۱۷ آذر، ۱۳۹۱

طرفداران مرسی تهدید به"جهاد"کردند- انقلاب مصر ادامه دارد+ فیلم

 طرفداران مرسی تهدید به"جهاد"کردنددويچه له
live stream

 عکس در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر تانک و زرهپوش مستقر شده است
تجمع منتقدان رئیس‌جمهور مصر با حمله‌ی نیروهای اسلام‌گرا به خشونت کشیده شد. دادستان کل خواهان محاکمه‌ی محمد البرادعی و عمرو موسی شده است. سه تن از مشاوران رئیس جمهور در اعتراض به رفتار دولت استعفا دادند.روز چهارشنبه (۵ دسامبر / ۱۵ آذر) در اطراف کاخ ریاست جمهوری در قاهره طرفداران ومنتقدان محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر، با یکدیگر به زدوخورد پرداختند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، علاوه بر پرتاب کوکتل مولوتوف و سنگ، صدای شلیک گلوله نیز به گوش رسیده است. در این درگیری‌ دست‌کم ۴۰ مامور پلیس و ۱۸ تن از تظاهرکنندگان زخمی شدند.ناآرامی‌های تازه در مصر از زمان فرمان جدید محمد مرسی آغاز شد. روز پنجشنبه (۲۲ نوامبر/۲ آذر) سخنگوی رئیس‌جمهور مصر در تلویزیون دولتی بیانیه‌ای را قرائت کرد که تمام تصمیم‌ها و فرمان‌های محمد مرسی را قطعی و لازم‌‌الاجرا می‌دانست و دستگاه قضایی حق جلوگیری از اجرای آن‌ها را نداشت.شامگاه شنبه (۱۱ آذر) پیش‌نویس قانون اساسی جدید که مبتنی بر شریعت اسلام است، به مرسی ارائه شد. این پیش‌نویس را شورای تدوین قانون اساسی مصر تهیه کرده که اکثریت آن را "اخوان‌المسلمین" و سلفی‌ها تشکیل می‌دهند. قرار است این پیش‌نویس روز ۱۵ دسامبر به رفراندوم گذاشته شود.منتقدان دولت با این رفراندوم مخالف هستند زیرا، به گفته‌ی آن‌ها، پیش‌نویس قانون اساسی جدید راه را برای ایجاد یک حکومت دین‌سالار هموار می‌کند.
تهدید به خشونت
طرفداران مرسی تهدید کردند که در صورت ادامه‌ی اعتراضات منتقدان، پاسخ آن‌ها را با خشونت خواهند داد. محمد ابو سمره، دبیراول حزب "سلامت و توسعه" در گفت‌وگو با شبکه‌ی خبری العربیه اظهار داشت: «اگر آن‌ها (منتقدان) با مشروعیت رئیس جمهور مخالفت کنند، پاسخ آن‌ها را با خشونت هرچه‌تمام‌تر خواهیم داد».او تاکید کرد: «ما نه اخوان‌المسلین هستیم، نه سلفی، ما جهادی هستیم».مداح معروف تلویزیون، عبدالله بدر، نیز در میزگردی در تلویزیون الحافظ تهدید کرد: «اگر یک مو از سر رئیس جمهور کم شود، ما چشم آن‌ها (اپوزیسیون) را از حدقه درمی‌آوریم».
استعفای مشاوران مرسی
خبرگزاری آلمان شامگاه چهارشنبه گزارش داد که سه تن از مشاوران رئیس‌جمهور مصر در اعتراض به زدوخوردهای خیابانی از سمت خود استعفا داده‌اند. سیف عبدالفتاح که از مشاوران سیاسی مرسی بود، در مصاحبه‌ با شبکه‌ی خبری الجزیره به رفتار دولت با منتقدان اعتراض کرد. او در حالی که گریه می‌کرد، اظهار داشت که تمامی مقامات بلندپایه‌ی مصر به فکر منافع شخصی خود هستند و خواست و نیازهای مردم را فراموش کرده‌اند.وبگاه روزنامه‌ی مصری الشروق هم نوشت که ایمان الساجد و عمر اللیثی نیز از هیئت مشاور رئیس‌جمهور کناره‌گیری کرده‌اند.
طرح محاکمه‌ی البرادعی و عمرو موسی
طرفداران مرسی مصمم‌اند به هر قیمتی که شده، رهبران اپوزیسیون و منتقدان رئیس جمهور را به سکوت وادارند. روز چهارشنبه طلعت ابراهیم عبدالله که ماه نوامبر از سوی مرسی به عنوان دادستان کل مصر منصوب شد، دستور پی‌گرد قانونی محمد البرادعی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل، عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه‌ی عرب و چند تن دیگر از سران اپوزیسیون را صادر کرد. علت این اقدام شکایت یک نماینده‌ی پیشین پارلمان از این افراد به اتهام "ترغیب شهروندان به سقوط دولت" است. یک روز پیش از این، دادستان کل مصر همین افراد را به "جاسوسی برای اسرائیل" متهم کرده بود.
پیشنهاد معاون رئیس‌جمهور
محمود مکی، معاون رئیس‌جمهور مصر روز چهارشنبه (۱۵ آذر) پیشنهاد داد که دولت با نیروهای اپوزیسیون در مورد مفادی از پیش‌نویس قانون اساسی که مورد انتقاد آن‌هاست رایزنی کند و پیشنهادهای آنان را برای تجدیدنظر در پیش‌نویس درنظر بگیرد. او از اپوزیسیون خواست، فعلا پیش‌نویس قانون اساسی را بپذیرد و تغییر آن را به پارلمانی که قرار است در سال آینده‌ی میلادی تشکیل شود واگذار کند. مکی در عین حال تاکید نمود که رفراندوم در زمان مقرر، یعنی ۱۵ دسامبر برگزار خواهد شد.
واکنش آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده آمریکا ‌از دولت مصر خواست، به «وعده‌ی انقلاب مصر برای برقراری حکومتی دموکراتیک» عمل کند. او در نشست وزیران امور خارجه‌ی کشورهای عضو ناتو در بروکسل تاکید کرد: «اعتراضات خیابانی در قاهره و شهرهای دیگر نشان می‌دهند که مصر نیاز شدیدی به دیالوگ دارد».

 05.12.2012

Violent Riots Over Egypt's Constitution Makes Over 600 Injured And 4 Deaths

Morsi defiant amid continued Egypt unrest  تلویزیون الجزیره

Activists denounce president's call for dialogue as he refuses to delay constitutional referendum.
Last Modified: 07 Dec 2012 08:27

Morsi addresses Egypt amid ongoing unrest
At least seven people have been killed and more than 770 injured in clashes outside the presidential palace in Cairo.

Police Break Up Egyptian Street Protests

فیلمهای جدید
Overnight clashes in Cairo turn deadly

Morsi addresses Egypt amid ongoing unrest

Clashes outside Egypt's presidential palace

Violent Riots Over Egypt's Constitution Makes Over 600 Injured And 4 Deaths

Egypt crisis: 'Ugly scene' as Cairo protesters clash
Egyptian Protesters Clash, Demonstration Turns Deadly

Egyptians at Presidential Palace Protests Draft Constitution

'Revolution in Egypt Cairo 6-12-2012

Egypt Descends Into Political Turmoil

فیلم زیر از مکزیک و مبارزه مردم با سلاح مولوتوف علیه نیروهای امنیتی را نشان میدهد.
FOX NEWS: Video 'Molotov protest' in Mexico over new presidents inauguration

ادامه اخبار مصر اینجا راکلیک کنیم.


Egypt Protests: Clashes Between Supporters, Opponents Of President Mohammed Morsi Kill 5 In Cairo (VIDEO)
Posted: 12/06/2012 3:40 am EST
Egyptian riot police stand guard during clashes between supporters and opponents of Egyptian President Mohammed Morsi outside the presidential palace in Cairo, Egypt, on Dec. 5, 2012. (AP Photo/Mostafa Elshemy)

مرسی خواهان گفت‌و‌گو با مخالفان شد

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، خواهان برگزاری دیداری با مخالفان در روز شنبه ۸ دسامبر شد تا از تشدید بحران سیاسی جلوگیری شود.

به گزارش بی بی سی، درگیری ها بین مخالفان و هواداران آقای مرسی در شب و روز گذشته به مرگ ۵ نفر و زخمی شدن ۶۴۴ نفر منجر شد.

محمد مرسی، در یک سخنرانی تلویزیونی از کشته شدن این پنج نفر ابراز تاسف کرد.

او افزود که حق اعتراض مسالمت آمیز را به رسمیت می شناسد ولی گفت که برخی پول گرفته اند تا کاری کنند که اعتراض ها به خشونت کشیده شود.

آقای مرسی گفت که ۸۰ نفر از کسانی که متهم به اقدام به رفتارهای خشونت آمیز هستند، بازداشت شده اند.

محمد مرسی گفت که بخش های بحث برانگیز فرمان اخیرش را که در آن اختیارات زیادی برای خود قائل شده، می توان بعد از گفت و گو با مخالفان تعدیل کرد.

به گفته او، پیش نویس قانون اساسی در روز ۱۵ دسامبر به همه پرسی گذاشته می شود، و نتیجه هر چه باشد، اختیاراتی که برای خود قائل شده، لغو خواهد شد.

چند روز پیش، پس از آنکه آقای مرسی اعلام کرد که پیش نویس قانون اساسی تدوین شده توسط مجلس را در روز ١٥ دسامبر به همه پرسی می گذارد، حرکت اعتراضی علیه فرمان او شدت گرفت و علاوه بر تجمع در میدان تحریر قاهره، در برابر کاخ ریاست جمهوری نیز تظاهراتی برگزار شد که روز و شب چهارشنبه به درگیری منجر شد.
در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر تانک و زرهپوش مستقر شده است
بی بی سی : درگیری بین مخالفان و هواداران رئیس جمهوری مصر چندین کشته و زخمی برجای گذاشته و همزمان با اعلام کناره گیری شماری از مشاوران رئیس جمهوری، گزارش های خبری حاکی از استقرار تانک و خودروهای زرهی در اطراف کاخ ریاست جمهوری است.

روز پنجشنبه، ١٦ آذر (٦ دسامبر)، به نقل از شاهدان عینی گزارش شد که در پی ناآرامی های روز و شب گذشته در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر در قاهره، از اوایل صبح، چند دستگاه تانک در مقابل این ساختمان مستقر شده و تعدادی خودروی زرهی نیز در اطراف این محل دیده شده است.

ساعاتی پیشتر، وزارت بهداری مصر اعلام کرده بود که در درگیری روز و شب گذشته بین مخالفان محمد مرسی، رئیس جمهوری، و هواداران او از گروه اسلامگرای اخوان المسلمین در اطراف کاخ ریاست جمهوری، دست کم پنج نفر کشته و بیش از سیصد تن زخمی شده اند.

این درگیری بعد از ظهر چهارشنبه و زمانی آغاز شد که صدها تن از هواداران اخوان المسلمین به طرفداری از محمد مرسی به سوی کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کردند تا مخالفان رئیس جمهوری را که در اطراف کاخ تحصن کرده بودند متفرق کنند. مهاجمان به برچیدن و آتش زدن چادرهای تحصن کنندگان مبادرت کردند که به خشونت بین دو طرف منجر شد.

این تحصن در اعتراض به فرمان روز ٢٢ اکتبر آقای مرسی برگزار شده بود که براساس آن، رئیس جمهوری قوه قضاییه را از رسیدگی به پرونده های مربوط به صلاحیت مجلس قانون اساسی و نظارت بر اقدامات رئیس جمهوری محروم کرد.

مجلس قانون اساسی از سوی پارلمان مصر منحله مصر بر پا شده و به دلیل تسلط اسلامگرایان بر آن، اعضای لیبرال و سکولار و نگران از امکان تحمیل یک نظام سیاسی دینی بر مصر و جلوگیری از حرکت این کشور به سوی دموکراسی، از عضویت مجلس کناره گرفته بودند.

پس از آنکه چند روز پیش آقای مرسی اعلام کرد که پیش نویس قانون اساسی تدوین شده توسط همین مجلس را در روز ١٥ دسامبر به همه پرسی می گذارد، حرکت اعتراضی علیه فرمان او شدت گرفت و علاوه بر تجمع در میدان تحریر قاهره، تظاهراتی نیز در برابر کاخ ریاست جمهوری برگزار شد و تعدادی از معترضان با برپا کردن چادر، در این محل متحصن شدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی مصر، علاوه بر قاهره، در چند شهر دیگر نیز تظاهراتی علیه رئیس جمهوری برگزار شده و از جمله در اسماعلیه و سوئز، دفاتر گروه اخوان المسلمین هدف حمله قرار گرفته و به آتش کشیده شده در حالیکه هواداران محلی این تشکل برای شرکت در حمله به مخالفان، به قاهره رفته و دفاتر آن بدون محافظ مانده بود.

همین خبرگزاری گزارش می کندکه صبحی صالح، عضو پارلمان منحله و از اعضای مجلس قانون اساسی نیز در شهر اسکندریه هدف حمله مخالفان قرار گرفت و زخمی شد.

همزمان، گزارش های خبری حاکی از کناره گیری تعدادی از مقامات نزدیک به رئیس جمهوری مصر در واکنش به تحولات خونین روز گذشته است. در برخی گزارش ها از عمرو اللیثی، سیف عبدالفتاح و ایمن الصیاد به عنوان مشاورانی نام برده شده که از سمت مشاور رئیس جمهوری کناره گرفته اند در حالیکه گزارش های دیگر حاکی از استعفای تعداد دیگری از مقامات نزدیک به آقای مرسی است.

هیچ نظری موجود نیست: