۱۴ دی، ۱۳۹۴

Ian Murdock ایان مورداک خالق و بنیانگذار توزیع لینوکس خودکُشی شد؟!

رزا: داشتم میرفتم خواب که با پیام خودکُشی دیگری از نوع آرون سوارتز شوکه شدم. 
فکرش را بکنید اجباری به زندان بیفتید (جرم اعلام شده مَستی)، سرتان را بشکنند، بیمارستان بروید. در زندان لباس زیرهایتان را به زور طوری از تن تان بیرون بکشند که پاره بشه و بعدش هم بدلیل مقاومت علیه دستگیری 25 هزار دلار جریمه بدهید و اعلام کنید که بزودی هم اینهمه را در بلاگتان خواهید نوشت و سه روز قبل از سال نو اما اعلام شود، خودکُشی کردید! پس احتمالن خودکُشی شده اید و خانواده هم اعلام می کند به خاطر "احترام" هیچی را مطرح نکنید! 
طرف مُخ کامپیوتر بوده، سفید پوست، 42 ساله، محله پولدار سانفرانسیسکو... یکی از آخرین توییت های قبل از مرگ به پلیس امریکا اعلام جنگ داده بود. عکس- برای بزرگنمایی کلیک کنیم.
یادش جاودان، راهش پر رهرو


مقالات انگلیسی در مورد توییت های حذف شده ی  ایان مورداک قبل از "خودکُشی"
برای خواندن بروی تیتر آن کلیک کنیم.




ایان مورداک، بنیان‌گذار توزیع لینوکس دبیان در سن ۴۲ سالگی درگذشت
جسد ایان مورداک خالق و بنیانگذار توزیع لینوکس دبیان دوشنبه گذشته در خانه‌اش در سن‌فرانسیسکو کشف شد. علت مرگ او هنوز مشخص نشده است.
در خصوص علت مرگ ایان مورداک هنوز اطلاعات بیشتری منتشر نشده است اما نگاهی به آخرین توئیت‌های منتشر شده از سوی ایان نشان می‌دهد که او با پلیس درگیر بوده و پس از بازگشت به خانه و انتشار آخرین توئیت‌های خود که بعد از مدتی پاک شده است احتمالا دست به خودکشی زده است. البته اینها تنها احتمال موجود هستند و هنوز نتیجه نهایی از سوی مسئولان محلی اعلام نشده است.
یک فقدان بزرگ برای لینوکس:
مرگ خالق Debianدر ابهام و سکوت محض
«ایان مورداک» - در 28 دسامبر در سکوت خبری محض و در 42 سالگی در شهر سانفرانسیسکو درگذشت؛ وی خالق و طراح اصلی 
، یکی از معروف ترین توزیع های حال حاضر سیستم عامل لینوکس بود و ایان، آن را در سال 1993 وقتی دانشجوی دوره کارشناسی در دانشگاه پوردو هندوستان بود، طراحی کرد.
هرگاه نامی از دبیان به میان بیاید همگان به یاد ایان مورداک می‌افتند. وی دوشنبه شب و در سن ۴۲ سالگی از دنیا رفت، مورداک پروژه‌ی دبیان را از سال ۱۹۹۳ آغاز کرد و آن را به یکی از موفق‌ترین‌ها در نوع خود مبدل ساخت. با زومیت همراه باشید.
روز گذشته و طی خبری در گذشت ایان مورداک بنیان‌گذار دبیان تایید شد. در همین راستا اعضای شرکت نرم‌افزاری داکر و تیم دبیان در بلاگ‌هایشان از تلاش‌ها و موفقیت‌های ایان تقدیر کردند آن‌ها همچنین از رسانه‌ها خواستند که در این شرایط ناراحت کننده حریم خصوصی خانواده‌ی ایان مورداک را رعایت کنند.
ایان مورداک پروژه‌ی دبیان را ۱۶ اوت ۱۹۹۳ و در زمان تحصیلش آغاز کرد. ایان  با تلفیق نام خودش و همسرش دبرا نام دبیان را انتخاب کرد. اعضای تیم دبیان مورداک را مردی بزرگ در عرصه‌ی نرم‌افزارهای منبع باز می‌دانند.
ایان مورداک تا سال ۱۹۹۶ که اولین نسخه‌‌ی این محصول به صورت عمومی منتشر شد، رهبری پروژه را برعهده داشت. دبیان در گذر زمان به یک توزیع منسجم برای لینوکس مبدل شد به طوری که امروزه شاهد هستیم دبیان پایه‌ و اساس بسیاری از توزیع‌های پرطرفدار لینوکس مانند اوبونتو، لینوکس مینت (که بر پایه‌ی اوبونتو ساخته‌ شده است) و SteamOS است.
میلیاردها نفر وقتی که از اینترنت استفاده و از وب ‌سایت‌ها دیدن می‌کنند در حقیقت در حال استفاده از دبیان هستند. دبیان همچنین به عنوان گزینه‌ی جایگزین ویندوز XP در ایستگاه فضایی بین‌المللی در نظر گرفته شد. دوستان ایان در داکر در مورد او می‌گویند:
 ما خودمان را افراد خوش‌شانسی می‌دانیم که فرصت آشنایی با مورداک و کار کردن با او را داشتیم. او با افکار، اشتیاق و تجربه‌ی خود همه را شگفت زده می‌کرد. او شخصی فوق‌العاده و برای بسیاری از ما الهام بخش بود؛ مرگ ایان برای تمام کسانی که او را می‌شناختند فقدانی بزرگ است.

مرتبط:



هیچ نظری موجود نیست: