۰۴ تیر، ۱۳۹۳

اعتصاب پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق یزد علیه خصوصی سازی + زاد و ولد در ایران اجباری است!


دولت عقب نشینی کرد - پیروزی ۵۰۰۰کارگر اعتصابی بافق
 تحصن بیش از ۵ هزار کارگر معدن سنگ‌آهن مرکزی بافق در اعتراض به واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام این معدن، با عقب نشینی دولت و لغو مصوبه خصوصی معدن، به پایان رسید ...
یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفت: استاندار یزد صبح امروز (چهارشنبه ۴ تیر) در جمع کارگران متحصن حاضر شد و مصوبه هیات دولت مبنی بر لغو واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به بخش خصوصی را در اختیار آنان قرار داد.
به گفته وی، کارگران با تحقق مهم‌ترین مطالبه صنفی‌شان بعد از گذشت ۳۹ روز متوالی به اعتراض صنفی خود پایان دادند.
دو فایل صوتی گفتگو با مردم:
ايستادگی معدنچيان سنگ آهن بافق برای لغو خصوصی سازی معدن   راديو ندا ٣٠ خرداد ٩٣
فرياد مردم بافق عليه خصوصی سازی معدن سنگ آهن مركزی   رادیو ندا ١٦ خرداد ٩٣
کارگران بافق یزد به دلیل واگذاری شرکت سنگ آهن مرکزی و دو معدن بافق اعتصاب کرده اند. 5000 نفر کارگران بافق از روز 28 اردیبهشت ماه در اعتراض به واگذاری سهام این شرکت معدنی به بخش خصوصی دست از کار کشیده و تا لغو کامل این واگذاری حاضر به شروع کار نیستند....
اعتصاب پنج هزار کارگر شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ايران در استان يزد وارد سی و هشتمین روز شد. کارگران اعتصابی خواستار لغو واگذاری ۲۸ و نيم درصد سهام شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ايران به فولاد خوزستان هستند.
به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق روز سه شنبه، سوم تیر، با اعلام اين موضوع از نحوه رفتار دولت در قبال اين اعتصاب انتقاد کرد و گفت:‌ مصوبه هيات دولت برای لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی هنوز پس از يک هفته ابلاغ نشده است. اشاره محمد عباسی بافقی به جلسه‌ سه‌شنبه هفته گذشته کميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که در آن محمدرضا نعمت زاده،‌ وزير صنعت، معدن و تجارت از لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی با دستور شخص ریيس‌جمهوری و مصوبه هيات دولت در روز ۲۵ خرداد خبر داد. او همچنین گفت که علی ربيعی،‌ وزير تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ برای دومين بار سفر خود به بافق را لغو کرده است و گفت:‌ دولت به دليل آنکه کارگران از پيگيری مطالبات‌شان کوتاه نيامده و سر کار خود حاضر نشده‌اند، حاضر نيست در مقابل آنان کوتاه بيايد. به گفته عباسی بافقی، اين جلسه با حضور امام‌جمعه، اعضای شورای اسلامی و نمايندگان شهرستان بافق در مجلس نهم برگزار شد اما با گذشت يک هفته، هنوز از مصوبه هيات دولت يا دستور مکتوب ریيس‌جمهوری خبری نشده است. وی در ادامه با اشاره به لغو مجدد سفر وزير کار به شهرستان بافق، تصريح کرد: قرار بود وزير کار امروز (سه‌شنبه ۳ تير) در جمع کارگران متحصن حاضر شود اما سفر آقای ربيعی به شهرستان بافق برای دومين بار لغو شده است.
وی افزود: پيش‌تر قرار بود آقای ربيعی در تاريخ ۱۲ خرداد در جمع کارگران متحصن حاضر شود که آن سفر نيز به دلايل مبهم لغو شد.
لغو خصوصی سازی شرکت سنگ آهن مرکزی ايران تنها خواسته پنج هزار کارگر اعتصابی نيست. به گزارش خبرگزاری‌های ايلنا و ايسنا،‌ برکناری مدير عامل اين شرکت،‌ تضمين امنيت شغلی و ارتقای سطح استخدامی تمامی ‌کارکنان از ديگر خواسته های اعتصابيون است.
به نوشته سايت اتحاد،‌ ارگان اتحاديه آزاد کارگران ايران، کارگران معدن سنگ آهن بافق از احتمال تعديل نيروی کار و کاهش دستمزد و مزايا در پی خصوصی سازی اين معدن نگرانند. به گفته بهروز فراهانی،‌ عضو گروه همبستگی سوسياليستی با کارگران ايران، مقيم پاريس، اعتصاب در بافق يزد يکی از اعتصاب های طولانی مدت در ايران و پس از پيروزی انقلاب بهمن ۵۷ به شمار می رود. او به راديو فردا می گويد: «تاکنون اعتراض های کارگران در مناطق مختلف ايران به موضوعاتی مانند دستمزد و پرداخت نشدن آن بود اما اکنون شاهد پديده ابراز مخالفت کارگران با سياست خصوصی سازی هستيم که بسيار مهم است يکی از دلايل ادامه اين اعتصاب را می توان در حمايت شورای اسلامی و امام جمعه شهر بافق از کارگران دانست. بهروز فراهانی علاوه بر اين دليل، چند مشخصه ديگر را مهم می داند: «اساسا يک اعتصاب طولانی مدت بدون اينکه کارگران به هم ياری برسانند و صندوق اعتصاب داشته باشند غير ممکن است». در اين ميان و با ادامه اعتصاب در بافق يزد،‌ اتحاديه آزاد کارگران ايران و کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری از اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن مرکزی حمايت کرده اند. اتحاديه آزاد کارگران ايران با اشاره به شرکت سنگ آهن مرکزی آهن ايران، خصوصی سازی کارخانه ها،‌ معادن و واحدهای توليدی و سپردن آنها به بخش خصوصی را به معنای تغيير کمر شکن زندگی و معيشت  خانواده های کارگری در ايران ارزيابی کرد و نوشت که اين موضوع به معنای رها شدن دولت از تعهدات و قوانينی است که برايش در تعرض بيشتر به منافع کارگران دست و پاگير بوده اند. کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری نيز خواستار ايجاد تشکل سراسری برای کارگران معادن در ايران شد و نوشت: «شرايط سخت و طاقت فرسای کار در معادن، بی حقوقی و دستمزد پايين کارگران و انفجارهای مرگ بار معادن و همچنين رشد اعتراض های کارگری در اين بخش، ايجاد تشکل سراسری معدنچيان را به يک ضرورت عينی و واقعی تبديل کرده است

