۱۳ مهر، ۱۳۹۱

اعتصاب در بازار تهران + فیلم

 تظاهرات گسترده بازاریان و مردم تهران.۱۲ مهر ۱۳۹۱
Iran. 3.Oct.2012. Anti-regime protest in Tehran. "Death to Dictator"

شعار مرگ بر دیکتاتور در تظاهرات مردم و بازاریان 12 مهر 1391
تهران خیابان سعدی ؛ امروز
 تهران ساعت 3:14 دقیقه امروز 12 مهر
خیابانهای تهران در آتش و دود
Iran. 3.Oct 2012. Anti-regime protest.Tanks missile, fireworks, Dollars has to go down

تظاهرات مردم و بازاریان از میدان توپ خانه به سمت میدان فردوسی

تظاهرات عظیم بازاریان و مردم تهران. ۱۲ مهر ۱۳۹۱-

توپ تانک فش فشه، دلار باید کم بشه. بازار زرگرا، تهران. ۱۲ مهر ۱۳۹۱
در گیریهای خیابان منوچهری
فیلمی از راهپیمایی در خیابان ناصر خسرو
تظاهرات مردم و بازاریان از میدان توپ خانه به سمت میدان فردوسی شعار مرگ بر دیکتاتور
تظاهرات مردم تهران با شعار، سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن ۱۲ مهر. ۱۳۹۱
http://youtu.be/xi3Q2b0AmkY

فیلم ۸ دقیقه‌ای از اعتصاب و تظاهرات بازاریان تهران. ۱۲ مهر ۱۳۹۱
 
بقیه فیلمها اینجا
کلمه / زهره نقيبی: کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه احمدی نژاد در يک نشست مطبوعاتي، بسياری از نزديک ترين افراد و نهادها به رهبری را به باد انتقاد گرفت، و در حالی که بازار آزاد معاملات ارز در پی رسيدن قيمت دلار به ۴۰۰۰ تومان تعطيل شده و تعيين قيمت و معامله به بازار سياه واگذار شده بود؛ هزاران تن از بازاريان با تعطيلی کسب و کار خود به خيابان های آمدند و عليه دولت و سياستهای کلان حاکميت شعار دادند.
به گزارش کلمه، امروز بالاخره بازاريان تهران و مردمی که به آنها پيوستند، در واکنش به التهاب بی پايانی که گريبانگير اقتصادی کشور شده، دست به حرکتی اعتراضی زدند و از صبح امروز چهارشنبه در انتقاد به «بی ثباتی اقتصادی»، «سوء مديريت دولت» و «افزايش شديد قيمت ارز» با راهپيمايی و اعتصاب وارد صحنه شدند. زمزمه های اين اعتراض البته از حداقل چند روز قبل در شهر پيچيده بود، که امروز در پی رکوردزنی نرخ دلار که در بازار سياه مرزهای ۴ هزار تومان را هم پشت سر گذاشت، با تعطيلی بازار و حضور کسبه و معترضان در خيابان ها عملی شد.
راهپيمايی اعتراضی امروز که به گفته بازاريان در سه دهه اخير بی سابقه بود و در نهايت با سرکوب پليس رو به رو شد و به خشونت انجاميد، از دقايقی قبل از ساعت ۱۱ صبح از محوطه مقابل بازار طلافروشان آغاز شد. صدها نفر از کسبه و بازاريان اصناف مختلف که مغازه های خود را بسته بودند،در اين نقطه تجمع کردند و با سر دادن شعار از ديگر بازاريان نيز خواستند که به آنها بپيوندند.
اصناف فعال در بازار طلا و پارچه، در دو سال اخير چند بار تجربه تجمع و يک بار هم تجربه راهپيمايی را در اعتراض به ماليات بر ارزش افزوده، داشته اند. اما اين بار وضعيت فرق می کرد. هم اتحادی عجيب و کم سابقه بين بازاريان ناراضی از شرايط اقتصادی به وجود آمده بود و هم سخنان عصبانی کننده و بی پروای او در مصاحبه مطبوعاتی ديروز و سياست های خارجی و داخلی مجموعه حاکميت، نارضايتی و آمادگی برای اعتراض را به شدت بالا برده بود.
برخی معتقدند که تحريکاتی هدايت شده نيز ممکن است در اين ميان وجود داشته باشد؛ هرچند چنين چيزی بر فرض وجود هم مشهود نبود؛ شعارها سمت و سويی کاملا ضد دولتی داشت و در مواردی به سياست های کلان نظام در مسائل خارجی (سوريه و هسته ای) و همچنين شعار عليه شخص رهبری نيز کشيده شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، بخشی از جمعيتی در حدود ساعت ۱۱ در مقابل بازار تهران شکل گرفته بود، به سمت ابتدای خيابان ناصرخسرو حرکت کرد و مسير خود را به سمت ميدان امام خمينی (توپخانه) ادامه داد. با شروع راهپيمايی معترضان، در طول مسير علاوه بر اصناف مختلف بازار و فروشندگان، مردم نيز به جمعيت پيوستند؛ به طوری که وقتی جمعيت به مقابل مدرسه دارالفنون رسيد، شاهدان عينی تعداد حاضران را بالغ بر ۲۰ هزار نفر برآورد کردند.
اعتراض به سياست های اقتصادی دولت و شخص احمدی نژاد، وجه مشترک شعارهای راهپيمايان بود که در مواردی به شعار عليه انرژی هسته اي، انتقاد از حمايت حاکميت از سوريه، شعار عليه رهبری و  نيز کشيده می شد. جمعيت که در طول مسير به طور مستمر در حال بزرگ شدن بود، راهپيمايی را در مسير ميدان امام خمينی و خيابان فردوسی ادامه داد و معترضان در تمام طول مسير در حال شعار دادن بودند.
همزمان، از محوطه سبزه ميدان، چهارراه گلوبندک و ميدان ۱۵ خرداد نيز گزارش می رسيد که گروه های ديگری از بازاريان کرکره ها را پايين کشيده اند و پليس هم با وجود حضور در محل نتوانسته مردم را از اين منطقه پراکنده کند. در برخی پاساژها نيز درهای اصلی بسته شده و فروشندگان و مردم در داخل مغازه ها و پاساژ گرفتار شده بودند. رفته رفته بخشهايی از اين جمعيت نيز در مسير ناصر خسرو و فردوسی به راه افتادند تا به راهپيمايی هزاران معترضی که حالا در خيابان فردوسی بودند، بپيوندند.
فعالان قديمی بازار، اعتراض امروز را بی سابقه ترين مورد تعطيلی بازار تهران پس از انقلاب ارزيابی می کنند که صنف های مختلف فعال در بازار از جمله صنف پارچه و قماش، طلا و جواهرات، پوشاک، خشکبار، لوازم خانگی و  در آن شرکت داشته اند. انمعترض در حالی حرکت خود را از بازار به سمت ناصرخسرو ادامه دادند که در اين محدوده جمعيت هزاران نفری آنها تمامی عرض و بخش قابل توجهی از طول خيابان ناصرخسرو را اشغال کرده بود؛ افراد موتورسوار در جلوی جمعيت حرکت می کردند و جمعيت در ادامه، با رسيدن به ميدان توپخانه، باعث توقف حرکت خودروها شدند و بخش اعظمی از ميدان را اشغال کردند.
از جمله شعارهايی که در تجمعات امروز سر داده شده، می توان به شعارهای «الله اکبر»، «مرگ بر سوريه»، «مرگ بر ديکتاتور»، «نصر من الله و فتح قريب/ مرگ بر اين دولت مردم فريب»، «محمود خائن آواره گردی»، «انرژی هسته ای نمی خوايم نمی خوايم»، «محمود حياکن، سياستو رها کن»، «سوريه رو رها کن، فکری به حال ما کن»، «نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم»، «احمدی به هوش باش، ما مردميم نه اوباش»، « دولت بی کفايت نمی خوايم نمی خوايم» و اشاره کرد.
بر اساس اين گزارش، حرکت راهپيمايان در ادامه به سمت چهارراه استانبول و ميدان فردوسی ادامه يافت. با رسيدن مقابل بانک صادرات، جمعيت عليه مسئولان اين بانک شعار دادند، آنها را ”نزول خور“ خطاب کردند و خواستار بسته شدن بانک ها شدند. دقايقی بعد، تمام شعب بانک های مختلف در اين مسير بسته شده بود.
همزمان با اين حرکت اعتراضي، محمد کريمی اصفهانی دبيرکل جامعه اصناف و بازار تهران با ايسنا مصاحبه کرد و به تکذيب تعطيلی بازار پرداخت. اما چيزی نگذشت که خود او مجبور شد خبر ”تعطيلی بازار تهران“ را در گفت و گوهای بعدی تاييد کند. او ادعا کرد اين تعطيلی پس از آن صورت گرفته که ”پيامک های ناشناسی به بازاريان ارسال شده است“ و مدعی شد که ”يک عده عناصر ناشناس از بيرون از بازار درپی برهم زدن اوضاع بازار هستند.“ اظهاراتی مشابه اظهارنظرهای برخی مسئولان ديگر که درصددند بحران ارز را به خارج از مرزها مرتبط کنند.
کريمی اصفهانی در ادامه ادعای خود در مورد تعطيلی بازار تهران اين را هم اضافه کرده که ”بازاريان برای حفظ امنيت بازار و اينکه اوضاع به هم نريزد ناچار شدند امروز مغازه های خود را ببندند.“ وی البته توضيح نداد که در اين صورت، چرا آنها از همان ابتدا عليه سياستهای دولت و حاکميت و سوء مديريت های موجود شعار می دادند.
گزارش خبرنگار کلمه حاکی است که در نهايت با رسيدن جمعيت معترض به خيابان کوشک، اولين گروه از گارد ويژه و نيروهای امنيتی برای متفرق کردن جمعيت از سمت ميدان فردوسی وارد خيابان فردوسی شدند و چيزی نگذشت که مجبور شدند به شليک گاز اشک آور متوسل شوند تا راهپيمايان را متفرق کنند، و در مقابل معترضان نيز به آتش زدن سطل آشغال ها و ايجاد دود برای خنثی کردن گاز اشک آور پرداختند.
مشاهدات افراد حاضر در صحنه حاکی است که آنها در برخورد با راهپيمايان و حتی مردم حاضر در صحنه از هيچ خشونتی فروگذار نکردند، به طوری که کار در موارد متعددی به درگيری معترضان با پليس کشيده شد و افراد زيادی نيز دستگير شدند. دهها ون پليس و تعداد زيادی نيروی لباس شخصی که از سوی نيروهای دارای لباس فرم سپاه هدايت می شدند نيز به گارد ضد شورش نيروی انتظامی پيوستند و موبايل های مردم نيز که از اين صحنه ها فيلم می گرفتند، به طور گسترده توقيف شد.
با اين حال، سرهنگ خليل هلالی رئيس پليس اماکن نيروی انتظامی در مصاحبه ای با اظهارنظر در خصوص حوادث رخ داده در بازار تهران و تعطيلی آن، از اين موضوع اظهار بی اطلاعی کرده و گفته است: هميشه جمعيت شناوری در بازار حضور دارند. حضور چند نفر و تماشای اوضاع دليل بر تجمع و تعطيلی نيست و خبری تاکنون در خصوص تعطيلی بازار نداشته ايم.
وی در عين حال به تهديد بازاريان پرداخت و گفت: بر اساس قانون هر واحد صنفی بر اساس نظر اتحاديه می تواند تا ۱۵ روز بسته باشد اما اگر فردی به منظور اخلال در نظام اقتصادی يک روز نيز مغازه خود را تعطيل کند مرتکب جرم شده و مرجع قضايی در صورت تشخيص اخلالگری با اين افراد برخورد می کند.
رئيس پليس اماکن نيروی انتظامی اين خط و نشان را هم کشيده که پليس نيز بر اساس قانون و پس از صدور حکم قضايی واحد صنفی متخلف را پلمپ می کند.
اين در حالی است که دبيرکل تشکل محافظه کار اصناف و بازار ادعا کرده بود اين بازاريان نبوده اند که مغازه ها را تعطيل کرده اند، بلکه افراد ”اخلال گر“ بوده اند. بدين ترتيب مشخص نيست پليس چرا بازاريان را تهديد کرده است.
بر اساس گزارش خبرنگار کلمه، در پی راهپيمايی اعتراضی بازاريان و تعطيلی بازار از ظهر امروز، صرافی های سطح شهر نيز به خصوص در محدوده اطراف بازار، خيابان جمهوری و خيابان فردوسی به طور کامل کرکره ها را پايين کشيده و خريد و فروش را تعطيل کرده اند.
همچنين در خيابان های سعدي، جمهوري، فردوسی و منوچهری نيز درگيری های گسترده ای بين پليس و معترضان گزارش شده و حضور پليس و تجمع معترضان منجر به ايجاد ترافيک شديد در خيابان های اطراف و محدوده های مرکزی شهر شده است.
همچنين شاهدان عينی گفته اند که به دنبال برخورد خشونت آميز نيروهای امنيتی و پليس با راهپيمايی اعتراضی امروز، پمپ بنزين های ابتدای وصال در خيابان انقلاب و ابتدای خيابان فردوسی بالاتر از ميدان فردوسی نيز تعطيل شده و از سويی اصناف خيابان جمهوری نيز در محدود فردوسی و خيابان های منتهی به آن نيز کرکره های مغازه های خود را پايين کشيدند.
بحران ارزی کشور که از هفته های قبل آغاز شد، ارزش ريال ايران را به سمت بی سابقه ترين سقوط طول تاريخ سوق داد و از سويی نرخ دلار را تا حدود ۴۰۰۰ تومان هم رساند. نوساناتی که حاصل آن ادامه و تشديد بحران اقتصادی در کشور شده که در عملا طی روزهای اخير عملا خريد و فروش بسياری از کالاها را غيرممکن کرده است.
محافظه کاران و متحدان نظامی و امنيتی آنها سعی دارند تمام تقصيرها را در اين ميان به گردن احمدی نژاد و دولت بيندازند، بدون اشاره به اينکه او را چگونه بر سر کار آورده و نگه داشته اند و هفت سال با تمام اختيارات و با حمايت های فراقانونی به ويژه از ناحيه رهبري، سياست های بحران ساز او را تثبيت کرده اند.
حال آنکه در واقع در افکار عمومي، مجموعه حاکميت فعلی با يک چشم نگريسته می شود و نقش رهبری و مجموعه متحدان نظامی و روحانی و سياسی و قضايی دولت احمدی نژاد را در سوق يافتن کشور به شرايط بحرانی فعلی نمی توان محو کرد.
مهر/ در خيابان‌های اطراف بازار تهران چه گذشت/ دستگيری چند اخلال‌گر
تجمعات پراکنده امروز تهران که در برخی خيابان های منتهی به بازار تهران ديده می شد منجر به بروز ترافيک نسبتا سنگين در اين مناطق شد که مشکلاتی را برای عبور و مرور مردم ايجاد کرد.
گزارش خبرنگاران مهر از سطح شهر تهران حاکی است که برخی مناطق تهران در حوالی بازار و مراکز خريدوفروش ارز و سکه از صبح امروز چهار شنبه وضعيت بی ثباتی داشته و برخی اعتراضات پراکنده باعث تعطيلی اصناف شده است.
نيروهای امنيتی و انتظامی از ظهر امروز با حضور در اين مناطق سعی در ايجاد آرامش در اين مناطق و بازگرداندن شرايط عادی به اين مناطق کردند.
ماموان انتظامی اقدام به برخورد و دستگيری با عوامل تحريک کننده داشتند و سعی کردند افراد حاضر در تجمعات پراکنده را متفرق کنند.
تجمعات پراکنده امروز تهران که در خيابان های فردوسي، چهارراه استانبول،منوچهري،ميدان امام خمينی ديده می شد منجر به بروز ترافيک نسبتا سنگين در اين مناطق شد که مشکلاتی را برای عبور و مرور مردم ايجاد کرد.
حضور نيروهای انتظامی در همه مناطق مرکزی تهران چشم گير بود.
همچنين امروز صبح تعدادی از اخلال گران بازار و دو تبعه يکی از کشورهای اروپايی که با ظاهر توريست در ناارامی های تهران مشغول جمع آوری اخبار بودند توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.
در همين رابطه سرهنگ خليل هلالی ظهر امروز در خصوص تعطيلی بخشی از بازار تهران گفت: هميشه جمعيت شناوری در بازار حضور دارند . حضور چند نفر و تماشای اوضاع دليل بر تجمع و تعطيلی نيست و خبری تاکنون در خصوص تعطيلی بازار نداشته ايم.
وی در خصوص برخورد با اخلالگران نظام اقتصادی گفت: بر اساس قانون هر واحد صنفی بر اساس نظر اتحاديه می تواند تا 15 روز بسته باشد اما اگر فردی به منظور اخلال در نظام اقتصادی يک روز نيز مغازه خود را تعطيل کند مرتکب جرم شده و مرجع قضايی در صورت تشخيص اخلالگری با اين افراد برخورد می کند.
هم اکنون اوضاع در اين مناطق آرام گزارش می شود.


مجلس ترکیه مجوز عملیات نظامی علیه سوریه را صادر کرد
Turkey authorises future Syria raids
بی بی سی : مجلس ترکیه به دنبال پرتاب خمپاره از خاک سوریه به این کشور، انجام عملیات نظامی علیه اهدافی در خاک سوریه را تائید کرده است.
با تائید مجلس، دولت ترکیه این امکان را می یابد تا برای یک سال از نیروهای نظامی خود در عملیات مرزی و در هنگام ضرورت استفاده کند. این تائیدیه منحصر به سوریه نشده است.
بشیر آتالای، معاون نخست وزیر ترکیه گفته است که لایحه امروز مجلس، مجوزی برای جنگ نیست و تنها به عنوان عاملی بازدارنده به تصویب رسیده است.
او افزوده که ترکیه در مورد سوریه، با نهادهای بین المللی همگام خواهد بود.
حملات توپخانه‌ایترکیه امروز حمله توپخانه‌ای خود به مناطقی در سوریه را در واکنش به حمله روز گذشته به خاک خود از سر گرفت.
انفجار خمپاره‌های پرتاب شده از سوی سوریه به داخل خاک ترکیه منجر به کشته شدن پنج شهروند ترکیه شد که سه نفر از آنها خردسال بودند.
شهر مرزی آقچا قلعه در ترکیه روز چهارشنبه هدف خمپاره‌هایی قرار گرفت که به نظر می رسد توسط نیروهای دولتی سوریه پرتاب شده بودند.
دولت ترکیه به شدت این اقدام سوریه را محکوم کرد.
مشاور ارشد نخست وزیر ترکیه هم گفته است که کشورش تمایلی به جنگ با سوریه ندارد اما در صورت لزوم دست به اقدام خواهد زد.
خبرنگار بی بی سی می گوید درخواست دولت ترکیه از مجلس برای دست زدن به عملیات مرزی به احتمال قوی به معنای هشدار به دولت سوریه است.
از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در ماه مارس ۲۰۱۱، این اولین بار است که ترکیه دست به حمله توپخانه‌ای علیه همسایه خود می زند.
مخالفان دولت سوریه می گویند در این حمله، چندین سرباز سوری کشته شده اند.
دولت سوریه گفته است در حال تحقیق در مورد حمله خمپاره ای به خاک ترکیه است. این کشور با خانواده قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده است.


هیچ نظری موجود نیست: