۰۸ اردیبهشت، ۱۳۹۱

«تور» با پروژه‌ای جدید به جنگ فیلترینگ در ایران می‌رود


مجله «فوربز» از پروژه جديد «تور» برای غلبه بر فيلترينگ در ايران خبر داده است. فوربز می‌نويسد رازداری اينترنتی در کشوری مانند ايران که در سرکوبگری ديجيتال سابقه‌ای طولانی دارد هرچه باشد، «آسان» نيست.
در واکنش به اين اقدام جمهوری اسلامی، پروژه «تور» که تمرکز اصلی آن بر روی آزادی اطلاعات برای همگان است، در حال آزمايش يک ايده جديد است: ارتباط اينترنتی رمزگردانی شده که از ظاهر آن نتوان به ماهيت رمزگردانی شده‌اش پی برد.
راديو فردا در اين مورد با اندرو لومان، مدير اجرايی «تور» گفت‌وگو کرده است.
پروژه جديد «تور» شامل ارتباط رمزگردانی شده است که به ظاهر معمولی به نظر می‌رسند. شما در اين مورد به مجله فوربز گفته‌ايد «با قرار دادن يک روکش تويوتا بر روی اتوموبيل فِراری‌تان کاری کنيد که اتوموبيل شما به جای فِراری، تويوتا به نظر برسد.» اما يک چنين راهکاری چگونه می‌تواند به يک کاربر ايرانی در عبور از فيلترينگ کمک کند؟
تغييرات اخير در روش سانسور اينترنت توسط حکومت ايران به اين ترتيب است که اساساً تمامی ترافيک رمزگردانی شده، از قبيل «اس.اس.ال.» يا «اچ.تی.تی.پی.اس.»، را مسدود می‌کند. پراکسی در ابهامی که ما برای مقابله با اين شيوه ارائه کرده‌ايم، «اس.اس.ال.» را با زير يک پروتکل ديگر، مثل «اچ.تی.تی.پی.» معمولی، مخفی می‌کند.
چنين روشی بدان معناست که در عمل تجهيزات «تفتيش عميق بسته‌های اطلاعاتی» (
deep packet inspection) مورد استفاده توسط حکومت ايران بدون اينکه موفق به شناسايی ترافيک شبکه شوند آن را به عنوان ترافيک معمولی عبور خواهد داد.
در روزهای اخير، گزارش ها حاکی از آن بوده است که کاربران به سايت‌های «اچ.تی.تی.پی.اس.» دسترسی نداشته‌اند. آيا پروژه جديد «تور» خواهد توانست اين مسئله را حل نمايد؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟
بله، با استفاده از فن‌آوری «آبفس پراکسی» يا همان «پراکسی در ابهام». شما می‌توانيد اطلاعات بيشتر و نحوه دريافت اين پراکسی را از نشانی زير دريافت کنيد:
https://www.torproject.org/projects/obfsproxy
امنيت کاربران چه می‌شود؟
کاربران ايرانی بايد اين انتظار را داشته باشند که هرآنچه که در فضای اينترنت انجام می‌دهند، چه در داخل و چه در خارج مرزهای کشور، به طور کامل توسط رژيم ضبط و برای استفاده، در صورت نياز، نگهداری می‌شود.
مزيت «تور» نسبت به ابزارهای فيلترشکن موجود مثل «پی.اس. آی فون» و «فری گيت» چيست؟
«پی.اس. آی فون» و «فری گيت» هر دو ابزارهای عبور مستقيم از سانسور هستند. اين چنين فيلترشکن‌هايی برای زمانی مناسب هستند که مثلاً می‌خواهيد بر روی سايت «يوتيوب» فيلم تماشا کنيد يا از سايت‌هايی بازديد کنيد که خطر بازداشت برايتان به دنبال نخواهند داشت. اين فيلترشکن‌ها از جمله سيستم‌های پراکسی تک هاپ (
hop) شناخته شده هستند:
https://www.torproject.org/docs/faq.html.en#Torisdifferent
«تور» به شکل پيش فرض با هدف ناشناس نگاه داشتن شما، هم از چشم دولت و هم از ديد شبکه، طراحی شده است. افراد بسياری از «تور» برای تماشای فيلم های «يوتيوب» و بازديد از سايت‌های ممنوع اعلام شده توسط دولت استفاده می‌کنند، مانند فيس‌بوک، توئيتر، جی‌ميل، و غيره.
من يک ايرانی درون کشور هستم و مايلم از نسخه جديد «تور» استفاده کنم، لطفاً راهنمايی کنيد که چگونه بايد اين برنامه را دريافت کنم؟ همچنين خواهشمندم توضيح دهيد چند راه برای استفاده از اين ابزار وجود دارد؟
با شرايط فعلی بهترين راه استفاده از «
bittorrent» يا از طريق يک دوست است. در کل، راه معمولی برای دريافت «تور» رفتن به نشانی https://torproject.org/download خواهد بود. اما برای ايران در وضعيت موجود بهترين گزينه اين نشانی است: https://www.torproject.org/projects/obfsproxy
بدترين چالش در فيلترينگ ايران چيست؟
رساندن اطلاعات صحيح به کاربران. در حالی که دولت ايران ارتباط موجود با اينترنت را قطع می‌کند، استفاده صحيح از منابع محدود موجود برای ما که قصد کمک‌رسانی داريم، و همچنين افرادی که نياز به دريافت کمک دارند، ارزشمندتر می‌شود.
متأسفانه، ما سال گذشته تجربه‌ای شبيه همين وضعيت را در مصر داشتيم. حل اين مسئله هم از توان گروه «تور» به تنهايی خارج است.

Rosa:  آنها که میخواهند بطور ناشناس در اینترنت جستجو کنند.
لینک زیر به زبان آلمانی و انگلیسی به روی فایر فاوکس سوار میشه (اد- ان)
ناشناس بودن در اینترنت یک حق است که فعلا در برخی از کشورها غیر قانونی اعلام نشده. از آن استفاده کنیم!
What is anonymoX?
Was ist anonymoX?
Installation der Firefox-Erweiterung
für Firefox 6 oder neuer
Installation of the Firefox-Addon
for Firefox 6 or later

 سرود انترناسیونال/ اوژن پوتیه
L'Internationale(ROCK)
Tang Dynasty - Internationale (唐朝 - 国际歌)

chinese rock唐朝乐队 (chun can春蚕).mpg
Oh man, I was waiting forever for this to be uploaded. I couldn't find this anywhere! Xie Xie!!
خبرگزاری هرانا - چهاردهمین شمارهٔ ماهنامهٔ حقوقی- اجتماعی "خط صلح"، به صاحب امتیازی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر شد.
در این شماره می خوانید: "همجنسگرایی، طبیعت یا تربیت؟" ، "همجنسگرایی از بعد روانشناسی" ، "دگرباشی از دریچه نگاه یک همجنسگرا"، "تقابل پدرسالاری با همجنسگرایی"، "نقش همجنسگرای قربانی مسلمان در پروژه اسلام هراسی"، "حقوق همجنسگرایان در ایران"، "پایه های لرزان حکومت در مواجهه با همجنسگرایان" و ...
1.4mb  برای دریافت نسخه  PDF


هیچ نظری موجود نیست: