۲۷ اردیبهشت، ۱۳۹۰

اعدام سیستماتیک اقلیت ها در ایران، تائید حکم اعدام حبیب الله لطیفی در دیوان عالی کشور

عدالتخواهان کاری از مانا نیستانی

اول به سراغ کمونیست ها رفتند، من اعتراضی نکردم - چون کمونیست نبودم. سپس به سراغ سوسیالیست ها رفتند، من اعتراضی نکردم - چون سوسیالیست نبودم. به سراغ سندیکاها رفتند، من اعتراضی نکردم - چون سندیکالیست نبودم. به سراغ یهودی ها رفتند، من اعتراضی نکردم - چون یهودی هم نبودم. در آخر به سراغ من آمدند - اما دیگر کسی باقی نمانده بود که بخاطر من اعتراضی بکند./شعری از مارتین نیمولر، سروده شده در هنگام جنگ جهانی دوم.
Martin Niemöller
تائید حکم اعدام حبیب الله لطیفی در دیوان عالی کشور
فعالان مدنی در سنندج اعلام کرده اند که حکم اعدام حبیب الله لطیفی، دانشجوی زندانی کرد پس از تائید توسط دیوان عالی کشور یک بار دیگر به دایره اجرای احکام رفته است. حکم اعدام این زندانی سیاسی که قرار بود در ۵ دی ماه ۱۳۸۸ اجرا شود، بعد از اعتراض و تجمع مردم سنندج در مقابل زندان این شهر و درخواست وکلای او، در آستانه اجرا متوقف شد. به گزارش منابع خبری در کردستان این حکم در ۷ دی ماه سال گذشته به دیوان عالی کشور ارسال شده و پس از ۲۴ ساعت با تائید حکم مجددا به دایره اجرای احکام دادگستری سنندج ارسال شده است. زمان مشخصی برای اجرای حکم این دانشجوی محکوم به اعدام تعیین نشده است، اما آنطور که مطلعان از این پرونده خبر داده‌اند حکم وی مشمول «وقت احتیاطی» شده و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد. خانواده لطیفی این خبر را تائید کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها در کردستان شماری از فعالان مدنی در نامه‌ای که به امضای صدها شهروند سنندجی رسیده است از آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خواست «عفو خاص» کرده‌اند. حبیب‌الله لطیفی، دانشجوی سال آخر رشته مهندسی صنایع در دانشگاه ایلام، روز اول آبان سال ۱۳۸۶ بازداشت شد. او به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و محاربه» به اعدام محکوم شد.
حکم اعدام حبیب الله لطیفی به اجرای احکام فرستاده شد
در حال حاضر پرونده به لحاظ آئین دادرسی به آخرین مرحله خود رسیده و به اجرای احکام ارسال شده تا زمان مناسب یا آنچیزی که حقوقا "وقت احتیاطی" می گویند اجرا گردد. اما با توجه به اینکه رهبر جمهوری اسلامی دارای حق "عفو خاص" است و این حق نیز از سوی او به عالیترین مقامات قوه قضائیه تنفیذ شده، لذا تنها راه حل باقیمانده درخواست عفو از مقام رهبری است. بر این اساس ما فعالان جامعه مدنی در داخل با همکاری شهروندان سنندجی و همچنین با مشورت و هماهنگی وکلای پرونده حبیب، چنین درخواستی را تنظیم و بعد از جمع آوری بیش از یک هزار امضا به دفتر مقام رهبری ارسال کرده ایم.
سال گذشته نتوانستند اعدامش کنند.

لینک های مربوط به اعتراضات کردستان علیه حکم اعدام حبیب در سال پیش اینجا

چهار کودک: ترک، فارس، عرب و کرد تصویر مردی را کشیدند. اولی دست‌هایش را دومی سرش را سومی میانه و پاهایش را و چهارمی تفنگی بر دوش اش.

يوسف عزيزی بنی طرف: جمهوری اسلامی در کمتر از يک ماه هم قاتل را پيدا می کند، هم حکم می دهد و هم حکم را اجرا کند، کمپين بين المللی حقوق بشر
به دنبال اعلام خبری که وب سايت خبری العربيه به نقل از سايت اهوازنيوز مبنی بر اعدام ۹ تن از شهروندان اهوازی در تاريخ ۱۷ ارديبهشت يوسف عزيزی بنی طرف، دبير کانون «مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستيزی در ايران» که در حال حاضر مقيم لندن است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« طبق خبرهايی که ما به سختی از رابطه هايما ن در اهواز گرفتيم، سه نفر در ملاعام و در سه راه حميديه به دار آويخته شدند که هر سه برادر به نام های علی حيدری(۲۵ ساله)، جاسم حيدری(۲۳ ساله) و ناصر حيدری(۲۱ ساله) بودند. اين اعدام ها توسط شاهدان عينی ديده شده و هيچ شکی در آنهاست. اما ۶ نفر ديگر در زندان کارون اهواز به دار آويخته می شوند که کسی هنوز چيزی نمی داند. هنوز خانواده های آنها نيز جسد را نديده اند و يا اصلا خبر نداشته اند که برای روز اعدام به زندان بروند. آنها نيز فقط همين خبر را شنيده اند.»
با اين حال منابع خبری رسمی تنها نام هشت نفر از نه نفر اعلام شده به اعدام را ذکر کرده اند. يوسف عزيزی نيز اشاره کرد که از طريق رابط های خبری در اهواز نيز نام نفر نهم را به دست نياورده اند. طبق خبر سايت اهواز نيوز، نام پنج نفر از ۶ اعدامی زندان کارون اهواز امير معاوی، علی نعامی، امير بدوی، احمد ناصری و هاشم حميدی است.
يوسف عزيزی بنی طرف درباره اتهامات اين ۹ نفر گفت: « برعکس منابع خبری رسمی ايران که جرم آنها را حمله به نيروی انتظامی و اعمال منافی عفت عمومی عنوان کرده اند به نظر ما و منابع محلی، سه برادری که در سه راه حميديه اعدام شدند از فعالان تظاهرات ۱۵ آوريل امسال در اهواز بودند مگر اينکه نظام جمهوری اسلامی به سازمان های حقوق بشری مستقل اجازه بدهند تا به ايران بروند و خلاف آن را ثابت کنند.آنها از بچه های محله ی ملاشيه بوده اند و ملاشيه اولين نقطه ای از اهواز بود که در آن تظاهرات ۱۵ آوريل شروع شد. ما فکر می کنيم که آنها از فعالان تظاهرات بودند و مردم را برای شرکت جمع می کردند و حالا دولت جمهوری اسلامی آنها را در ملا عام اعدام کرده تا بقيه را بترساند.»…….
دبير کانون مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستيزی در ايران گفت: « منابع خبری رسمی گفته اند که سر برادری که در ملاعام اعدام شده اند اتهامشان حمله مسلحانه به نيروی انتظامی در يکی از ايست های بازرسی اهواز بوده است اما اين را هيچ شاهد بی طرفی تاييد نکرده است و متهمان وکيلی هم نداشته اند و دادگاه غير علنی و پشت درهای بسته بوده است. عجيب است نظام جمهوری اسلامی در زمان کمتر از يکماه هم قاتل را پيدا می کند و هم حکم می دهد و هم حکم را اجرا کند درحاليکه حداقل اين روند های قانونی بايد چند ماهی طول بکشد.آخر همين طور که به راحتی کسی را اعدام نمی کنند وسريع حکم قطعی و اجرا نمی شود.»
يوسف عزيزی گفت: «در اهواز گاه بی گاه شاهد اعدام فعالان سياسی هستيم، گاهی با اسم قاچاقچی ، گاهی با اسم متجاوز به عنف اعدام می شوند. دولت ايران تظاهرات مردم عرب اهواز را هيچ وقت تاب نياورده است.»

محمد و عبداله فتحی صبح فردا در زندان اصفهان اعدام خواهند شد
محمد فتحی (۲۷ ساله) و عبدالله فتحی (۲۹ ساله) در فروردین ۱۳۸۹ دستگیرشده و به زندان اصفهان منتقل شدند و سپس تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی بازجویان برای پذیرش اتهامات مطروحه از جمله ارتباط با گروههای مخالف نظام، اقدام برای مبارزه مسلحانه، محاربه با خدا و سرقت مسلحانه قرار گرفتند

سرگذشت یک کودک پناهجوی افغان در صدر پرفروش‌ها «در دریاها تمساح‌ها شنا می‌کنند»
strangers  یک فیلم کوتاه از رامین آقایی
 از نشریه اینترنتی سینمای آزاد
خطر جدی اجرای حکم اعدام حبیب لطیفی
1390 ارديبهشت 26 - کردیش پرسپکتیو: در پی انتشار خبر قریب‌الوقوع بودن اجرای حکم اعدام حبیب لطیفی و شیرکو معارفی، کمپین بین المللی لغو مجازات مرگ در بیانیه خبری خود ضمن اعتراض به اجرای روزافزون احکام اعدام در ایران باخطاب قرار دادن شخصیتها و نهادهای حقوق بشری، خواستار اعتراض نسبت به تائید مجدد حکم اعدام حبیب لطیفی شده است.
در دی ماه سال گذشته به دنبال تلاشهای وکلا، خانواده و فعالین مدنی که منجر به توقف حکم اعدام حبیب لطیفی دانشجو و فعال سیاسی کرد شد، همه امیدها به بررسی مجدد پرونده بود که با درخواست وکلا برای تطبیق قانون جدید «وحدت رویه قضایی» پرونده، و بازبینی مجدد در روند و ایرادهای قضایی آن توافق شده بود.
بر اساس اطلاعات موثقی که به کمپین بین المللی لغو مجازات مرگ در ایران رسیده است، دیوان عالی کشور، به عنوان عالی ترین مقام قضایی در ایران بجای رسیدگی به ایرادهای شکلی، با حکم اعدام و پرونده از لحاظ ماهوی برخورد کرده و در یک اقدام شتابزده حکم اعدام را مجددن تایید و برای اجرا به دایره اجرای احکام فرستاده است.
کمپین بین المللی لغو مجازات مرگ در ایران ضمن اعتراض به اجرای رور افزون احکام اعدام در ایران، از جمله خطر اجرای قریب الوقوع حکم اعدام حبیب لطیفی، از همه شخصیتها و نهادهای حقوق بشری می‌خواهد تا نسبت به این حکم اعتراض نموده و نگذارند سر بی گناهان بالای دار برود.
خانه‌ "عباس لطیفی" پدر دانشجویی کورد" حبیب الله‌ لطیفی" در محاصره‌ است
شرح كامل يورش وحشيانه ماموران به خانه حبيب الله لطيفي از زبان سوگند- خواهر زاده حبيب لطيفي
خانواده حبیب‌الله لطیفی بازداشت شدند
در قفل در کلیدی نچرخید: فیلم؛ خانواده حبیب الله لطیفی در مقابل زندان سنندج امروزصبح
حبیب زنده است- تعویق حکم اعدام حبیب الله لطیفی
آخرین ملاقات حبیب الله لطیفی با خانواده اش انجام شد
تحصن مردم سنندج در مقابل زندان مرکزی این شهر همراه با خانواده حبیب الله لطیفی
علیه حکم اعدام حبیب لطیفی شهر سنندج یکسره در خاموشی بسر می برد
اعدام حبیب لطیفی - فردا یکشنبه صبح ساعت6:30 در زندان سنندج
تجمع اعتراضی - از اعدام حبیب لطیفی جلوگیری کنیم...
حبیب الله لطیفی سه روز دیگر اعدام خواهد شد/ روز یکشنبه

هیچ نظری موجود نیست: