستن ترکیه، حل قضیه کردها است. اگر دولت فعلی ترکیه بتونه با پ کا کا به توافق برسه در جامعه ترکیه و در بین سران اروپای متحد میتونه داری مقبولیت بشه و دست بالا را پیدا کنه و این خوشایند جناح هایی از حکومت در ترکیه نیست.

ناشناس گفت...

selam merci reza jan dorste, shayet dest sevuom hem der in geziye bashe menzoram dest dolet haye gerbi, hal bayet montezer bod bebinim be koja xahed resid ,elbete ke be tuor vageie hegiget der tariki xahed mand,sepas az to ve rosa.mesoud

RosaArchiv گفت...

http://mahastis.blogspot.de/2013/01/blog-post_13.html

پشت پرده قتل سه زن کرد کیست؟ مهرداد فرهمند بی بی سی، بیروت


doustan linke bala ham xoube
mer30 az comment

ناشناس گفت...

Very good post. I am facing a few of these issues as well.
.

Also visit my web blog - cellulite treatment

ناشناس گفت...

Hi there! This article could not be written any better!
Reading through this article reminds me of my previous roommate!
He constantly kept talking about this. I am going to forward this
information to him. Pretty sure he will have a great read.
Thanks for sharing!

my web site ... cellulite treatment reviews