۱۵ تیر، ۱۳۹۱

فیلم بدون سانسور و پیام چهار فعال عرب ایرانی پیش از اجرای حکم اعدام

فعالان محلی یک فیلم ویدیوئی از 4 زندانی سیاسی عرب که اخیرا در اهواز اعدام شدند بر روی یوتیوب منتشر کردند.
رسالة الشهيد البطل علي الشريفي من داخل معتقله
03.07.2012
رسالة الشهيد البطل طه الحيدري من داخل معتقله
03.07.2012
رزا: توضیح: با کمی جستجو فیلم پیام 4 اعدام شده را در سرور یوتیوب یافتم. از آنجایی که فیلم توسط شبکه العربیه سانسور شده و حتی دو فیلم جدا را یکجوری وصله پینه هم کردند، هر دو فیلم را بالا قرار دادم. متاسفانه عربی نمیدانم. و مشخص نیست که آیا پیام هم سانسور و در ترجمه العربیه دستکاری شده باشد یا نه. به هر حال اعدام آنها غیر انسانی و وحشیگری است، سانسور نیز، بخصوص که فیلم و پیام آنها آخرین وصیت شان میباشد. فیلم العربیه با سانسور اینجا 

العربیه: در این فیلم طه ، عباس و عبدالرحمن حیدری که سه برادر بودند و دوست آنها علی شریفی از سازمان های حقوق بشری و بویژه احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل خواسته بودند برای توقف حکم اعدام آنها تلاش کنند اما قبل از منتشر شدن پیام حکم آنها اجرا شد.
این فیلم که در محل بازداشت آنها ضبط شده و توسط فعالان محلی به بیرون درز کرده است چهار فعال اهوازی را در کنار هم نشان می دهد ؛ ابتدا علی شریفی پیام خود را می خواند و سپس طه حیدری نیز پیام مشابهی می فرستد.
آنها در این پیام تاکید کردند به صورت مسالمت آمیز علیه تبعیض و سیاست هایی که نظام علیه مردم عرب به کار می گیرد تظاهرات کرده بودند اما با حکم محاربه خدا و پیامبر و فساد فی الارض مواجه شدند.
علی شریفی تاکید کرد به همراه دوستانش در تظاهرات مسالمت آمیز 15 آوریل 2005 شرکت کرده بود و پس از آن هر ساله در سالگرد این حادثه شرکت می کرد.
 شریفی گفت:" نیروهای امنیتی با سلاح گرم ، گازهای سمی و اشک آور به ما حمله کردند .با چشم خود شاهد کشته و زخمی شدن چند تن از جمله یونس و یوسف شموسی بودم."
او گفت: ما مخالف تروریسم و خشونت از هر طرفی که باشد هستیم. ما حقوق ملت خود را به شکل مسالمت آمیز و از طریق برگزاری تظاهرات پیگیری کردیم. ما بی گناه هستیم و اتهام محاربه با خدا و پیامبر و فساد فی الارض و حکم اعدام در دادگاهی غیرعادلانه بر ما تحمیل شد."
شریفی افزود:" مطالبات ما مسالمت آمیز بود و خواستار رسیدن به حقوق سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ملت خود بودیم اما به اعدام محکوم شدیم."
این فعال سیاسی در پایان گفت:" ما از مرگ نمی ترسیم و به هر چه خدا بخواهد قانع هستیم."
طه حیدری دیگر فعال سیاسی اعدام شده نیز در پیام خود گفت:" من از ساکنان منطقه ملاشیه در اهواز هستم و دو فرزند دارم. در 20 آوریل 2011 بازداشت شدم و سه ماه را در زندان اطلاعات سپری کردم. در سلول های تاریک در حالی که چشم بند بر روی چشمانم بود متحمل شدیدترین شکنجه های روحی و جسمی شدم."
 قیام پابرهنگان
او گفت:" به همراه برادرانم و دوستانم در انتفاضه 15 آوریل که قیام گرسنگان ، پابرهنه گان و مظلومان بود ، شرکت کردیم. ما علیه فارسی سازی منطقه و تبعیض قیام کردیم و هنگامیکه تجمع مسالمت آمیز برگزار کرده بودیم توسط نیروهای رژیم بازداشت شدیم."
او افزود:" من و برادرانم و دوستانم تهدید شدیم در صورتی که از همکاری واعتراف به هر چه بر ما دیکته شده سرباز زنیم با مرگ روبه رو خواهیم شد."
حیدری افزود:" با حضور احمدی نماینده دادستانی شکنجه شدیم و او ما را به اعدام تهدید کرد سپس شعبه 4 دادگاه انقلاب به ریاست مرتضی کیاستی ما را به اعدام محکوم کرد."
تبعیض و گسترش فقر
او به نمایندگی از دوستانش گفت:" ما ساکن یک محله بسیار فقیری هستیم که دهها هزار نفردر آن زندگی می کنند. در حالی که بزرگترین شرکت صنایع فولاد ایران در مقابل ما قرار دارد اغلب کارگران آن از خارج از اهواز استخدام می شوند. با این وجود محله ما از بالاترین سطح فقر ، بیکاری ، گسترش مواد مخدر و پایین ترین سطح رفاه مدنی ، اجتماعی و بهداشتی رنج می برد."
وی گفت:" نصیب ما از چاه های نفت و گاز چیزی جز دود نیست. رژیم همچنین مسیر آب رودخانه های منطقه را به سمت مناطق فارس نشین منحرف کرد و به این ترتیب کشاورزی منطقه نابود شد. شرکت های استعماری نیشکر نیز بقیه زمین ها و آب ها را تصاحب کردند."
گفتنی است خبر اعدام این چهار فعال در 18 ژوئن گذشته به خانواده های آنها در اهواز ابلاغ شد.
اتحادیه اروپا ، بریتانیا ، آلمان و همچنین سازمان های حقوق بشری مختلف از جمله سازمان عفو جهانی و دیده بان حقوق بشر اجرای این حکم را محکوم کرده بودند.

عباس و عبدالرحمن حیدری علی نعامی شریفی

اعدام مخفيانه چهار زندانی سياسی در اهواز

خبرگزاری هرانا – يکی از اقوام نزديک به خانواده حيدريان که سه تن از فرزندانشان طی هفته گذشته اعدام شده‌اند در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشت: «با گذشت يک هفته از اجرای حکم اعدام ۴ زندانی سياسی محبوس در زندان کارون اهواز تا کنون ابلاغ رسمی از سوی دستگاه قضايی مبنی بر اجرای حکم ايشان صورت نگرفته است.»
وی که يکی از بستگان نزديک خانواده حيدريان است در اين گفتگو اعلام داشت: «هفته گذشته پس از خارج کردن چهار زندانی سياسی تلاش‌های از سوی جليل حيدريان برای اطلاع از وضعيت برادران خود صورت گرفت که به بازداشت وی انجاميد و پس از اين بازداشت پسر عموی خانواده حيدريان با پيگيری‌های خود از طريق يکی از کارکنان زندان کارون اهواز متوجه اجرای حکم اعدام ايشان شدند.»
وی هم چنين ضمن اعلام اينکه پيگيری‌های صورت گرفته تا کنون موجب ابلاغ رسمی اجرای حکم اعدام ۴ زندانی به خانواده‌ها نشده است گفت: «پسری عموی خانواده حيدريان در مراجعه به ستاد خبری وزارت اطلاعات و دادگستری خوزستان تا کنون به نتيجه‌ای نرسيده است و ماموران وزارت اطلاعات پيش‌تر به وی اعلام کردند که انتقال ايشان به مکان نامعلوم برای ادامه پروسه تحقيقات بوده است.»
وی هم چنين اعلام داشت: «در طول يکسال گذشته خانواده‌های اعدام شدگان مراجعات زيادی به نهادهای امنيتی و قضايی در استان و مرکز کشور داشته‌اند ولی هيچ يک از پيگيری‌ها نتيجه مثبتی نداشته است.»
براساس اعلام دادستانی خوزستان به خانواده اعداميان، در پی تظاهرات در شهرک ملاشيه اهواز در سال گذشته، بين اهالی اين شهرک و مأموران انتظامی درگيری روی داد که در جريان آن يک مامور پليس کشته و يک نفر نيز مجروح شده است آقايان عباس حيدريان معروف به جاسم فرزند رحيم، علی (جمشيد) حيدريان معروف به طه فرزند رحيم، عبدالرحمان حيدريان معروف به ناصر فرزند رحيم، علی نعامی (شريفی)، امير معاوی و عباس حيدری فرزند عبدالحسن به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، محاربه با خدا و قتل مامور نيروی انتظامی در ۳۱ فروردين سال ۹۰ بازداشت شدند.
بازداشت شدگان پس از ماه‌ها نگهداری در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات اهواز از سوی شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضی مرتضی سياستی محاکمه و آقايان عباس، علی، عبدالرحمان حيدريان و علی نعامی به اعدام و امير معاوی و عباس حيدری به ترتيب به ۳۸ سال و ۱۷ سال حبس تعزيری توام با تبعيد به يکی از زندانهای استان مازندران محکوم شدند. (حکم صادره در ۲۷ اسفند ماه سال گذشته به ايشان در زندان ابلاغ شد)
احکام صادره پس از صدور حکم به ديوان عالی کشور ارسال و پس از تائيد به اجرای احکام زندان کارون اهواز ارسال شد که بر اين اساس هفته گذشته چهار زندانی در محل نامعلومی اعدام شدند.
گفتنی است روز گذشته پس از کسب اطلاع از اجرای حکم اعدام چهار زندانی سياسی، خانواده اعداميان قصد اجرای مراسم ختم طی امروز برای ايشان را داشتند که با تهديد و تماس تلفنی با ايشان از برگزاری اين مراسم جلوگيری شده است، هم چنين از روز گذشته تردد نيروهای انتظامی و امنيتی در شهرک ملاشيه چشمگير شده است. 
 از راست: عباس حیدریان،طه جیدریان وعبدالرحمن حیدریان
بنا بر گزارش‌های گوناگون بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۹ خرداد یک مامور نهاد امنیتی قضایی در اهواز ضمن تماس با خانواده حیدریان اعدام دوتن از فرزندان آن خانواده و یکی از عموزادگان آنها را اطلاع داد. عباس حیدریان معروف به جاسم، طه حیدریان معروف به جمشید، عبد الرحمن حیدریان معروف به ناصر، سه جوان اعدام شده هستند. علی نعامی و امیر معاوی دو زندانی دیگر هستند که در چارچوب یک پرونده به همراه سه فرد یاد شده بیش از یک سال است در بازداشت به سر می‌برند.
منابع نزدیک به خانواده سه برادر، طه حیدریان، ۲۸ ساله؛ عباس حیدریان، ۲۵ ساله؛ و عبدالرحمن حیدریان، ۲۳ ساله – به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که مقامات در تاریخ ۱۷ ژوئن خانواده آنان را از اعدام هر سه برادر مطلع کردند. دو هفته قبل، مقامات زندان آن سه برادر را، همراه با سه زندانی دیگر، از بند عمومی زندان کارون به مکان نامعلومی منتقل کردند. برادر دیگر آنان نیز بعد از آنکه در مورد محل نگهداری برادران خود پرس و جو می‌کرد، دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است. خانواده برادران قبل از ۱۷ ژوئن هیچ گونه اطلاعی از آن‌ها از زمان انتقال آنان تا کنون ندارد و این نگرانی افزایش یافته بود که مبادا هر چهار تن که محکوم به مجازات اعدام شده‌اند در ظرف چند روز اعدام شوند. اعتقاد بر این است که چهارمین فرد اعدامی علی نعامی شریفی نام دارد.
جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت، «ضرور است تا مسئولین زندان خانواده‌های این مردان را از آنچه بر عزیزانشان اتفاق افتاده است مطلع کنند. حتی اگر یک فرد به جرائم جدی محکوم شده باشد، مقامات حق ندارند خانواده آنان را بی‌اطلاع نگه دارند. در ضمن ضرور است که مقامات زندان اجساد اعدام شدگان را به خانواده‌های آنان تحویل دهند تا آن‌ها بتوانند به شکل مناسب مراسم دفن عزیران خود را برگزار کنند».
ادامه اینجا 
  بازداشت امین زرگرنژاد، فعال دگراندیش چپ خویی
بیش از دو هفته از بازداشت امین زرگرنژاد، فعال دگراندیش چپ خویی و بازداشت وی در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز می گذرد. یت زور و استبداد این بار در قامتی دیگر به دستگیری و حذف منادیان آزادی و دموکراسی کمر بسته است، غافل از اینکه هیچ گاه نخواهد توانست فریاد آزادی خواهی را خاموش و حذف کند. در مدت این دو هفته تنها یک تماس تلفی کوتاه با او برقرار شده و تاکنون هیچ خبری از دلیل بازداشت، اتهامات و سلامتی وی خبری در دست نیست. امین زرگرنژاد در میان فعالین سیاسی شهرستان خوی چهره و نامی شناخته شده است. عضو سابق موسسه غیر دولتی اورین خوی و مدرس مباحث علوم انسانی در این موسسه از فعالین با دانش و توانمند این شهر به شمار می آید. امین زرگرنژاد به زعم و گفته بسیاری همواره علاقه مند به فعالیت در زمینه تئوریک بوده و فعالیت های او نیز همواره جنبه ای علمی و آشکار را داشته است. اما گویا حاکمیتی که ارکان قدرت خود را هر روز سست تر از گذشته می بیند، برای بقای خود به هر اقدام غیر انسانی و غیر اخلاقی دست می زند. ما جمعی از فعالین خویی حرکت ملی آزربایجان، دستگیری "امین زرگرنژاد" را به شدت محکوم کرده و ابراز نگرانی خود را از وضعیت و سلامتی این فعال دگراندیش چپ خویی اعلام می داریم و خواهان آزادی هرچه سریعتر وی هستیم.
جمعی از فعالین حرکت ملی آزربایجان در شهرستان خوی
 
دیده‌بان حقوق بشر
Freitag, 22. Juni 2012, ‏13:47:05 | bahram

دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت که مقامات ایران باید فوراً در باره محل نگهداری و رفا هفت فعال اقلیت عرب آن کشور که تحت بازداشت مسئولین ایرانی قرار دارند معلومات ارائه کنند. دیده‌بان حقوق بشر نگران است که مسئولین زندان در شهر اهواز احتمالاً دست کم چهار نفر از هفت فعال عرب را در روزهای اخیر اعدام کرده و از تحویل اجساد به خانواده‌های آنان امتناع ورزیده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر افزود که مقامات ایرانی باید فوراً کاربرد مجازات اعدام‏ در آن کشور را به حالت تعلیق قرار دهند.
منابع نزدیک به خانواده سه برادر، طه حیدریان، ۲۸ ساله؛ عباس حیدریان، ۲۵ ساله؛ و عبدالرحمن حیدریان، ۲۳ ساله – به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که مقامات در تاریخ ۱۷ ژوئن خانواده آنان را از اعدام هر سه برادر مطلع کردند. دو هفته قبل، مقامات زندان آن سه برادر را، همراه با سه زندانی دیگر، از بند عمومی زندان کارون به مکان نامعلومی منتقل کردند. برادر دیگر آنان نیز بعد از آنکه در مورد محل نگهداری برادران خود پرس و جو می‌کرد، دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است. خانواده برادران قبل از ۱۷ ژوئن هیچ گونه اطلاعی از آن‌ها از زمان انتقال آنان تا کنون ندارد و این نگرانی افزایش یافته بود که مبادا هر چهار تن که محکوم به مجازات اعدام شده‌اند در ظرف چند روز اعدام شوند. اعتقاد بر این است که چهارمین فرد اعدامی علی نعامی شریفی نام دارد.
جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت، «ضرور است تا مسئولین زندان خانواده‌های این مردان را از آنچه بر عزیزانشان اتفاق افتاده است مطلع کنند. حتی اگر یک فرد به جرائم جدی محکوم شده باشد، مقامات حق ندارند خانواده آنان را بی‌اطلاع نگه دارند. در ضمن ضرور است که مقامات زندان اجساد اعدام شدگان را به خانواده‌های آنان تحویل دهند تا آن‌ها بتوانند به شکل مناسب مراسم دفن عزیران خود را برگزار کنند».
نیروهای امنیتی برادران حیدریان و علی نعامی شریفی را به دنبال تظاهرات ضد دولتی که به تاریخ ۱۵ آوریل در چندین شهر استان خوزستان که اکثراً عرب نشین‌اند صورت گرفت دستگیر کرده و مدعی شدند که آنان مسئول قتل یک مامور نیروی انتظامی هستند. تظاهرات آوریل ۲۰۱۱ به مناسبت یادبود از ششمین سالگرد اعتراضات مردمی سال ۲۰۰۵ خوزستان برگزار شده بود که در جریان آن نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان بر روی آنان در شهر اهواز و چند شهر دیگر آتش گشود. در اثر این خشونت دست کم ۵۰ تظاهرکننده کشته و صد‌ها نفر دیگر بازداشت گردیدند. معترضان معتقد‌اند که دولت آنان را به شکل سیستماتیک، به ویژه در بخش اشتغال، مسکن، و حقوق مدنی و سیاسی مورد تبعیض قرار می‌دهد.
چندین منابع دیگر در داخل و خارج از ایران که با خانواده‌های بازداشت شدگان رابطه نزدیک دارند به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که در ۹ ژوئن، مسئولین زندان کارون اهواز، طه، عباس و عبدالرحمن حیدریان و سه نفر دیگر به نامهای منصور حیدریان، امیر معاوی و علی نعامی شریفی را به یک مکان نامعلوم منتقل کردند. این منابع افزودند که در‌‌ همان روز مقامات عبدالجلیل حیدریان، یکی از برادران دیگر حیدریان، را که تلاش داشت راجع به پرونده برادران خود اطلاعات بیشتر کسب کند دستگیر و به یک مکان نامعلومی انتقال دادند. یکی از منابع به دیده‌بان حقوق بشر گفت که یکی از شعب دادگاه انقلاب معاوی را به اتهام ارتکاب جرائم امنیت ملی به ۱۵ سال تبعید داخلی محکوم کرده است و از اینرو، وی در جمله افراد محکوم به مجازات اعدام قرار ندارد.
یکی از فعالان عرب ایران به دیده‌بان حقوق بشر گفت که برادران حیدریان همراه با شریفی توسط یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب شهر اهواز، به جرم قتل یک مامور نیروی انتظامی و زخمی کردن یک مامور دیگر در جریان اعتراضات ۱۵ آوریل ۲۰۱۱ محکوم شناخته شده است. اعتقاد بر این است که دادستان آنان را متهم به محاربه و افساد فی الارض کرده‌اند که هر دو آن‌ها از جمله جرائمی هستند که دارای مجازات اعدام می‌باشند. در ۵ مارس، ماموران وزارت اطلاعات به خانواده‌های بازداشت شدگان اطلاع داده بودند که دیوان عالی کشور احکام دادگاه بدوی را تایید و قرار است بازداشت شدگان به زودی به مجازات اعدام سپرده شوند.
دیده‌بان حقوق بشر نتوانسته است درباره مکان و زمان برگزاری دادگاه ابتدایی هیچ گونه اطلاعی پیدا کند. منابع افزودند که مقامات به طور منظم مانع دسترسی بازداشت شدگان به خانواده‌ها و وکلای آنان در جریان بازداشت قبل از محاکمه می‌شوند و این ترس وجود دارد که بازداشت شدگان در این زمان مورد شکنجه قرار گرفتند تا اعتراف کنند.
در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱، پرس تی وی، یک شبکه انگلیسی زبان دولتی، مستندی را پخش کرد که در آن سه مرد عرب جلوی دوربین به «فعالیت‌های تروریستی» اعتراف کردند. برنامه مدعی بود که آنان – هادی راشدی، هاشم شعبانی، و طه حیدریان – عضو یک گروه موسوم به «خلق عرب» هستند که مورد حمایت ایالات متحده امریکا و انگلستان و اعراب ایرانی خارج از کشور که جبهه‌ای تحت عنوان مدافعین حقوق بشر تشکیل داده‌اند قرار دارند.
منبعی که با راشدی و شعبانی آشنایی داشت قبلا به دیده‌بان حقوق بشر گفته بود که آنان از جمله ۱۰ نفر ساکن شهر خلف آباد که در حدود ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد هستند که از ژانویه ۲۰۱۱ تاکنون در بازداشت و اسارت مقامات ایرانی به سر می‌برند. اطلاعات کمی درباره اتهامات وارده علیه راشدی و شعبانی در دسترس است، اما منابع ابراز نگرانی کردند که آنان نیز امکان دارد به سرنوشت مشابه طه حیدریان و دیگران مواجه شوند.
دیده‌بان حقوق بشر گفت که از ماه مه ۲۰۱۱ تاکنون، مقامات دست کم ۱۱ مرد عرب تبار ایرانی و یک پسر ۱۶ ساله را در زندان کارون به اتهام ارتباط با گروه‌های مسلح که به نیروهای امنیتی حمله کرده اعدام کرده‌اند. فعالان حقوق بشر به دیده‌بان گفته‌اند که در این مدت نیز دست کم شش نفر دیگر که تحت بازداشت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در ارتباط با تظاهرات ضد دولتی که در سراسر استان خوزستان در آوریل ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ صورت گرفت به سر می‌بردند در اثر شکنجه کشته شدند.
دیده‌بان حقوق بشر به دلیل ماهیت غیرقابل برگشت، بی‌رحمانه و غیرانسانی بودن مجازات اعدام تحت هر شرایطی با اجرای آن مخالف هست.
در آوریل ۲۰۱۱، دیده‌بان حقوق بشر کاربرد مهمات زنده توسط نیروهای امنیتی را علیه معترضان در شهرهای سراسر استان خوزستان که باعث کشتار ده‌ها و زخمی شدن بسیاری دیگر شده بود مستند ساخت. تاکنون هیچ یکی از مقامات ایرانی در ارتباط با این کشتار مورد تحقیق قرار نگرفته است.
دیده‌بان حقوق بشر مجدداً از مقامات ایرانی خواست که به رسانه‌های مستقل بین المللی و سازمان‌های حقوق بشر اجازه دهند تا در باره موارد جدی نقض حقوق بشر در استان خوزستان تحقیق کنند.
استورک افزود، «بالا بودن تعداد کشتار‌ها و دستگیری‌ها، همراه با قطع اطلاعات در سال‌های اخیر در استان خوزستان حاکی از آن است که دولت تلاش می‌کند تا مسایل هولناکی را که در آنجا اتفاق می‌افتد کتمان کند. برای اجرای عدالت لازم است که مقامات تحقیقات مستقل و شفافی را در باره سرنوشت بازداشت شدگان و اتهامات شکنجه در آنجا انجام دهند.»
لطفاً برای معلومات بیشتر راجع به گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر در باره ایران نگاه کنید:
http: //www. hrw. org/middle-eastn-africa/iran
لطفاً برای معلومات بیشتر با افراد ذیل تماس بگیرید:
در نیویورک، فراز صانعی (انگلیسی، فارسی): ۰۱۵۳-۴۲۸-۳۱۰-۱+ (همراه) و یا +۱-۲۱۲-۲۱۶-۱۲۹۰ و یا saneif@hrw. org
در واشنگتن، دی سی، جو استورک: ۴۹۲۵-۲۹۹-۲۰۲-۱+ (همراه)، و یا +۱-۲۰۲-۶۱۲-۴۳۲۷ و یا storkj@hrw. org
خبرگزاری هرانا – (نیویورک، ۲۱ ژوئن ۲۰۱۲)


هیچ نظری موجود نیست: