۲۶ مهر، ۱۳۹۱

ما جنگ نمیخواهیم- مردم ترکیه Savasa hayir

عکسها اینجا
Parliamentary General Assembly discussed the Syrian people who want to walk to the Houses of Parliament to protest memorandum, members of the police intervened with tear gas.

مجموعه فیلم های تظاهرات علیه جنگ در ترکیه 4 اکتبر
Taksim'de Binlerce Kişi Suriye İle Savaşa Hayır Dedi - Muazzam Kalabalık 04.10.2012

''Savaşa Hayır'' eyleminde arbede - Gazete32

زد و خورد  پلیس با جوانان
NO Krieg mit Syrien griffen die polizeilichen Maßnahmen an den Dardanellen
ÇANAKKALE DE SURİYE İLE SAVAŞA HAYIR EYLEMİNE POLİS SALDIRDI

Savaşa Hayır - Kızılay Eylemi!(2)

Savaşa Hayır - Kızılay Eylemi!(1)


بدنبال تحرکات نظامی ارتش ترکیه درمرزهای جنوبی این کشور و حملات توپخانه‌ای به مواضعی در خاک سوریه، هزاران نفر در شهراستانبول ترکیه، طی تظاهراتی شعارهای ضد جنگ سر دادند.

«ما جنگ نمی‌خواهیم» و «ما سربازان امپریالیست‌ها نخواهیم بود» از شعارهایی بود که تظاهرات کنندگان به جز در استانبول، در شهرهای آنکارا، ازمیر، مرسین و اسکی شهر نیز سر دادند.
همزمان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در نشستی که با شرکت محمد رضا رحیمی، معاون رئیس جمهوری ایران در آنکارا برگزار شد گفت:«آنچه ما می‌خواهیم صلح و امنیت برای منطقه ماست. این چیزی است که برای ما مهم است. ما قصد جنگ نداریم

اما برغم تاکید معاون آقای اردوغان مبنی بر عذرخواهی رسمی سوریه، بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، با تکذیب این خبر گفت ما تسلیت صمیمانۀ خود را به ترکیه ابراز داشته ایم اما عذرخواهی نکرده‌ایم.

بشیر آتالای، معاون نخست وزیر ترکیه، پیش‌تر و در همین خصوص گفته بود:«سوریه مسئولیت حمله خمپاره‌ای را قبول و عذرخواهی می‌کند. سوریه می‌گوید این کار دیگر تکرار نخواهد شد. سازمان ملل متحد میانجیگری و عصر با دولت سوریه گفتگو کرد و سوریه از طریق این سازمان این اظهارات را بیان کرد

حملۀ خمپاره‌ای از خاک سوریه که جان دو زن و سه کودک در شهرستان «آقچاقلعه»ترکیه را گرفت و بدنبالش تحرکات و حملات تلافی جویانۀ نظامی ترکیه، نه تنها به تنش موجود بین دو همسایه افزوده بلکه به خطر گسترش ناآرامی‌های سوریه به خارج از مرزهای این کشور افزوده و به ترس منطقه‌ای از رویارویی نظامی دمشق و آنکارا نیز دامن زده است.


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، پس از آنکه تظاهرات صلح آمیز اصلاح طلبانه در سوریه به ناآرامی‌ها و سپس به جنگ مسلحانه مخالفان علیه دولت بشار اسد تبدیل شد از رئیس جمهوری سوریه برید. آنکارا، در کنار قدرتهای غربی خواهان کنار گیری بشار اسد از قدرت است.

هیچ نظری موجود نیست: