۲۳ خرداد، ۱۳۹۰

بعد از بیست سال، بار دیگر لیلا زانا- انتخابات پارلمانی ترکیه

بعد از بیست سال، بار دیگر لیلا زانا
به مناسبت انتخابات امروز پارلمانی در ترکیه
لیلا زانا امروز ۲۲ خرداد به احتمال زیاد از طرف مردم دیاربکر، و برای بار دوم راهی پارلمان ترکیه خواهد شد. لیلا زانا که اکنون به محبوب ترین سیاستمدار زن کرد تبدیل گشته در سال ۱۹۹۱ میلادی در سن ٣۰ سالگی بعنوان اولین زن کرد به پارلمان ترکیه راه یافت ولی بخاطر دفاع از هویت ملی خود و بزبان آوردن چند جمله به زبان ممنوعه کردی از تریبون مجلس که در آن بر برادری خلق های کرد و ترک تاکید ورزیده بود محاکمه و به جرم همکاری با حزب کارگران کردستان پ ک ک به ۱۵ سال زندان محکوم گشت. وی به همراه ٣ نماینده دیگر کرد ۱۰ سال را پشت میله های زندان گذراند.
لیلا زانا به مجلس ترکیه راه یافت، مردم دیاربکر شادی کنان به خیابانها ریختند.  روزنامه حریت ترکیه: مردم دیاربکر به دنبال انتشار نتایج اولیه انتخابات که حاکی از پیروزی لیلا زانا و 5 نماینده دیگر حزب کردهای ترکیه بود به خیابانها ریختند و به شادی پرداختند. لیلا زانا پیش از این به دلیل آنکه گفته بود عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک به همراه بارزانی و طالبانی سه رهبر بزرگ کردها هستند به زندان محکوم شده بود. در مراسم شادی مردم دیاربکر شعارهایی در طرفداری از پ ک ک و عبدالله اوجالان سر داده شد ولی در گیری بین مردم و پلیس گزارش نشده است. حزب حاکم عدالت و توسعه نیز توانست 5 نماینده از دیاربکر به مجلس بفرستند و پس از حزب کردی صلح و دموکراسی در جایگاه دوم قرار گرفت.

پیروزی اردوغان و حزبش در انتخابات پارلمانی ترکیه همانگونه که انتظار می‌رفت حزب عدالت و توسعه‌ به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، برنده‌ی انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در این کشور بود. امید او حزبش برای کسب دو سوم از کرسی‌های پارلمان اما تحقق نیافت.
حزب کردی صلح و آزادی (BDP) برای آنکه بتواند، مانع ده درصدی ورد به پارلمان را پشت سر بگذارد، نامزدهای خود را به صورت مستقل روانه‌ی انتخابات کرد. این حزب در حال حاضر تنها حزبی است که علائق و خواست‌های کرد‌های ترکیه را در پارلمان این کشور نمایندگی می‌کند.

۲ نظر:

طيفور گفت...

چه زمانی میتوان به یک آخوند احترام گذاشت؟!!
http://arashbikhoda.wordpress.com/2011/06/09/%da%86%d9%87-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%db%8c%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87-%db%8c%da%a9-%d8%a2%d8%ae%d9%88%d9%86%d8%af-%d8%a7%d8%ad%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%85-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b4/#comments

Rosa گفت...

طیفور جان، به آرش بگو: آخوند خوب آخوندی است که دیگر آخوند نباشد!