دو تا پنج سال زندان برای جلوگیری از باروری
مجلس کلیات طرح "محدودسازی روش‌های جلوگیری از بارداری" را تصویب کرد. بر اساس این طرح جراحی برای ناباروری دائم دو تا پنج سال زندان خواهد داشت
مهدی دواتگری، نماینده مراغه در مخالفت با این طرح گفت، تصویب چنین قانونی باعث خواهد شد که عمل‌های یاد شده (بستن لوله‌ها در مرد و زن) به صورت غیرقانونی و در پستوها و مطب‌ها انجام گیرد.
علی مطهری از نمایندگان موافق این طرح اما با استناد به «فتوای امام خمینی»، عقیم‌سازی دایمی و بازگشت‌ناپذیر را حرام خواند. موج تشویق به فرزندآوری که اینک با تهدید همراه شده، در پی سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مهر ماه ۱۳۹۲ در بجنورد به راه افتاد. در نخستین گام، وزارت بهداشت عمل‌های رایگان عقیم سازی در بیمارستان‌های دولتی را برچید. آموزش رایج  روش‌های پیشگیری در روستاها و شهرستان‌ها نیز متوقف شدند.
مقامات جمهوری اسلامی خواستار آن هستند که جمعیت ایران به مرز ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

لینکهای دیگر:
اجازه اقامت نامحدود” یک فیلم تکان دهنده بریتانیایی است که زندگی کودکانی را به تصویر می کشد که در بریتانیا زندگی می کنند اما با خطر دائمی اخراج روبرو می شوند. فیلم به طور مشخص حول زندگی یک کودک افغانستانی به نام “عمر” دور می زند که اجازه پناهندگی او در مقطع تصمیم گیری است و او با نظام پیچیده و مغشوش بریتانیا در زمیته مهاجرت درگیر است تا بتواند در کشوری که به آن پناهنده شده زندگی کند. اودر جریان فرار به بریتانیا با یک معلم آشنا می شود که نقش او را “توبی جونز” بازی می کند. توبی جونز می گوید: “فیلم متکی بر موضوعی مشخص است. یعنی کودکان آسیب پذیری که در حال اخراجند. فکر می کنم در فیلم چشم اندازی خلق می شود که بسیار سینمایی است و در عین حال از فضایی جادویی برخوردار است. تقریبا مانند داستان جن وپری است که در آن لندن به صورت شهری غریبه متجلی می شود.” در زمانی که مهاجرت مشغله ذهنی انسان ها است و کشورهای متعددی در اروپا به سیاست مداران راست گرایی رای داده اند که ضد مهاجرت اند و قرار است این ایده های خود را در پارلمان اروپا مطرح کنند، به نظر می رسد چنین فیلمی در صدر توجه مردم قرار گیرد.
حسن حسن پور
...چپ ایران و اساسا چپ جهانی با نسبت دادن پیروزی و موقعیت داعش به نظم جهانی گامی در جهت تضعیف آن بر نمی دارد. خود را بیش از پیش به نیروئی حاشیه ای تبدیل می کند. چپ اگر می خواهد در زمینه ی تضعیف داعش نقشی داشته باشد باید با آن وارد جدال مستقیم ایدئولوژیک شود و مقابل آن خواستهائی رادیکال و جهانشمول ویژه محور طرح کند. با دم زدن از حقوق بشری که امروز وجهی نئولیبرال (در خدمت نظم جهانی) یافته، با طرح شعار تمامیت ارزشی کشور که بیشتر از آن دولتهای ملی فاسد منطقه است، با خواست اقتصادی سوسیالیستی ای که نشان از اقتصادهای ورشکسته ی شوروی و کوبا دارد و با دفاع از مبارزات طبقه ای که اصلا به فکر رهائی بشریت نیست نمی توان مقابل داعش بدیلی آفرید. باید از خواستها و برنامه ‌های رادیکال جدیدی سخن گفت. از آزادی هائی بنیادین، برابری هائی مهم و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی جذاب جدیدی سخن گفت. اینهمه را چپها یا لیبرالها باید مطرح سازند تا جلو پیشروی داعش را نه فقط در جبهه های جنگ که در ذهن و توجه انسانها بگیرند. انسانهائی متنفر و خسته از امپریالیسم، نظم قدرتمند جهانی، سرمایه ی رانتی نیمه دولتی، دولتهائی فاسد و فرهنگی ایستا چشم به راه نیروئی رادیکال هستند تا بساط نظم کهنه را بر چیند. آیا چپ می تواند برنامه ای در این راستا به آنها ارائه دهد یا این داعش است که در این مورد دارای برنامه است؟    
پرگار : ' منشا هستی '
 لینک بالا ویدئوی گفتگوی فیزیکدانان در برنامه ی پرگار است.
جان الیور مجری برنامه «هفته گذشته، امشب» از استیون هاوکینگ پرسید مهمترین چیزی که می‌خواهید مردم بدانند چیست؟ استیون هاوکینگ گفت «دوران تخیلی» و اضافه کرد: «دوران تخیلی مانند يک بعد دیگر در فضا است، این بخشی از اندیشه‌های من است که نویسنده‌های داستان‌های علمی - تخیلی هنوز درباره آن ننوشته‌اند
برای خواندن کل مطلب در منبع بروی تیتر آن کلیک کنیم.

هیچ نظری موجود نیست: