۱۳ مهر، ۱۳۹۱

فایل های صوتی محیط، زنان، و طبقه کارگر: مناظره ی بین سبز صورتی و سرخ



فایل های صوتی- برای شنیدن گفتگو لینک زیر را کلیک کنیم.
دانلود در زیر
رزا: این گفتگوی طولانی را  رامین ژوبین با خلاقیت به 4 بخش 15 تا 20 دقیقه ای تقسیم کرده و فایل اول صحبتهای علیرضا بیانی از بچه های میلیتانت  است که انتقاداتش را به صحبتهای رادیویی من مطرح کرد.
فایل گفتگو را از اینجا پیاده کنید - قسمت اول

فایل دوم: رامین مرزها را روشن کرد وبعد میکروفن را به علیرضا داد...
فایل گفتگو را از اینجا پیاده کنید - قسمت دوم

http://soundcloud.com/parvazradio/prt2
http://www.radiopayam.ca/radio/RadioPayam_P2.Parvaz02OCT12.mp3
فایل سوم من صحبت کردم و نکات مبهم بحثم را شفافتر کردم!
فایل گفتگو را از اینجا پیاده کنید - قسمت سوم

http://www.4shared.com/mp3/S5VJTfx7/prt3.html
http://www.radiopayam.ca/radio/RadioPayam_P3.Parvaz02OCT12.mp3
 
قسمت چهارم:
فایل گفتگو را از اینجا پیاده کنید - قسمت چهارم
این فایل قسمت چهارم خیلی کوتاه! هم صحبت آخر علیرضا است. خیلی دلم میخواست این فایل را داشته باشم. چراکه فکر کردم اشتباه شنیدم! همیشه بحث شیرخوارگاهها در نزدیکی محل کار را از چپهای فارسی زبان شنیده بودم. البته مطالبات اولیه زنان در ابتدای جنبش علیه سرمایه داری بود. بعدا مطالبات زنان به مرخصی در دوران بارداری و شیرخوارگی کودک عوض شد و خوشبختانه در زمان کنونی در مرکز (اروپا) و نه در حاشیه (ایران،...) مرخصی با حقوق گرفته و اجرا میشه.
البته علیرضا رهایی زنان را در شرکتشان در تولید، و کار دوشادوش (زن و مرد) میبینه و گویا در سوسیالیسمی که قراره زنان هم رها شوند، در کنار کارخانه قراره شیرخوارگاه درست کنند که زنها بتوانند در حین کار به کودکانشان هم شیر بدهند!
در حالی که بخش بزرگی از انسانها (هم زن و هم مرد) آگاه است که زنان گاو نیستند که هر از چندی از پای دستگاه، دوان دوان بطرف شیرخوارگاه ، وظیفه شیر دادن را در کنار تولید بعهده بگیرند. در سوسیالیسم پادگانی این "رفیق" لابد ساخت شیرخوارگاه قراره مشکل مرخصی از تولید را حل کنه!
شک نکنیم وقتی کودکان در دولت کارگری اینها دولتی شدند، زنان نیز به گاو شیرده تقلیل داده شدند!
نتیجه من!

لوئیس میشل

۹ نظر:

علیرضا بیانی گفت...

رزا چرا بحث را لوث میکنی، مطالبه شییرخوارگاه کودکان برای زن یک مطالبه جنبش زنان است و من گفتم برای اینکه زن در خانه نماند انواع راها را میتوان کشف کرد که خود زنان آن را بنا به تمایلاتشان انتخاب می کنند. از جمله ماندن در خانه و شیر دادن به بچه و دریافت تمام سهم اجتماعی تعیین شده برای او. منتها تو میخواهی به هر اصراری که شده زن را در درون خانه رها کنی و بوسیله شیر و کودک پای او را در همان خانه ببندی. این دیدگاه حتا از روش بورژوازی متعارف هم عقب تر و متعلق به دوره فئودالیزم است که نمیدونم چرا تصادفا این کلمه در جملات من شنیده نمی شود.
علیرضا بیانی

ناشناس گفت...

در پاسخ به توضیحات رزا می خواستم این را بگویم که یکی از دستاوردهای بزرگ معماری در تاریخ قرن بیستم در روسیه پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ بود. جوانانی که تازه از دانشگاه های معماری بیرون آمده بودند برزگترین آثار معماری مرتبط به جامعه را طراحی کردند که منحر به این شد که بزرگترین آرشیتکت های اروپایی از قبیل لو کوربوزیه (از فرانسه) به دیدن این آثار بروند. یکی از این آثار ساختمان هایی بود که نزدیک به کارخانه ها با طراحی هایی جالبی ساختند. و در کنار آن هم ساختمان های مسکونی. یعنی ۳ شکل از ساختمان سازی در کنار هم قرار گرفت. کارخانه+مسکن+مراکز جمعی. این ۳ نوع ساختمان با هم مرتبط بودند. در کارخانه کارگران زن و مرد به شکل برابر کار می کردند. در محل مسکونی زن و مرد فقط برای خوابیدن می رفتند (زوج یا فرد). اما در بخش مراکز جمعی که بیشتر وقتشان را آنجا بسر می بردند، ساختمان های بسیار زیبا و بزرگی بودند که تمام وسایل را برای استراحت، تفریح (سینما و تاتر و استخر و غیره)، مهد کودک، درمانی و پزشکی و غیره همه زیر یک سقط قرار داشت. زنان و مردان در آنجا همراه با بچه ها خود تا زمان خوابیدن قرار داشتند. زنان به بچه ها خود شیر می دادند (البته نه مثل گاو به زعم رزا). در این مرکز ارتباطات جمعی و تفریحات برای همه خانواده صورت می گرفت. زمان خواب کارگران به محلات مسکونی برای خوابیدن می رفتند. این برنامه ریزی بسیار جالب توسط جوانان دانشجو ومشکل هزارها نفر را زیر فشار اقتصادی دوران اول انقلاب حل می کرد. خانه سازی فردی و ایجاد وسایل تفریحی خصوصی در آن زمان با وضعیت بد اقتصادی عملی نبود. از اینرو این شکل از سازماندهی مساله زنان و بچه ها را نیز حل می کرد. در ضمن پرستارها و افرادی در مراکز حضور دايمی داشتند که به خانواده ها در این مراکز کمک برساند. 
باید از رزا سوال کرد کجای این طرح اشکال دارد؟ کجای این طرح زنان را به گاو شیر ده مبدل می کند؟ چرا زنان باید حتما در خانه خصوصی و با فررند خود قرار گیرند و سر کار نروند؟
حهانگیر سخنور

RosaArchiv گفت...

مشکل من با کل دیدگاه بلشویکها دولتی کردن همه چیز است.
ما خواهان شراکت و همیاری و در نهایت زندگی خارج از کنترل دولت هستیم.
دولت بلشویکی به اسم طبقه کارگر دولت را جاودانه کرد.
شما میتوانید وعده ساختمانهای زیبا و شیرخوارگاههای شیک کودکان بدهید و عملی کنید.
تا وقتی رهایی زن را از دیدگاه مارکسی شرکت زنان در تولید اجتماعی میدانید و اجبار آنها(زنان) برای پذیرش راه رهایی شما و...
در جایی که ادعا میشود که مثلا مطالبه زنان شیرخوارگاه است، ما در سرمایه داری در خانه کلکتیو خود ریلکس از دستاورد مبارزه خود مرخصی زایمان و دوران قبل و بعد حاملگی داریم استفاده میکنیم!
وقتی شما وعده شیرخوارگاه میدهید زنان عملا از مطالبات 100 سال پیش فراتر رفته و حتی دارند از مرخصی زایمان استفاده میکنند و ایده هر نیم ساعت به نیم ساعت از سر دستگاه و چرخ تولید برای شیر دادن بروند و... قدیمی است...
به قرن 21 بازگردید "رفقا"
زن جفت پا در تولید اجتماعی شراکت دارد ولی بر طبق تئوری های رهبرانتان آزاد نشد!
"چرا رها نشد" را ریشه یابی کنید.
ریشه یابی را در همین کشورهای برابری حقوق بکنید! شما در همین کشورهای سرمایه داری تحقیق کنید. دستاورد زنان را مقایسه کنیم در همین سرمایه داری. اگر ایده شیرخوارگاه را بگویید به شما میخندیم. ساختمانهای شیک برای کار در کنار تولید و خواب در کنار کارخانه! ژاپن این فوق سازماندهی را دارد و شاید کارگر لزومی ندارد برای تولید حتی یک ایستگاه آنورتر برود! کارخانه و محل زندگی برای بیگاری هر چه بیشتر ادغام شده. بار آوری چه نیروی کار (کودکان) و چه تولیدی به طرز وحشتناکی بالا است.
آیا نمیدانید مشکل اصولا در این تمرکز گرایی است؟
مشکل وقتی است که کودک پستان مادر را نمیگیرد! و شما برای گاوهایتان ساختمانهای شیک و شیرخوارگاه در ذهنتان ترسیم میکنید. برنامه ریزی تولید بیشتر و در ذهنتان این گاوهای شیرده لابد توقع زیادی دارند که ادعای بدبختی هم میکنند!
اجازه بدهید که پهن ما رایحه خوش نداشته باشد!
در طویله مدرن کمونیست دولتی شما!
ما گاوهایی خواهیم بود که طویله های تولیدی شیک شما را به گند خواهیم کشید!
مادامی که ما را برای تولید و تولید و تولید میبینید!
برای زندگی انسانی و خوشبختی ایده های شما چیزی در حد یک دامدار نیست!
اینکه ما برای شما تولید کنیم یا سرمایه داری مسئله نیست. مسئله اصلی ما سازماندهی زندگی مان بر پایه دام نیست! پس آغل های پیشنهادی شما نیز آلترناتیو ما نیست.
150 سال پیش رهبران شما فانتزی بیش از این نداشتند. اما شما در قرن 21 باعث خنده هستید با تولید برنامه ریزی شده و دولت قدرتمند و رفاه عمومی!
تئوری رهایی زنان با شرکت فعال در تولید اجتماعی!
و ما زنان در پی دلیل پستان نگرفتن کودکانمان!

Rosa گفت...

باید از رزا سوال کرد کجای این طرح اشکال دارد؟ کجای این طرح زنان را به گاو شیر ده مبدل می کند؟ چرا زنان باید حتما در خانه خصوصی و با فررند خود قرار گیرند و سر کار نروند؟
ارخانه+مسکن+مراکز جمعی. این ۳ نوع ساختمان با هم مرتبط بودند. در کارخانه کارگران زن و مرد به شکل برابر کار می کردند. در محل مسکونی زن و مرد فقط برای خوابیدن می رفتند (زوج یا فرد). اما در بخش مراکز جمعی که بیشتر وقتشان را آنجا بسر می بردند، ساختمان های بسیار زیبا و بزرگی بودند که تمام وسایل را برای استراحت، تفریح (سینما و تاتر و استخر و غیره)، مهد کودک، درمانی و پزشکی و غیره همه زیر یک سقط قرار داشت.
رزا:
کارخانه+مسکن+مراکز جمعی
این ایده مشکل دارد!
تمرکز نیروی کار زیر سقف دولت کارگری!
شاید صد یا هزار سال طول بکشد تا بالاخره آدم‌ها امیدشان را از ساختن دولت ــ یا هر نهاد قدرتی بر علیه خودشان ــ ببرند و دست به کار آفریدن نظمی بر مبنای روابط انسانی شوند: بی‌نیاز به رئیس‌جمهور، پارلمان و توهین مجسمی به اسم پلیس. تا آن روز به جای بمب ساختن صبر می‌کنیم. «بی امید و بی ناامیدی». اما خب.. ممکن است هیچ وقت آدمها به این میزان رشد شعور نرسند و نهایت آزاد‌خواهی‌شان همان "دولت آزاد" باشد که در آن صورت، «حیف از پروسه‌ی تکامل.» بی‌خود از برکه‌ها بیرون آمدیم.

علیرضا بیانی گفت...

رزا، چون مطمنم تو خودت دقیقا نمیدانی چی میخواهی و برای همین نمیدانی چی میگویی و به همین دلیل به ابزاری مانند پهن و گاو و نظایر این رجوع کرده تا نظرت را اثبات کنی، محترما به شما عرض می کنم که جامعه سوسالیستی هر ابتکاری از سوس زنان برای دادن شیر به کودکان خود را به قانون چگونگی شیردهی کل جامعه تبدیل خواهد کرد به دو دلیل، اول اینکه به این ترتیب شیرزاه آنارشیزم که وابستگی تام و تمام به نوع خوردن شیر کودک دارد را برهم میریزد و دوم اینکه به این وسیله بهانه فمنیزم بورژوایی برای نگهداری زنان در شرایط موجود را از آنها گرفته و زنان انقلابی را در مقابل فمنیزم بورژوایی قرار می دهد.

Rosa گفت...

در اتوپی سوسیالیستی تان گفتید، زنان نیم ساعت به نیم ساعت از کارخانه به شیرخوارگاه روان شوند و قضاوت را بعهده شنونده گذاشتید.
فایل 4 و صحبتتان را خوب گوش کنید!
http://soundcloud.com/parvazradio/prt4

http://www.radiopayam.ca/radio/RadioPayam_P4.Parvaz02OCT12.mp3

در کامنتها هم برای توضیح نوشتید:
مطالبه شیرخوارگاه کودکان برای زن یک مطالبه جنبش زنان است...

رزا: الان هم مینویسید:
علیرضا بیانی گفت...
رزا، چون مطمنم تو خودت دقیقا نمیدانی چی میخواهی و برای همین نمیدانی چی میگویی و به همین دلیل به ابزاری مانند پهن و گاو و نظایر این رجوع کرده تا نظرت را اثبات کنی، محترما به شما عرض می کنم که جامعه سوسالیستی هر ابتکاری از سوس زنان برای دادن شیر به کودکان خود را به قانون چگونگی شیردهی کل جامعه تبدیل خواهد کرد به دو دلیل، اول اینکه به این ترتیب شیرزاه آنارشیزم که وابستگی تام و تمام به نوع خوردن شیر کودک دارد را برهم میریزد و دوم اینکه به این وسیله بهانه فمنیزم بورژوایی برای نگهداری زنان در شرایط موجود را از آنها گرفته و زنان انقلابی را در مقابل فمنیزم بورژوایی قرار می دهد.


رزا: به نظرم بهتر است بحث را ببندیم. جنبش زنان خود در عمل نشان داد که تئوری های "رهایی بخش" و راه حل شیر دهی نیم ساعت به نیم ساعت از کارخانه به شیرخوارگاه بشدت آلوده به دیدگاه مذهبی است. فرهنگ دامداری است. البته زنان میتوانند با کمی خراش پوسته تروتسکیستی تان همه اینها را بیابند! اما بهتر است خودتان کمی روی دیدگاهتان به زنان و جنبش شان تحقیق کنید و نظراتتان را با قرن 21 به روز کنید!

ناشناس گفت...

rosa jan xeste nebashi anhayi ke mikosheand bedone ehsaseand... anhayi ke koshteand ve ketman mikoneand insan nisteand.. an hayi ke ensaneand ve be eshteba xod baver dareand doruod ber an ha mesoud

علیرضا بیانی گفت...

واقعا خوشبحال بورژوازی که به خاطر نوع شیر دادن به کودکان با اتکا به نظریات آنارکو فمنیستی می تونه انقلاب سوسیالیستی را عقب بزنه!!

ناشناس گفت...

ali reza gerami men mosahebe shoma ra shenidam,motesefane bayet begeam ke ,az komonist shorrayi xili fasele dared,nega shoma be komonist kameln brokratik ve az bala est.nega heremi az bala tarix mesref nedared ve be herashi xodret chekame dared. komonist ba reform ferg dared kargeran engelabi ve rezmende dar emal ejtemai teori xod ra xahend saxt agaye beyani men shek daram ke to az socializm defa mikoni chera ke agahi socilizm xarej az tebegeye kareg shekest xorde,mesoud.,